hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Fijn te horen dat er geen problemen zijn met de speakers.  :D


Voor wat betreft het laag, tsja, ik ben zelf 2 jaar bezig geweest om het laag onder mijn Acoustat One goed te krijgen en geƫindigd bij twee zelfbouwkasten met extra snelle woofers om een (nagenoeg onhoorbare) aansluiting te vinden met de electrostaat... Ik hoop dat jij niet zo lang hoeft te zoeken. :)


Het beetje 'dunne' laag wat je ervaart, herken ik wel. Dat heb ik zelf ook bij de meeste electrostaten (op 1 merk na). Ik mis vaak juist een stukje tussen 100 en 300 Hz (onderkant stemmen). Met een sub kun je dat dus niet oplossen. De meeste mensen raken echter wel gewend aan dat 'dunnere' en zoals je zelf al zegt: je hebt geen laagprobleem meer. En ik denk dat je er wel heel veel op vooruit bent gegaan! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Gefeliciteerd Audioloog! Zien er stoer uit! Zijn mijn voorspellingen een beetje uitgekomen? :)

Deleted member

Ronald (en Phannee natuurlijk ook) gefelicteerd! Ziet er goed uit!  :)

Audiotwin

#553
Mooi,zo in het zwart!
Tevredenheid!!!

hifiman


hifiman

Quote from: Audiofiel on February  8, 2007, 21:29:25
Fijn te horen dat er geen problemen zijn met de speakers.  :D
Nog bedankt voor de slapeloze nachten de afgelopen week  >:D  ;)

Quote from: Audiofiel on February  8, 2007, 21:29:25
Voor wat betreft het laag, tsja, ik ben zelf 2 jaar bezig geweest om het laag onder mijn Acoustat One goed te krijgen en geƫindigd bij twee zelfbouwkasten met extra snelle woofers om een (nagenoeg onhoorbare) aansluiting te vinden met de electrostaat... Ik hoop dat jij niet zo lang hoeft te zoeken. :)
Ja ach, ik ga natuurlijk eerst een bekijken hoe het bevalt zonder sub. Ik ben me ervan bewust dat het niet makkelijk zal zijn een sub te vinden die er goed mee integreerd.. Ik heb hier dus nog geen echte plannen voor.

Quote from: Audiofiel on February  8, 2007, 21:29:25
Het beetje 'dunne' laag wat je ervaart, herken ik wel. Dat heb ik zelf ook bij de meeste electrostaten (op 1 merk na). Ik mis vaak juist een stukje tussen 100 en 300 Hz (onderkant stemmen). Met een sub kun je dat dus niet oplossen. De meeste mensen raken echter wel gewend aan dat 'dunnere' en zoals je zelf al zegt: je hebt geen laagprobleem meer. En ik denk dat je er wel heel veel op vooruit bent gegaan! :D
Ik ben er zeker op vooruit gegaan. Het is misschien niet de perfecte speaker voor mij maar het feit in acht genomen dat ik amper budget had is dit denk ik geen verkeerde move geweest  :)

hifiman

Quote from: garmtz on February  8, 2007, 21:40:41
Gefeliciteerd Audioloog! Zien er stoer uit! Zijn mijn voorspellingen een beetje uitgekomen? :)
Dank je Gartmz.

De voorspelling die me het meeste bijstaat is eigenlijk dat ze zeer lastig te plaatsen zijn :P Of is dat niet waar je op doelde? Met de plaatsing moet ik zeker nog experimenteren maar er komt op dit moment alvast een acceptabel geluidje uit  ;D

hifiman


garmtz

Quote from: Audioloog on February  8, 2007, 22:29:32
De voorspelling die me het meeste bijstaat is eigenlijk dat ze zeer lastig te plaatsen zijn :P Of is dat niet waar je op doelde? Met de plaatsing moet ik zeker nog experimenteren maar er komt op dit moment alvast een acceptabel geluidje uit  ;D

Inderdaad was de moeilijke plaatsing wel een van de puntjes. En dat het wat dun zou klinken... ;)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  8, 2007, 22:28:11
Nog bedankt voor de slapeloze nachten de afgelopen week  >:D  ;)

Maar als ik het niet had verteld, dan zou ik je niet gewaarschuwd hebben... :-\


Ach, eigenlijk zijn de slapeloze nachten misschien wel je eigen schuld. Je werd pas bang nadat je een impulsieve aankoop had gedaan en een aantal horrorverhalen op internet had gelezen. ;)

QuoteJa ach, ik ga natuurlijk eerst een bekijken hoe het bevalt zonder sub. Ik ben me ervan bewust dat het niet makkelijk zal zijn een sub te vinden die er goed mee integreerd.. Ik heb hier dus nog geen echte plannen voor.

