hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  6, 2008, 20:01:11
Dan kom je toch gezellig weer eens bij mij luisteren, Ronald. :)
Dat lijkt me zowiezo leuk Arjen!  :) Als lost dat qua dip even niks op vrees ik  :P

hifiman

Quote from: ChrisV on February  6, 2008, 19:48:40
Heb ik ook wel eens. Vooral als je je realiseert hoeveel je besteed aan tijd en geld in deze hobby. De 'return on investment' lijkt soms erg klein. Gaat vanzelf weer over. ;)
Ik vrees dat het pas over gaat als ik iets ga veranderen want zo als het nu is zal ik er nooit vrede ermee hebben, daarover straks meer.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  6, 2008, 20:05:13
Precies. Gewoon uitzetten en een paar dagen uit laten. Daarna klinkt het op de een of andere manier weer beter. ;)
Dat effect ken ik inderdaad ook, al is er nu toch meer aan de hand  :-\

hifiman

Quote from: )p( on February  6, 2008, 22:09:54
Ronald,

Zo jammer dat die onrust je maar niet los laat. Laat het inderdaad even rusten...
Als je het leuk vind kunnen we ook eens een keer afspreken om alleen naar muziek te luisteren. Ik kan dan proberen je wat handvatten aan te reiken om op een andere manier te luisteren.

groetjes,

peter
Hoi Peter,

Laten rusten is niet mijn sterkste punt, zeker niet nu het weekend eraan komt en ik tijd heb nog een aantal zaken uit te proberen  :P

Dat op een andere manier luisteren is wel een goed punt trouwens! Ik hoor tzt graag je tips daaromtrent  8)

Bart_M

Ik snap het niet. Je was toch eerst helemaal tevreden, dan komen anderen luisteren, die hebben wat kritiek, en nu is het niet meer goed.
Kom jongen, gewoon eigenwijs zijn en genieten! :D

Om een mooie quote aan te halen:
De soundstage bij de buren lijkt altijd beter.

Audiofiel

Quote from: Bart_M on February  7, 2008, 10:18:10
Ik snap het niet. Je was toch eerst helemaal tevreden, dan komen anderen luisteren, die hebben wat kritiek, en nu is het niet meer goed.

Sterker nog: na dat bezoek (wat jij kritisch noemt) is de set op een veel hoger niveau gaan spelen. Vooral de speakers zijn echt veel beter gaan klinken! :o :o

Enige nadeel is dat daarmee de verschillen tussen goed en slecht klinkende opnames en bronnen misschien wat meer naar voren komen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Bij deze wil ik mijn dip even wat beter toelichtten.

Ik ben nu een jaar of 5 met deze hobby bezig en heb in die tijd al heel wat upgrades gedaan en geld uitgegeven.
Dan moet ik nu gelijk al even een splitsing aanbrengen tussen hometheater (staat voor mij gelijk aan film kijken) en muziek (staat voor mij gelijk aan stereo luisteren) maken.

Als het namelijk om het hometheater gedeelte van de hobby gaat dan hebben de upgrades uiteindelijk geleid tot een situatie waar ik erg tevreden over ben en elke dag weer plezier aan beleef! Met name als het om beeld gaat ben ik erg tevreden, qua geluid is het niet perfect maar voor mij goed genoeg, ik vind de kwaliteit van het geluid bij film kijken ook veel minder belangrijk dan bij muziek luisteren.

Met andere woorden mijn dip heeft puur betrekking op het stereo/muziek gedeelte van de hobby. Voor ik verder ga wil ik ook nog even zeggen dat ik uiteraard besef dat er belangrijker zaken zijn in deze wereld dan stereo. Qua werk, relatie en gezondheid gaat alles gelukkig prima en dat is natuurlijk in feite veel belangrijker. Maar dat neemt niet weg dat rationeel denken en gevoel soms 2 verschillende dingen zijn en op dit moment voelt mijn dip even als een echte (flinke) dip. Toen ik vanochtend wakker werd had ik echt zo'n flinke kater gevoel (nee heb niks gedronken). Afijn na een overigens toch vrij aardige nachtrust probeer ik er weer even wat rationeler tegen aan te kijken en te analyseren wat er nu precies aan de hand is en hoe dit op te lossen.

