hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Deleted member

Quote from: Audioloog on February  8, 2008, 12:00:43
:o

;)

Na het weekend dan, want in het weekend ga ik er weer even flink tegenaan  ;D

Hahaha uiteraard!  ;D ;)

DJ-Foxx

#1301
Quote from: Audioloog on February  8, 2008, 09:46:04
Gisteren was inderdaad de AT&T glaskabel binnen waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank  :D

Ik ben gelijk eens rustige gaan vergelijken (samen met de vrouw) tussen AT&T kabel en EAS-EBU kabel. De grap is natuurlijk dat ik weet wat ik aan het vergelijken ben en dat de vrouw er geen idee van heeft. Daarom laat ik haar ook altijd als eerste haar mening geven en dan geef ik de mijne.

Na flink wat keren switchen (druk op de input knop van de DAC) zei het vrouwtje dat de AT&T kabel ruimtelijker klinkt. Dat was ook precies wat ik hoorde, alleen had ik er het etiket "meer lucht" opgeplakt. De AT&T kabel blijft dus in de keten en de AES-EBU kabel ligt weer in de la  ;D

Overigens super dat ik er nu twee heb want nu heb ik de mogelijkheid om een toekomstig cd transport eventueel ook nog via AT&T glas op de keten aan te sluiten  8)

Geen mega grote verschillen dus (zoals te verwachtten was) maar toch een waarneembare verbetering en dat is altijd mooi meegenomen  :D

hoi Ronald,

leuk dat je het kabeltje heb ontvangen, kom zeker een keertje luisteren mjahh beetje uit de buurt alleen :-\ en zo pokke eind met de trein >:( maar zal je draadje met veel aandacht blijven volgen.  :D

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February  8, 2008, 23:10:22
hoi Ronald,

leuk dat je het kabeltje heb ontvangen, kom zeker een keertje luisteren mjahh beetje uit de buurt alleen :-\ en zo pokke eind met de trein >:( maar zal je draadje met veel aandacht blijven volgen.  :D

Haha, ok  ;D

hifiman

Ik heb zojuist op het gemakkie nog een aantal zaken vergeleken.

Om te beginnen heb ik (alvorens deze definitief te verkopen) de Monarchy Audio DIP nog eens vergeleken met de Lens, conclusie de lens is toch (zoals verwacht) echt net effe beter.

Daarna heb ik nog een keer geprobeerd om de DIP tussen Squeezebox en Lens in te zetten, ik moet concluderen dat het in elk geval niks toevoegd en misschien net iets slechter wordt. Conclusie, de DIP mag weg.

Vervolgens wederom toslink en coax (squeezebox naar lens) vergeleken waarbij wederom opviel dat het met de toslink donkerder klinkt (wat mij in eerste instantie dus wel aanspreekt) , maar na goed luisteren hoorde ik toch ook wel dat er zaken slechter werden zoals staging, focus en dergelijke. Ik heb toen voor de leut eens een no-name optisch kabeltje aangesloten ipv de toch nog 50 euro kostende oehlbach en wat er toen gebeurd was interessant. Namelijk hetzelfde verschil als tussen de coax en de oehlbach maar nu veel groter. Het geluid werd nog een stuk donkerder (zo erg dat het bepaald niet mooi meer te noemen viel) en alles verslechterde duidelijk. Ik trek hieruit de voorlopige conclusie dat de coax methode (zoals voor ik de lens had ook keer op keer al duidelijk was) blijkbaar toch de betere van de twee is en de optische kabel is er dus weer tussenuit gehaald.

