hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#9750
Dan nog even over de DHZ DAC  :music:

Gisteren samen met een audiovriend uitgebreid naar de DAC geluisterd en AB vergeleken met de Transporter DAC.

Conclusie: de transporter DAC wint het nog steeds met name op plaatsing en ruimtelijkheid en loskomen van de speakers, maar de DHZ DAC is zeker niet verkeerd om naar te luisteren en klinkt beduidend beter dan de vorige versie zonder Jung regulatoren. Ik zou goed met de DHZ DAC kunnen leven! Maar het zou natuurlijk leuk zijn als ik hem even goed of beter kan laten klinken dan de transporter DAC.

We hebben ook nog even geexperimenteerd met het kabeltje van ongeveer 10 cm wat in de DAC zit tussen de spdif input connector en de DAC print. Een coax kabeltje gaf t.o.v. een getwist kabeltje rondere hoeken te zien op de scope op de flanken van de spdif blokgolf. Het getwiste kabeltje liet steilere flanken zien maar wel met wat ringing op de flanken. Nu komt het interessante (alhoewel uiteraard subjectief): De situatie met rondere flanken klonk beduidend beter, in de situatie met de steile flanken met ringing werd een piano uit elkaar getrokken, washet laag rommeliger en verdween er een stuk muzikaliteit. Ik ga dus nog eens verder experimenteren met wat ik kan doen aan de spdif input kant. Ik vind dit wel heel boeiend dat dit soort veranderingen zo duidelijk hoorbaar zijn!

Koiboy

#9751
@Audioloog: Zó heb ik het gedaan....

Aan 3 witte haakjes in het plafond hangen 'tijdens de voorstelling' 3 losse alu-staafjes die ik elk tot een langgerekte C heb verbogen.
Daarin rust een alu-stang (3-delig) die ik met rood zelfklevend vilt heb bekleed.

Op de stang rusten de voorzijden van 4 stuks 4mm MFD plaat (150x60cm).
Uit elk heb ik drie vierkanten gezaagd om het gewicht te verlagen, de stijfheid blijft zo behouden.
Daarna geschilderd met ultramatte schoolbordverf en de open vierkanten langs de achterzijde met matte zwarte stof bekleed met behulp van een tacker.
Rondom afgewerkt met aluminium u-profiel voor de stijfheid.

Bovenop mijn filmschermcassette liggen permanent drie dunne iets uitstekende MDF strips.
Daarop rusten de achterzijden van de 4 stuks MFD plaat.

Door de voorzijde van de verduisteringspanelen naar keuze lager te hangen wordt nog eens een extra stukje plafond minder fel verlicht.
Om het af te maken heb ik ook twee losse staande zijpanelen gemaakt. Drie smalle platen, bekleed met zwarte stof en verstevigd met alu-profielen.
Door ze langs de achterzijde te koppelen met brede tape kan ik ze de bocht laten maken tussen filmscherm en vooraanzicht.

Mijn verbetermogelijkheden:
1: de stof uit de panelen weghalen en de panelen helemaal met stof bekleden.
    Ook schoolbordverf reflecteert tenslotte een beetje...dat ben ik dan kwijt.
2: De muur met granol tegenover mijn projector is wit.
    Daar zou ik tijdens de film nog een dun zwart gordijn langs willen trekken voor minder reflecterend licht en betere akoestiek.

Succes met jouw verdere verbetermogelijkheden (en geniet van je films) !

hifiman

Dat is ook een hele mooie oplossing, dank voor het delen!  :clapping:


hifiman

#9753
Even een status update over de panelen aan het plafond.

Vorige week ging ik nieuw plakvilt ophalen, ditmaal zou het vilt zonder strepen zijn had de leverancier beloofd. Ik was dus wel enigszins verbaasd dat toen ik langsging bij de winkel om het op te halen het net zulk bagger vilt was als wat ik daarvoor gekregen had, het zag er wederom niet uit. Geld terugkrijgen ging ook niet want de baas was op vakantie :P

Afgelopen weekend heb ik 1 paneel opnieuw bekleed met zwart doek, dat zag er 10x netter uit maar tijdens films kijken werd wel duidelijk dat het vilt veel zwarter oogt en minder reflecteert.

