hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 19:38:19
Doen we. De volgende keer neem ik de 5100 wel mee. ;D
Altijd leuk om je ex weer eens te zien  ;D

)p(

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 19:38:56
Altijd leuk om je ex weer eens te zien  ;D

Hehe...wellicht ook leerzaam...niet te snel scheiden en wat meer tijd investeren in wat je al wel hebt...

peter

hifiman

Quote from: )p( on February  2, 2008, 19:42:26
Hehe...wellicht ook leerzaam...niet te snel scheiden en wat meer tijd investeren in wat je al wel hebt...

peter
Ach ik ben nog steeds getrouwd (alweer 10 jaar samen  ;D )

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 19:43:46
Ach ik ben nog steeds getrouwd (alweer 10 jaar samen  ;D )

Nu nog net zulke goede beslissingen nemen op audiogebied als in de liefde. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 19:43:46
Ach ik ben nog steeds getrouwd (alweer 10 jaar samen  ;D )

:) (Jolan en ik zijn nu al bijna 20 jaar samen, wat gaat de tijd toch snel...)

hifiman

En zo ziet het er nu uit achter het deurtje  ;D


hifiman

Ik heb voor de leut de Squeezebox OOK even optisch aangesloten op de Digital Lens. De grap is dan ik dan vanaf de bank met de AB kan switchen tussen coax en optisch. Het lijkt wel of optisch (in dit geval) een stukje lekkerder klinkt, minder koel, meer leven in het geluid.

Helaas komen we nu dan weer een beetje in het zweverige gebied terecht en vind ik het lastig om te bepalen of het nu echt zo is of dat het suggestie is  :P

hifiman

Nog even een stukje terug in de tijd... (door het gedoe met dat getik kwam het er even niet meer van alles in de juiste chronologische volgorde te vertellen :P ).

Ik zat dus gisteren met smart en vol ongeduld op de bank te wachtten op de pakket bezorger. De bel ging :D en ik speerde naar de deur.
Wat denk je? Jehova getuigen  :-X Ik had ze het liefst gelijk in de sloot bij ons voor gegooid, maar ik heb me ingehouden en ze netjes weggestuurd.  ;D

Afijn ik had toch geluk want een uur later ging weer de bel en was het wel de pakket bezorger  :)

Ik snel de Lens uitgepakt en aangesloten. Ik drukte op power op de AB en er gebeurde helemaal niets  :o Dat heb ik weer dacht ik. Of de batterijen zijn leeg of het apparaat is defect, ik vreesde voor het laatste maar het was gelukkig het eerste  :)
Nieuwe batterijtjes erin en de Lens kwam tot leven.

Afijn de rest van het verhaal is al bekend  ;D

hifiman

#1208
Ik vind het geluid op dit moment technisch zowiezo een stuk beter klinken, het hoog met de Apogee DAC was voor mij wat "te". Met de PS Audio is dat precies goed, ook hoor ik met de PS Audio wat beter dat een Cymbal een Cymbal is. De Lens maakt het technisch allemaal nog een stukje beter!

Ik noem expres de woorden technisch, want alhoewel het dus technisch duidelijk beter klinkt vind ik het allemaal nog wat "koeltjes" klinken. Met Dither 2 stand op de Lens werd dat aspect beter, maar ja vanwege het getik is die stand dus niet bruikbaar. Met de Squeezebox optisch aangesloten meen ik weer wat meer leven en warmte te horen.

Al met al is het nog niet zoals het was met de Wadia hier een week geleden. Met de Wadia werd de soundstage enorm 3D en hoorde ik vanalles om en rond de speakers gebeuren, 1 grote geluidsbel zeg maar. Dat (positieve) effect heeft de toevoeging van de Lens helaas niet gebracht. Met name vanwege deze constatering wil ik nog graag een keer een goed cd loopwerk hier aansluiten en eens kijken in hoeverre ik daarmee die 3D geluidsbel terug krijg.

