hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#9725
Ja klopt Kjelt, dat is een stukje historie (lees: ik had al een trafo besteld voor de vorige situatie), maar volgens mij gebruik ik nu beide wikkelingen en kan ik die spanning dus nog halveren! Maar afgezien daarvan, ik vermoed dat de oorzaak is dat de gebruikte opamp zijn werk niet doet wegens een te lage voedingsspanning. Ik moet het nog onderzoeken, daar was het niet meer van gekomen. En Kingpin, er zit geen regulator op, alleen transistoren, een opamp en zenerdioden.

hifiman

#9726
Het is al gelukt en de DAC speelt  :pompom: :pompom: :pompom: Ik heb de zenerdioden in waarde verhoogd van 1,65V naar 2,5V en toen werkte het wel (5V uit),  vervolgens de spanningsdeler die in het regeldeel van de schakeling zit aangepast (R6 verlagen in waarde) en voila alsnog netjes 3,3V  ;D

Nu nog de voedings bedrading netjes maken en de leds op het front aansluiten en de DC offset afregelen en dan kunnen we gaan knallen beneden in de set  ;)


Harry HT

Hi Audioloog,

gefeliciteerd, ben benieuwd of de dac doet wat je hoopt  :)

Succes vanavond met de panelen ophangen, hopelijk gaat de temperatuur nog verder naar beneden.   :alien:

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

#9728
De panelen hangen!  :pompom: Met dank aan het vakwerk en de enthousiaste hulp en inzet van medeforumlid Williams  :headbanging:

De bedoeling is dus dat er nog 2 met zwart vilt beklede paneeltje bovenop deze panelen worden gelegd tijdens het filmkijken om zo 1 groot zwart vlak te creeeren. Hier volgt later nog een keer een foto van.

De panelen hangen zeer netjes en daar ben ik blij mee. Helaas blijkt dat het zelf even verwijderen of ophangen van de panelen niet gaat werken, hier zijn echt 2 man voor nodig en is dusdanig gedoe dat het regelmatig verwijderen of ophangen geen optie is. Des te belangrijker is dus de vraag of ik hier overdag aan ga wennen, de tijd zal het leren, ze hangen net en ik heb ze vanochtend even 5 minuten bij daglicht gezien alvorens naar werk te vertrekken.

Een ander punt is dat het plakvilt lelijk is (allemaal strepen (kleurverschil)) en daarnaast laat het los.  :nopompom: Het vilt is weliswaar aan de bovenkant vastgeniet, maar aan de onderkant ga je het hout zien op de naden. Dit zal dus echt een keer opnieuw moeten want het is geen gezicht en op dit moment overheerst even de teleurstelling daarover. Het goede nieuws is dat dat vast wel te fixen is, al zal het weer enig werk kosten en 70 euro aan vilt naar de fillistijnen.

Dan willen jullie natuurlijk weten wat het resultaat is tijdens filmkijken. Dat werkt dus prima! Nog wat beter dan het doek van voorheen, het vilt reflecteert minder.  :popcorn: Waar ik wel even van opkeek is dat tijdens het film kijken er een soort dansende (door licht wisselingen van het projecteren) schaduw te zien is aan de voorkant van de panelen op het plafond, ik hoop dat ik mij daar niet aan ga storen. We hebben maar 10 minuutjes gekeken want het was al laat.

Al met al dus op dit moment nog even wat mixed feelings. (Sorry William, dat heeft niks met jouw vakwerk te maken!) Het moet allemaal even bezinken en ik ga nadenken over een oplossing voor het loslatende vilt wat zowiezo vervangen moet worden vanwege de strepen.

To be continued!

hifiman

Uitleg in de post hierboven toegevoegd.

BuSpu

Kan je geen harmonica systeem maken van panelen in de breedte. Ingevouwen zie je dit IIIIIII dan uitvouwen: /\/\/\/\ en strak trekken tot _________
om het maar even simpel te schetsen.

Je moet dan wel twee of drie stukjes rail op je plafond monteren maar dan kan je het wel strak krijgen. Ingevouwen valt het dan bovenaan voor je scherm maar dat lijkt me niet zo'n issue. Vraag is wel hoe dik worden de panelen als je ze tegen elkaar trekt.

