hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

advr

Quote from: Audioloog on June 25, 2006, 13:04:05
Verder ben ik toch weer overgestapt van de Madrigal HPC interlink naar de Crystal Cable Piccolo interlink, na het vervangen van de E288CC door de E188CC gaf ik opeens toch de voorkeur aan de Crystal Cable. Met de Madrigal HPC werd het allemaal net even te "saai".



komt me bekend voor... :o

in een vergelijk met allerlei kabels heb ik de Madrigal ook geprobeerd. die heeft mij eigenlijk nooit kunnen bekoren. hij paste niet in mijn set. ik vond hem toen ook te saai  :o

leuke dempers, ik heb nog wat oudere met wit teflon. ze doen het nog steeds goed. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: Moony on June 25, 2006, 15:10:55
ik heb zelf ook nog wat "verdwaalde" cd-r's in mijn kast staan...veelal lossless "try before I buy" downloads om te luisteren of ik de cd origineel ga kopen.  :)
Precies zo zie ik het ook, try before you buy, als de platenindustrie nou eens een beetje wakker zou worden zouden ze wat met dat concept moeten doen!

hifiman

Quote from: advr on June 25, 2006, 15:33:03
in een vergelijk met allerlei kabels heb ik de Madrigal ook geprobeerd. die heeft mij eigenlijk nooit kunnen bekoren. hij paste niet in mijn set. ik vond hem toen ook te saai  :o
Toen ik mijn Krell nog had vond ik de Madrigal een uitkomst, hij "dempte" het te pittige hoog. Nu ik een neutralere versterker heb heeft de Madrigal hetzelfde effect, alleen nu vind ik het juist ongewenst. Zo blijkt maar weer, it's all in the match  :P

Audiofiel

Vergeet ook niet dat bij de kabelkeuze naast het begrip smaak, (de uitleg van) het begrip match ook onderhevig kan zijn aan persoonlijke voorkeur.

Maar ook heel belangrijk bij de technische uitleg van de 'match' zijn de kabeleigenschappen. Een kabel heeft als belangrijkste eigenschappen een weerstand, capaciteit en inductie. Als één van die eigenschappen niet 'matcht' met een component, heb je een probleem en werkt de kabel heel sterk als een filter. Zo spelen dus eigenschappen mee in die 'match' als de uitgangsimpedantie van de bron (idem uitgangscapaciteit), de ingangsimpedantie van de versterker (idem ingangscapaciteit), de lengte van de kabels, de keuze in het electronisch ontwerp (wel of niet gevoeliger).

Soms worden dan eigenschappen aan een kabel (of componenten) toegeschreven die simpelweg een voortvloeisel zijn uit het koppelen van bijvoorbeeld een hoge uitgangsimpedantie aan een lage imgangsimpedantie. Voilà: een electronische mismatch die de klank fors zal beïnvloeden.

Van de genoemde HPC weet ik dat hij goed scoort op het gebied van weerstand en capaciteit. Daarmee is hij ook zeer geschikt voor langere afstanden (zonder bijvoorbeeld het hoog af te laten vallen). Hij scoort echter beneden gemiddeld op inductie, wat een beetje te hoog is. Dus als jouw versterker of cd-speler daar niet zo van houdt, begint deze kabel invloed te krijgen op het tonale beeld.

Ik denk dat eigenschappen die vaak worden toebedeeld aan bepaalde merken apparatuur, zoals warm, koud, analytisch, snel, langzaam etcetera, in veel gevallen te maken hebben (of op zijn minst flink versterkt worden) door een verkeerde kabel-match bij het betreffende component. Een kabel moet daarmee niet zozeer worden gezien als karakter-match oplossing (te warm geluid? zilver gebruiken!), maar meer als een goede electrische-match... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Amen  ;D

Ik kan me alleen maar volledig aansluiten bij wat je hierboven vertelt Arjen!  8)


hifiman

Ik ben toch weer terug naar de Madrigal HPC.  :-X

Ik werd het wat te enthousiaste hoog snel zat met de Crystal Cable ertussen  :P

Het blijft lastig de juiste match te vinden, daarnaast sta ik nog steeds stom versteld hoe anders twee interlinks kunnen klinken  :o

advr

Quote from: Audioloog on June 28, 2006, 12:57:47
Ik ben toch weer terug naar de Madrigal HPC.  :-X