Deze week wederom teruggeweest naar de winkel, de baas was er weer. Hij had nieuw plakvilt van een andere leverancier en ik  moet toegeven het zag er nu prima uit, echter ik gaf de voorkeur aan geld terug en dat vond de beste man geen probleem dus dat was daarmee opgelost.

Waarom het mooiere vilt niet meegenomen? Omdat ik ondertussen vilt (online) heb gevonden van 160 cm breed, zodat ik straks ook geen naden meer heb. Dat is dan geen plakvilt, maar dat maakt mij niet uit aangezien het toch niet goed plakt op MDF.

Afijn, gister is postnl dus langgeweest om het vilt te bezorgen, ik zat op mijn werk en er lag een briefje in de bus dat de buren 7 deuren verder het in ontvangst hadden genomen. Deze buren wisten echter van niks en er bleek wel getekend te zijn voor het pakket zag ik op de postnl website. Ik hoop dus dat een dezer dagen een van de andere buren bij mij aanbelt met het vilt. Tot zover deze aflevering van de vilt soap, to be continued :P

hifiman

#9754
Het bestelde vilt is zojuist boven water gekomen, het lag dus inderdaad bij een van de andere buren.  :sarcasm:

Helaas is het een teleurstelling, het is dun prutspul waar je doorheen kunt kijken. Ik zoek toch meer iets wat op een velours stof lijkt. De zoektocht gaat dus nog door, niet meer blind online bestellen dus, misschien maar eens op de markt gaan kijken bij een stoffen kraampje.

hifiman

#9755
Wat wel leuk is, is dat ik sinds gister ook blu-ray discs kan afspelen op mijn htpc  :pompom: Ik heb een externe USB blu-ray lezer gekocht en Anydvd (waar ik ooit een licentie voor heb gekocht) zorgt voor de realtime decryptie  :thumbs-up:
Enig addertje onder het gras is dat Slysoft ter ziele is en een doorstart heeft gemaakt als RedFox, hetgeen inhoud dat ik Anydvd niet meer kan updaten, althans dat kan wel maar dat kost me dan weer dik 100 euro. Afijn vooralsnog vind ik het best zo, ik kan in elk geval bijna alle disks van voor mei 2016 afspelen als het goed is.  :popcorn: Uiteraard is de design houder regelrecht de kliko ingegaan en ligt tie bij mij gewoon horizontaal  :devil:

hifiman

#9756
Ik ben weer bezig met de plafond panelen.  :notify:

Vandaag heb ik katoenen doek gekocht wat een stuk minder lijkt (ik zeg lijkt want ik moet het nog testen vanavond als het donker is) te reflecteren dan het doek wat ik eerst had.

Het linker paneel is nog steeds het plakvilt wat zoals je ziet loslaat en lelijke strepen heeft maar wel goed werkt als het om niet reflecteren gaat.

Het middelste paneel is het katoenen doek wat ik vandaag gekocht heb, ik heb het over het plakvilt heen gedaan (niet uit luiheid maar om te voorkomen dat je het hout er doorheen gaat zien) en strak getrokken en vastgeniet aan de achterkant. Het is op 2 plekken niet helemaal strak, maar dat zag ik pas toen ik het net ophing. Afijn dat kan ik altijd nog corrigeren.

Het rechterpaneel is het zelfde verhaal maar dan met het doek wat ik voorheen al gekocht had voor het idee van de panelen kwam. Het zit niet erg strak om het paneel, dat was initieel wel zo. Het is vrij zwaar doek, i.t.t. het katoenen doek op het middelste paneel, dus ik hoop dat het katoenen doek wat dat betreft strakker blijft zitten.

