hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

molle

#1275
Ik ben het eens met Arjen en ik denk dat je eens bij de bron moet gaan zoeken. Zoals je weet heb ik ook de SDAi en ben er dan ook heel tevreden mee geworden als de CD-1 er is bijgekomen. Ik weet nu wel niet wat je zoekt in in een set. Eerder warm of analystisch, maar vermits je een Lyngdorf gebruikt denk ik eerder aan het laatste ;) Ik zou zeggen ga eens een CD-1 lenen om thuis te luisteren. Of heb je dit al gedaan ;) Dan hoor je echt wat er op het schijfje staat 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Audiofiel

Quote from: ChrisV on February  7, 2008, 11:12:34
Je bent dus op zoek naar een manier om in korte tijd een grote stap naar jouw goede geluid te maken. Ik zou zelf ervoor kiezen een deskundige langs te laten komen. Er lopen er genoeg langs op dit forum die met je mee kunnen denken en ervaren. Ik zou het wel bij 1 tegelijk houden. Luistersessies met velen zijn boeiend, maar helpt je niet optimaal. Het is moeilijk om in een storm van meningen je eigen gevoel over het geluid goed te volgen.

Die is al langs geweest vorige week zondag. Sindsdien staan de speakers optimaal. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 11:35:36
Maar waar ik erg benieuwd naar ben, vond je het ook echt mooi klinken die zondag?

Ja. Maar dan heb ik het wel over het CD-loopwerk als transport, want de SB komt mij toch te doods/vlak over, zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

Maar met een mooie bron zoals zondag er op is het echt mooi wat je set kon weergeven. Niet 100% mijn smaak (die ken je), maar objectief gezien wel mooi. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 11:46:30
Ik hoop trouwens stiekum ook nog op een klein wondertje met de AT&T kabel. Aan de ene kant denk ik dan dat dat amper wat uit zal maken, aan de andere kant , bij de opstelling met de wadia werd er ook gebruik van gemaakt en wie weet was een deel van het goede resultaat wel aan deze interface methode te wijtten...  ::)

Lijkt mij stug. Je kunt niet een probleem oplossen wat elders ligt met een kabeltje. Je zit nu eenmaal vast aan de SISO-norm. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 11:50:09
oops... ;) dat klopt.... ben ik ff in de war :P

oFFt, mocht jeje SB3 eens willen wegdoen..ik heb wel interesse hoor heheh.. ::)
Ik hou het in gedachten, maar die kans is vrij klein, altijd handig voor als er bezoek is en zo (geen heen en weer geloop met cd's :P ).

hifiman

Quote from: molle on February  7, 2008, 12:22:05
Ik ben het eens met Arjen en ik denk dat je eens bij de bron moet gaan zoeken. Zoals je weet heb ik ook de SDAi en ben er dan ook heel tevreden mee geworden als de CD-1 er is bijgekomen. Ik weet nu wel niet wat je zoekt in in een set. Eerder warm of analystisch, maar vermits je een Lyngdorf gebruikt denk ik eerder aan het laatste ;) Ik zou zeggen ga eens een CD-1 lenen om thuis te luisteren. Of heb je dit al gedaan ;) Dan hoor je echt wat er op het schijfje staat 8)
Analytisch warm  ;D
Nee ik heb de CD-1 nog nooit gehoord. Ik zal eerst eens opzoek wat tie kost  ::)  ;D

hifiman

Quote from: )p( on February  7, 2008, 12:11:43
Hoi Ronald,

Als je begint met een nieuwe bron van hoge kwaliteit, neem er dan de tijd voor. Vorm niet te snel een oordeel maar luister tenminste een maand mee zonder ook maar iets anders te veranderen in de set. Zo merk je vanzelf hoe je er mee kan leven. Als je aan het einde van de evaluatie meer luistert en vaker geniet dan er voor weet je dat je in de goede richting bezig bent. Vervolgens kan je hetzelfde doen met je dac,  versterker en speakers.

Als ik heel eerlijk ben, weet ik niet of het zeer transparante een eerlijke karakter van de psaudio dac / lyngdorf / Avalon combinatie bij jouw zal passen met welke bron dan ook. Maar door het wat methodischer en stapsgewijs aan te pakken zal je zelf wel uitvinden of dat zo is of niet.

peter
Goede tip Peter.

Mijn droom geluid is het geluid wat ik keer op keer hoor op shows met Avalon/Spectral.  :D
Ik heb dus wel hoop dat ik met mijn huidige speakers uiteindelijk een voor mijn fijn geluid ga krijgen..

molle

#1282
Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 13:13:12
Analytisch warm  ;D
Nee ik heb de CD-1 nog nooit gehoord. Ik zal eerst eens opzoek wat tie kost  ::)  ;D

;D

Ik heb dacht ik rond de 2200 euro betaald. Maar denk zelfs dat deze gezakt is onder de 2000 euro. Anders even G of B mailen ;)
Proberen kerel. Ben je niets aan kwijt(waarschijnlijk achteraf wel >:D)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

BuSpu

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 13:15:26
Mijn droom geluid is het geluid wat ik keer op keer hoor op shows met Avalon/Spectral.  :D

Wat een tragiek... :-\

Ik zal proberen op te schieten met uitpakken ;).