Het is maar een idee. ;)

hifiman

Quote from: BuSpu on July 21, 2016, 10:21:07
Kan je geen harmonica systeem maken van panelen in de breedte. Ingevouwen zie je dit IIIIIII dan uitvouwen: /\/\/\/\ en strak trekken tot _________
om het maar even simpel te schetsen.

Je moet dan wel twee of drie stukjes rail op je plafond monteren maar dan kan je het wel strak krijgen. Ingevouwen valt het dan bovenaan voor je scherm maar dat lijkt me niet zo'n issue. Vraag is wel hoe dik worden de panelen als je ze tegen elkaar trekt.

Het is maar een idee. ;)
Bedankt voor het meedenken, maar ik ga eerst eens kijken hoe deze oplossing bevalt  :angel:

hifiman

#9732
Even een foto van de onderkant van een paneel om te laten zien wat er mis is met het vilt. Strepen en het laat los! De strepen zijn in het echt erger dan op de foto en is op elke viltbaan  te zien.

Ondertussen zag ik dat er een verschil is tussen plakvelours en plakvilt. Daarnaast bestaat er ook dikker vilt (1mm ipv 0,3mm) en is er vilt verkrijgbaar in 90 cm breed (ik heb 45 cm breed gekocht).

hifiman

#9733
En ondertussen even verder met de DHZ DAC. Die is nu af en ik heb er zojuist dik een uur met veel plezier naar geluisterd. Wat een betere voeding al niet kan doen!!! Dit klinkt echt een heel stuk beter. eerstre indruk: wat minder ruimtelijk dan de DAC in mijn transporter, maar muzikaler met veel rust in het geluid, dat zal waarschijnlijk door de boeddha komen :clapping:

hifiman

#9734
Ondertussen is het plafond panelen verhaal wat ingedaald  :yin-yang: Film heb ik ondertussen niet meer gekeken daar is het nu even wat te warm voor (28 graden in de woonkamer).

Ik ben heel tevreden met de ophanging van de panelen en heb het idee dat ik er wel aan kan gaan wennen, dat weet ik pas zeker na verloop van tijd natuurlijk.

Het erop geplakte vilt is ronduit bagger maar dat was al duidelijk :P Aangezien het plakken toch geen succes is (het laat weer los), zit ik nu te denken om gewoon vilt (dus geen plakvilt) te kopen van een dikkere kwaliteit en dit erop te lijmen (aan de achterkant dan weer vastnieten). Ik heb net in een stoffenwinkel wat vilt in handen gehad en dat ziet er echt 10x mooier uit dan wat er nu op zit! Ik wil echter dit keer niet over 1 nacht ijs gaan en ga even rustig op zoek naar een viltsoort die mij aanstaat en waar ik vertrouwen in heb.

Linkje over vilt lijmen:
http://www.meervilt.nl/wolvilt-prikbord/

Eventuele optie van wat dikker vilt, 90cm breed:
https://www.stoffen.net/81-7071-069_vilt-90-cm-3-mm-dik-39.html

Een ander voordeel van dikkere kwaliteit vilt zou de akoustische werking kunnen zijn.

Wordt wederom vervolgd  :thumbs-up:

Richi

Lekker aan het knutselen. Ik volg het van een afstandje, maar leuk om te lezen. Veel plezier!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman

Quote from: Richi on July 22, 2016, 14:13:57
Lekker aan het knutselen. Ik volg het van een afstandje, maar leuk om te lezen. Veel plezier!
Thanks!

hifiman

Quote from: Harry HT on July 20, 2016, 18:01:39
Hi Audioloog,

gefeliciteerd, ben benieuwd of de dac doet wat je hoopt  :)
Nou in elk geval meer dan ik had verwacht  :pompom: Ik zal nog wat verder moeten luisteren (en AB vergelijken met transporter DAC) om tot een conclusie te komen, maar feit is dat tie lekker muzikaal speelt nu  8)

Quote from: Harry HT on July 20, 2016, 18:01:39
Succes vanavond met de panelen ophangen, hopelijk gaat de temperatuur nog verder naar beneden.   :alien:
Het was de warmste avond van het jaar tot nu toe  :tounge2:

Ejorne

Gave DIYDAC!  8)

En de panelen zijn ook mooi!  :thumbs-up:

Quote from: Audioloog on July 22, 2016, 13:44:42
Een ander voordeel van dikkere kwaliteit vilt zou de akoustische werking kunnen zijn.