Als het om stereo gaat heb ik de afgelopen 5 jaar ook heel wat upgrades gedaan en hier ook veel geld ingestoken. In tegenstelling tot de hometheater kant van de hobby heeft dit echt nog steeds niet geleid tot een bevredigende situatie. Na elke upgrade was er meestal 1 ding opgelost en had ik er weer een ander "probleem" bij. Ik noem even wat zaken die reden waren tot upgrade: slissende s klanken, irritant hoog, boemerig laag, geen goede soundstage en zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk is het heel raar, hoeveel geld je ook uitgeeft, de kans dat er een lekker geluid uitkomt is blijkbaar altijd vrij klein. Op een gegeven moment werd mij duidelijk dat er 1 ding is waar je met upgrades niks aan verbeterd en dat is de akoustiek! Dit is in een normale relatief kleine huiskamer al snel een grote beperkende factor. Het is onder andere om deze reden dat ik vind dat ik niet veel extra geld meer in deze hobby moet pompen.

Ja natuurlijk dit alles is een hobby voor mij, het hele gedoe van upgraden, finetunen, modificeren en er mee bezig zijn vind ik op zich hartstikke leuk. Maar (en dat is een hele grote maar!) dan moet er wel een keer een situatie komen dat het gewoon lekker klinkt. Dat je tussen het hobbien met je set gewoon lekker kunt luisteren en dat het streven naar beter dan geen noodzaak maar wel leuk is. Helaas, in mijn geval heb ik nog NOOIT een situatie bereikt waarin ik het lekker vond klinken. Of ben ik dan misschien te kritisch? Ja dat waarschijnlijk ook. Het rare is dat ik voor ik aan deze hobby begon prima kon luisteren naar een goedkope set . Echter ik besef ook dat ik nu van diezelfde set niet meer zou kunnen genieten. Het bewust zijn van zaken zoals een 3D sound stage, plaatsing van instrumenten, dat een cymbal ook echt als een cymbal klinkt en ga zo maar door, is iets wat je niet meer terug kunt draaien.

Wil ik stoppen met deze hobby? Nee! Toen ik op de lagere school zat bouwde ik mijn eerste kristalontvanger (radio), paar jaar later bouwde ik mijn eerste stereo versterker (bouwpakket) , het klooien met audio en video (met name het electronica aspect daarvan) heeft altijd in mijn bloed gezeten en dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven. Ik zie ook geen reden om dat nu opeens af te zweren. Wat wel moet stoppen is de situatie van onvrede. Ik wil gewoon zo snel mogelijk tot een situatie komen waarin ik gewoon van de set kan genieten. Dat moet toch kunnen zonder persee een peperdure perfecte set te hebben? Ik heb wel vaker sets gehoord die mij goed bevielen, ik moet wel bekennen dat die vaak uit erg dure componenten bestonden :P

Anderhalve week geleden tijdens de meet & greet zijn er een aantal zaken in de set significant verbeterd, het klinkt niet meer zo donker en door een andere plaatsing van de speakers is de soundstage flink verbeterd. Met de Wadia van Anton klonk het zelfs erg goed, maar helaas kan ik mij al amper meer herinneren of dat nou wel of niet een geluidje was waar ik mee zou kunnen leven. Het was een drukke middag waarbij ik niet echt de gelegenheid heb gehad om rustig mijn eigen muziek al zittend op de sweetspot te beluisteren. Wat ik me wel goed herinner is dat met het terug gaan de squeezebox het geluid een stuk minder was. Arjen's Jitter Bug wist het geluid wel weer een stuk beter te maken maar anderhalve week later is het wederom moeilijk om te herinneren of dat nou het geluid was waar ik mee zou kunnen leven.

Toen de Apogee Mini DAC terug kwam van reparatie heb ik deze uitgebreid vergeleken met de PS Audio DAC en wel samen met het vrouwtje. Wij waren het er beide unaniem over eens dat de PS Audio beter klonk. Dit uitte zich met name in het hoog waarbij alles net effe natuurlijker klonk. Tonaal of qua stage waren er wat ons betreft geen hoorbare verschillen. Om die reden en met de wetenschap dat tijdens de meet & greet alle aanwezigen uiteindelijk het geluid goed vonden heb ik ervoor gekozen de PS Audio dac te kopen en de Apogee DAC te verkopen. Een berekende en goed doordachte side-grade dacht ik zo, met name omdat het geen extra geld heeft gekost.

Tegelijkertijd ontving ik de Genesis Digital Lens die ik tweedehands had aangeschaft. Arjen had al bevestigd dat hij de lens beter vond dan de jitter bug en dus verwachtte ik er veel van. De Monarchy audio ging dus uit de keten en de lens erin. Nog even beide in serie geprobeerd, maar dat bleek geen succes.