Dat betekent dus dat ik nu weer luister naar het geluid waar ik eerder van in een dipje raakt  :P (ok niet helemaal waar, de AT&T kabel heeft nog een kleine maar hoorbare verbetering gebracht). Gek genoeg vind ik het nu zo slecht niet klinken, toch een kwestie van uitgerust zijn tov erg moe die bewuste dip avond  ??? Wel is het zo dat het nog steeds niet is wat ik zoek en de volgende stap is nu dus echt een ander loopwerk proberen.

hifiman

Toch begin ik mij ook steeds meer af te vragen in hoeverre een andere LS kabel mij meer voldoening gaat schenken. Een kabel met een wat warmere balans is misschien geen slecht idee..

hifiman

Ik zou natuurlijk ook nog even mijn dvd speler als loopwerk kunnen vergelijken tov de SB3. Niet dat ik daar wonderen van verwacht, maar ben wel benieuwd of en hoeveel verschil het maakt. Nu had ik om die reden dus een 2 meter optische kabel besteld voor een paar tientjes, maar na de ervaring van daarnet is het vertrouwen daarin toch een stukkie minder geworden :P Of de speler uit de kast trekken en even met coax aansluiten, dat zou een betere vergelijking zijn uiteraard :P

hifiman

Quote from: BuSpu on February  7, 2008, 13:24:36
Wat een tragiek... :-\

Ik zal proberen op te schieten met uitpakken ;).

Hou echter wel in de gaten als je een Spectral/Avalon geluid nastreeft dat daar een niet mis te verstaan prijskaartje aanhangt.
Ik heb bijvoorbeeld toen ik mijn Spectral eindtrap aanschafte een vergelijkbare dip gehad, ik kreeg het niet goed. Na eindeloos zoeken en overleg met m'n dealer (tip: zoek een goede dealer die snapt wat je zoekt, dan hoef je niet alles zelf uit te vinden. Dat scheelt geld en geeft veel rust) een kabelupgrade naar een dure MIT en ja hoor bingo. Ofwel het gaat om het hele systeem en de klik tussen de apparaten (synergie). En ook al is Spectral/Avalon prachtig, er zijn meerdere wegen naar Rome en ik weet dat ik ook van een andere set (mits evenwichtig) zou kunnen genieten.

Sterkte BuSpu  :)
Even uit nieuwsgierigheid, was die kabelupgrade de speakerbekabeling of de analoge interlink?

)p(

Quote from: Audioloog on February  9, 2008, 12:17:54
Of de speler uit de kast trekken en even met coax aansluiten, dat zou een betere vergelijking zijn uiteraard :P

Als je toch lekker bezig bent, waarom niet ;)

veel plezier met experimenteren vandaag en morgen :)

peter

Raphie

Probeer de W&M LS01 eens, wedden dat je niet meer terug wilt ;)
JBL PRX Power!

Raphie

Nordost klinkt zoals het er uit ziet: dun en plat
JBL PRX Power!

Deleted member

Quote from: Raphie on February  9, 2008, 12:53:44
Nordost klinkt zoals het er uit ziet: dun en plat

Nee, eerlijk en transparant!  ;D

molle

#1311
Quote from: Raphie on February  9, 2008, 12:53:44
Nordost klinkt zoals het er uit ziet: dun en plat

Sjonge toch ::) In jouw set misschien ;D
EDIT: Speakerkabels dan misschien. Interlinks vind ik zeker van niet.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Terwijl jullie verder kibbelen ben ik met bloedserieuze zaken bezig  ;D Namelijk het vergelijken van de SB3 met mijn pioneer dvd speler (beiden met apogee wide eye maar de lens).

Ik heb besloten om de room correctie vandaag niet meer te doen, vanmiddag maar eens van het zonnetje genieten en vanavond lekker uit eten! Dat lijkt me een goede afwisseling  ^-^

hifiman

Nou het is simpel, ik hoor amper verschil met een lichte voorkeur (al weet ik niet waarom) voor de SB3. Tsja niet zo vreemd, de dvd speler is nog goedkoper dan de SB3 :P

Afijn de vergelijking wordt binnenkort (hoop ik  ;D ) een keer vervolgd maar dan met een goed cd transport..

Rock Solid

Hoi Ronald,

Ik volg je bevindingen al een tijdje in hoofdlijnen
Misschien is dit al eerder voorgesteld door iemand anders; zo ja, sorry.

