hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: Audiofiel on February 10, 2007, 10:13:49
Wat zal ik zeggen, ik heb dezelfde voettocht gemaakt als jij. :D


Voor Ronald nog misschien leuk te weten dat de zelfgemaakte (!) electrostaten van ArnoP een beetje op een Audiostatic lijken. Misschien een fotootje, Arno? ;D

Efkes zoeken....en....kijk eens aan  ;) :

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

hifiman

Wow Arno, wat een mooie zelbouw ESL's  :o  :D  O0 Petje af, ik ben zeer onder de indruk!  :)

Bedankt trouwens voor je uitgebreide uitleg over de hifi woofers, de kans is groot dat ik ook die kant op zal gaan..

Je zelfbouw speakers lijken qua uiterlijk trouwens wel verdacht veel op de Audiostatic DCI modellen  >:D

Ik heb zojuist even een klik-aan-klik-uit schakelaar geplaatst tussen de 220 van de Audiostatics, kan nu dus met de bijbehorende AB ze makkelijk aan en af schakelen en dankzij een twee-kleurige led op de klik-aan-klik-uit module ook zien of ze aan of uit staan.  :) Dus dat is voorlopig even getekkeld  ;D Voor de lange termijn denk ik aan een oplossing waarbij er automatisch (vertraagd) wordt uitgeschakeld als er geen muziek speelt. In mijn jeugd had ik ook een dergelijke schakelijk gebouwd om mijn stereo zooi uit te zetten en dat werkte eigenlijk prima.

Groetjes,

Ronald

Arno P

Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 13:33:37

Je zelfbouw speakers lijken qua uiterlijk trouwens wel verdacht veel op de Audiostatic DCI modellen  >:D


Is geen toeval, het is een slimme constructie van audiostatic waar de panelen relatief makkelijk in en uit kunnen....dus voor hetzelfde gekozen  ;)

Audiofiel

Quote from: Arno P on February 10, 2007, 13:48:05
Is geen toeval, het is een slimme constructie van audiostatic waar de panelen relatief makkelijk in en uit kunnen....dus voor hetzelfde gekozen  ;)

Zouden ze het al tevoren geweten hebben? >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member


Audiofiel

Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 13:33:37
Ik heb zojuist even een klik-aan-klik-uit schakelaar geplaatst tussen de 220 van de Audiostatics, kan nu dus met de bijbehorende AB ze makkelijk aan en af schakelen en dankzij een twee-kleurige led op de klik-aan-klik-uit module ook zien of ze aan of uit staan.  :) Dus dat is voorlopig even getekkeld  ;D Voor de lange termijn denk ik aan een oplossing waarbij er automatisch (vertraagd) wordt uitgeschakeld als er geen muziek speelt. In mijn jeugd had ik ook een dergelijke schakelijk gebouwd om mijn stereo zooi uit te zetten en dat werkte eigenlijk prima.

Ik zou wel een beetje uitkijken met dat aan- en uitschakelen. Je moet in ieder geval ten allen tijde er voor zorgen dat er spanning op staat (liefst al een paar minuten) voordat je spanning in de vorm van muziek op de trafo's gaat zetten! Als je ze vergeet aan te zetten, is het niet uitgesloten dat je ze beschadigt... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P


molle

#584
Quote from: Arno P on February 10, 2007, 10:45:38
Efkes zoeken....en....kijk eens aan  ;) :

Waw, vet Arno  :o Mooie set ook daar in het rack 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Arno P


molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

hifiman

Quote from: Audiofiel on February 10, 2007, 14:21:10
Ik zou wel een beetje uitkijken met dat aan- en uitschakelen. Je moet in ieder geval ten allen tijde er voor zorgen dat er spanning op staat (liefst al een paar minuten) voordat je spanning in de vorm van muziek op de trafo's gaat zetten! Als je ze vergeet aan te zetten, is het niet uitgesloten dat je ze beschadigt... ::)
Bedankt voor de waarschuwing, al zie ik er even geen technische verklaring voor want als het folie niet geladen is zal het toch ook niet "bewegen"  ::)  :P

hifiman

Maar inderdaad helemaal super Arno, die set van jou! Ben benieuwd hoe dat klinkt  8)

Is dat wel een goede combo in de praktijk, buizenversterkers met een laag rendement elektrostaat?

Arno P

Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 21:17:54
Maar inderdaad helemaal super Arno, die set van jou! Ben benieuwd hoe dat klinkt  8)

Is dat wel een goede combo in de praktijk, buizenversterkers met een laag rendement elektrostaat?

Laag rendement? 30W per kanaal voor de ESL's en 2x20W voor de woofers....en hard zat  ;)

hifiman

Quote from: Arno P on February 10, 2007, 23:10:19
Laag rendement? 30W per kanaal voor de ESL's en 2x20W voor de woofers....en hard zat  ;)
Ok  :)

Ik heb nog wel een paar vraagjes als dat mag..

- Vanaf welke frequentie laat jij je woofers mee doen?
- Filter je ook (het laag weg van) de electrostaten ?


Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February 11, 2007, 09:54:44
Ik heb nog wel een paar vraagjes als dat mag..

- Vanaf welke frequentie laat jij je woofers mee doen?
- Filter je ook (het laag weg van) de electrostaten ?