Het zou nu dus aan de hand van de voorgaande ervaringen theoretisch best aardig moeten klinken en ik was dus wat teleurgesteld te horen dat het allemaal wat koel en levenloos klinkt (wel hoor ik veel detail en is het laag strakker geworden en klinken bijvoorbeeld cymbals natuurlijker dan voorheen). Kortom technisch gaat er veel goed maar het geluid kan me niet bekoren.

Het een paar dagen laten bezinken en toen ik gisteren dus na thuiskomst weer eens ging luisteren was daar opeens keihard het besef dat ik zoals het nu klinkt er niet mee kan leven! :-(

Ok even nog een stapje terug. De middag waarin ik met Garmt de resolution audio DAC had vergeleken met de PS Audio DAC vond ik de resolution audio dac opeens veel muzikaler klinken. Het klonk zelfs best mooi! :-) Maar, ook hier besefte ik dat het nog niet was wat ik ervan verwachtte. Het vrouwtje bevestigde mijn vermoeden , ook zij vond het wel aardig maar nog steeds niet super.

Het weekend komt eraan en ik denk dat ik even een stapje terug moet doen, daarmee bedoel ik weer even die lens er tussen uit en even opnieuw bekijken wat nu beter klinkt en waarom, de Monarchy Audio DIP, de lens, combinatie, geen van beide ? Tevens (heb ik nog niet geprobeerd) eens een dvd speler aansluiten (cd speler heb ik niet meer) ipv de squeezebox. Als ik even puur rationeel terugdenk aan de meet & greet dan moet het grootste probleem toch in de bron zitten en ik heb dan ook nog hoop dat hier de oplossing van mijn onvrede ligt. Dit zal ik denk ik eerst even helder moeten krijgen alvorens ik ga finetunen met zaken als andere luidsprekerbekabeling enzo.

Afijn ik geef het zeker nog niet op maar zit nog wel steeds in een dipje  :P










Audiofiel

Zo, dat is een heel verhaal, Ronald. :-\

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 10:36:01
Het zou nu dus aan de hand van de voorgaande ervaringen theoretisch best aardig moeten klinken en ik was dus wat teleurgesteld te horen dat het allemaal wat koel en levenloos klinkt (wel hoor ik veel detail en is het laag strakker geworden en klinken bijvoorbeeld cymbals natuurlijker dan voorheen). Kortom technisch gaat er veel goed maar het geluid kan me niet bekoren.

Het een paar dagen laten bezinken en toen ik gisteren dus na thuiskomst weer eens ging luisteren was daar opeens keihard het besef dat ik zoals het nu klinkt er niet mee kan leven! :-(

Ik denk dat je de schuldige toch letterlijk en figuurlijk moet zoeken bij de bron.  ;)

Je hebt inmiddels gewoon echt een hele goede set staat, waar ik de laatste keer met veel plezier naar heb geluisterd. Maar je hebt op een gegeven moment de keuze gemaakt om je CD-speler er uit te doen en met de PC/SB als bron te gaan spelen. Het kille, koele of afstandelijke wat jij beschrijft is precies zoals ik die oplossing vind klinken, op welke fraaie sets ik het ook heb horen spelen en in welke implementaties dan ook (SB, Sonos, Airport Express)...

Just my 2cents. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ChrisV

#1258
Ik herken je gevoel helemaal. Onderstaand mijn bescheiden gedachten erover.

Je gevoel komt denk ik ook omdat er een hele rij aan variabelen is die je in korte tijd probeert te beoordelen en keuzes daarin probeert te maken.

Je bent dus op zoek naar een manier om in korte tijd een grote stap naar jouw goede geluid te maken. Ik zou zelf ervoor kiezen een deskundige langs te laten komen. Er lopen er genoeg langs op dit forum die met je mee kunnen denken en ervaren. Ik zou het wel bij 1 tegelijk houden. Luistersessies met velen zijn boeiend, maar helpt je niet optimaal. Het is moeilijk om in een storm van meningen je eigen gevoel over het geluid goed te volgen.

DJ-Foxx

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 09:32:18
Dat lijkt me zowiezo leuk Arjen!  :) Als lost dat qua dip even niks op vrees ik  :P

haha, leuk ...aTT kabeltjes uitwisselen... ;D ;D

hifiman

Quote from: Bart_M on February  7, 2008, 10:18:10
Ik snap het niet. Je was toch eerst helemaal tevreden, dan komen anderen luisteren, die hebben wat kritiek, en nu is het niet meer goed.
Kom jongen, gewoon eigenwijs zijn en genieten! :D
Dat ik niet tevreden ben heeft niets met andermans kritiek te maken Bart, ik vind het zelf gewoon niet mooi.

