hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Ondertussen staan hier de Digital Lens en de PS Audio DAC (die ik zojuist gekocht heb) te spelen  :)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  1, 2008, 14:45:28
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.... dat getal van 40 haal ik trouwens niet. Bij mij zitten de afwijkingen met de 5100 maximaal tussen de -10 en +10. Met de CBD-2000 weet ik het binnenkort, want die heeft een nieuwe laser. ;)
Met de Squeezebox (met zelf ingebouwde Tentlabs XO) precies op nul  ;D
Dacht eerst dat er iets loos was, maar als ik een dvd speler aansluit staat er gelijk een heel ander getal  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 16:09:41
Gefeliciteerd met je aanwinst! :D
Dank je, zal zo even toelichten hoe ik tot mijn keuze gekomen ben.

hifiman

Quote from: scrutinizer on February  2, 2008, 11:01:47
Ronald het is niet zozeer het jitter verhaal (want zelfs transports met lage ps jitter hebben klankmatig voordeel van dit devices), maar vooral het ontnemen van sub codes en andere niet (muziek)data gerelateerde informatie, voordat dit signaal aan de nieuwe klok toevoegd word. ;)
Ach het boeit ook niet welk mechanisme het grootste aandeel in de verbetering geeft, feit is dat de Digital Lens een duidelijke verbetering is. Dat was de Monarchy Audio DIP ook, maar de Lens is gewoon duidelijk beter  :)

hifiman

Quote from: garmtz on February  2, 2008, 11:06:35
Ronald wordt vast weer rustig na zijn shot. hoop het geluid ook... ;)
Haha  ;D
Ach, er is in elk geval nu weer even een stabiele situatie onstaan. Of misschien kan ik beter zeggen, een nieuwe uitgangssituatie  ;D

hifiman

#1181
Er is alweer lichte paniek hier  :o
Regelmatig een tik door het geluid. Dat is sinds de lens er tussen staat  :-\

Edit: na het power cyclen van de lens lijkt het getik weer over te zijn. Misschien is het nodig om na een langdurige tussenpauze de lens opnieuw aan te zetten... Tenslotte geeft de Squeezebox altijd spdif signaal uit, ook als hij op spdif staat.

Edit: net weer een tik  :-\

Het gaat trouwens om een korte niet al te luide tik, geen gekraak dus en ook geen harde tik..

hifiman

#1182
Toch maar even de droger die boven stond te draaien uitgezet en nu lijkt het opgelost. Afijn ik vrees dat het nog even tijd kost om erachter te komen of ik nu gelijk weer een probleem heb of niet  :P

Audiofiel

Dat ligt niet aan de droger, Ronald. Het is een bekend fenomeen met de Lens. Je moet geen dither 2 gebruiken, maar dither 1. Dan heb je als het goed is geen last meer. ;)

Ik heb het zelf ook, en dan vooral bij ver uitgestuurde CD's (tegen de 0 dB aan) of bij CD's met een kopieerbeveiliging (het driehoekje). Dat laatste is wellicht uit het signaal verdwenen bij jouw muziek op harddisk, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij zat die rotzooi door het muzieksignaal heen. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#1184
Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 17:06:35
Dat ligt niet aan de droger, Ronald. Het is een bekend fenomeen met de Lens. Je moet geen dither 2 gebruiken, maar dither 1. Dan heb je als het goed is geen last meer. ;)

Ik heb het zelf ook, en dan vooral bij ver uitgestuurde CD's (tegen de 0 dB aan) of bij CD's met een kopieerbeveiliging (het driehoekje). Dat laatste is wellicht uit het signaal verdwenen bij jouw muziek op harddisk, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij zat die rotzooi door het muzieksignaal heen. :-\
A ok op die fiets!

Ik had voor we weggingen vanmiddag inderdaad de lens net op Dither 2 gezet omdat ik er net achter was gekomen dat ik die stand een stuk beter vind klinken dan Dither 1  ::) Toen we terugkwamen viel me voor het eerst dat getik op :P

Bedankt voor de tip , dan weet ik nu waar op te letten en eens kijken of ik het nu zelf kan vaststellen dat het daar aan gerelateerd is!