Als het katoenen doek goed bevalt ga ik morgen het linker paneel doen en als ik dan nog zin heb ook de rechter :P

Kjelt

Tjonge jij bent wel pietje precies bezig zeg  :) Is het nu echt zo storend?
Wat mij persoonlijk betreft is dit het funeste bij DHZ, je ziet altijd precies de foutjes omdat je het zelf gemaakt heb, en het nadeel is dat je zo nooit van je film kunt genieten.
Mijn advies: adem diep in adem uit, laat het los en ga lekker van je film genieten en op het witte doek kijken ipv naar het plafond  ;)
Mocht je over een maand er nog steeds last van hebben tja dan kun je altijd nog verder kijken. Ik ben na 5 jaar al zo ver dat ik het doek niet eens meer intrek en niemand incl. de partner valt het nog op  ;D

hifiman

#9758
Quote from: Kjelt on August  6, 2016, 17:55:03
Tjonge jij bent wel pietje precies bezig zeg  :) Is het nu echt zo storend?
Wat mij persoonlijk betreft is dit het funeste bij DHZ, je ziet altijd precies de foutjes omdat je het zelf gemaakt heb, en het nadeel is dat je zo nooit van je film kunt genieten.
Mijn advies: adem diep in adem uit, laat het los en ga lekker van je film genieten en op het witte doek kijken ipv naar het plafond  ;)
Mocht je over een maand er nog steeds last van hebben tja dan kun je altijd nog verder kijken. Ik ben na 5 jaar al zo ver dat ik het doek niet eens meer intrek en niemand incl. de partner valt het nog op  ;D
Dat is waar, ik ben een pietje precies :P Het is zo storend als iemand zich er aan stoort en ik maak het mezelf soms wel eens moeilijk met mijn perfectionisme.  ;)

Ik geniet ondertussen ook van films hoor  :thumbs-up: Zij het even wat minder, maar dat is vanwege het warme weer (hier gedaald ondertussen van 29 naar 26 graden in huis).

Maar ik neem je advies ter harte, dat paneel van vandaag is zo slecht nog niet  :pompom: Als het qua filmkijken ook bevalt ga ik morgen de 2 andere doen.

En dan nu lekker uit eten  :satisfied: :coffee:

riwi

Eet ze dan vanavond :)

Ik vind het best mooi zo op de foto. Ik heb minder last van estetisch onverantwoorde oplossingen. Mij valt eigenlijk niks op als ik er niet op let. Als je kijkt naar het oorspronkelijke doel : reduceer de reflectie van plafond terug op het doek lijkt me dat die doelstelling wel is gehaald. Onafhankelijk van welk vilt of doek je gebruikt. Aan de andere kant snap ik wel dat als je het permanent wil laten hangen dat het er wat netter uit moet zien dan een alleen tijdens de film te gebruiken oplossing.

Over de post van de DAC en de metingen aan de spdif blokgolf. Ik zag eens van de CEC speler die ik had, de ge-outputte blokgolf. Dat was amper een blok, maar bijna volledig afgerond aan alle kanten. Misschien zijn de super steile flanken voor de detectie van 1 en 0 niet nodig, maar is het wel zo dat als je frequentie technisch kijkt naar die stijle flanken dat die hogere frequenties dus wel zaken verpesten. Misschien eens een simpel rc filtertje erover heen zetten om het bewust te smoothen.

williams

Zo te lezen heb je gelukkig het juiste materiaal gevonden om de panelen te bekleden ,het ziet er dan ook erg mooi uit .
Heb ik gelijk weer een reden om te komen kijken en luisteren bij je  ;D   
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

mr.crash

De panelen zien er super strak uit.
Gewoon gaan genieten.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

hifiman

Quote from: riwi on August  6, 2016, 18:35:40
Ik vind het best mooi zo op de foto. Ik heb minder last van estetisch onverantwoorde oplossingen. Mij valt eigenlijk niks op als ik er niet op let. Als je kijkt naar het oorspronkelijke doel : reduceer de reflectie van plafond terug op het doek lijkt me dat die doelstelling wel is gehaald. Onafhankelijk van welk vilt of doek je gebruikt. Aan de andere kant snap ik wel dat als je het permanent wil laten hangen dat het er wat netter uit moet zien dan een alleen tijdens de film te gebruiken oplossing.
Ik ben er nu ook wel op gefocussed omdat ik er nog mee bezig ben, als het eenmaal af is let ik er waarschijnlijk ook veel minder op.

