hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Feli Ronald!

Het is niet echt 'normaal'. Lag het niet aan de opstelling?

Ik denk dat de matching met center/surround inderdaad een beetje een ramp gaat worden.

Ook hoop ik dat de opstelling gaat lukken (Audiostatics zijn hier zeer kritisch in) en hopen dat ze heel blijven... :-\

hifiman

Quote from: garmtz on February  3, 2007, 22:28:19
Feli Ronald!
Dank U  ;D

Quote from: garmtz on February  3, 2007, 22:28:19
Het is niet echt 'normaal'. Lag het niet aan de opstelling?
Kan uiteraard, pas toen ik thuis dit soort dingen las herinnerde ik mij dat de volumregeling op de monoblokken 1 tandje verschilde omdat anders het geluid niet uit het midden kwam. Ik heb mijn zorg al geuit aan de verkoper, deze zou het nog even controleren en beloofde mij dat ik naast 3 maanden garantie ook een maand omruil garantie heb (zonder opgaaf van reden zeg maar) tegen andere speakers, dus dat is dan wel weet netjes.

Quote from: garmtz on February  3, 2007, 22:28:19
Ik denk dat de matching met center/surround inderdaad een beetje een ramp gaat worden.
Dat vind ik niet zo erg als daar een verrijking van de stereo beleving tegenover staat.  ;D

Quote from: garmtz on February  3, 2007, 22:28:19
Ook hoop ik dat de opstelling gaat lukken (Audiostatics zijn hier zeer kritisch in) en hopen dat ze heel blijven... :-\
Ehhh tsja, de verkoper zei dat de opstelling niet zo kritisch was. Afijn we zullen het gaan zien, moet nog even geduld hebben tot donderdag avond :P

Wat het heel blijven betreft, tsja als ik dat geweten had had ik iets minder snel de koop-knoop doorgehakt, ik dacht altijd dat electrostaten min of meer "het eeuwige leven" hadden  :-\

Audiofiel

#502
Quote from: Audioloog on February  3, 2007, 22:17:05
Hoe erg is het als er een rendements verschil (ietjes balansregeling nodig) tussen beide "speakers" zit? Is dat een reden om ze laten staan in de winkel of is dit vrij "normaal" ?

Een rendementsverschil duidt vaak op een verschil in bias op de folie. Om dat zeker te weten, zou je de hoogspanning moeten nameten. Die moeten nagenoeg gelijk zijn, bij Audiostatic volgens mij ergens tussen de 3500 en 4000 volt. ;)

Is er geen spanningsverschil, dan moet je je zeker zorgen maken, want dat is wellicht 1 van de panelen aan het stukgaan. Eventueel kan het nog vuiligheid zijn, maar bij zo'n open (transparante) electrostaat is het uitgesloten dat je dat niet met het blote ogen zou kunnen zien. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  3, 2007, 22:39:51
Ik heb mijn zorg al geuit aan de verkoper, deze zou het nog even controleren en beloofde mij dat ik naast 3 maanden garantie ook een maand omruil garantie heb (zonder opgaaf van reden zeg maar) tegen andere speakers, dus dat is dan wel weet netjes.

Als je een opt-out mogelijkheid hebt, dan zou ik het wel weten... ::)

Quote
Wat het heel blijven betreft, tsja als ik dat geweten had had ik iets minder snel de koop-knoop doorgehakt, ik dacht altijd dat electrostaten min of meer "het eeuwige leven" hadden  :-\

Ik ken helaas maar 1 merk dat die belofte waar maakt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 22:55:25
Is er geen rendementsverschil, dan moet je je zeker zorgen maken,
Ik neem aan dat  je ipv geen juist een bedoeld...

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 22:57:20
Als je een opt-out mogelijkheid hebt, dan zou ik het wel weten... ::)
Tsja ach, misschien zie ik spoken, eerst maar eens met een dB meter nameten als ik ze heb.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  3, 2007, 22:57:32
Ik neem aan dat  je ipv geen juist een bedoeld...

Nee, ik bedoelde spanningsverschil; ik heb het gewijzigd. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 22:59:51
Nee, ik bedoelde spanningsverschil; ik heb het gewijzigd. ;)
A ok ik vat um. Als er een verschil in level (geluidsdruk) is en uit een meting van de spanning blijkt dat de lagere spanning de oorzaak is dan is er dus geen echte reden tot zorg. Zijn de spanningen gelijk dan ligt de oorzaak in het paneel en das is er reden tot zorg. Heb ik het zo juist geinterpreteerd?