Ben in elk geval weer een beetje gerustgesteld  :)

Audiofiel

Wat je hoort (spetteren) is in feite een oversturing in het digitale domein. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 17:23:23
Wat je hoort (spetteren) is in feite een oversturing in het digitale domein. ;)
Ok, maar blijft de vraag hoe dat kan  ???
Ik zou het wellicht kunnen oplossen door de digitale volume regeling van de squeezebox toe te passen, maar ja of dat nou zo ideaal is..

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 17:29:12
Ok, maar blijft de vraag hoe dat kan  ???

Boven de 0 kun je eigenlijk niet met digitaal, dus krijg je vervorming. En die klinkt als spetters/kraken. ;D

QuoteIk zou het wellicht kunnen oplossen door de digitale volume regeling van de squeezebox toe te passen, maar ja of dat nou zo ideaal is..

Als je dat probeert, weet je het in ieder geval zeker. Als je bijvoorbeeld 6 dB lager kunt uitsturen en het gebeurt dan helemaal niet meer, dan is het dus duidelijk dat de oversturing het probleem is (in dither 2 stand).

Overigens is het geluid op stand 2 sowieso het meeste bewerkt en staat verder af van het origineel. Het klinkt vooral softer.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 17:31:45
Boven de 0 kun je eigenlijk niet met digitaal, dus krijg je vervorming. En die klinkt als spetters/kraken. ;D

Als je dat probeert, weet je het in ieder geval zeker. Als je bijvoorbeeld 6 dB lager kunt uitsturen en het gebeurt dan helemaal niet meer, dan is het dus duidelijk dat de oversturing het probleem is (in dither 2 stand).

Overigens is het geluid op stand 2 sowieso het meeste bewerkt en staat verder af van het origineel. Het klinkt vooral softer.
Het is inderdaad hartstikke reproduceerbaar, op dither 2 regelmatig getik, op dither 1 niet. Afijn in elk geval goed om te weten dat dat het is en dat dat blijkbaar "normaal" is.

Ja dat snap ik (hoe digitaal oversturen werkt), het zal wel komen omdat dither 2 op bit 15 werkt (ipv op bit 16) en daarmee relatief vaak een oversturing veroorzaakt  :-X

Gek genoeg deel ik je mening niet, ik vond dither 2 een stuk lekkerder klinken.  ::)

hifiman

Ok maar dan nu dus even over de DAC's  :P

Vanmiddag samen met het vrouwtje de Apogee Mini DAC en de PS Audio Ultralink II vergeleken. Na meerdere malen omwisselen waren we het eens dat er nauwelijks verschil was en hadden we moeite te bepalen welke nu beter klonk. Na nog wat vaker wisselen werd duidelijk wat het verschil was, de PS Audio heeft een wat "schoner" hoog wat goed te horen is met cymbals. De vrouw beaamde hetzelfde te horen en na nog wat heen en weer gewissel wist ik het zeker. Deze DACs klinken gek genoeg nagenoeg gelijk waarbij ik netaan de voorkeur geef aan de PS Audio.

Vervolgens heb ik de PS Audio dus overgenomen en ga ik zo de Apogee te koop zetten.

Uiteraard heb ik ook nog even de lens in het verhaal betrokken, maar of we nou met of zonder lens speelden, dat (minieme) verschil bleef hetzelfde!

hifiman

#1190
Dan hebben we natuurlijk de Digital Lens en de Monarchy audio DIP met elkaar vergelijken. Conclusie was dat zowel de Monarchy Audio DIP als de Lens een duidelijke verbetering geven maar dat de lens een grotere verbetering geeft.