Hou echter wel in de gaten als je een Spectral/Avalon geluid nastreeft dat daar een niet mis te verstaan prijskaartje aanhangt.
Ik heb bijvoorbeeld toen ik mijn Spectral eindtrap aanschafte een vergelijkbare dip gehad, ik kreeg het niet goed. Na eindeloos zoeken en overleg met m'n dealer (tip: zoek een goede dealer die snapt wat je zoekt, dan hoef je niet alles zelf uit te vinden. Dat scheelt geld en geeft veel rust) een kabelupgrade naar een dure MIT en ja hoor bingo. Ofwel het gaat om het hele systeem en de klik tussen de apparaten (synergie). En ook al is Spectral/Avalon prachtig, er zijn meerdere wegen naar Rome en ik weet dat ik ook van een andere set (mits evenwichtig) zou kunnen genieten.

Sterkte BuSpu  :)

DJ-Foxx

#1284

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 12:00:19
Maar die klinken tenminste altijd hetzelfde  ;D

hehe.. normaal wel maar de mijne hebben geluidsmodules...die hebben elk een eigen geluidsbeeld... ;)

hoop dat jij en Arjen resultaat boeken met die ATT kabels... ben zeer benieuwd! :D

DJ-Foxx

#1285
vraag me af als je zo'n hoge sound kwaliteit hanteert je nog wel uberhaupt van je muziek kan genieten anzich, zonder over alles na te moeten denken... gaat toch uiteindelijk om je muziek lijkt me ??? of ben ik nu te kortzichtig ;)

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 13:49:46
vraag me af als je zo'n hoge sound kwaliteit hanteert je nog wel uberhaupt van je muziek kan genieten anzich, zonder over alles na te moeten denken... gaat toch uiteindelijk om je muziek lijkt me ??? of ben ik nu te kortzichtig ;)
Niet jij bent te kortzichtig maar ikke  ;D  ;)

DJ-Foxx

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 13:51:54
Niet jij bent te kortzichtig maar ikke  ;D  ;)

nah jaa, je kan teminste nog lachen, daar gaat het om 8)

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 14:03:12
nah jaa, je kan teminste nog lachen, daar gaat het om 8)
Ach ik zie weer lichtpuntjes in deze ernstige zaak :P

hifiman

Quote from: molle on February  7, 2008, 13:22:42
;D

Ik heb dacht ik rond de 2200 euro betaald. Maar denk zelfs dat deze gezakt is onder de 2000 euro. Anders even G of B mailen ;)
Proberen kerel. Ben je niets aan kwijt(waarschijnlijk achteraf wel >:D)
Ik zoek iets voor maximaal de helft helaas, maar wie weet ga ik er eens eentje beluisteren  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 12:27:30
Die is al langs geweest vorige week zondag. Sindsdien staan de speakers optimaal. ;)
Dat klopt! Het pijnpunt zit nu (nog) elders...

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 12:28:05
Ja. Maar dan heb ik het wel over het CD-loopwerk als transport, want de SB komt mij toch te doods/vlak over, zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

Maar met een mooie bron zoals zondag er op is het echt mooi wat je set kon weergeven. Niet 100% mijn smaak (die ken je), maar objectief gezien wel mooi. :D
Ok, helaas kan ik het mij (door alle drukte en openbaringen die middag) al niet zo goed meer voor de geest halen hoe het nou precies klonk  :P

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 12:28:50
Lijkt mij stug. Je kunt niet een probleem oplossen wat elders ligt met een kabeltje. Je zit nu eenmaal vast aan de SISO-norm. ;)
Ik geloof er ook niet zo in eigenlijk...
SISO haha, het kwartje is gevallen  ;D Toch raar theoretisch zou de lens toch alle S moeten verwijderen! (om er vervolgens natuurlijk was eigen jitter weer aan toe te voegen maar die jitter heeft dan geen relatie meer met de muziek).

hifiman

Gisteren was inderdaad de AT&T glaskabel binnen waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank  :D

Ik ben gelijk eens rustige gaan vergelijken (samen met de vrouw) tussen AT&T kabel en EAS-EBU kabel. De grap is natuurlijk dat ik weet wat ik aan het vergelijken ben en dat de vrouw er geen idee van heeft. Daarom laat ik haar ook altijd als eerste haar mening geven en dan geef ik de mijne.