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  3, 2007, 23:03:16
A ok ik vat um. Als er een verschil in level (geluidsdruk) is en uit een meting van de spanning blijkt dat de lagere spanning de oorzaak is dan is er dus geen echte reden tot zorg. Zijn de spanningen gelijk dan ligt de oorzaak in het paneel en das is er reden tot zorg. Heb ik het zo juist geinterpreteerd?

In het eerste geval is er wel reden tot zorg, maar zijn de kosten een fractie van het tweede geval. Een paar hoogspanningsdiodes en condensatoren vervangen in de cascadeschakeling kost je de kop niet; een paneel vernieuwen echter wel. ;)

Ik ken iemand die 3x zijn panelen heeft moeten vernieuwen, terwijl hij helemaal verliefd was op zijn Audiostatics en geen rare dingen er mee heeft gedaan. In 5 jaar tijd had hij al 2x moeten vernieuwen. Na de 3e keer heeft hij ze direct na reparatie verkocht. Die was er goed zuur van. :'(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 23:06:21
In het eerste geval is er wel reden tot zorg, maar zijn de kosten een fractie van het tweede geval. Een paar hoogspanningsdiodes en condensatoren vervangen in de cascadeschakeling kost je de kop niet;
Precies dat kan ik zelf  :)

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 23:06:21
een paneel vernieuwen echter wel. ;)
Ik ga van de week eens even informeren wat een paneel kost, ik begreep dat zelf vervangen op zich weer niet moeilijk is. Is natuurlijk weer goedkoper dan laten doen..

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 23:06:21
Ik ken iemand die 3x zijn panelen heeft moeten vernieuwen, terwijl hij helemaal verliefd was op zijn Audiostatics en geen rare dingen er mee heeft gedaan. In 5 jaar tijd had hij al 2x moeten vernieuwen. Na de 3e keer heeft hij ze direct na reparatie verkocht. Die was er goed zuur van. :'(
Dat is inderdaad flink zuur ja. Maar 1 geval is natuurlijk geen "bewijs" dat het voor het hele merk geldt, op hun website staat tenslotte:

I have heard that electrostatic loudspeakers have a very limited lifespan?

Some electrostatic loudspeakers available on the market are causing their owners a lot of trouble. We at Audiostatic have over 30 years experience with electrostatic loudspeaker design and our speakers will last long . Of course unstable amplifiers, misuse or a dirty environment can have a negative influence on the lifespan.

Tsja ik weet het, ik ben te goedgelovig  :P

hifiman

Ik heb audiostatic gelijk maar even de volgende vragen gesteld per e-mail:

1. Hoe lang gaat een panel ongeveer mee en waaraan kan ik zien/horen dat of
ik een goed of een slecht exemplaar gekocht heb?

2. Wat kost eventueel een nieuw panel en klopt het dat het vervangen zelf te
doen is (ik ben technisch onderlegd) ?

3. Als 1 luidspreker een hogere geluidsdruk geeft als de andere is dat dan
persee een slecht teken? Hoeveel dB verschil is nog acceptabel?

4. Wat kosten de FIN's en hebben deze een toegevoegde waarde in een kleine
huiskamer?

patrick_vdb

Hoi,

Quote from: Audioloog on February  4, 2007, 06:05:31
Tsja ik weet het, ik ben te goedgelovig  :P

Ach, dat geldt eigenlijk ook voor allen die verhalen van derden aannemen als absolute waarheid ;D Er is maar een manier om te bepalen of de Audiostatics meer dan gemiddeld sneuvelen en dat is door het uitvalpercentage op te vragen (of je ze krijgt is een tweede), al de rest is eigenlijk niets meer dan speculeren en suggestief ;)

Wel een flinke verandering, van dynamisch naar electrostatisch...geniet ze!

mvrg

Patrick


hifiman

Hoi Patrick,

Haha je hebt wel gelijk. Toen ik mijn Optoma H30 projector kocht las ik ook allerlei horroverhalen en brak er ook lichte paniek uit bij me. Vervolgens hetzelfde verhaal met de H57 en verassing ook weer horrorverhalen over de H79 die ik nu heb. Ik heb er echter tot op heden nooit problemen mee gehad en kijk al jaren met veel plezier.