Ik heet geen Arno, maar volgens mij was het:
- 200 Hz.
- Ja, zelfgebouwd crossover.
Als ik het verkeerd onthouden heb, zal Arno me wel verbeteren.

Voor meer informatie over mijn ervaringen, zie mijn verslag van een bezoek aan Arno. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February 11, 2007, 10:17:30
Ik heet geen Arno, maar volgens mij was het:
- 200 Hz.
- Ja, zelfgebouwd crossover.
Als ik het verkeerd onthouden heb, zal Arno me wel verbeteren.

Voor meer informatie over mijn ervaringen, zie mijn verslag van een bezoek aan Arno. :D
Hoi Arjen,

Ik wilde het eigenlijk aan jullie allebei vragen  :)

Ik zit een beetje te dubben wat beter is, een crossover of alleen een low pass filter in de sub. Een van de voordelen van een elektrostaat is nu juist dat er geen filteronderdelen in zitten..  ::)

Arno P

Quote from: Audioloog on February 11, 2007, 09:54:44
Ok  :)

Ik heb nog wel een paar vraagjes als dat mag..

- Vanaf welke frequentie laat jij je woofers mee doen?
- Filter je ook (het laag weg van) de electrostaten ?


Groetjes,

Ronald

De ESL kunnen van nature tot beneden de 100Hz weergeven maar aangezien dan de eigenresonantie weer bij 60Hz aanwezig is waren er 2 keuzes...erg stijl affilteren (maar daar hou ik niet van) of met een lager orde filter hoger inzetten. Het laatste is het geworden en is de overnamefrekwentie globaal 250Hz. Hierbij zit 1 orde van het filter in het preampdeel van de ESL buizentrappen en een tweede orde zit in de ESL in de vorm van een erg dikke MKP condensator. Totaal 2de orde voor de ESL en met diens natuurlijke afval een curve met een 3de orde. De woofers idem....filtering in de pre en na de eindtrap rechtstreeks (zonder filter) naar de LS units (compound zodat er het halve kastvolume nodig is om toch een fk van 28Hz te hebben)

hifiman


hifiman

#595
Quote from: Arno P on February 11, 2007, 10:46:47
De ESL kunnen van nature tot beneden de 100Hz weergeven maar aangezien dan de eigenresonantie weer bij 60Hz aanwezig is waren er 2 keuzes...erg stijl affilteren (maar daar hou ik niet van) of met een lager orde filter hoger inzetten. Het laatste is het geworden en is de overnamefrekwentie globaal 250Hz. Hierbij zit 1 orde van het filter in het preampdeel van de ESL buizentrappen en een tweede orde zit in de ESL in de vorm van een erg dikke MKP condensator. Totaal 2de orde voor de ESL en met diens natuurlijke afval een curve met een 3de orde. De woofers idem....filtering in de pre en na de eindtrap rechtstreeks (zonder filter) naar de LS units (compound zodat er het halve kastvolume nodig is om toch een fk van 28Hz te hebben)
Ok helder. Ik ga straks een apart topic openen over dit onderwerp (want ik weet nu al dat ik ook hifi woofer(s) wil) dan kunnen er ook wat meer mensen meediscussieren  :)

hifiman

#596
Ondertussen toch een goede indruk van de Audiostatics op kunnen doen  :)

Het geluid bevalt me goed, het is een duidelijke verbetering tov mijn vorige luidsprekers (die inmiddels verkocht zijn  ;D ).

Het geluid is nu veel coherenter en je hoort nu eigenlijk pas hoeveel luidsprekerkasten (van dynamische speakers) kleuren!
Wel mis ik toch echt een heel stuk laag, ik prefereer dat boven het overdreven laag wat ik voorheen had maar ik weet wel nu al dat ik wil gaan experimenteren met een subwoofer erbij. Of zoals Arno het mooi noemt, een hifi woofer. Daarbij zal dan de nadruk liggen op snelheid en niet op ultieme laagextensie. Sterker nog gezien de akoustiek van mijn kamer is het wellicht wijsheid alles onder de 50 Hz sterk te laten "afvallen".

Verder is er een mooie soundstage die lekker breed is maar niet zo heel veel diepte heeft (je kan niet alles hebben..).
Plaatsing, focussering en het weergeven van details is subliem (tov vorige speakers).

Als het lukt om een hifi woofer goed te integreren met de Audiostatics dan zou het wel eens kunnen dat ik mijn ideale geluidje gevonden heb  :D Maar goed niet te vroeg juichen natuurlijk er is nog een (lange?) weg te gaan.


Deleted member

Gefeliciteerd met de verkoop van je speakers!  O0 En goed om te horen dat de Audiostatics bevallen!

En over de laagweergave, je moet toch naar de TDA met de corner- of nieuwe wallwoofers toe Ronald!  ;)

hifiman

#598
Haha ik zou wel willen maar dat is helaas boven budget Antoine  :P

Markaudio

Quote from: Antoine on February 12, 2007, 10:50:10
Gefeliciteerd met de verkoop van je speakers!  O0 En goed om te horen dat de Audiostatics bevallen!

En over de laagweergave, je moet toch naar de TDA met de corner- of nieuwe wallwoofers toe Ronald!  ;)

Of de momenteel geadverteerde Velodyne's? Deze schijnen zeker geschikt te zijn voor muziekweergave :)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!