hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DVDGuy

Leuk te lezen dat een bezoekje (en wat spulletjes  ;)), een probleem waar je al een tijdje mee worstelde, nu "zo maar" oplost.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

hifiman

Ok even verder met mijn verhaal  :P

Vaak hoor ik anderen zeggen dat ze Lyngdorf versterkers koel vinden klinken, ook het vooroordeel "het werkt digitaal dus het klinkt digitaal" hoor je vaak op dit forum  ::)

Nou na het proberen van de Lavardin en de nog veel duurdere Opus versterker weet ik wel beter! Mijn Lyngdorf klonk gewoon het beste van de drie! Ook was er totaal geen sprake van koelheid t.o.v. de andere 2 versterkers. Zoals Garmt ook al aan gaf lijkt het erop dat Lavardin geen goede match is met de toch wat lastig aan te sturen (ongevoelige) Avalons. Desalniettemin is wat mij betreft de mythe ontkracht, een Lyngdorf klinkt niet koeler dan een conventionele versterker, eerder wat "buiziger" !  :) De mythbusters hoeven er in elk geval niet meer aan te pas komen  ;D

Ik was eigenlijk wel opgelucht want ik was best een beetje bang dat de Lavardin stukken beter zou klinken en dat ik dan weer slapeloze nachten zou hebben tot ik de centen zou hebben om er eentje aan te schaffen, gelukkig is dat nu niet nodig, de Lyngdorf is een blijvertje!  8)

Rody

Quote from: Audioloog on November  1, 2007, 16:11:32
Desalniettemin is wat mij betreft de mythe ontkracht, een Lyngdorf klinkt niet koeler dan een conventionele versterker, eerder wat "buiziger" !  :)
:D Het wordt dan eens tijd om een buizenversterker te gaan beluisteren

Het scheelt gelukkig weer geld  ;D

hifiman

En dan nog even over de digitale bronnen cq DACs.

Het was geen verrassing voor mij dat de Opus 21 (ingezet als DAC op de Squeezebox) wat natuurlijker klonk als
de Apogee Mini DAC. Ik had tenslotte de kwaliteiten van de Opus 21 al een aantal malen gehoord. Gelukkig voor mij viel het verschil wel mee, dat wil zeggen ik heb er de paar duizend euro extra  niet voor over. Zou de Opus los te krijgen zijn als DAC voor een voor mij betaalbare prijs dan was het een no-brainer geweest!

Wat veel schokkender was , was het verschil tussen de Squeezebox als loopwerk of de Opus 21 als loopwerk, dat was pas echt een groot verschil  :o

Kortom de Squeezebox is toch echt wel een vrij slecht loopwerk vergeleken bij de grote jongens, maar goed dat wist ik eigenlijk ook al. Gelukkig maakt de DIP Classis het dan weer een klein beetje goed.

hifiman

Quote from: Bas Janssen on November  1, 2007, 09:45:30
Knettergek die Ronald  ;D ;D ;D ;D ;D
Dat herinnert me er aan dat ik nog een schakelaar moet bevestigen aan mijn gordijnroede om automatisch van room correctie filter te schakelen als de gordijnen dicht gaan  ;D

hifiman

Al met al was het een boeiende avond waarbij ik gelijk een aantal duidelijke conclusies heb kunnen trekken:
- Apogee Wide Eye interlink aanschaffen (is in bestelling), gelukkig goed betaalbaar  :)
- 1 Monarchy Audio DIP en geen twee in serie, dit bespaart alleen maar geld  ;)
- De meest optimale room correctie instellingen (al valt daar nog een en ander te verbeteren)
- De wetenschap dat de bron toch eigenlijk wel de bottleneck is in mijn set op dit moment! Niet dat ik nu gelijk wat anders ga kopen, maar ik hou dat wel in mijn achterhoofd.
- De wetenschap dat de DAC die ik nu heb eigenlijk best ok is (kan beter , maar wel tegen een flinke meerprijs)
- Dat de Lyngdorf een blijvertje is!


Garmt nogmaals bedankt, behalve dat het gezellig was heb je me weer een stuk verder op weg geholpen!  O0

Als ik nog essentiele zaken vergeten ben te vertellen dan hoor ik het graag!  ^-^

)p(

Hoi Ronald. Weer lekker bezig geweest... :) en ach die Garmt wist wel wat hem te wachten stond dnek ik zo ;) En zoals te verwachten weer een razendsnelle actie met die Apogee!  ;D

Wat het karakter van de Lyngdorf betreft deel ik je ervaring met mijn zeer vergelijkbare Tact. Het hoog is zeer smooth. Maar niet doordat het getemperd is, integendeel. Ik denk juist doordat het alle micro details laat horen waardoor bijvoorbeeld strijkers die zijdezachte gloed krijgen. Je merkt dat ook als je zacht speelt, dan klinkt het ook gewoon al perfect.

Wellicht is een goede geluidskaart wel de oplossing voor jouw transport bottleneck. Nu je htpc in de woonkamer staat heb je de sb daarvoor niet meer nodig. Je zou dan ook kunnen overwegen de sb helemaal weg te doen en iets als de nokia n800 te gebruiken als remote gui voor de htpc.

Peter

garmtz

Het was graag gedaan! Weinig aan je verhaal toe te voegen. Je speakers hebben veel 'juice' nodig, dat was duidelijk... ;)

Bedankt nog voor het lekkere eten! :)

aMUSEd

Welke versterker van Lavardin was het en wat is de gevoeligheid van de luidsprekers?

garmtz

De IS. Gevoeligheid << 87 dB denk ik. Wat er altijd gebeurt met een IS op een ongevoelige speaker: weinig laag, weinig dynamiek, grainy.

aMUSEd

Quote from: garmtz on November  1, 2007, 19:28:05
De IS. Gevoeligheid << 87 dB denk ik. Wat er altijd gebeurt met een IS op een ongevoelige speaker: weinig laag, weinig dynamiek, grainy.
Daarbij zal Audioloog de nodige dynamiek gewend zijn met z'n klasse d versterker.

garmtz

Quote from: aMUSEd on November  1, 2007, 22:30:35
Daarbij zal Audioloog de nodige dynamiek gewend zijn met z'n klasse d versterker.