Toen ik besloot naar 2de hands speakers te gaan kijken deed ik dat omdat er aan speaker weinig kapot kan gaan, als er toch wat kapot gaat ik het simpel zelf kan verhelpen en de kosten vaak een fractie zijn van de prijs van de totale speaker. Toen ik gisteren thuis kwam besefte ik pas dat dit niet opgaat voor een elektrostaat. Afijn we zien het wel, ik heb 3 maanden garantie dus als ze niet goed zijn dan heb ik gratis nieuwe panelen  ;D

Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  4, 2007, 06:05:31
Dat is inderdaad flink zuur ja. Maar 1 geval is natuurlijk geen "bewijs" dat het voor het hele merk geldt, op hun website staat tenslotte:

1 verhaal is zeker geen bewijs. Ik ken er zelf overigens meerdere.  :-\

Maar ik zou zeggen, niets aantrekken van de ervaringen die ik ken, maar ga eens googlen voor een wat aannemelijker resultaat. ;)

QuoteI have heard that electrostatic loudspeakers have a very limited lifespan?

Some electrostatic loudspeakers available on the market are causing their owners a lot of trouble. We at Audiostatic have over 30 years experience with electrostatic loudspeaker design and our speakers will last long . Of course unstable amplifiers, misuse or a dirty environment can have a negative influence on the lifespan.

Tsja ik weet het, ik ben te goedgelovig  :P

Tsja, het feit dat deze vraag op hun website staat, betekent wellicht al dat de marketing-afdeling iets te beantwoorden heeft. En de suggestie "30 years experience" in combinatie met "will last long" roept bij mij weer vragen op. Wat is lang? Moet ik het lezen als 30 jaar? Dat zou zeker onjuist zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on February  4, 2007, 07:30:52
Ach, dat geldt eigenlijk ook voor allen die verhalen van derden aannemen als absolute waarheid ;D

Daar ben ik het mee eens.

Maar absolute waarheden bestaan in audioland sowieso niet.

QuoteEr is maar een manier om te bepalen of de Audiostatics meer dan gemiddeld sneuvelen en dat is door het uitvalpercentage op te vragen (of je ze krijgt is een tweede), al de rest is eigenlijk niets meer dan speculeren en suggestief ;)

Als die cijfers erg negatief uitvallen, zul je ze niet krijgen. Maar ook als ze meevallen, zul je ze niet krijgen, lijkt mij. En de vraag is welke cijfers je zou krijgen... van de marketing-afdeling?

De beste manier om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van Audiostatics is om te zoeken naar gebruikerservaringen op internet. Dan zul je zowel de goede als slechte tegenkomen. En als je die ervaringen nu ook opzoekt voor de andere merken, dan krijg je een goede indruk van de betrouwbaarheid van Audiostatic ten opzichte van andere electrostaten.

Probeer eens te zoeken naar hoeveel eigenaren praten over nieuwe panelen in hun electrostaten en naar de omschrijving waarin tweedehands exemplaren worden aangeboden (wel of niet nieuwe panelen / membranen). ;)

Het is echt niet om je bang te maken en ik verwacht ook niet dat iedere Audiostatic voortijdig stuk gaat. Uiteraard hoor je dan meer verhalen over defecte dan over goede exemplaren. Het is alleen wel frappant dat sommige merken veel vaker en eerder stuk gaan dan andere. De meeste problemen hebben te maken met het moeilijke productieproces en de kleine afstand tussen de statoren (hoger rendement). De persoon die ik eerder bedoelde is door Audiostatic in eerste instantie ook netjes behandeld, want de eerste paneelvernieuwing vond plaats ná de garantieperiode en was gratis. Ook de vroegere electrostaten van Final leverden veel problemen op en ook bij Martin Logan willen ze nog wel eens stuk gaan (gebogen panelen). :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

#515
Zo, ik ben net terug van een bezoekje aan Ronald en Phannee en volgens goed gebruik volgt daar uiteraard een reviewtje van!  :) Een tijdje terug hadden Ronald en Phannee me al een keer uitgenodigd om een keertje te komen eten en ook gezien de positieve verhalen over Phannee haar kookkunsten sloeg ik dat uiteraard niet af!  :) Daarnaast wilde ik uiteraard graag Ronald zijn set een keertje horen en zien. Ronald is een zeer actieve gebruiker op dit forum en aangezien ik zelf ook vrij actief ben volg ik ook al zijn avonturen in deze hobby. Het is dan natuurlijk erg leuk om in de praktijk eens alles te zien en te horen! We hadden geen missie behalve dan lekker een muziekje te luisteren en bij te kletsen.