Dan is er nog de ervaring samen met Garmt (Opus 21 als DAC). Met de Opus was er niet de geluidsbel die ik met de Wadia ervaren heb maar vielen wel alle MUZIKALE stukjes van de puzzel op zijn plaats. Ik kan de opmerkingen begrijpen van degenen die vinden dat de Opus een sausje toevoegd, sterker nog ik heb de Opus nu meerdere malen gehoord in verschillende sets en vind dat ook! Echter de muzikale eigenschappen van de Opus zijn dan weer onverslaanbaar. Als er dan weer teruggeschakeld wordt naar de PS Audio DAC (of de apogee dac) dan versmeren de structuren van de muziek weer en klinkt het zoals... ja eigenlijk zoals in de meeste sets  ;D

Afijn daar waar ik eerst dacht voorlopig op een eindpunt te zijn heb ik nu het gevoel weer aan het beginpunt te staan, nou ja meer op een tussenstation halverwege eigenlijk.

Ik voel nog enkele shootouts met veel zelfgebakken krentenbroden eraan komen  ;D

Raphie

Alle kastjes verkopen en terug naar CD speler?  ;D
Of misschien toch naar de Logitech Transporter?

Vanuit mijn beleving ben je nu meer gefocussed op sb3 correctie dan om je bron weergever goed aan te pakken. Je maakt je keten langer en mixed en matched daarin om te bereiken wat een juiste bron wél laat horen. Is dat niet een beetje het paard áchter de wagen spannen? Ik zou kijken naar een betere bron: of misschien nog maar eens je HTPC proberen? of een transporter lenen, of toch een betere DAC?
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on February  3, 2008, 10:04:33
Alle kastjes verkopen en terug naar CD speler?  ;D
Of misschien toch naar de Logitech Transporter?

Vanuit mijn beleving ben je nu meer gefocussed op sb3 correctie dan om je bron weergever goed aan te pakken. Je maakt je keten langer en mixed en matched daarin om te bereiken wat een juiste bron wél laat horen. Is dat niet een beetje het paard áchter de wagen spannen? Ik zou kijken naar een betere bron: of misschien nog maar eens je HTPC proberen? of een transporter lenen, of toch een betere DAC?
In principe wil ik niet terug naar een cd speler, tenzij een (nog te komen) test mij gaat overtuigen dat dat toch echt "the only way" is.
Gefocussed op sb3 correctie? Ja dat klopt wel, maar met de kanttekening dat ik mijns inziens daarbij niet het oog verloren heb dat het ook met een ander transport een verbetering moet zijn.

Transporter is zeker een optie , als tie niet zo duur was had ik um al lang een keer geprobeerd! Wie weet ergens in de toekomst...

Keten langer? Dat ben ik niet met je eens. De Lens zal in principe altijd een verbetering zijn ongeacht transport (behalve misschien bij de aller duurste transporten). In de digitale wereld gaat less is more per definitie niet op (het omgekeerde ook niet trouwens). Er gaat niks verloren domweg omdat de keten langer wordt, iets wat in de analoge wereld WEL altijd het geval is.

hifiman

Ik besef opeens dat ik de Digital Lens via ATT optical zou kunnen aansluiten op de PS Audio DAC (heb nu AES/EBU gebruikt), dat is wellicht interessant om eens te proberen  :)

Hmm eens in verdiepen wat voor optische kabel ik dan precies nodig heb en of er niet iets dergelijks nog op mijn werk tussen het ongebruikte netwerk spul ligt  ::)  ;D

Raphie

dat is ook weer een optie: zoals ik al zei, Mix 'n Match  ;D
JBL PRX Power!

)p(

Quote from: Audioloog on February  3, 2008, 09:37:59

Ik voel nog enkele shootouts met veel zelfgebakken krentenbroden eraan komen  ;D

Mjammie, ik heb al zin in een volgende shootout  ;D

peter

hifiman


advr

net even al je bevindingen gelezen ;D

leuk allemaal. wel een beetje onrustig nog over je nieuwe setup 8)

veel plezier met uitproberen. ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Dank je Ad.  :)

De onrust is nu wat aan het afnemen hoor, en feit is gewoon dat het een stuk beter klinkt dan voor vorige week zondag!