Ik wil best een keer langskomen met een sub-kubus van mij, de behringer en een eindtrap; de manier zoals ik daar een half jaar geleden mee draaide.

QuoteIk ben er zeker op vooruit gegaan. Het is misschien niet de perfecte speaker voor mij maar het feit in acht genomen dat ik amper budget had is dit denk ik geen verkeerde move geweest  :)

Ik weet zeker dat je er op vooruit bent gegaan. En zien er ook nog eens fraai uit ook. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: garmtz on February  9, 2007, 07:18:45
Inderdaad was de moeilijke plaatsing wel een van de puntjes. En dat het wat dun zou klinken... ;)

Informatie die op meerdere plekken op dit forum al is terug te vinden... kun je niet echt 'voorspellingen' noemen, toch? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Veel mensen brengen wat ze gelezen hebben op een forum als waarheid, anderen hebben hands-on ervaring met het product, veel belangrijker... ;)  Moet jij toch wel begrijpen? :)

)p(

Heel fraaie slanke speakers, en zwart...altijd goed imho :)

peter

molle

Zien er mooi uit Ronald 8) Beiden feli hoor ;)
En lukt het goed met de SDAI?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Uitje

Dat ziet er zeeer fraai uit ..... alleen wat zijn ze groot  :o
Ben benieuwd hoe het klinkt in ieder geval

hifiman

#565
Bedankt allemaal voor de complimenten  ;D

Ondertussen heb ik toch al wat kunnen luisteren. Duidelijk is nu wel dat het laagprobleem van weleer echt volledig verdwenen is. Sterker nog het zou nu wel wat meer mogen, eigenlijk mis ik gewoon laag nu  :P Ik vermoed dan ook dat ik uiteindelijk wel op zoek ga naar een sub die voor wat druk in het laag kan zorgen, ik denk dat geluidsdruk en snelheid dan het belangrijkste zijn en niet zozeer het heel diep gaan. Kortom het zal er dan wel eentje worden met een wat kleinere woofer.

Overigens heb ik het ook nog even geprobeerd met mijn SVS subwoofer maar dat klinkt echt helemaal nergens naar, de integratie is ver te zoeken en je hoort het laag gewoon volledig "los" van de rest van het geluid en dat is niet mooi  :P

En bedankt voor het aanbod Arjen, ben op zich wel geinteresseerd  :) Maar ik denk dat ik nu eerst eens mezelf de tijd moet geven te wennen aan het geluid en niet te vergeten experimenteren met de plaatsing. Als ik de speakers bijvoorbeeld meer toe-in geef dan wodt het geluid ook minder "dun", dit gaat inderdaad wel ten koste van de grootte van de sweetspot die dan erg nauw wordt (who cares, als ik maar goed zit  >:D ).

Wat de Lyngdorf betreft, die doet het uitstekend op deze speakers en geeft geen krimp. Wel is het nu zo dat ik het volume gemiddeld op 85 heb en max op 90. Aan de ene kant nog maar 10 dB regelvermogen over dus, aan de andere kant, nog geen behoefte gehad om boven de 90 te komen. Overigens is deze hoge volume stand deels te danken aan mijn Monica DAC met zijn lage output. In de toekomst is het zowiezo de bedoeling daar nog wat aan te doen en dan kan het volume weer snel 12 dB omlaag als het goed is.

Met filmkijken mis ik wel wat. Aan de ene kant is het geluid erg ruimtelijk, aan de andere kant mis ik duidelijk een stuk dynamiek.. (overigens draai ik al 4.1 dus) Dat is wel jammer maar goed ik heb een duidelijke keuze gemaakt voor stereo ook als dat ten koste gaat van de film beleving.

Ondanks de minpunten is het onder de streep nog steeds een verbetering tov de vorige situatie en in die zin dus nog steeds een succes. Het laag mag dan wat matig zijn (kwantitatief) maar het transparante midden en hoog maken dat weer goed  :)

Tot zover mijn ervaringen.

hifiman

Dan vraag ik me nog even af wat wijsheid is. De 220 eraf als er niet gespeeld wordt of de 220 er continu oplaten. Enerzijds lees ik dat de nieuwe modellen in enkele seconden op lading zijn. Anderzijds lees ik dat het uren zou duren (hetgeen waarschijnlijk op de oudere modellen, zoals de mijne, slaat).

