hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Harry HT

Hi Audioloog,

Ben reuze benieuwd naar het resultaat  :yinyang:

Vanaf morgenmiddag is het weer ouderwets hollands zomer weer (regen etc), dan kan je weer klussen  ;)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Quote from: Harry HT on September 14, 2016, 12:29:08
Hi Audioloog,

Ben reuze benieuwd naar het resultaat  :yinyang:

Vanaf morgenmiddag is het weer ouderwets hollands zomer weer (regen etc), dan kan je weer klussen  ;)

Gegroet,

Harry
Nou inderdaad Harry (het weer)! Vanaf dat moment kunnen wij wat mij betreft ook wat gaan inplannen om af te spreken  :coffee: :popcorn:

hifiman

Ondertussen hebben afgelopen weekend de MB Quart tweeters in de Avalons plaats gemaakt voor  de Accuton tweeters.  :angel:

Het was even puzzelen om de impedantie en gevoeligheid van de Accuton tweeters te matchen aan het filter, maar dat is ondertussen prima gelukt en het staat sinds gisteravond laat te spelen  :wub:

Ik kan niet anders zeggen dat dit een flinke verbetering is zonder enig nadeel: het hoog is zoveel schoner, het laag is strakker, het 3D beeld is gegroeid en de resolutie is enorm toegenomen  :pompom: :clapping: :pompom: :clapping: :nopompom: :headbanging:

Vanavond ga ik eens lekker luisteren  :satisfied:

Overigens is het hiermee nog niet klaar. De 2 weerstanden die ik per tweeter gebruikt heb zijn tijdelijk en gaan nog vervangen worden door mooiere weerstanden (van dezelfde waarde). De tweeters zitten even professorisch vast in de kast middels 2 kleine parkers, dit zal ook nog een wat definitievere vorm moeten krijgen. De weerstanden heb ik zojuist besteld in Canada dus daar zal wel een weekje over heen gaan voor ik ze in huis heb. Dat is niet erg, dan kunnen de tweeters in de tussentijd een beetje verder inspelen.  :thumbs-up:

pvd_66

Blijf het mooie speakers vinden de Avatars. Ik heb ze jarenlang gehad maar vond alleen het hoog een beetje "terughoudend of minder sprankelend" Komt het hoog nu met je nieuwe tweeters beter naar voren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

hifiman

Quote from: pvd_66 on September 21, 2016, 05:14:10
Blijf het mooie speakers vinden de Avatars. Ik heb ze jarenlang gehad maar vond alleen het hoog een beetje "terughoudend of minder sprankelend" Komt het hoog nu met je nieuwe tweeters beter naar voren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vond het hoog al niet terughoudend met de MB Quart tweeters dus ik kan je vraag niet beantwoorden. Ik denk wel dat je kunt stellen dat de Accuton wat frisser klinkt. Het geluidsbeeld komt niet meer naar voren, maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook niet  ;)

pvd_66

Haha nee klopt, bedoelde met naar voren of het hoog met de accutons wat duidelijker of luider is. Als het 3D beeld is toegenomen dan heb je nu een waanzinnig groot beeld. Vond dat ook altijd een sterk punt. Het slokte je op in een geluidsbel [emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Quote from: pvd_66 on September 21, 2016, 21:10:04
Haha nee klopt, bedoelde met naar voren of het hoog met de accutons wat duidelijker of luider is. Als het 3D beeld is toegenomen dan heb je nu een waanzinnig groot beeld. Vond dat ook altijd een sterk punt. Het slokte je op in een geluidsbel [emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het beeld is inderdaad gegroeid en het was al niet heel klein  :clapping: :pompom:

hifiman

#9808
Quote from: dre73 on September 21, 2016, 21:39:00
Stiekem nog wat gemeten? :angel:
Ja en nee. De impedantie van oude en nieuwe tweeter gemeten en vergeken rondom de cross over frequentie. Verder gemeten met witte ruis hoeveel de nieuwe tweeter verzwakt diende te worden t.o.v. de oude. Maar nee, geen complete frequentie karakteristiek meting gedaan voor en na.  :wacko:

hifiman

#9809
En weer nieuwe ontwikkelingen in huize audioloog  :pompom:

Sinds gister staat er hier een 2de BK XXLS400 Subwoofer mee te spelen met film kijken  :clapping:

Deze sub kwam toevallig op mijn pad, ik heb nooit serieus overwogen om met 2 subs te spelen en toen ik deze voor een zacht prijsje over kon nemen van Ralph wist ik nog niet eens waar ik hem voor zou gebruiken, Ondertussen dus ingezet als 2de filmsub en dat resulteert in een beduidend beter laag.   :popcorn: Ik vind de kleur ook nog eens supermooi   :headbanging:

Het is goed te horen (gemeten heb ik nog niet) dat de frequentiekarakteristiek nu minder pieken en dalen kent. Tevens (in theorie) minder vervorming en wat moeitelozer de echt lage frequenties weergeven. Ik ben er blij mee  ^^

hifiman

De al aanwezige sub en een totaalplaatje.

kermit

Soo erg mooi. Gefeliciteerd. Nu weet je zeker dat de buurman weer zal aan bellen. :D :pompom:

hifiman

#9812
Quote from: kermit on September 24, 2016, 22:51:39
Soo erg mooi. Gefeliciteerd. Nu weet je zeker dat de buurman weer zal aan bellen. :D :pompom:
Haha, dat vrees ik ook inderdaad  :sarcasm: Al staat het volume van bedie subs opgeteld "in totaal" niet harder als voorheen, gemeten op de luisterplek (maar dat zegt lang niet alles   ;)).

