hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wrs

Hoi Ronald,

Mooie set, zie het nu pas maar ziet er strak uit.
Zie dat je ook een dreambox hebt, hoe heb je die aangesloten op je versterker/beamer?
Ik had hem eerst met s-vhs aangesloten wat goed beeld gaf maar nu ik zo'n 7 meter moet overbruggen naar mijn beamer is het wat minder.
Toen scart naar component maar dit geeft eigenlijk slechter beeld dan s-vhs.
Ben jij tevreden over de beeld kwaliteit?
Succes met het HT virus ;)

eric

Erik van Doorne

Hallo Ronald,

Mooi strak scherm hebben  jullie. Hoe heb je dat eigenlijk zelf gemaakt? Kun je me doeken en leveranciers aaanraden? Suggesties om valkuilen te voorkomen?

Dank en vriendelijke groet van


Erik van Doorne

donaldk

Dit is het nieuwe schermdoek dat Audioloog bij Ge gekocht heeft. Vorige week/dit weekend nog in de aanbieding voor 96,- euro. Voor de vaste maat van 240*135 cm. De nieuwe tekst doet het lijken alsof het doek nu ook in alternatieve maten te koop is. Ziet er inderdaad mooi opgespannen uit bij Ronald en Phannee.

http://htshop.designcreations.nl/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=169&osCsid=92c6d0f72c511002134bf9a15c31b17b


hifiman

Quote from: wrs on April  4, 2006, 22:18:53
Mooie set, zie het nu pas maar ziet er strak uit.
Dank je  :)

Quote from: wrs on April  4, 2006, 22:18:53
Zie dat je ook een dreambox hebt, hoe heb je die aangesloten op je versterker/beamer?
Op de Marantz receiver met optisch spdif. Maar ook analoog op de Krell (stereoversterker). De analoge uitgang van de dreambox is wel duidelijk minder dan de digitale maar voor even journaal kijken ofzo vind ik dat nou weer niet zo belangrijk.

De dreambox gaat met SCART naar de projector toe. De component over scart vind ik op de dreambox slechter dan de scart RGB. De YUV out functionaliteit van de dreambox gebruik ik dus ook niet (meer).

Quote from: wrs on April  4, 2006, 22:18:53
Ik had hem eerst met s-vhs aangesloten wat goed beeld gaf maar nu ik zo'n 7 meter moet overbruggen naar mijn beamer is het wat minder.
Toen scart naar component maar dit geeft eigenlijk slechter beeld dan s-vhs.
Gewoon scart RGB gebruiken dus, de svideo aansluiting is duidelijk minder.

Quote from: wrs on April  4, 2006, 22:18:53
Ben jij tevreden over de beeld kwaliteit?
Ja!  :D

hifiman

Quote from: Erik van Doorne on April  5, 2006, 00:02:56
Hallo Ronald,

Mooi strak scherm hebben  jullie. Hoe heb je dat eigenlijk zelf gemaakt? Kun je me doeken en leveranciers aaanraden? Suggesties om valkuilen te voorkomen?

Dank en vriendelijke groet van


Erik van Doorne
Zo moeilijk was het niet hoor Erik. Het is gewoon een stuk MDF plaat wat op 6 punten aan de muur geschroef zit. Daarop zit het doek geniet (nietjes op de zijkanten zeg maar). Daaroverheen wordt een lijst geschoven die bekleed is met zwart vilt.

Ik ben normaal niet zo doe het zelverig, maar dit scheelde een hoop geld  ;D

Ik denk overigens wel dat als ik het opnieuw zou doen dat ik dan een frame ipv een plaat zou gebruiken. Lijkt me toch beter ivm spanning op het doek houden.