Quote from: Bart_M on February  7, 2008, 10:18:10
De soundstage bij de buren lijkt altijd beter.
Haha dat is waar  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 10:35:03
Sterker nog: na dat bezoek (wat jij kritisch noemt) is de set op een veel hoger niveau gaan spelen. Vooral de speakers zijn echt veel beter gaan klinken! :o :o
Dat ben ik gelijk met je eens. Eigenlijk is het zo dat ik met room correctie begonnen ben vanuit ontevredenheid met het toen nogal donkere geluid. Als we room correctie even vergeten dan ben ik nu wel een stuk tevredener dan voorheen!

Maar waar ik erg benieuwd naar ben, vond je het ook echt mooi klinken die zondag?

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 10:35:03
Enige nadeel is dat daarmee de verschillen tussen goed en slecht klinkende opnames en bronnen misschien wat meer naar voren komen. ::)
Dat verschijnsel is mijn bekend ja :P

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 10:44:51
Ik denk dat je de schuldige toch letterlijk en figuurlijk moet zoeken bij de bron.  ;)
Ik denk het ook en ik hoop het ook. Wel jammer eventueel van de squeezebox, maar als de oorzaak in de bron ligt dan zij dat zo :P
Belangrijkste is om te weten of het met een andere (voor mij betaalbare) bron naar tevredenheid gaat klinken.

Quote from: Audiofiel on February  7, 2008, 10:44:51
Je hebt inmiddels gewoon echt een hele goede set staat, waar ik de laatste keer met veel plezier naar heb geluisterd. Maar je hebt op een gegeven moment de keuze gemaakt om je CD-speler er uit te doen en met de PC/SB als bron te gaan spelen. Het kille, koele of afstandelijke wat jij beschrijft is precies zoals ik die oplossing vind klinken, op welke fraaie sets ik het ook heb horen spelen en in welke implementaties dan ook (SB, Sonos, Airport Express)...

Just my 2cents. 8)
Bedankt voor je 2 centen   ;D Geeft weer wat hoop op een goede afloop.  :)

DJ-Foxx

#1263
tja.. feit is wel naarmate je een hogere kwaliteitsnorm hanteert op je setup je automatische kritischer word :) klopt dat een beetje ::)
mmhzz ben ik ff blij dat mijn echte 1ste hobby mijn treintjes zijn, heeft helaas ook een hoop moeten kosten :-\

Ronald,

ik denk dat je gewoon de lat ietsje lager moet leggen en gewoon tevreden zijn, je heb namelijk een superset waar ik alleen maar van kan dromen... komt ook vast wel goed  :D :D

hifiman

Ik hoop trouwens stiekum ook nog op een klein wondertje met de AT&T kabel. Aan de ene kant denk ik dan dat dat amper wat uit zal maken, aan de andere kant , bij de opstelling met de wadia werd er ook gebruik van gemaakt en wie weet was een deel van het goede resultaat wel aan deze interface methode te wijtten...  ::)

hifiman

Quote from: ChrisV on February  7, 2008, 11:12:34
Je bent dus op zoek naar een manier om in korte tijd een grote stap naar jouw goede geluid te maken. Ik zou zelf ervoor kiezen een deskundige langs te laten komen. Er lopen er genoeg langs op dit forum die met je mee kunnen denken en ervaren. Ik zou het wel bij 1 tegelijk houden. Luistersessies met velen zijn boeiend, maar helpt je niet optimaal. Het is moeilijk om in een storm van meningen je eigen gevoel over het geluid goed te volgen.
Daar zit zeker wat in Chris! Bedankt voor de tip!

DA BoSS

#1266
ken het audio-dip gevoel ook, helaas.
Ik hoop dan ook dat je er snel uitkomt, zodat je weer lekker kan genieten van al het moois wat je WEL hebt 8)
----


Afgelopen week was ik weer eens in het concertgebouw......tsjongejonge wat een geweldige akoestiek daar toch zeg :o
Het kan best zo zijn dat je akoestiek ook een hele belangrijke beperkende factor is.
Zelfs in absolute zin..(zolang je niets aan de akoestiek doet, gaat het nooit beter klinken dan...?)