Eerst maar eens het "oude" spul verkopen voor ik weer verdere stappen ga ondernemen  ^-^

MartijnR

Misschien een ideetje om de topic te hernoemen. Iets in de geest van `Audioloog´s zoektoch naar de heilige graal` lijkt me wel wat. Ben alleen benieuwd wat je gaat doen als je de heilige graal hebt bereikt. De zoektocht is toch veel leuker, dan het doel bereiken  ;)?

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Audiofiel

#1218
Quote from: Audioloog on February  3, 2008, 09:37:59
Ik vind het geluid op dit moment technisch zowiezo een stuk beter klinken, het hoog met de Apogee DAC was voor mij wat "te". Met de PS Audio is dat precies goed, ook hoor ik met de PS Audio wat beter dat een Cymbal een Cymbal is. De Lens maakt het technisch allemaal nog een stukje beter!

Dus nu is het verschil tussen PS Audio en Apogee DAC groter dan de vorige keer dat je luisterde? ???

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 17:50:03
Vanmiddag samen met het vrouwtje de Apogee Mini DAC en de PS Audio Ultralink II vergeleken. Na meerdere malen omwisselen waren we het eens dat er nauwelijks verschil was en hadden we moeite te bepalen welke nu beter klonk. Na nog wat vaker wisselen werd duidelijk wat het verschil was, de PS Audio heeft een wat "schoner" hoog wat goed te horen is met cymbals. De vrouw beaamde hetzelfde te horen en na nog wat heen en weer gewissel wist ik het zeker. Deze DACs klinken gek genoeg nagenoeg gelijk waarbij ik netaan de voorkeur geef aan de PS Audio.

Vervolgens heb ik de PS Audio dus overgenomen en ga ik zo de Apogee te koop zetten.

Uiteraard heb ik ook nog even de lens in het verhaal betrokken, maar of we nou met of zonder lens speelden, dat (minieme) verschil bleef hetzelfde!

Wat is er ondertussen veranderd? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  3, 2008, 12:19:36
Dus nu is het verschil tussen PS Audio en Apogee DAC groter dan de vorige keer dat je luisterde? ???

Wat is er ondertussen veranderd? ::)
Er is niks veranderd en dat verschil is ook niet groter, hooguit is mijn omschrijving nu anders. Het hoog klopt nu beter voor mij, eerst noemde ik dat minder agressief hoog, nu benoem ik dat als een cymbal is een cymbal, ik hoorde in beide gevallen precies hetzelfde.

hifiman

Quote from: MartijnR on February  3, 2008, 11:39:31
Misschien een ideetje om de topic te hernoemen. Iets in de geest van `Audioloog´s zoektoch naar de heilige graal` lijkt me wel wat. Ben alleen benieuwd wat je gaat doen als je de heilige graal hebt bereikt. De zoektocht is toch veel leuker, dan het doel bereiken  ;)?

Martijn
Op dit moment lijkt het mij even het leukst om het doel bereikt te hebben :P
Maar net als de heilige graal zal ik dat doel wel nooit bereiken vrees ik  ;D

hifiman

#1221
Niet dat ik er wonderen van verwacht, maar ik ga deze week de metalen ringetje van de imbus boutjes die de speakers borgen op hun stands nog even vervangen door teflon versies zoals Anton mij aanraadde. De boutjes draai ik dan met de hand aan.

hifiman

Ook ga ik de netsnoeren van de Digital Lens en de DAC komend weekend vervangen door wat afgeschermde zelfbouw exemplaren. Heb toch nog wat LAPP kabel liggen namelijk dus baad het niet dan schaadt het niet en ik slaap er weer iets rustiger door waarschijnlijk  ;D

hifiman

Gisteren al even snel 2 Kopp stekkers gehaald en vanochtend nog even 2 van deze jongens besteld voor de nog te maken netsnoertjes  :)

hifiman

Quote from: Audioloog on February  4, 2008, 13:53:51
Niet dat ik er wonderen van verwacht, maar ik ga deze week de metalen ringetje van de imbus boutjes die de speakers borgen op hun stands nog even vervangen door teflon versies zoals Anton mij aanraadde. De boutjes draai ik dan met de hand aan.
Gisteren even naar een ijzerhandel geweest maar ze hadden helaas geen teflon ringetjes. Binnenkort de bouwmarkten maar even proberen dan :P