Toen ik aankwam werd ik hartelijk ontvangen door Ronald en Phannee en toen ik binnenkwam rook ik al gelijk heerlijk eten en stond er al zachtjes een muziekje te spelen. Ronald had afgelopen week Garmt zijn Martin Logan elektrostaten staan die morgen weer worden opgehaald maar ze stonden nog aangesloten. Ik had persoonlijk nog niet eerder elektrostaten geluisterd dus dat was nieuw voor me. Voor het eten hebben we met een lekker drankje een uurtje (tussen het babbelen door, oh wat is er altijd veel te bespreken! ;D) naar deze elektrostaten geluisterd via de Lyngdorf SDAi2175 (voor mij een hele bekende!) en het C.E.C loopwerk en Ronalds Monica DAC.

De elektrostaten bleken voor mij een cultuurschok! Wat klinkt dat anders zeg dan dynamische luidsprekers!  :o De weergave bleek welliswaar heerlijk schoon, enorm detailrijk en qua hoog, mid en laag in balans (ondanks een conventionele dynamische woofer voor het laag) maar wat me sterk opviel en wat ik niet meer los kon laten was dat hetgeen dat tussen de speakers wordt afgebeeld (vooral stemmen dus) een enorme focus hebben waardoor het voor mijn gevoel een stuk kleiner (niet verderweg maar gewoon kleiner/compacter) en soms wat 'nasaal' wordt afgebeeld dan voor mijn oren natuurlijk is. Het gaat hier denk ik om een smaakkwestie maar ik denk dat dat toch 'not my cup of tea' is. En of het dan specifiek dit model is of elektrostaten in het algemeen weet ik natuurlijk niet zeker. Ronald gaf al wel aan dat het e.e.a. met de plaatsing en de hoeveelheid toe-in te beinvloeden is maar het eten was ondertussen klaar dus hebben we hier niet meer mee gespeeld.

Het eten was heerlijk en ik ben nu nog aan het uitbuiken! ;D Ik houd erg van de Aziatische keuken, tot nog toe vooral van de Indische maar vanaf vandaag kan ik daar ook de Thaise aan toevoegen! Phannee had naast de de nasi in de basis nog een viertal heerlijke gerechten bereid. Echt heel lekker, op zo'n moment schaam ik me altijd haast voor de Nederlandse stamppotten keuken want i.t.t. wat ik vanavond heb gegeten waarbij elke hap weer anders smaakt zijn wij toch wel heeeeeel erg saai!  :D

Na het eten heeft Ronald, terwijl ik mijn nicotinepeil op niveau bracht ( :-[) de Paradigm Studio 60's op hun oude plek gezet. Ook Paradigm had ik nooit eerder gehoord maar i.t.t. de merken die ik wél heb gehoord in deze prijsklasse maar ook erboven klonk dit erg lekker! Qua karakter precies mijn smaak eigenlijk. De weergave is redelijk warm maar niet te zodat ik de indruk kreeg dat het echt gekleurd werd, en de klanken waren rijk en vol. We speelden op dat moment Eva Cassidy en ondanks dat ik haar naam wel kende, kende ik haar muziek nog niet maar ik ga 'r ook in huis halen, heerlijk relaxte muziek!  :) Ten opzichte van de Martin Logan elektrostaten (en in wat mindere mate ook mijn Von Schweikerts) lieten de Paradigms in mijn ogen wel wat steken vallen op het gebied van focus en staging. Al klonk het lekker ruimtelijk, de plaatsing van Eva's stem bijvoorbeeld was te laag en niet duidelijk afgebakend. Desondanks was ik enorm verrast zeker gezien de nieuwprijs en de manier waarop Ronald en anderen altijd over deze speakers praten. Voor mij een factor x beter dan bijvoorbeeld de meer dan twee maal zo dure B&W 804S die ik ooit hoorde! Ronald vroeg ook nog of ik met deze speakers zou kunnen leven en ik heb ook zonder twijfel ja geantwoord omdat er eigenlijk geen dingen waren die me irriteerden!  :)