Misschien kun je een pak rockwool achter het paneel maken, dan heb je nog meer akoestische werking.

Maikel_audionerd

#9739
Ik maak zelf gebruik van een dikke kwaliteit velours mat zwart doek. De bovenkant is mat zwart en heeft als velours hele korte haartjes. Het reflecteerd helemaal niet. De onderkant heeft een ribbelstructuur en is licht glanzend. Het doek is ongeveer 1 mm dik en daardoor zwaar genoeg om van goede kwaliteit te zijn maar niet te zwaar zodat t gaat doorhangen ofzo.

Ik heb het doek aan het plafond bevestigd. Ik woon in Thailand dus wat betreft kopen wordt t lastig voor je maar wellicht kun je de door mij opgesomde eigenschappen gebruiken om te vergelijken met de stof die je in de stoffenwinkel gezien hebt.

Heb je overwogen om doek over de panelen te spannen? Volgens mij zou dat de keuze in doek wat makkelijker en goedkoper maken. Doek kun je aan de achterkant (boven/plafondzijde) vastmaken met punaises of nietjes.
Als je vragen hebt, vraag gerust. Je kan ook even in m'n topic kijken voor foto's.

Hele mooie DHZ DAC trouwens, erg gaaf gemaakt.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

)p(

Ik denk ook dat bespannend doek eromheen en vastgeniet het beste zal werken.

Ik vind overigens dat de panelen die zo een beetje verlaagd zweven in het het plafond wel denk ik de beste en zeker ook  mooiste oplossing voor een vaste opsteliing in jouw kamer.

Kjelt

Bespannen is lastig met velours/vilt en deze toepassing. De stof rekt uit waardoor de spanning op de stof afneemt. Dit zou je met een spieraam zoals een schilderij kunnen oplossen echter niet eeuwig. Daarnaast wordt de stof door de zwaartekracht nog eens naar beneden getrokken. Ik denk dat je dan vrij gauw een bolling naar beneden zult krijgen.

hifiman

Dank voor de complimenten voor de DAC en de ideeen voor de panelen mannen!  :thumbs-up:

Ik ga in elk geval gratis nieuw plakvilt krijgen en dan even kijken wat ik doe. Een optie is de panelen licht met witte houtlijm in te smeren alvorens het vilt erop te plakken. En dan wellicht iets overlappend om te voorkomen dat je het hout gaat zien als het vilt onder temperatuursinvloeden nog zou gaan werken.

BuSpu

Geen witte houtlijm !! (volgens mij). Je moet een contactlijm nemen bv Bizonkit.

Kjelt

Kijk even op een lijmwijzer bison kit of tex lijkt me geschikter.

pvd_66

Jammer van dat vilt, het idee was goed en de platen hangen in ieder geval netjes  :slapping:
Ik hoop dat je toch nog een mooie oplossing vind met het spannen / lijmen van het doek.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

hifiman

Volgens de Bison lijnwijzer kom ik inderdaad uit op contactlijm: BISON TIX® Super sterke, gelvormige, universele contactlijm: makkelijk smeerbaar, druipt niet en trekt geen draden.


hifiman

Quote from: pvd_66 on July 25, 2016, 09:06:08
Jammer van dat vilt, het idee was goed en de platen hangen in ieder geval netjes  :slapping:
Ik hoop dat je toch nog een mooie oplossing vind met het spannen / lijmen van het doek.
Thanks! Het hangt op zich heel mooi inderdaad :-)

Kjelt

Die kun je ook in grote blikken kopen met een lijmspatel ken je zo hele vlakken in een minuut instrijken.

hifiman

Quote from: Kjelt on July 25, 2016, 10:09:12
Die kun je ook in grote blikken kopen met een lijmspatel ken je zo hele vlakken in een minuut instrijken.
:thumbs-up:

Nadeel van dat spul is wel dat je het plakvilt ook moet insmeren en dat het gelijk vast zit.

Ik overweeg ook nog de optie om mijn zwarte doek van voorheen op de panelen te spannen. Afijn ik ben er nog niet helemaal uit, waarschijnlijk ga ik eerst 1 paneel eens testen met zwart doek.