Uiteraard. Maar dat is niet zo absoluut als je denkt. Een Lavardin op een hoog-rendements systeem heeft een subjectief (in sommige gevallen ook objectief) groter dynamisch bereik dan een zware versterker op een ongevoelige speaker.

hifiman


hifiman

Quote from: aMUSEd on November  1, 2007, 19:14:18
Welke versterker van Lavardin was het en wat is de gevoeligheid van de luidsprekers?
Laag inderdaad, ik geloof iets van 86 dB ofzo...

Raphie

JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Rody on November  1, 2007, 16:16:43
:D Het wordt dan eens tijd om een buizenversterker te gaan beluisteren
Teveel nadelen wat mij betreft en vermogen is daar wel de belangrijkste van in mijn geval (Avalon speakers).

hifiman

Quote from: )p( on November  1, 2007, 17:34:15
Hoi Ronald. Weer lekker bezig geweest... :) en ach die Garmt wist wel wat hem te wachten stond dnek ik zo ;) En zoals te verwachten weer een razendsnelle actie met die Apogee!  ;D
Ja inderdaad, Garmt zal geen theekransje verwacht hebben  ;D
Ja tuurlijk, als ik voor een paar tientjes een flinke verbetering kan halen zou ik gek zijn dat te laten nietwaar..

Quote from: )p( on November  1, 2007, 17:34:15
Wat het karakter van de Lyngdorf betreft deel ik je ervaring met mijn zeer vergelijkbare Tact. Het hoog is zeer smooth. Maar niet doordat het getemperd is, integendeel. Ik denk juist doordat het alle micro details laat horen waardoor bijvoorbeeld strijkers die zijdezachte gloed krijgen. Je merkt dat ook als je zacht speelt, dan klinkt het ook gewoon al perfect.
Inderdaad, zeer herkenbaar wat je zegt  8)

Quote from: )p( on November  1, 2007, 17:34:15
Wellicht is een goede geluidskaart wel de oplossing voor jouw transport bottleneck. Nu je htpc in de woonkamer staat heb je de sb daarvoor niet meer nodig. Je zou dan ook kunnen overwegen de sb helemaal weg te doen en iets als de nokia n800 te gebruiken als remote gui voor de htpc.
Dat is inderdaad waar ja!  :)
Overigens heb ik gisteren een M-Audio Audiophile 2496 gekost zodat ik meer experimenten kan gaan doen met room correctie (subwoofer bijvoorbeeld). Maar ik zal ook zeker eens proberen hoe de geluidskwaliteit is als ik de pc via de kaart als bron gebruik!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: Raphie on November  2, 2007, 11:25:48
Maar wat was nu het schokkende? of moet dat nog komen? ;D
Schokkende ontdekkingen die avond waren voor mij:
- Dat de Apogee Wide Eye digitale interlink zoveel beter klonk dan een Canare Digiflex interlink
- Dat 2 DIP kastjes in serie een flinke verslechtering gaven terwijl met eentje het juist weer een flinke verbetering was
- Dat de Opus als loopwerk tov de Squeezebox als loopwerk een veel groter verschil gaf dan tussen de Apogee DAC en de Opus als DAC
- Dat de Lavardin geen schokkende verbetering (maar een verslechtering) was
- Dat de nieuwe DRC templates opeens zoveel slechter klinken dan de oude terwijl de maker spreekt van een significante verbetering

:o  ;D

Raphie

Dat bedoel ik dus, als je een beetje het forum had gelezen, had dit allemaal al wel kunnen weten  ::) ;D  ;D

niks nieuws onder de zon dus  ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on November  2, 2007, 11:38:09
Dat bedoel ik dus, als je een beetje het forum had gelezen, had dit allemaal al wel kunnen weten  ::) ;D  ;D

niks nieuws onder de zon dus  ;D
:P

Raphie

Quote from: Audioloog on November  2, 2007, 12:18:18
:P

Ok 3 dan.....  ;D

Quote from: Audioloog on November  2, 2007, 11:35:00
- Dat de Apogee Wide Eye digitale interlink zoveel beter klonk dan een Canare Digiflex interlink
- Dat de Opus als loopwerk tov de Squeezebox als loopwerk een veel groter verschil gaf dan tussen de Apogee DAC en de Opus als DAC
- Dat de Lavardin geen schokkende verbetering (maar een verslechtering) was

:o  ;D
JBL PRX Power!

molle

Feli met het nieuwe speelgoed Ronald 8)
Enne, ik verkies ook mijn Lyngdorf boven de Lavardin. Weet dat het een gewaagde uitpsraak is maar toch is het zo ;D ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

garmtz

molle, ik haal jouw set regelmatig aan als voorbeeld van synergie met Lyngdorf... ;)

molle

Quote from: garmtz on November  2, 2007, 18:38:49
molle, ik haal jouw set regelmatig aan als voorbeeld van synergie met Lyngdorf... ;)

Garmt, You make me blush  :-[ ;D ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Audiofiel

Quote from: garmtz on November  2, 2007, 18:38:49
molle, ik haal jouw set regelmatig aan als voorbeeld van synergie met Lyngdorf... ;)

Je bedoelt dat een Lyngdorf versterker inderdaad goed kan matchen met een Lyngdorf CD-speler? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.