Tussen de bedrijven door hebben we nog even vergeleken tussen het C.E.C. loopwerk en de door Ronald inmiddels enigszins gemodificeerde Sqeezebox. Beiden hebben we weer beluisterd via coax op de Monica DAC. Ik kon echter niet duidelijk de verschillen ontdekken, het geluid via de C.E.C. leek voor mij iets meer te leven maar of dat ook echt zo was weet ik niet zeker. Ronald en Phannee hoorden de verschillen wel maar Ronald gaf toe dat de verschillen klein zijn en ik weet uit het verleden dat ik voor kleine verschillen veel minder gevoelig ben dan Ronald en Garmt. Als ze er zijn dan duurt het voor mij veel langer voor ik ze ga horen dan in een korte A-B vergelijking. In elk geval is het gadgetgehalte van de Sqeezebox erg hoog maar hij is tegelijkertijd ook nog eens erg handig! En dat vind ik persoonlijk altijd een erg mooie combinatie. Zelf heb ik rond hetzelfde moment als Ronald de Sqeezebox kocht een Trends UD-10 USB transport gekocht maar dit is toch wel een stuk praktischer aangezien je geen computerscherm nodig hebt! Aangezien ik toch wel geloof in de PC als muziekserver en de perfecte kwaliteit die dit kan geven kwam het al in me op om er ook een keer eentje aan te schaffen!  :)

Tussendoor kreeg Ronald nog goed nieuws, hij had waarschijnlijk een koper die vanavond nog zijn Paradigm speakers wilde overnemen. Even voordat deze waarschijnlijke koper langs zou komen ben ik weer richting huis gegaan. Ik hoop dat ze inmiddels zijn verkocht!  :)

Ronald en Phannee nogmaals bedankt voor de gastvrijheid! Ik vond het erg gezellig en interessant, heb heerlijk gegeten en ben verder ook perfect verzorgd! Ook erg leuk om jullie huis en apparatuur eens in het echt te zien en te horen!  :) Veel plezier komende donderdag met de nieuwe speakers, ik ben benieuwd hoe deze gaan klinken!!

Groet,

Antoine.

Audiofiel

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
Ik had persoonlijk nog niet eerder elektrostaten geluisterd dus dat was nieuw voor me. Voor het eten hebben we met een lekker drankje een uurtje (tussen het babbelen door, oh wat is er altijd veel te bespreken! ;D) naar deze elektrostaten geluisterd via de Lyngdorf SDAi2175 (voor mij een hele bekende!) en het C.E.C loopwerk en Ronalds Monica DAC.

De elektrostaten bleken voor mij een cultuurschok! Wat klinkt dat anders zeg dan dynamische luidsprekers!  :o De weergave bleek welliswaar heerlijk schoon, enorm detailrijk en qua hoog, mid en laag in balans (ondanks een conventionele dynamische woofer voor het laag) maar wat me sterk opviel en wat ik niet meer los kon laten was dat hetgeen dat tussen de speakers wordt afgebeeld (vooral stemmen dus) een enorme focus hebben waardoor het voor mijn gevoel een stuk kleiner (niet verderweg maar gewoon kleiner/compacter) en soms wat 'nasaal' wordt afgebeeld dan voor mijn oren natuurlijk is. Het gaat hier denk ik om een smaakkwestie maar ik denk dat dat toch 'not my cup of tea' is. En of het dan specifiek dit model is of elektrostaten in het algemeen weet ik natuurlijk niet zeker. Ronald gaf al wel aan dat het e.e.a. met de plaatsing en de hoeveelheid toe-in te beinvloeden is maar het eten was ondertussen klaar dus hebben we hier niet meer mee gespeeld.

Leuk te lezen van je cultuurshock! Het is iets dat ik hier ook vaak bemerk bij luisteraars die voor het eerst een electrostaat horen. :)

Inderdaad maakt de plaatsing en ook de toe-in en toe-out veel uit in het ervaren geluidsbeeld. Meer toe-in betekent een wat intiemer en dieper beeld, meer toe-out betekent een wat breder beeld met minder kleine sweetspot; dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Daarnaast zijn er veel verschillen tussen de merken electrostaten. Bij soms wat 'nasaal' kan ik mij bij ML wel wat voorstellen; ik mis bij dat merk vooral een stukje aansluiting tussen woofer en electrostaat.