Na flink wat keren switchen (druk op de input knop van de DAC) zei het vrouwtje dat de AT&T kabel ruimtelijker klinkt. Dat was ook precies wat ik hoorde, alleen had ik er het etiket "meer lucht" opgeplakt. De AT&T kabel blijft dus in de keten en de AES-EBU kabel ligt weer in de la  ;D

Overigens super dat ik er nu twee heb want nu heb ik de mogelijkheid om een toekomstig cd transport eventueel ook nog via AT&T glas op de keten aan te sluiten  8)

Geen mega grote verschillen dus (zoals te verwachtten was) maar toch een waarneembare verbetering en dat is altijd mooi meegenomen  :D

hifiman

Gemoviteerd door het succesje met de AT&T kabel ben ik gisteren nog wat gaan proberen.

De Squeezebox staat aangesloten op de Digital Lens middels een Apogee Wide Eye coax kabel. Ik dacht laat ik voor de leut ook nog eens de Squeezebox via optisch spdif aansluiten, in dit geval middels een goedkoop Oehlback kabeltje wat ik nog had liggen.

Wederom (ditmaal middels de AB van de lens zittend op de bank) meerdere malen geswitched tussen beide methoden en met verschillende soorten muziek. Ik heb de vrouw weer als eerste haar oordeel laten geven en ze zei "het klinkt donkerder", daarmee doelend op de optische kabel.

Het etiketje wat ik in mijn hoofd had was "warmer" dus we leken wederom hetzelfde te horen en te bedoelen.
De grap is dat ik het geluid nu een stuk beter te pruimen vond!!  :) Het koele was er nu vanaf namelijk!

Ik vind het wel heel erg raar om de volgende redenen:
- voor ik de lens had (gebruikte toen de DIP) was het verschil tussen beide methoden nauwelijks waarneembaar en zeker niet in tonale zin (donkerder/warmer) zoals nu!!
- hoe kan een verschil in jitter spectrum in hemelsnaam een dergelijk verschil (koeler/warmer) veroorzaken  ???
- hoe kan het dat met de lens ertussen het verschil groter is dan zonder  ???

Wat mij betreft is dit een groot raadsel maar ik ben er wel blij mee :P

Ik heb nog goed proberen te luisteren of naast het warmer worden van het geluid ik ook negatieve bij-effecten hoorde. Ik vind het moeilijk om daar een uitspraak over te doen, ik denk dat ik nog een keer een andere audiofiel daar eens over moet laten oordelen.
In elk geval blijft de optische kabel voorlopig even in de keten! Helaas is tie wel te kort waardoor die nu via de voorkant van eht meubel "gerouteerd" is :P Ik heb overigens (voor een ander doel) een 2M optische kabel in bestelling, ik ben benieuwd of die hetzelfde klinkt , we zullen zien..

Van het weekend toch nog eens de DIP aansluiten zowel optisch als coax en ook nog eens de combinatie met de DIP proberen...

hifiman

Overigens ben ik nu helemaal ervan overtuigd dat een digitale bron heel veel kan uitmaken in het uiteindelijke resultaat. Ik zal dus eerst verder met andere bronnen experimenteren alvorens ik speakers of versterker zou gaan vervangen, iets wat ik op dit moment in elk geval niet van plan ben.

Zoals het nu alweer klinkt heb ik goede hoop op een goede afloop middels alleen van bron te wijzigen.

Ik heb na het kabelgeneuzel van gisteren zowaar nog 2 uurtjes muziek geluisterd en vond het nog wel voor (grote?) verbetering vatbaar maar tevens nu goed luisterbaar...

)p(

Quote from: Audioloog on February  8, 2008, 10:01:08

Ik heb na het kabelgeneuzel van gisteren zowaar nog 2 uurtjes muziek geluisterd en vond het nog wel voor (grote?) verbetering vatbaar maar tevens nu goed luisterbaar...

Hou dat gevoel in ieder geval vast  :)

peter

hifiman

#1297
Quote from: )p( on February  8, 2008, 10:57:33
Hou dat gevoel in ieder geval vast  :)

peter
Zal ik doen  ;D
De dip is wel weer een beetje over hoor, was ook erg moe 2 dagen geleden en dat zal er ook mee te maken gehad hebben :P

Deleted member

Iemand eerder gaf al de tip om af en toe even wat afstand te nemen, dat lijkt mij de juiste tip en de afstand kan dan zowel letterlijk als figuurlijk zijn. Ik herken je dip wel enigszins en toevallig ben ik zelf net ook weer even drie dagen weg geweest van huis voor werk en het is was gisteren bij terugkomst weer heerlijk om thuis te luisteren naar m'n eigen setje.  :) Oftewel kort gezegd, doe eens een keer even een paar dagen wat anders en ga er dan weer eens lekker voor zitten!  8)

hifiman

#1299
Quote from: Antoine on February  8, 2008, 11:56:30
doe eens een keer even een paar dagen wat anders
:o

;)

Na het weekend dan, want in het weekend ga ik er weer even flink tegenaan  ;D