hifiman

#9813
De Accuton tweeters beginnen een beetje ingespeeld te raken en gaan steeds beter klinken. Ik kan nu in elk geval al concluderen dat dit een super upgrade is geweest voor het geld  :pompom: :pompom: :pompom:

HTip

Heb een beetje bijgelezen en je hebt niet stil gezeten ;)
Goed gedaan Ronald. Respect dat je dit durft :worship:

Hoe wist je dat de tweeters een goede match waren in jouw speakers?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CZ79

Interessante upgrade voor mijn Avalons wellicht, kun je eens een foto maken van de nieuwe tweeters
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

Quote from: HTip on September 27, 2016, 13:37:55
Heb een beetje bijgelezen en je hebt niet stil gezeten ;)
Goed gedaan Ronald. Respect dat je dit durft :worship:

Hoe wist je dat de tweeters een goede match waren in jouw speakers?
Dank je  8)

De nieuwere Avalon's gebruiken ook Accuton als tweeter dus ik besloot de gok eens te wagen  ;) Uiteraard had ik vantevoren gekeken welke types (qua specs) in aanmerking kwamen en dat waren er maar twee, waarvan deze mijn voorkeur had vanwege de wat grotere dome (1,2 inch i.p.v. 1 inch).

hifiman

#9817
Quote from: cz79 on September 27, 2016, 13:43:44
Interessante upgrade voor mijn Avalons wellicht, kun je eens een foto maken van de nieuwe tweeters
Dat denk ik wel, je mag als je wilt wel een keer komen luisteren.  :coffee:

Wat de foto's betreft, even geduld tot ik mijn Allen Bradley weerstanden in huis heb (duurt nog 4 a 6 weken  :-X ), dan ga ik ze ook goed vastzetten (zit nu even professorisch met 2 kleine parkers).

CZ79

Lijkt me zeker een leuk plan om eens bij je aan te komen, verder via PM afspreken?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

Quote from: cz79 on September 27, 2016, 14:02:04
Lijkt me zeker een leuk plan om eens bij je aan te komen, verder via PM afspreken?
Yep, laten we dat via pm doen  :notify:

hifiman

#9820
Een meting van de Avalon Avatar met de Accuton tweeter.

Het doel van deze meting voor mij was met name even checken of rond de crossover frequentie het geluidsnivo gelijk blijft (ofwel om te checken of mijn verzwakkingsnetwerkje van parallel en serie weerstand qua verzwakking klopt).

Gemeten op 30 cm afstand van de speaker, 1/24 octave smoothing toegepast. Dichterbij kan niet want dan meet je voornamelijk de tweeter, verderaf is niet wenselijk want dan doet de kamer teveel mee. Zo te zien zit ik aardig spot on met de afstemming en dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht daar ik de levels op elkaar afgestemd had m.b.v. white noise en dB meter zo dicht mogelijk op de tweeter (ofwel gemiddelde geluidsdruk over het hoog) tussen de MB Quart en de Accuton tweeter. Tevens bevestigde uitgebreid luisteren ook al dat het gewoon "klopt" zoals het nu afgestemd is.  :thumbs-up: Verder is aan het grillige verloop te zien dat het lastig blijft om een speaker in een kamer te meten, maar ja de avalon meeslepen naar een weiland had ik even geen zin in  ;)

Het wachten blijft op de Allen Bradley weerstanden, die uiteraard exact dezelfde waarden hebben als wat er nu in zit.

PS.Let niet op het absolute level in de grafiek, ik heb echt niet op 150 dB gemeten  :P (omdat ik geen volume regeling heb op versterker moest ik het volume op de meet pc verzwakken met als gevolg een veel te hoge waarde in de grafiek)

BuSpu


dre73

Helemaal niet verkeerd!
Zijn de stemmen niet naar achteren geplaatst als ik de output rond 1,5k zo zie?

Hoe vind jij de Allen Bradleys in speaker filters?

Zelf vond ik dat wat detail was verdwenen en er een gemis aan breedte/diepte ontstond,tevens verliep de waarde best flink na een tijde spelen(0,5 ohm)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Quote from: dre73 on October  1, 2016, 21:47:04
tevens verliep de waarde best flink na een tijde spelen(0,5 ohm)
Allen Bradley RESISTORS special treatment method
As stated Allen Bradley resistors are carbon composite, being made of an organic material they do have the tendency to absorb water from the atmosphere. This absorption can increase the actual resistance of the component, hence the slightly higher than normal tolerance published on this page. To fix this simply remove the water from the component and seal it. The best method is to place the resistor/s on a baking tray, set your oven to 80 degrees centigrade and leave in the oven for 8 hours. The secret is to remove the mositure slowly if you rush it it will become noisy in circuit. Once cooked seal the body of the component in Shellack (preferably the flakes) to stop any further water absorption. At the end of this procedure you will have a much lower noise, more closely tolerance resistors. Special thanks to Colin Cornish for this excellent tip.

hifiman

Quote from: dre73 on October  1, 2016, 21:47:04
Helemaal niet verkeerd!
Zijn de stemmen niet naar achteren geplaatst als ik de output rond 1,5k zo zie?

Hoe vind jij de Allen Bradleys in speaker filters?

Zelf vond ik dat wat detail was verdwenen en er een gemis aan breedte/diepte ontstond,tevens verliep de waarde best flink na een tijde spelen(0,5 ohm)
Het hele geluidsbeeld is achter de speaker geplaatst bij de Avatars, maar niet persee de stemmen meer ofzo...

Ik heb nog geen ervaring met de Allen Bradleys. Ik kreeg ze als tip van iemand die er wel ervaring mee heeft.  Het mogelijk verlopen van de waarde zal ik tegen gaan door ze te sealen in schellak.