QuoteHet eten was heerlijk en ik ben nu nog aan het uitbuiken! ;D Ik houd erg van de Aziatische keuken, tot nog toe vooral van de Indische maar vanaf vandaag kan ik daar ook de Thaise aan toevoegen! Phannee had naast de de nasi in de basis nog een viertal heerlijke gerechten bereid. Echt heel lekker, op zo'n moment schaam ik me altijd haast voor de Nederlandse stamppotten keuken want i.t.t. wat ik vanavond heb gegeten waarbij elke hap weer anders smaakt zijn wij toch wel heeeeeel erg saai!  :D

Phannee is een Thaise toverfee in de keuken.
Ronald mag in zijn handen (buik?) knijpen met zo'n vrouw! :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Quote from: Audiofiel on February  4, 2007, 23:03:41
Leuk te lezen van je cultuurshock! Het is iets dat ik hier ook vaak bemerk bij luisteraars die voor het eerst een electrostaat horen. :)

Inderdaad maakt de plaatsing en ook de toe-in en toe-out veel uit in het ervaren geluidsbeeld. Meer toe-in betekent een wat intiemer en dieper beeld, meer toe-out betekent een wat breder beeld met minder kleine sweetspot; dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Daarnaast zijn er veel verschillen tussen de merken electrostaten. Bij soms wat 'nasaal' kan ik mij bij ML wel wat voorstellen; ik mis bij dat merk vooral een stukje aansluiting tussen woofer en electrostaat.

Ja, je leest er veel over maar er gaat natuurlijk niets boven het in het echt te horen!  :) Over de toe-in zoals je het beschrijft geldt het ook zeker voor m'n Von Schweikerts deze ken ik inmiddels natuurlijk erg goed en weet dus wat je bedoelt. Nu ik in een gelijkbenige driehoek zit merk ik dat ik de toe-in niet echt nodig heb omdat er gaten in de weergave vallen maar wel dat je de plaatsing er goed mee op smaak kan tunen. Ik kan me ook nog herinneren dat toen Garmt hier een keer was dat hij m'n vorige set speakers een dusdanige hoeveelheid toe-in had gegeven dat het voor mij te veel was in de zin dat de weergave naar mijn smaak net even te compact was geworden. Zijn reactie was toen "er kan niet genoeg focus zijn" en nu denk ik dat dat technisch gezien op zich waar is (denk maar aan een zaklamp waarmee je de focus in kunt stellen, er is een stand waarin de lichtstraal maximaal gefocust is) maar nu denk ik toch ook dat je daarmee óók iets kleiner (de lenswerking in die zaklamp door lichtstralen niet meer allemaal evenwijdig uit te zenden) kunt afbeelden dan dat het in werkelijkheid is.

In het geval van de Martin Logans leek het voor mij net of je (vanuit het centrum gezien) het geluid dat tussen de speakers hoort in een mooie "bel" (dat is goed) hoorde maar dan naar buiten toe even niets en dan weer geluid oftewel de "bel" zelf was net even te klein (dat is niet goed). Natuurlijk is dit overdreven gesteld maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Iedereen weet natuurlijk hoe een stem klinkt (we horen ze regelmatig tenslotte ;)) maar een microfoon die een stemgeluid opneemt is natuurlijk weer kleiner dan het lichaam dat die stem produceert. Het omgekeerde, oftewel de weergave van het opgenomen geluid zal je wellicht af moeten stellen. Beetje filosofisch dit maar ik denk dat er daarom wellicht ook een grote smaakgebonden component (zoals jij het noemt een persoonlijke keuze) in het verhaal meespeelt.

Nogmaals dit was dus een eerste indruk van me, ik probeer niet te generaliseren en ik denk dat ik in de toekomst Ronald en Phannees nieuwe elektrostaten nog wel een keertje zal horen en wie weet elders ook nog wel wat andere merken.

Quote from: Audiofiel on February  4, 2007, 23:03:41
Phannee is een Thaise toverfee in de keuken.
Ronald mag in zijn handen (buik?) knijpen met zo'n vrouw! :o

Daar ben ik het helemaal mee eens!  :)

Audiofiel

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 23:42:27
Ja, je leest er veel over maar er gaat natuurlijk niets boven het in het echt te horen!  :) Over de toe-in zoals je het beschrijft geldt het ook zeker voor m'n Von Schweikerts deze ken ik inmiddels natuurlijk erg goed en weet dus wat je bedoelt.

Het verhaal van de toe-in en toe-out geldt net zo goed voor conventionele speakers. Alleen is het werkgebied bij electrostaten nog veel preciezer; met een kleine verschuiving gebeurt er al heel veel.