::)

DA BoSS

hee Ronald,

Vroeg me nog af of je schone eega net zo enthousiast is over de speaker upgrade als jij?


verder hoop ik dat het relatieve gemis aan bas je niet teveel afleid van genieten van je mooie set?
('geluid' went volgens mij heel snel, dus nog een week en je bent er misschien al aan gewend....?)
:D


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Arno P

Het is inderdaad in het begin wat wennen. De toe-in kruist bij mij zo'n 50cm voor de hotspot zodat er een mooi geheel aan geluidsbeeld is. En dat er in feite maar 1 hotspot is, ben ik al jaren aan gewend en daar zit ik niet mee aangezien ik  altijd weet waar ik zal zitten  ;D ;)

Als je een tijdje met enkel de ESL's hebt gedraaid zou je kunnen kijken naar losse bescheiden  subs die de ESL's op Hifi-vlak keurig aanvullen (lichte (papier) konussen <10" f3=40..50Hz), en misschien in een gesloten behuizing voor de beter Q). Het "inblenden" van de woofers (ik noem het even bewust geen subs) zal vervolgens ook weer een hele periode met zich meebrengen en ik heb in  die periode heel veel muziek geluisterd, wat gemeten en gespeeld met de overnamefrekwentie tussen ESL/Woofer en het onderlinge nivo. Hiervoor is een actief filter op de woofer-sectie erg handig. Als dit eenmaal ok  is....een paar forummers uitnodigen die horen dat er wellicht nog een bultje in het laag kan zitten  ;D ^-^ en dan tweak je het laatste ook nog wat....en dan..... Bob's your Uncle or Ready is Kees...

Voor film....ander verhaal. Op de set zoals die hierboven voor hifi goed is bevonden komt er een aanvulling in de vorm van een onbeschofte sub (zoals een SVS of een ander monster) en deze wordt vervolgens middels evenzo lange luister en meetsessies weer "ingeblend" om voornamelijk het deel beneden de hifi-woofers in te vullen (met een lichte overlap).

Voor films sub aan...en voor Hifi sub uit...


hifiman

Quote from: DA BoSS on February 10, 2007, 08:41:06
Vroeg me nog af of je schone eega net zo enthousiast is over de speaker upgrade als jij?
Ze vind ze niet echt mooi (omdat ze zo groot zijn) maar het geluid vind ze wel mooi en we hebben deze speaker overigens samen uitgekozen  ;D

Quote from: DA BoSS on February 10, 2007, 08:41:06
verder hoop ik dat het relatieve gemis aan bas je niet teveel afleid van genieten van je mooie set?
('geluid' went volgens mij heel snel, dus nog een week en je bent er misschien al aan gewend....?)
:D
Welja, en dan is er altijd nog die optie van een sub natuurlijk..

Arno P

Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 08:40:41
Dan vraag ik me nog even af wat wijsheid is. De 220 eraf als er niet gespeeld wordt of de 220 er continu oplaten. Enerzijds lees ik dat de nieuwe modellen in enkele seconden op lading zijn. Anderzijds lees ik dat het uren zou duren (hetgeen waarschijnlijk op de oudere modellen, zoals de mijne, slaat).

::)

Eraf laten als je het niet gebruikt, anders trekt het erg veel stof aan en je wilt niet weten hoe dat klinkt..
Het "op spanning komen" is slechts een RC-curve waarbij de capaciteit die door de stator-folie wordt gevormd wordt opgeladen. Meestal zijn 5 min ruim voldoende.

Arno P

Gun je vooral de tijd om de set op te bouwen...heb ik ook zo gedaan en sindsdien heb ik de 3maandelijkse "wat zal ik nu weer eens aan mijn luidsprekers gaan veranderen"-tick nooit meer gehad (heb er wel weer andere voor in de plaats gekregen.
Het is een proces...en de eerste goed stap is gezet...ESL... ^-^ ;)

Deleted member

#572
Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 08:23:47
Ondertussen heb ik toch al wat kunnen luisteren. Duidelijk is nu wel dat het laagprobleem van weleer echt volledig verdwenen is. Sterker nog het zou nu wel wat meer mogen, eigenlijk mis ik gewoon laag nu  :P Ik vermoed dan ook dat ik uiteindelijk wel op zoek ga naar een sub die voor wat druk in het laag kan zorgen, ik denk dat geluidsdruk en snelheid dan het belangrijkste zijn en niet zozeer het heel diep gaan. Kortom het zal er dan wel eentje worden met een wat kleinere woofer.