Moondust

Mooi schermpje Ronald! :-)

Ik heb na mijn bezoek aan jouw bios zelf ook de H57 gekocht met een .1 en een .2 filter (gelfilter helaas, glas kan ik niet vinden voor fatsoenlijke prijs) erbij. Mijn nieuwe HT is inmiddels ingericht, dus binnenkort kan ik de projector gaan ophangen. In de toekomst zal ik wel een groter scherm gaan maken zoals dat van jou. Voorlopig maar ff met mijn minischerm doen. Met de filters ga ik nog ff spelen.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

wrs

Hoi Ronald,
heb jij dan een scart ingang op je beamer?
Had hem eerst scart naar de tv en dat was o.k. maar ik heb alleen DVI, svhs, en component ingang op mijn hitachi.
En component/svhs kan ik via mijn versterker doen.
Kan ook nog aan het image liggen(nu nog the Hydra).
Word tijd dat de HD Hdmi dreambox er komt :P

Grtn

eric

hifiman

Quote from: wrs on April  6, 2006, 15:46:20
heb jij dan een scart ingang op je beamer?
Yep, de Themescenes hebben RGBs over VGA :D

hifiman

Het moest er een keer van komen: bass shakers in de bank  8)

hifiman

 En nog een foto.

hifiman

en nog eentje  ;D

hifiman

Een blik achter de bank. De subwoofer amp module die ik gebruik zit nog even in een kartonnen doos  :-[ , in de nabije toekomst zal die een houten kassie krijgen  ;D

hifiman

Close up van de "minder dan 50 euro amp"  ;D


hifiman

Subamp cutoff frequency ingesteld op 50 Hz (lager kan die niet). Het werkt in elk geval en 1e indruk is "leuk"  :D

Vanavond film kijken en dan laat ik nog even weten hoe het echt bevalt  O0

Audiofiel

Heb je de shakers bewust aan die zijkanten gezet? Mij lijken de middelste planken misschien een betere plek. Heb je met een hamer geklopt? ;D

Wel blingbling hoor, die kabels. :o

En voor minder dan 50 euro een subamp is ook niet al te veel. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikeske

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar je bevindingen
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Rody

Cool, ik kan me voorstellen dat het een erg leuk effect heeft :)

hifiman

Quote from: Audiofiel on April 20, 2006, 19:01:52
Heb je de shakers bewust aan die zijkanten gezet? Mij lijken de middelste planken misschien een betere plek. Heb je met een hamer geklopt? ;D

Wel blingbling hoor, die kabels. :o

En voor minder dan 50 euro een subamp is ook niet al te veel. ::)
Hoi Audiofiel,

Yep, om twee redenen, ten eerste omdat het met de hamer inderdaad de beste plek leek. Ten tweede omdat ik het idee had (maar kan het niet hard maken) dat er zo een betere spreiding van trillingen door de bank is. Waar ik me gelijk al het hoofd over brak is de inteferentie van de trillingen van de TWEE shakers. Tenslotte kon ik niet met 2 hamers tegelijk kloppen om dat uit te vogelen  :P Blijft dus zowiezo een gok welke plekken nou echt de beste plekken zijn. En ach wie weet zet ik er nog 2 bij op die middenplaat. Maar dan weer de vraag of dat niet misschien juist wel een negatief effect heeft gezien de andere twee shakers  ::)

Haha ja die kabels.. Ik ging gewoon effe naar een luidsprekerzaak en vroeg om niet te dure 2,5 mm2 OFC kabels, toen kreeg ik dus dit. Als de kabels in het zicht hadden gelegen zou ik me er haast voor schamen  ;D

Die amp kost maar 48 euro (internet winkel). Was niet van plan een Krell op mijn shakers te zetten, het moet wel leuk blijven  >:D




hifiman

Vanavond een film gekeken en nog wat verschillende films opgezet. De shakers bevallen erg goed en toen ik ze op een gegeven moment uitzette miste ik ze gelijk!  :D

Ik begon met dezelfde "fout" als toen ik mijn eerste subwoofer kocht (en nog geen dB meter had) door die dingen veel te hard te zetten. Dat gaat erg snel vervelen. Als je ze net als een sub zo zet dat ze niet continu opvallen maar dat het wel gelijk opvalt als je ze uitzet dan heeft het pas echt leuke toegevoegde waarde  8)

Al met al geen miskoop geweest, voor een laag bedrag een leuke uitbreiding van de HT  :D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on April 20, 2006, 23:12:00
Yep, om twee redenen, ten eerste omdat het met de hamer inderdaad de beste plek leek. Ten tweede omdat ik het idee had (maar kan het niet hard maken) dat er zo een betere spreiding van trillingen door de bank is. Waar ik me gelijk al het hoofd over brak is de inteferentie van de trillingen van de TWEE shakers. Tenslotte kon ik niet met 2 hamers tegelijk kloppen om dat uit te vogelen  :P Blijft dus zowiezo een gok welke plekken nou echt de beste plekken zijn. En ach wie weet zet ik er nog 2 bij op die middenplaat. Maar dan weer de vraag of dat niet misschien juist wel een negatief effect heeft gezien de andere twee shakers  ::)

