hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: )p( on March  5, 2007, 08:59:02
Feli Ronald  8)

Ik zal zeker een keer komen luisteren, en dan zal ik wel de stekkertjes omsteken voor die blinde test waarover je het had in de sb3 thread :)

peter
Dank je Peter  :)

Lijkt me leuk en inderdaad zoek ik nog een vrijwilliger  ;D

Ronald.

hifiman

#626
Tijdens mijn zoektocht (reviews/specs lezen/prijzen bekijken) kwam ik op deze sub omdat deze beter presteert dan de goedkope (duurdere!) REL modellen. Tevens wilde ik persee een sub met een traploze 0-180 graden fase regeling, tot mijn verbazing hebben de goedkopere REL modellen dat niet! Een traploos instelbare faseregeling is toch echt wel noodzaak om een sub goed te laten integreren met je luidsprekers.

Een gesloten kast was ook een eis (betere transient weergave en geen geklooi met plaatsing van de baspoort tov de muur enzo).

Het aansluiten had nog even wat voeten in aarde. HI level aansluiten gaat niet makkelijk want afgezien van het feit dat de daarvoor benodigde neutrik kabel er niet standaard bij zit heb ik ook nog eens te maken met een klasse D versterker die 35V op zijn LS massa aansluiting heeft staan :P Aangezien zowel de sub als de lyngdorf netjes aan randaarde zou hangen zou dat niet goed gaan!

Dus de keuze was simpel, low level aansluiten dus. Gelukkig heeft mijn Lyngdorf een RCA pre out uitgang dus daar kon mooi de sub op aangesloten worden. Echter, eenmaal aangesloten bleek het uitgangs nivo van de pre-outs veel te hoog voor deze sub. Met de gain knop 2 millimeter open had ik al een vervormende sub  :-\

Maar de soldeerbout is geduldig en de E12 reeks weerstanden heb ik uiteraard in huis dus een verzwakkingsnetwerkje-verloop-plug was zo in elkaar geknutseld. Met het signaal een factor 10 afgezwakt ging het een stuk beter  ;D

Dit had nog 2 voordelen:
- eventueel opgepikte brom (10 meter interlink) wordt evenredig mee verzwakt  :D
- de L en R pre outs hangen nu met elk 100K weerstanden aan elkaar en niet direkt, geen idee of het direkt aan elkaar hangen van L+R invloed heeft op het signaal in de versterker (kanaalscheiding) maar dit lijkt me zowiezo handiger.

Nu nog even het rode ledje afplakken met een stukje tape (film kijken)  ;D

Deleted member

Quote from: Audioloog on March  5, 2007, 13:28:34
Dus de keuze was simpel, low level aansluiten dus. Gelukkig heeft mijn Lyngdorf een RCA pre out uitgang dus daar kon mooi de sub op aangesloten worden. Echter, eenmaal aangesloten bleek het uitgangs nivo van de pre-outs veel te hoog voor deze sub. Met de gain knop 2 millimeter open had ik al een vervormende sub  :-\

Bizar, heb je de pre-out gebruikt of de tape-out? Op de tape-out staat het 0dB signaal en de op pre-out het volume gereguleerde signaal.

hifiman

#628
Quote from: Antoine on March  5, 2007, 13:57:25
Bizar, heb je de pre-out gebruikt of de tape-out? Op de tape-out staat het 0dB signaal en de op pre-out het volume gereguleerde signaal.
Ik kom niet uit een ei ofzo  ;D  ;)
zit er op de 2200 ook een analoge pre out eigenlijk  ???

Rody


Deleted member

#630
Quote from: Audioloog on March  5, 2007, 14:04:03
Ik kom niet uit een ei ofzo  ;D  ;)
zit er op de 2200 ook een analoge pre out eigenlijk  ???