Ik kan me nog de tip herinneren die je mij gaf toen ik RoomPerfect voor het eerst z'n werk had laten doen met het gevolg dat er veel minder laag was, even wennen zij je toen. :) Ook toen je bij mij was gaf je al aan dat je het laag wat dunnetjes vond waarop Garmt zei "zo hoort het". Toen ik bij jou was hoorde ik ook veel laag. Wel een naar mijn smaak erg lekker laag hoor trouwens, echter meer dan ik gewend was. Wie weet is het dus idd. een kwestie van tijd om er aan te wennen en ga je de, ik neem aan extra kwaliteit t.o.v. de kwantiteit in het laag dus nog apprecieren. De tijd zal het leren!  ;)

Nou ik zeg eigenlijk niks nieuws zie ik, zie het dus maar als een steunbetuiging van mijn kant!  ;D

Edit: oh ja, wat ik nog vergeet te zeggen. Er is iets waardoor ik nu zelf vrede heb met af en toe de dunne klank en dat is dat met de opnamen/producties waarin simpelweg veel bas in zit (extreem voorbeeld is bijvoorbeeld een Madonna of een Massive Attack) deze bas ook geweldig is. Muziek waar het minder in zit, is het ook gewoon minder hoorbaar (als voorbeeld bijvoorbeeld een oude CD van U2). Het is er dus wanneer het er hoort te zijn. Is het er in jouw geval nou nooit dan zal het wellicht toch meer dan een kwestie van wennen zijn en is een muzikaal subje (of twee ;)) wellicht toch een echte pre!

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February 10, 2007, 08:40:41
Dan vraag ik me nog even af wat wijsheid is. De 220 eraf als er niet gespeeld wordt of de 220 er continu oplaten. Enerzijds lees ik dat de nieuwe modellen in enkele seconden op lading zijn. Anderzijds lees ik dat het uren zou duren (hetgeen waarschijnlijk op de oudere modellen, zoals de mijne, slaat).
::)

Quote from: Arno P on February 10, 2007, 08:50:49
Eraf laten als je het niet gebruikt, anders trekt het erg veel stof aan en je wilt niet weten hoe dat klinkt..
Het "op spanning komen" is slechts een RC-curve waarbij de capaciteit die door de stator-folie wordt gevormd wordt opgeladen. Meestal zijn 5 min ruim voldoende.

Voor een open type ESL als de Audiostatic zal het stofaspect altijd een rol spelen. Je zult zelf de afweging moeten maken of je ze op spanning laat. In mijn ervaring waren de Audiostatics toch beduidend beter in ruimtelijke afbeelding als ze een paar uur op spanning hadden gestaan. Misschien moet je het gewoon even uitproberen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Arno P on February 10, 2007, 08:48:30
Als je een tijdje met enkel de ESL's hebt gedraaid zou je kunnen kijken naar losse bescheiden  subs die de ESL's op Hifi-vlak keurig aanvullen (lichte (papier) konussen <10" f3=40..50Hz), en misschien in een gesloten behuizing voor de beter Q). Het "inblenden" van de woofers (ik noem het even bewust geen subs) zal vervolgens ook weer een hele periode met zich meebrengen en ik heb in  die periode heel veel muziek geluisterd, wat gemeten en gespeeld met de overnamefrekwentie tussen ESL/Woofer en het onderlinge nivo. Hiervoor is een actief filter op de woofer-sectie erg handig. Als dit eenmaal ok  is....een paar forummers uitnodigen die horen dat er wellicht nog een bultje in het laag kan zitten  ;D ^-^ en dan tweak je het laatste ook nog wat....en dan..... Bob's your Uncle or Ready is Kees...

Wat zal ik zeggen, ik heb dezelfde voettocht gemaakt als jij. :D


Voor Ronald nog misschien leuk te weten dat de zelfgemaakte (!) electrostaten van ArnoP een beetje op een Audiostatic lijken. Misschien een fotootje, Arno? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.