hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank


hifiman

Gisteren heb ik mijn DIP 24/96 gerepareerd en wel teruggekregen en heb deze gelijk maar in serie gezet met mijn DIP Classic  8)

Resultaat: het lijkt een stuk lekkerder te klinken  :D Tsja ik weet het dit is erg subjectief en ik heb nog geen direkt vergelijk gedaan (hetgeen nog wel gaat gebeuren straks!).

Foto van mijn 4 delige digitale bron (eigenlijk 5 als je de pc meerekent  ;D )

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

hifiman


hifiman

#955
Dit weekend maar eens een HTPC behuizing  (Antec Fusion v2) aangeschaft, het moest er toch eens van komen  :D

Het is alleen een beetje jammer dat het display en volume knop niet onder linux werken (omdat er geen API vrijgegeven wordt  >:( ). Maar goed ik kwam tot de conclusie dat er in deze prijsklasse geen beter alternatief verkrijgbaar was en ik had zowiezo niet echt een display nodig.

De pc bevat al mijn muziek, draait de slimserver (Squeezebox) en natuurlijk brutefir (room correctie).
Daarnaast (ik wil tenslotte maar 1 pc hebben die 24/7 aanstaat) is tie tevens webserver, mailserver, primary domain name server voor mijn domein, file (samba) server, geautomatiseerde nzb download fabriek, bootp (printer) en dhcp server en nog wat functies  ;D

Raphie

Zo.... da's een mooi kastje.. 8) wat voor merk/type is het? en gewoon of micro atx?
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on October 28, 2007, 18:56:21
Zo.... da's een mooi kastje.. 8) wat voor merk/type is het? en gewoon of micro atx?
Antec Fusion 2, alleen micro ATX.

Raphie

Gaat een mooi systeem worden: linux? met je roomcorrectie? of Vista met MCE?
JBL PRX Power!

hifiman

En na de boel dus gisteren overgebouwd te hebben staat tie nu in de woonkamer  :) De reden waarom ik de zwarte versie heb genomen is dus dat tie qua kleur met de Lyngdorf moest matchen  ;D

Een van de redenen om de slimserver/room correctie pc in de huiskamer te willen hebben is dat na aankoop van een goede soundkaart ik ook andere bronnen dan alleen een Squeezebox kan roomcorrecten  :)

hifiman

Quote from: Raphie on October 28, 2007, 19:07:34
Gaat een mooi systeem worden: linux? met je roomcorrectie? of Vista met MCE?
Wat denk je zelluf  ;D

Raphie

JBL PRX Power!

hifiman

En nog even een overzichtfoto  :)

De DSP1124 (die eerst op de Lyngdorf stond) is weer verhuisd naar "achter de subwoofer".
De karaoke dvd speler staat nu in de kast (werd toch weinig gebruikt) en kan op aanvraag (dor de vrouw) aangesloten worden  >:D


hifiman

Quote from: Raphie on October 28, 2007, 19:09:26
Linux/roomcorrectie? ;D
Precies, feitelijk heb ik gewoon mijn bestaande pc (die eerst boven stond) overgebouwd in deze kast, moest alleen even een nieuw kerneltje compileren voor de juiste SATA ondersteuning.

Raphie

Ruimt mooi op zo ;D Ziet er goed uit, vind je meubel ook beter uit de verf komen zo...
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on October 28, 2007, 19:12:36
Ruimt mooi op zo ;D Ziet er goed uit, vind je meubel ook beter uit de verf komen zo...
Dank je , dat vond ik zelf dus ook en dat was mede reden om het zo te doen als ik het nu gedaan heb.  :)

)p(

Quote from: Audioloog on October 28, 2007, 19:11:43
Precies, feitelijk heb ik gewoon mijn bestaande pc (die eerst boven stond) overgebouwd in deze kast, moest alleen even een nieuw kerneltje compileren voor de juiste SATA ondersteuning.

Is hij stil genoeg om ook tijdens rustige passages in de muziek onhoorbaar te blijven?

peter

hifiman

Quote from: )p( on October 28, 2007, 19:27:42
Is hij stil genoeg om ook tijdens rustige passages in de muziek onhoorbaar te blijven?

peter
Laat ik het zo zeggen, de koelkast maakt veel meer herrie..
Ik ben er dus niet ontevreden over :) Ik heb wel een zalman cooler op de CPU gezet en de 2 fans in de kast in serie gezet ipv parallel zodat ze op 6V ipv op 12V draaien.

)p(

Quote from: Audioloog on October 28, 2007, 20:03:14
Laat ik het zo zeggen, de koelkast maakt veel meer herrie..
Ik ben er dus niet ontevreden over :) Ik heb wel een zalman cooler op de CPU gezet en de 2 fans in de kast in serie gezet ipv parallel zodat ze op 6V ipv op 12V draaien.

Als je tevreden bent is het goed genoeg :) En ik vind die kast absoluut een van de mooiste van de niet al te dure htpc kasten, feli.

peter

Sjors

Quote from: Audioloog on October 28, 2007, 19:10:35
En nog even een overzichtfoto  :)

De DSP1124 (die eerst op de Lyngdorf stond) is weer verhuisd naar "achter de subwoofer".