Ik werd het wat te enthousiaste hoog snel zat met de Crystal Cable ertussen  :P

Het blijft lastig de juiste match te vinden, daarnaast sta ik nog steeds stom versteld hoe anders twee interlinks kunnen klinken  :o

jij weet ook niet wat je wil :o :o

welke crystal cable had je ook al weer? zou ik ook wel eens willen proberen ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: advr on June 28, 2006, 14:14:52
jij weet ook niet wat je wil :o :o
Ja hoor, ik wil blijven proberen tot ik het beste geluid heb voor mijn centen  ;D

welke crystal cable had je ook al weer? zou ik ook wel eens willen proberen ;D
[/quote]
De piccolo, kost 299 euro voor 1 meter.

Misschien maar eens een interlink shootout houden  ;D

advr

zou kunnen maar ik benop zoek naar een ultieme interlink tussen LP12 (Linto) en Graaf ;D

dat zal wel duurder worden dan 300 euro ::)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Deleted member

Ze schijnen erg neutraal te zijn, de pers is er lyrisch over.

@Advr, Crystal heeft een hele lijn interconnects, er zit vast wel een bij die duur genoeg is voor je!  ;D

hifiman

Quote from: Antoine on June 28, 2006, 15:18:00
Ze schijnen erg neutraal te zijn, de pers is er lyrisch over.
Ja dat is zo ja. Dat zit me ook niet helemaal lekker omdat ik ze juist niet lekker vind klinken in het hoog. De vraag is dan even of ze wel zo neutraal zijn, of dat ik een ander probleem heb (in mijn set) of dat het komt omdat ik met een buizenspeler speel.

garmtz

Ik vind Crystal Cable verschrikkelijk klinken... Heb ze heel lang te leen gehad, maar nooit een review over geschreven (had ik natuurlijk wel moeten doen... ;)).

Je hoort werkelijk ALLES met die kabels, alleen is het geluid plat, op de speakers en ontdaan van body en ziel.

FrankB

Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:01:48
Ik vind Crystal Cable verschrikkelijk klinken... Heb ze heel lang te leen gehad, maar nooit een review over geschreven (had ik natuurlijk wel moeten doen... ;)).

Je hoort werkelijk ALLES met die kabels, alleen is het geluid plat, op de speakers en ontdaan van body en ziel.

Geen wonder, bron is Siltech  ::)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Quote from: advr on June 28, 2006, 14:54:52
zou kunnen maar ik benop zoek naar een ultieme interlink tussen LP12 (Linto) en Graaf ;D

dat zal wel duurder worden dan 300 euro ::)

Nordost Valhalla ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hifiman

Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:01:48
Ik vind Crystal Cable verschrikkelijk klinken... Heb ze heel lang te leen gehad, maar nooit een review over geschreven (had ik natuurlijk wel moeten doen... ;)).

Je hoort werkelijk ALLES met die kabels, alleen is het geluid plat, op de speakers en ontdaan van body en ziel.
Daarom heb ik ze uiteindelijk ook maar ingezet tussen Marantz receiver en stereo versterker (voor film kijken dus). Daar komen ze denk ik nog het beste tot hun recht in mijn set  ::)

Garmtz, jij noemde de Madrigal HPC een keer "doods". Heb jij misschien nog een goed advies voor me voor een interlink tussen de Tjoeb en de Lyngdorf die niet plat maar ook niet doods klink  ???  ::)  ;D

garmtz

Quote from: Audioloog on June 28, 2006, 16:09:16
Daarom heb ik ze uiteindelijk ook maar ingezet tussen Marantz receiver en stereo versterker (voor film kijken dus). Daar komen ze denk ik nog het beste tot hun recht in mijn set  ::)

Lekker pittig en dynamisch... Dat zijn ze wel. Misschien wel fijn voor films.