Gisteravond heb ik een stukje film gekeken om te kijken wat het verschil nu is tussen de 3 panelen. Tot mijn verbazing reflecteert het midden paneel net zoveel als het rechterpaneel, beiden lichten "grijs" op, terwijl het linkerpaneel met het vilt pikzwart blijft. Dus alhoewel het middenpaneel esthetisch er goed uitziet is het vilt nog steeds superieur als het gaat om de filmbeleving. Ik zit dus nog even in de twijfelmodus over hoe nu verder. Zolang ik twijfel doe ik er even niks aan en zal ik gewoon lekker film kijken  ;)

hifiman

Quote from: williams on August  6, 2016, 23:15:44
Zo te lezen heb je gelukkig het juiste materiaal gevonden om de panelen te bekleden ,het ziet er dan ook erg mooi uit .
Heb ik gelijk weer een reden om te komen kijken en luisteren bij je  ;D
Altijd welkom natuurlijk  :coffee: :popcorn: En wat mij betreft, zodra het weer wat eerder donker wordt, een M&G  :pompom:

hifiman


hifiman

Quote from: riwi on August  6, 2016, 18:35:40
Over de post van de DAC en de metingen aan de spdif blokgolf. Ik zag eens van de CEC speler die ik had, de ge-outputte blokgolf. Dat was amper een blok, maar bijna volledig afgerond aan alle kanten. Misschien zijn de super steile flanken voor de detectie van 1 en 0 niet nodig, maar is het wel zo dat als je frequentie technisch kijkt naar die stijle flanken dat die hogere frequenties dus wel zaken verpesten. Misschien eens een simpel rc filtertje erover heen zetten om het bewust te smoothen.
In theorie zou de blokgolf zoveel mogelijk een blok moeten zijn, maar in de praktijk zitten er inderdaad ook nadelen aan de hoge frequenties die een blokgolf bevat.

Hier 2 screenshots, de eerste is met een stukje zilverdraad van connector naar DAC print, de tweede is een stukje coax. Bij de eerste zie je wat ringing, bij de tweede niet maar ronde flanken. Beiden klinken duidelijk anders. het zal vast toeval zijn dat de laatste ook wat "ronder" klinkt  :angel:

hifiman

#9766
Ondertussen draai ik 192 kHz upsampled (i.p.v. 96 kHz) over spdif van mijn squeezebox touch naar mijn DHZ dac in de hobbykamer set  8)

Het bewijs (vanaf de squeezebox):

# cat /proc/asound/TXRX/pcm0p/sub0/hw_params
access: MMAP_INTERLEAVED
format: S24_LE
subformat: STD
channels: 2
rate: 192000 (192000/1)
period_size: 1024
buffer_size: 2048

Gewoon omdat het kan, of het beter klinkt weet ik nog niet :P

hifiman

#9767
Eindelijk is het project plafond panelen af  :pompom: Ik ben er bijna de hele dag mee zoet geweest (incl. 3x vilt halen en honderden nietjes 1 voor 1 verwijderen van het oude vilt en de doeken).