Haha, dat beweerde ik ook nergens...  ;D Ik vroeg het voor de zekerheid.  :)

Ja, de TDA heeft een digitale en analoge output waarbij je in de software in kunt stellen of deze laatste een full output of een regulated signaal krijgt.

hifiman

Quote from: Antoine on March  5, 2007, 14:38:36
Haha, dat beweerde ik ook nergens...  ;D Ik vroeg het voor de zekerheid.  :)
Dat weet ik  ;D

Quote from: Antoine on March  5, 2007, 14:38:36
Ja, de TDA heeft een digitale en analoge output waarbij je in de software in kunt stellen of deze laatste een full output of een regulated signaal krijgt.
Netjes hoor!

garmtz

Mooi die sub! 8)  Ik ken ze wel. Ze kunnen 'harder' dan REL subs, maar geven daar wel diepgang voor op. Ik denk dat de '50' stopt bij zo'n 30-35 Hz (getest met een glijdende toon, de REL ging nog door tot 20 Hz), maar dat is zat voor muziek. Heb je ook een RTA om de sub op de elektrostaat af te stellen?

Audiofiel

Quote from: garmtz on March  5, 2007, 18:07:07
Mooi die sub! 8)  Ik ken ze wel. Ze kunnen 'harder' dan REL subs, maar geven daar wel diepgang voor op. Ik denk dat de '50' stopt bij zo'n 30-35 Hz (getest met een glijdende toon, de REL ging nog door tot 20 Hz), maar dat is zat voor muziek.

Je bedoelt waarschijnlijk deze opmerking.? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz


Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P


Audiofiel

Quote from: Arno P on March  5, 2007, 20:53:22
Vinden is pas een vak  ;D

Daarom heten padvinders in Belgiƫ dan ook padzoekers... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Was deze aanbieding niet wat voor je geweest, Ronald? Qua bijpassendheid een extreme WAF! :D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#639
Quote from: garmtz on March  5, 2007, 18:07:07
Mooi die sub! 8)  Ik ken ze wel. Ze kunnen 'harder' dan REL subs, maar geven daar wel diepgang voor op. Ik denk dat de '50' stopt bij zo'n 30-35 Hz (getest met een glijdende toon, de REL ging nog door tot 20 Hz), maar dat is zat voor muziek. Heb je ook een RTA om de sub op de elektrostaat af te stellen?
Hoi Garmt,

De vraag is natuurlijk of je bevinding nu nog hetzelfde zou zijn. De sub die jij gehoord hebt is de 1e versie geweest, de MKII die ik heb is pas in 2006 op de markt gekomen en heeft een 10 inch woofer ipv een 8 inch en een 120W versterker ipv een 50W. Volgens reviews is de MKII beter dan de eerste versie.

Ik heb bewust voor een kleine sub gekozen, diepgang is inderdaad voor mij in dit geval niet zo belangrijk, de kwaliteit van het laag en de ruime afstelmogelijkheden (crossover instelbaar tussen 240 en 20 Hz en fase traploos instelbaar tussen 0 en 180 graden) zijn dan veel belangrijker.

Ik heb TMREQ en ook nog wat andere RTA software, is weer even geleden dat ik daarmee metingen gedaan heb dus zal het stof er maar weer eens vanaf blazen. Ik heb ook de Behringer meetmicrofoon + mic pre-amp. Of heb je nog tips misschien voor een software pakketje voor dit specifieke doel (sub integreren met fronts) ?

hifiman

Quote from: Audiofiel on March  6, 2007, 06:34:13
Was deze aanbieding niet wat voor je geweest, Ronald? Qua bijpassendheid een extreme WAF! :D


Krijg nou wat, ik wist helemaal niet dat Audiostatic ook dergelijke subs had gemaakt  :o, ik dacht alleen dipole subs (en daar heb ik geen plek voor).