Ook hebben we nog even geprobeerd om de DIP tussen Squeezebox en Lens te zetten, maar dit gaf een verslechtering! Toch raar, je zou zeggen dat als je "Squeezebox + DIP" als een beter loopwerk beschouwt dan de Squeezebox alleen dat het betere loopwerk beter zou klinken op de lens (kun je me nog volgen?). Maar dat is dus duidelijk niet zo :P

De DIP gaat dus ook in de verkoop en kan ik aan iedere Squeezebox bezitter (met losse DAC) van harte aanbevelen !!!

)p(

Dat gaat weer razend snel Roland  :o

Weet je zeker dat de psaudio en lens combo is wat je zoekt. Een paar dagen geleden gaf je nog de voorkeur voor de opus die qua klank echt een heel ander geluid heeft.

peter

hifiman

#1192
Quote from: )p( on February  2, 2008, 18:04:10
Dat gaat weer razend snel Roland  :o

Weet je zeker dat de psaudio en lens combo is wat je zoekt. Een paar dagen geleden gaf je nog de voorkeur voor de opus die qua klank echt een heel ander geluid heeft.

peter
Hallo Peter,

Ik geef nog steeds de voorkeur aan de Opus, maar die kan ik niet betalen  :P
En ik zeg ook niet dat de PS Audio DAC hier 10 jaar blijft staan, het is in feite een ruil van de ene dac voor de andere waarbij ik er als het goed is nog wat aan overhou, zo moet je de keuze voor deze DAC zien zeg maar...

Feitelijk kan ik nu al zeggen dat dit NIET is wat ik zoek, maar het is WEL weer een stapje in de goede richting waarbij ik (na verkoop van wat andere spullen) maar heel weinig geld heb uitgegeven.

Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 18:12:33
Feitelijk kan ik nu al zeggen dat dit NIET is wat ik zoek, maar het is WEL weer een stapje in de goede richting waarbij ik (na verkoop van wat andere spullen) maar heel weinig geld heb uitgegeven.

Dat klinkt toch heel raar... ::)

Is dan de enige reden voor de PS Audio dat deze minder kost dan de Apogee die je nu gaat verkopen? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Dit (te) kleine onderlinge verschil tussen deze Dac's, met of zonder jitter devices, verteld ons misschien wel meer over de SB's (beperkte) interface. ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Dat is ook mijn gedachte. Net als de sessie die Ronald met Garmt later had tussen de PS Audio en de Opus DAC...

Om het maximale uit een DAC te halen zal er ook iets in moeten dat zo goed mogelijk is. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 19:05:07
Dat klinkt toch heel raar... ::)

Is dan de enige reden voor de PS Audio dat deze minder kost dan de Apogee die je nu gaat verkopen? ???
Nee dat is een verkeerde intepretatie :P
Het voordeel van deze move is een voor mij beter te pruimen "hoog". Tegelijkertijd is er het besef dat dit nog niet het eindstation is, wat ik laatst met Garmt hier hoorde was namelijk van een heel andere orde, veel muzikaler! Als ik dan het financiele aspect meeneem in de overweging gaf dat de doorslag om deze move te maken.

Zo raar is dat toch niet :P Of wel  ???

hifiman

#1197
Quote from: Audiofiel on February  2, 2008, 19:14:18
Om het maximale uit een DAC te halen zal er ook iets in moeten dat zo goed mogelijk is. O0
Helemaal mee eens en daarom ben ik nu extra benieuwd (nu de lens deel uitmaakt van mijn set) om eens te proberen hoe het klinkt met een beter transport. En dan liefs iets wat ik me ook kan veroorloven, dus geen wadia maar misschien weer een snaaraangedreven CECje ofzo (hint 
  ;) )

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  2, 2008, 19:33:26
En dan liefs iets wat ik me ook kan veroorloven, dus geen wadia maar misschien weer een snaaraangedreven CECje ofzo (hint 
  ;) )

Doen we. De volgende keer neem ik de 5100 wel mee. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Antoine on February  2, 2008, 12:15:00
Zo te zien heeft Ronald de laatste in Nederland in Maastricht gekocht!  ;)
Dat klopt  ;D
Overigens volgens mij niet alleen de laaste in nederland :o