Ik heb uiteindelijk dus plakvilt van betere kwaliteit gebruikt en ditmaal de naden niet meer strak tegen elkaar maar 2 cm laten overlappen. Ik had verwacht dat je de naden duidelijk zou zien (per paneel 3 stukken vilt van 45 cm breed en een meter lang) maar tot mijn verrassing bleek dat na 1 paneel op proef gedaan te hebben helemaal niet op te vallen, het ziet er zelfs supertrak uit, beter nog dan met de doeken :headbanging: Ben toen gelijk maar doorgegaan met de andere twee  :angel:

Ben benieuwd met film kijken, al weet ik al dat het een succes gaat zijn  :clapping: :pompom:

mr.crash

Als jij het goed vind ...dan is het echt goed !!! ;)
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Audiofiel

Wauw! :worship: :worship:


Dat ziet er echt goed uit Ronald! Veel beter dan die eerdere versies. Je kunt op die eerdere foto's van opzij goed zien dat de andere panelen glimmend (reflecterend) waren en deze niet. Het heeft weer nut gehad om toch door te gaan totdat je zelf tevreden was! :clapping:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: mr.crash on August 13, 2016, 18:18:34
Als jij het goed vind ...dan is het echt goed !!! ;)
En zo is het maar net  :thumbs-up:

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 13, 2016, 18:53:27
Wauw! :worship: :worship:


Dat ziet er echt goed uit Ronald! Veel beter dan die eerdere versies. Je kunt op die eerdere foto's van opzij goed zien dat de andere panelen glimmend (reflecterend) waren en deze niet. Het heeft weer nut gehad om toch door te gaan totdat je zelf tevreden was! :clapping:
Dank je Arjen! En ja inderdaad, dit is geen kwestie van de laatste paar procent, maar een wereld van verschil qua beleving met film kijken t.o.v. doek op de panelen! I.p.v. grijs oplichtende doeken is het nu pikzwart niet reflecteren en dat kijkt zo veel rustiger  :pompom Het ging hier dan ook niet zozeer om hoe het er voor het oog uitzag maar om het subjectieve effect op de film kijk beleving  :popcorn:

pvd_66

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

luuk123456

Nu is ons HT helemaal zwart en toch wordt ik weer onrustig nu ik lees dat het met vilt ook daadwerkelijk niet meer reflecteert, dankje Audioloog ;)
Plakvilt doet precies wat de naam doet vermoeden neem ik aan? Kan ik dit dan ook gewoon tegen het plafond plakken?
Ik overweeg nu namelijk om toch ook nog eens het plafond te 'bevilten' zodat ik ook geen last (meer) heb van reflecties...
Is dit gewoon verkrijgbaar bij de betere doe het zelf zaak?

Het ziet er bij jou in ieder geval mooi uit, inderdaad beter/mooier dan je vorige versies :headbanging:

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

hifiman

#9774
Quote from: luuk123456 on August 14, 2016, 12:10:45
Nu is ons HT helemaal zwart en toch wordt ik weer onrustig nu ik lees dat het met vilt ook daadwerkelijk niet meer reflecteert, dankje Audioloog ;)
Plakvilt doet precies wat de naam doet vermoeden neem ik aan? Kan ik dit dan ook gewoon tegen het plafond plakken?
Ik overweeg nu namelijk om toch ook nog eens het plafond te 'bevilten' zodat ik ook geen last (meer) heb van reflecties...
Is dit gewoon verkrijgbaar bij de betere doe het zelf zaak?

Het ziet er bij jou in ieder geval mooi uit, inderdaad beter/mooier dan je vorige versies :headbanging:

Groet,
Luuk
Hoi Luuk,

Alles is relatief... Als ik zeg geen reflectie, dan bedoel ik t.o,.v. het zwarte doek. Alles reflecteert in min of meerdere mate, behalve een zwart gat  ;) Vilt reflecteert dus ook, als je er met een zaklamp op schijnt dan zie je dat toch echt op het vilt.
Kortom, het is maar de vraag in hoeverre vilt een verbetering zou zijn in jouw situatie. Ik zou dus niet gelijk je plafond gaan volplakken  :D Of het plakvilt genoeg kleefkracht heeft om tegen de zwaartekracht in op een plafond te hangen weet ik niet, in mijn geval zit het aan de andere kant van de panelen nog vast geniet. Misschien voor de grap eens een metertje proberen? Kun je gelijk zien of het qua reflectie veel scheelt met de verf die je gebruikt hebt.

Groetjes,

Ronald