Foto !  >:D



Groet, Sjors

hifiman


hifiman

Gisteravond was Garmt bij ons op bezoek en dat heeft (zoals wel vaker het geval is geweest) weer een aantal voor mij schokkende en onverwachte conclusies opgeleverd  ;D

Garmt bracht wat mooi speelgoed mee waaronder een Resolution Audio Opus 21 cd speler, een Lavardin versterker, een Resolution Audio versterker en wat kabels  8)

Ik zal hieronder wat constateringen en conclusies van deze avond samenvatten.

In elk geval het ik heb weer reuze naar mijn zin gehad en wil Garmt bij deze nogmaals bedanken voor ten eerste de gezelligheid, ten tweede het belangeloos meebrengen van zijn dure spullen en last but not least voor het helpen realiseren van elke concrete verbeteringen  :D

Als het aan mij had gelegen hadden we nog veel meer getest maar dat liet de tijd niet toe en dat kon ik die arme Garmt ook niet meer aandoen. Het vergelijken van lineaire met minimum phase FIR filters bewaren we wel voor een andere keer (cq andere persoon) evenals het luisteren met of zonder netfilter  ;D

hifiman

We hebben gisteren heel veel geprobeerd en vergeleken, zoveel dat ik me achteraf afvraag of Garmt niet een beetje gek van mij werd  ;D
Ook vrees ik dat ik geen oog heb gehad voor zijn lege glas maar navraag bij de vrouw leerde dat zij deze wel een aantal keer bijgevuld heeft :P Ook realiseerde ik mij vandaag dat er 4 uur lang alleen maar over audio gesproken is , waarvoor mijn excuus  :P

Maar goed , back to business.

Eerst maar even het room correctie verhaal. Er zijn een aantal parameters die we gisteren gewijzigd hebben om te vergelijken:
- target curve (tact RCS curve, bk-3-spline drc curve en een zelf samengestelde curve)
- de mate van correctie soft/normal (er zijn meer varianten maar we hebben alleen deze 2 getest)
- 2 dagen geleden uitgekomen nieuwe drc templates versus de oude (door mij gemodificeerde) versie

Onze conclusies waren:
- Tact target curve klonk het best, ik twijfelde zelf al lange tijd tussen Tact en bk-3-spline
- soft correctie beviel beter dan normal, een conclusie die ik maanden geleden ook al getrokken had
- de nieuwe templates klonken beduiden slechter, sterker nog ze klonken best slecht eigenlijk

Uiteindelijk kwam ik dus weer uit op de situatie zoals ik de afgelopen maanden al aan het luisteren was, namelijk oude template met eigen modificaties met Tact target curve en soft correctie.

Het was alleen een beetje jammer dat ik nou net gistermiddag aan de slag was geweest met de nieuwe templates en we het grootste deel van de avond hiermee gedraaid hebben en ik pas bijna aan het eind de versie liet horen die ik de afgelopen tijd gebruikt had  :P , dat gaf Garmt dus even een flink verkeerde eerste indruk.

Later op de avond hebben we ook nog even specifiek naar het laag geluisterd en het viel op dat met correctie dit een stuk minder natuurlijk klonk, dat verbaast mij omdat ik eignelijk verwacht had dat juist in het laag de correctie het best zijn werk zou doen met de minste artefacten. Afijn dit is een aandachtspunt en eentje waar ik mee aan de slag ga de komende tijd.

Garmt gaf ook nog aan dat zonder correctie het hoog toch wat natuurlijker klinkt. Hij kwam tot de conclusie dat hij uiteindelijk toch zonder correctie zou luisteren. Ik ben natuurlijk eigenwijs en ga vrolijk verder met experimenteren met deze vorm van room correctie. In elk geval heb ik dankzij al dit vergelijken weer even een goed "uitgangspunt" om als basis te gebruiken voor verdere experimenten.

hifiman

Zoals ik eerder verteld had vond ik het geluid van de Squeeuzebox een digitaal randje hebben en dacht ik dit opgelost te hebben met 2 Monarchy Audio DIP kastjes in serie. Echter toen we gisteren deze kastjes bypassten met een kabeltje van Gamrt (Apogee Wide Eye) bleek dit een stuk beter te klinken. Ik was erg verbaasd maar na een hoop proberen en vergelijken bleek dat:

- de Apogee Wide Eye stukken beter klonk dan mijn Canare Digiflex digitale interlink
- 1 DIP (de classic) wel degelijk een duidelijke verbetering gaf, maar met twee werd het juist een verslechtering
- De Apogee Wide Eye net even een stukje beter klinkt als optisch naar de DIP

Het moge duidelijk zijn wat ik ga doen, ik schaf per direkt een Apogee Wide Eye aan en 1 DIPje is gelijk uit de keten gehaald.

Achter kan ik concluderen dat de Apogee Wide Eye de echte oplossing is voor het wegpoetsen van het digitale randje en dat de DIP Classic het Squeezebox loopwerk naar een hoger niveau tilt  :)

Wordt vervolgd, ik moet nu weg :P

B.J.