QuoteNu ik in een gelijkbenige driehoek zit merk ik dat ik de toe-in niet echt nodig heb omdat er gaten in de weergave vallen maar wel dat je de plaatsing er goed mee op smaak kan tunen. Ik kan me ook nog herinneren dat toen Garmt hier een keer was dat hij m'n vorige set speakers een dusdanige hoeveelheid toe-in had gegeven dat het voor mij te veel was in de zin dat de weergave naar mijn smaak net even te compact was geworden. Zijn reactie was toen "er kan niet genoeg focus zijn" en nu denk ik dat dat technisch gezien op zich waar is (denk maar aan een zaklamp waarmee je de focus in kunt stellen, er is een stand waarin de lichtstraal maximaal gefocust is) maar nu denk ik toch ook dat je daarmee óók iets kleiner (de lenswerking in die zaklamp door lichtstralen niet meer allemaal evenwijdig uit te zenden) kunt afbeelden dan dat het in werkelijkheid is.

Uiteraard kan er wel teveel focus zijn, want juist de toe-in of toe-out gaat niet alleen over een technisch kloppend beeld, maar ook veel over smaak. :D


Overigens geldt voor jouw voorbeeld van de zaklamp dat hij juist het meest gefocust is als de bundel licht wel evenwijdig loopt. Draai je de focus verder door, dan zijn de bundels niet meer evenwijdig en juist weer uit focus en dan ziet het geprojecteerde licht er net zo uit als voordat je de bundel had gefocust. ;)

QuoteIn het geval van de Martin Logans leek het voor mij net of je (vanuit het centrum gezien) het geluid dat tussen de speakers hoort in een mooie "bel" (dat is goed) hoorde maar dan naar buiten toe even niets en dan weer geluid oftewel de "bel" zelf was net even te klein (dat is niet goed). Natuurlijk is dit overdreven gesteld maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Dat is prima uitgelegd wat ik snap wat je bedoelt. Als je 'be;' niet doorloopt tot aan de zijkanten is je 'bel' dus te klein en is de speakeropstelling dus niet goed. Dan moet je ofwel de speakers dichter naar elkaar toehalen, ofwel de toe-in / toe-out aanpassen tot het wel goed is.

Overigens verschilt ook deze afbeelding per type electrostaat. Een gebogen frame als de ML zal anders afbeelden dan een recht frame als de Audiostatic die Ronald deze week binnen krijgt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2007, 22:55:25
Een rendementsverschil duidt vaak op een verschil in bias op de folie. Om dat zeker te weten, zou je de hoogspanning moeten nameten. Die moeten nagenoeg gelijk zijn, bij Audiostatic volgens mij ergens tussen de 3500 en 4000 volt. ;)
Overigens zal het nog lastig worden een universeel meter te vinden die dergelijke spanningen kan meten  ::)

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  4, 2007, 09:26:50
De beste manier om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van Audiostatics is om te zoeken naar gebruikerservaringen op internet. Dan zul je zowel de goede als slechte tegenkomen. En als je die ervaringen nu ook opzoekt voor de andere merken, dan krijg je een goede indruk van de betrouwbaarheid van Audiostatic ten opzichte van andere electrostaten.
Eigenlijk vind ik amper negatieve verhalen.. (nee dit is geen uitnodiging om ze hier te gaan posten  ;D )

Quote from: Audiofiel on February  4, 2007, 09:26:50
Het is echt niet om je bang te maken en ik verwacht ook niet dat iedere Audiostatic voortijdig stuk gaat. Uiteraard hoor je dan meer verhalen over defecte dan over goede exemplaren. Het is alleen wel frappant dat sommige merken veel vaker en eerder stuk gaan dan andere. De meeste problemen hebben te maken met het moeilijke productieproces en de kleine afstand tussen de statoren (hoger rendement). De persoon die ik eerder bedoelde is door Audiostatic in eerste instantie ook netjes behandeld, want de eerste paneelvernieuwing vond plaats ná de garantieperiode en was gratis. Ook de vroegere electrostaten van Final leverden veel problemen op en ook bij Martin Logan willen ze nog wel eens stuk gaan (gebogen panelen). :-\
De ontwerper (die ik gemaild heb van het weekend) ging overigens aardig uit zijn dak toen ik de term horror verhalen noemde, was misschien ook niet zo tactisch van me achteraf bezien  :P In elk geval zegt deze man dat de verhalen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Hij krijg van mij voorlopig even het voordeel van de twijfel.  ^-^


Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  5, 2007, 10:27:21
Overigens zal het nog lastig worden een universeel meter te vinden die dergelijke spanningen kan meten  ::)

Daarvoor gebruik je een hoogspanningsprobe. ;)

Quote from: Audioloog on February  5, 2007, 10:36:16
Eigenlijk vind ik amper negatieve verhalen.. (nee dit is geen uitnodiging om ze hier te gaan posten  ;D )

Ik zal je ook niet banger maken dan je al bent. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Antoine bedankt voor je mooie verslag  :D

Wij vonden het ook leuk en gezellig en kom anders nog eens langs als ik de electrostaten heb staan  8)

Indonesisch en thais zijn ook mijn favorieten en ik heb het geluk bijna dagelijks thais te kunnen eten  O0
Ik heb zowiezo nooit begrepen dat er mensen zijn die nederlands eten prefereren boven de superieure aziatische keuken  :P

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
Ronald is een zeer actieve gebruiker op dit forum en aangezien ik zelf ook vrij actief ben volg ik ook al zijn avonturen in deze hobby.
Hahaha klein understatement (over jezelf)  ;D

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
De elektrostaten bleken voor mij een cultuurschok! Wat klinkt dat anders zeg dan dynamische luidsprekers!  :o
Inderdaad ja, dusdanig dat ik moeite had om weer naar dynamische speakers te kunnen luisteren  ;D

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
De weergave bleek welliswaar heerlijk schoon, enorm detailrijk en qua hoog, mid en laag in balans (ondanks een conventionele dynamische woofer voor het laag) maar wat me sterk opviel en wat ik niet meer los kon laten was dat hetgeen dat tussen de speakers wordt afgebeeld (vooral stemmen dus) een enorme focus hebben waardoor het voor mijn gevoel een stuk kleiner (niet verderweg maar gewoon kleiner/compacter) en soms wat 'nasaal' wordt afgebeeld dan voor mijn oren natuurlijk is. Het gaat hier denk ik om een smaakkwestie maar ik denk dat dat toch 'not my cup of tea' is.
Ik vind die focus juist bijzonder prettig. Ik snap wel wat je bedoeld met dat "nasaal". Ik noemde dat eerder "koel" en dat is ook de reden waarom de Martin Logans ook niet helemaal mijn ding zijn, wel prefereer ik ze boven mijn Paradigms.

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
Desondanks was ik enorm verrast zeker gezien de nieuwprijs en de manier waarop Ronald en anderen altijd over deze speakers praten. Voor mij een factor x beter dan bijvoorbeeld de meer dan twee maal zo dure B&W 804S die ik ooit hoorde! Ronald vroeg ook nog of ik met deze speakers zou kunnen leven en ik heb ook zonder twijfel ja geantwoord omdat er eigenlijk geen dingen waren die me irriteerden!  :)
Leuk om te horen, hopelijk denkt de eerstvolgende potentiele koper er ook zo over  ;D

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
Tussen de bedrijven door hebben we nog even vergeleken tussen het C.E.C. loopwerk en de door Ronald inmiddels enigszins gemodificeerde Sqeezebox. Beiden hebben we weer beluisterd via coax op de Monica DAC. Ik kon echter niet duidelijk de verschillen ontdekken, het geluid via de C.E.C. leek voor mij iets meer te leven maar of dat ook echt zo was weet ik niet zeker.
De verschillen zijn ook zeker niet gigantisch, maar met AB vergelijken hoor ik het wel gelijk ja.

Quote from: Antoine on February  4, 2007, 22:31:13
En dat vind ik persoonlijk altijd een erg mooie combinatie. Zelf heb ik rond hetzelfde moment als Ronald de Sqeezebox kocht een Trends UD-10 USB transport gekocht maar dit is toch wel een stuk praktischer aangezien je geen computerscherm nodig hebt! Aangezien ik toch wel geloof in de PC als muziekserver en de perfecte kwaliteit die dit kan geven kwam het al in me op om er ook een keer eentje aan te schaffen!  :)
Dit soort oplossing worden (of wat mij betreft is het al zover) de opvolger en de doodsteek voor de conventionele cd spelers  ;D



hifiman

Quote from: Audiofiel on February  4, 2007, 23:03:41
Phannee is een Thaise toverfee in de keuken.
Ronald mag in zijn handen (buik?) knijpen met zo'n vrouw! :o
Ik mag niet klagen  ;D