Mijn eerste reaktie is inderdaad "jammer dat ik deze niet gekocht heb". Aan de andere kant, voor zover ik het kan beoordelen gaat het hier om een bast reflex kast en dat geeft waarschijnlijk weer problemen in mijn kamer/opstelling. Daarnaast lijkt deze sub alleen een volume knop te hebben en dat lijkt me nou ook niet ideaal voor een goede integratie...

Wat het uiterlijk betreft is tie net zo groot en net zo vierkant als de MJ Acoustics  ;D Alleen de Audiostatic is glanzend zwart en de MJ Acoustics mat zwart  :P

hifiman

#641
Toen ik gisteren even het beter hakwerk opzette (Armin van Buuren) hoorde ik toch dat het laag niet helemaal goed integreerde met de electrostaten. Ik ben dus weer gaan afstellen en als snel heb je dus spijt dat je niet de duurdere broer hebt gekocht met afstandsbediening en presets, maar ja budget is nou eenmaal een beperkende factor  :P en ik ben al bij dat ik deze heb kunnen kopen. Wellicht in de toekomst de Pro 100 die deze mogelijkheden wel heeft..

Maar even terug naar het afstellen dus, dit blijkt dus haast geen doen om op het gehoor te doen (afgezien van het 100x heen en weer lopen van luisterplek naar sub) en dus ga ik me maar eens verdiepen in het door Garmt genoemde RTA verhaal. Meten is weten en in dit geval waarschijnlijk een betere werkwijze dan op het gehoor.

Overigens ga ik de sub ook nog op spikes zetten aangezien daar al netjes schroefdraad voor in de pootjes zit  :)

Audiotwin

De MJ met afstandbediening schijnt bij sommigen nogal problemen te geven,zie de MJ soap in de blog van Pietje bel van het Hear forum.
Tevredenheid!!!

hifiman

Quote from: Audiotwin on March  6, 2007, 10:27:57
De MJ met afstandbediening schijnt bij sommigen nogal problemen te geven,zie de MJ soap in de blog van Pietje bel van het Hear forum.
A ok dat wist ik niet  ;D

hifiman

Nog even wat losse flodders:

Ik heb op de SVS sub (puur voor film gebruik) een parametrische equalizer staan (Behringer DSP1124), indien het nuttig blijkt kan ik deze natuurlijk inzetten voor de MJ Acoustics sub. voor film kan ik wel even zonder en eventueel koop ik er een tweede bij, die dingen kosten slechts 100 euro  :)

De gigantisch pieken in het laag die ik voorheen ervaarde (met bepaalde cd's/tracks) met mijn vorige speakers blijk ik met de MJ acoustics sub geen (of nauwelijks) last van te hebben. Ik vermoed (en daarom heb ik ook voor een gesloten systeem gekozen) dat dit vooral te danken was aan de twee basreflexpoorten in mijn vorige speakers icm met de (kleine) afstand tot de muur en de resonantiefrequentie van deze pijpen. Vandaar ook mijn opmerking hierboven of het wel nuttig/nodig  is om een EQ te gebruiken op de MJ sub.

hifiman

Ik bedenk met net dat de Behringer 2 kanalen heeft en ik er natuurlijk maar eentje heb gebruikt voor de SVS sub. En aangezien de subs vlak bij elkaar staan (en de beheringer naast de SVS staat) kan ik de boel dus zo aansluiten en heb daarmee dus een parametrische EQ voor de MJ Sub  :D

Pfhhh dat wordt kiezen, van het weekend naar de hifi show in Antwerpen of toch maar het hele weekend besteden aan meten en afstellen  :P

hifiman

Voor het afstellen van de sub (met name fase gelijk krijgen met fronts) maar even een apart topic geopend:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56891.0

hifiman

De Audiostatics gaan de deur uit omdat de vrouw ze te groot vind voor de huiskamer  :-\

Toch hebben we een mooie vervanging (al klinkt het HEEL anders) gevonden  :)

Een stel Avalon Monitors


hifiman


hifiman