Iig succes met het overwinnen van de dip.
(als je de dip net zo snel overwint als je je set upgrade dan.... ;D ;D)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 11:30:16
haha, leuk ...aTT kabeltjes uitwisselen... ;D ;D
Haha, heeft niet zo veel zin als het dezelfde types zijn  ;D

DJ-Foxx

#1268
Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 11:49:31
Haha, heeft niet zo veel zin als het dezelfde types zijn  ;D

oops... ;) dat klopt.... ben ik ff in de war :P

oFFt, mocht jeje SB3 eens willen wegdoen..ik heb wel interesse hoor heheh.. ::)

Bart_M

Ik gebruik Itunes voor achtergrondmuziek, CD's blijven voor mij gewoon om echt voor te gaan zitten en genieten.
Super muzikale cd speler met ingebouwde dac, de direct knop aan op de pre, eindversterker en gaan.
Moet je kijken wat een trucs je moet uithalen om er iets van te maken. Keep it simple. :D

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 11:41:21
tja.. feit is wel naarmate je een hogere kwaliteitsnorm hanteert op je setup je automatische kritischer word :) klopt dat een beetje ::)
Dat klopt ook ja  ;D Het grote nadeel van kritischer worden is dat dat niet meer terug te draaien valt  :-\

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 11:41:21
mmhzz ben ik ff blij dat mijn echte 1ste hobby mijn treintjes zijn, heeft helaas ook een hoop moeten kosten :-\
Maar die klinken tenminste altijd hetzelfde  ;D

Quote from: DJ-Foxx on February  7, 2008, 11:41:21
ik denk dat je gewoon de lat ietsje lager moet leggen en gewoon tevreden zijn, je heb namelijk een superset waar ik alleen maar van kan dromen... komt ook vast wel goed  :D :D
Ik ga binnenkort bij Peter in de leer!  ;D
Qua spullen heb ik inderdaad een hele mooie set, ik moet alleen nog even zorgen dat de som der delen ook voldoet aan wat je van die som zou verwachtten..

hifiman

Quote from: Bart_M on February  7, 2008, 11:50:35
Ik gebruik Itunes voor achtergrondmuziek, CD's blijven voor mij gewoon om echt voor te gaan zitten en genieten.
Iets soortgelijks zou ik natuurlijk kunnen doen met de Squeezebox en een cd speler  ::)

Quote from: Bart_M on February  7, 2008, 11:50:35
Super muzikale cd speler met ingebouwde dac, de direct knop aan op de pre, eindversterker en gaan.
Moet je kijken wat een trucs je moet uithalen om er iets van te maken. Keep it simple. :D
Even over de truukjes.

Room correctie was inderdaad een truuk die ik achteraf gezien gebruikte om het verkeerde probleem op te lossen  ::)  :P
Ik ga er wellicht wel weer mee verder maar nu niet meer als oplossing van een ander probleem. Kortom de set moet ook lekker klinken zonder room correctie en eventueel iets beter met.

Een losse DAC zie ik niet zozeer als truuk maar gewoon een keuze (net als jij een pre/eind combi gebruikt zeg maar)

De lens is inderdaad ingezet als truuk, maar wel eentje waarvan ik verwacht dat die nog steeds toegevoegde waarde heeft met een cd speler als bron. The proof is in the pudding, we'll see...

Groetjes,

Ronald


hifiman

#1272
Eigenlijk is wel helder geworden wat mijn 1e prioriteit (na het zoeken van een goede psychiater  ;) ) is: het proberen van een goede cd speler (als transport) en kijken of dat wel een bevredigend resultaat geeft. Alle verdere stappen hangen eigenlijk van het antwoord op die vraag af...

)p(

Hoi Ronald,

Als je begint met een nieuwe bron van hoge kwaliteit, neem er dan de tijd voor. Vorm niet te snel een oordeel maar luister tenminste een maand mee zonder ook maar iets anders te veranderen in de set. Zo merk je vanzelf hoe je er mee kan leven. Als je aan het einde van de evaluatie meer luistert en vaker geniet dan er voor weet je dat je in de goede richting bezig bent. Vervolgens kan je hetzelfde doen met je dac,  versterker en speakers.

Als ik heel eerlijk ben, weet ik niet of het zeer transparante een eerlijke karakter van de psaudio dac / lyngdorf / Avalon combinatie bij jouw zal passen met welke bron dan ook. Maar door het wat methodischer en stapsgewijs aan te pakken zal je zelf wel uitvinden of dat zo is of niet.

peter

)p(

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 12:07:00

Room correctie was inderdaad een truuk die ik achteraf gezien gebruikte om het verkeerde probleem op te lossen  ::)  :P
Ik ga er wellicht wel weer mee verder maar nu niet meer als oplossing van een ander probleem. Kortom de set moet ook lekker klinken zonder room correctie en eventueel iets beter met.


Helemaal mee eens.

peter