Ik verwacht geen negatief effect van extra shakers... Ik draai ook met 4 stuks! ;D

In theorie is het midden een betere plek voor de shakers dan de buitenkant, want hoe dichter het bij je kont zit, hoe duidelijker het effect.

Ik heb er zelf twee zitten in de buurt van de zitting op zo'n dwarsbalk en twee andere in de rugleuning achter de twee zitplaatsen. Dat tesamen geeft een lekkere 'force'.

Wel merkte ik dat de shakers ook strakker werden bij veranderen van eindversterker (Classé CAV-150 naar Aragon 8008). Gek maar waar: de push werd krachtiger en korter. Maar ook een slome trage versterker doet het eigenlijk al heel erg goed voor het effect, dus echt belangrijk is het volgens mij niet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on April 20, 2006, 23:35:15
Ik verwacht geen negatief effect van extra shakers... Ik draai ook met 4 stuks! ;D

In theorie is het midden een betere plek voor de shakers dan de buitenkant, want hoe dichter het bij je kont zit, hoe duidelijker het effect.

Ik heb er zelf twee zitten in de buurt van de zitting op zo'n dwarsbalk en twee andere in de rugleuning achter de twee zitplaatsen. Dat tesamen geeft een lekkere 'force'.

Wel merkte ik dat de shakers ook strakker werden bij veranderen van eindversterker (Classé CAV-150 naar Aragon 8008). Gek maar waar: de push werd krachtiger en korter. Maar ook een slome trage versterker doet het eigenlijk al heel erg goed voor het effect, dus echt belangrijk is het volgens mij niet. ;)
Je hebt me zojuist overtuigd, ik heb er nog een setje bij besteld, die gaan op de middenplaat  ;D

Ik geloof best dat een goede versterker ze beter onder controle heeft en dat dat merkbaar is. Maar omdat het geen direkt geluid is vind ik het niet zo spannend, zeker niet als je in acht neemt hoeveel meer een "echte" versterker gaat kosten tov mijn 48 euro ampje die het zo best leuk doet  ;D Dat ampje is trouwens 150 W (RMS) dus moet lukken met 4 shakers  :D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on April 21, 2006, 06:58:07
Dat ampje is trouwens 150 W (RMS) dus moet lukken met 4 shakers  :D

Je moet even goed kijken hoe je één en ander aansluit in verband met de minimale impedantie van de versterker. Is dat 8 ohm, dan gaat dat alleen goed met 2 in serie. Is dat 4 ohm, dan moet je 2 sets in serie (8 ohm) weer parallel gaan zetten (4 ohm).

Meet in ieder geval de weerstand met een multimeter als alle 4 shakers er in zitten voordat je ze op de versterker aansluit. Better safe than sorry. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on April 21, 2006, 07:40:56
Je moet even goed kijken hoe je één en ander aansluit in verband met de minimale impedantie van de versterker. Is dat 8 ohm, dan gaat dat alleen goed met 2 in serie. Is dat 4 ohm, dan moet je 2 sets in serie (8 ohm) weer parallel gaan zetten (4 ohm).

Meet in ieder geval de weerstand met een multimeter als alle 4 shakers er in zitten voordat je ze op de versterker aansluit. Better safe than sorry. ;)
Het opgegeven vermogen van deze subamp is bij 4 ohm. En de weerstand meten had ik al gedaan deze keer, dus zal ik ook volgende keer zeker checken  ;D

En inderdaad is dat het plan, 2 sets in serie parallel zetten  8)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on April 21, 2006, 07:54:06
En inderdaad is dat het plan, 2 sets in serie parallel zetten  8)

Dat gaat helemaal goed komen!

Je kunt nog overwegen om de rugleuning ook te gebruiken (2 direct onder de zitting en 2 direct bij de onderrug), maar dat is een kwestie van smaak. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>