QuoteGarmtz, jij noemde de Madrigal HPC een keer "doods". Heb jij misschien nog een goed advies voor me voor een interlink tussen de Tjoeb en de Lyngdorf die niet plat maar ook niet doods klink  ???  ::)  ;D

...en die niet veel kost? Zelfbouw? ;D

hifiman

Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:25:46
Lekker pittig en dynamisch... Dat zijn ze wel. Misschien wel fijn voor films.
Precies, dat maak ik mezelf ook maar wijs  ;D

Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:25:46
...en die niet veel kost? Zelfbouw? ;D
Tsja misschien wel ja  ::)

Deleted member

Ronald, waarom probeer je niet een keer een Nordost uit de Norse serie? Net als ik heb ook jij voor stereo toch eigenlijk maar één echt goede interlink nodig. Dit rechtvaardigt misschien de kosten.  :)

@Garmt, ik sta wel te kijken van wat je schrijft over de Crystal interlinks na alle lyrische reviews. Ook de Duitse Stereoplay gaf ze erg hoge cijfers dicht bij de Nordost favorieten! Maar ze klinken dus een beetje te technisch/dun, vertaal ik dat goed?

Misschien vinden al die reviewers die Gaby v/d Klei wel erg leuk dan! ;)

garmtz

Quote from: Antoine on June 28, 2006, 16:48:15
@Garmt, ik sta wel te kijken van wat je schrijft over de Crystal interlinks na alle lyrische reviews. Ook de Duitse Stereoplay gaf ze erg hoge cijfers dicht bij de Nordost favorieten! Maar ze klinken dus een beetje te technisch/dun, vertaal ik dat goed?

Geloof niet alle reviews... ;)  Misschien klinken ze best lekker voor de Duitse markt... Ikzelf luister naar andere zaken dan het gemiddelde Duitse blad. Ze klinken aardig dun en technisch ja.

QuoteMisschien vinden al die reviewers die Gaby v/d Klei wel erg leuk dan! ;)

Wie weet... :)

hifiman

#319
Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:51:43
Ze klinken aardig dun en technisch ja.
Dat kan ik alleen maar bevestigen.
Ze klinken snel, dynamisch en levendig, maar tegelijkertijd koel, inderdaad wat dunnetjes en ik vind het hoog wat irritant worden.

Quote from: garmtz on June 28, 2006, 16:51:43
Wie weet... :)
Ik kan me er weinig bij voorstellen (na haar foto gezien te hebben in een interview)  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on June 28, 2006, 16:09:16
Garmtz, jij noemde de Madrigal HPC een keer "doods". Heb jij misschien nog een goed advies voor me voor een interlink tussen de Tjoeb en de Lyngdorf die niet plat maar ook niet doods klink  ???  ::)  ;D

Misschien eens een interlink van ArtSpeak proberen? Neutraal als HPC, maar dan met een stuk meer spice zonder dat het gaat verkleuren. Je kunt bij Louis wel regelen dat je een setje kunt testen dan wel terug kunt brengen als het niet naar je zin is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on June 28, 2006, 18:33:34
Misschien eens een interlink van ArtSpeak proberen? Neutraal als HPC, maar dan met een stuk meer spice zonder dat het gaat verkleuren. Je kunt bij Louis wel regelen dat je een setje kunt testen dan wel terug kunt brengen als het niet naar je zin is. ;)
Bedankt voor de tip Arjen! Heb je zelf ervaring met deze interlinks?
De zelfbouw optie lokt me ook wel (zeker gezien de prijs  ;D ).

Audiofiel

Quote from: Audioloog on June 29, 2006, 08:40:09
Bedankt voor de tip Arjen! Heb je zelf ervaring met deze interlinks?
De zelfbouw optie lokt me ook wel (zeker gezien de prijs  ;D ).

Bij mij loopt zijn duurste zilveren interlink (in XLR uitvoering) van DAC naar voorversterker. Van loopwerk naar DAC heb ik zijn digitale variant (AES/EBU uitvoering). De rest van de set is nog steeds HPC, hoewel ik een extra setje XLR ArtSpeak zilver heb liggen voor experimenten (beetje overbodig). 8)

Zelfbouw leek mij ook leuk. Alleen heb ik nog steeds materiaal in de kast liggen voor 6 interlinks van 1 meter met 4 aders van 0,4 mm zilver. Nog steeds niet aan toegekomen... dus als je interesse hebt? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#323
Yep interesse! Weliswaar voor slechts 1 stereo interlink van 1 meter.  ;D
Ik stuur je wel even een PM.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on June 29, 2006, 09:38:01
Yep interesse! Weliswaar voor slechts 1 stereo interlink van 1 meter.  ;D
Ik stuur je wel even een PM.

PM terug. Ik moet er nog wel even over nadenken... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.