Als het systeem je niet meer 'pakt'; dan ik ben gauw geneigd te denken dat er iets fundamenteels 'fout' zit.
Bijvoorbeeld netspanning perikelen; om dit uit te 'sluiten' zou je ook eens op verschillende tijden op een dag/week gaan luisteren. Pakt het geluid je wel op een gegeven moment je wel, dan zou je eens naar je netspanning moeten kijken.
Je hebt het zelf ook al over de bron; je zou eens een analoge bron moeten proberen ... dan eventueel maar een oud cassettedeck of zo. Let dan niet op de details in het hoog of zo, maar heb je plezier in het luisteren dan is het digitale geweld wellicht de oorzaak.

Ik denk gewoon niet dat een ander kabeltje alles oplost.

Als je moe wordt van luisteren, geeft dit gewoon aan dat je hersenen het geluid moet processen voordat het te pruimen is. Tijdsvervormingen zijn de grootste boosdoeners hiervan.
Ik ben ervan overtuigd dat, als je set klopt, dat je ook naar muziek kunt luisteren als je erg moe bent.

't is maar een suggestie.

Audiofiel

Quote from: Rock Solid on February  9, 2008, 13:48:08
Ik denk gewoon niet dat een ander kabeltje alles oplost.

Als je moe wordt van luisteren, geeft dit gewoon aan dat je hersenen het geluid moet processen voordat het te pruimen is. Tijdsvervormingen zijn de grootste boosdoeners hiervan.
Ik ben ervan overtuigd dat, als je set klopt, dat je ook naar muziek kunt luisteren als je erg moe bent.

Wijze woorden. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BuSpu

Quote from: Audioloog on February  9, 2008, 12:19:45
Even uit nieuwsgierigheid, was die kabelupgrade de speakerbekabeling of de analoge interlink?

Een interlink tussen voor en eindversterker. Er zat een Audioquest Amazon tussen, het werd een MIT 350 Shotgun.

Wat me verder wel opvalt is dat je schrijft dat het wel iets warmer/donkerder mag. Dit vind ik opvallend. De Avalon monitor is een speaker met een wat terughoudend hoog, en dat is tevens mijn enige kritiek. Alle Avalons uit die periode hebben dat, tegenwoordig zijn ze een stuk "frisser".  :)
Als jij het dus niet warm genoeg vindt denk ik dat er aan de bron/versterker kant (veel) warmte ontbreekt maar ja misschien wist je dat al.

Groet BuSpu

hifiman

Quote from: Rock Solid on February  9, 2008, 13:48:08
Als het systeem je niet meer 'pakt'; dan ik ben gauw geneigd te denken dat er iets fundamenteels 'fout' zit.
Bijvoorbeeld netspanning perikelen; om dit uit te 'sluiten' zou je ook eens op verschillende tijden op een dag/week gaan luisteren. Pakt het geluid je wel op een gegeven moment je wel, dan zou je eens naar je netspanning moeten kijken.
Hoi Rock Solid,

Op zich een goede tip inderdaad! Maar het pakt me zowiezo nooit dus dat zal het niet zijn, daarnaast heb ik al een aantal (weliswaar zelfbouw) lichtnetfilters geprobeerd maar het maakte nooit veel uit.

Quote from: Rock Solid on February  9, 2008, 13:48:08
Je hebt het zelf ook al over de bron; je zou eens een analoge bron moeten proberen ... dan eventueel maar een oud cassettedeck of zo. Let dan niet op de details in het hoog of zo, maar heb je plezier in het luisteren dan is het digitale geweld wellicht de oorzaak.
Daar heb ik inderdaad ook al meerdere malen aangedacht. Probleem is natuurlijk om (naast het verkrijgen van en casettedeck of pickup) aan de software te komen en dan liefst iets wat ik ook op cd heb zodat ik kan vergelijken. Misschien is dat vergelijken eigenlijk niet eens zo boeiend , als het lekker klinkt dan valt dat waarschijnlijk gelijk op ongeacht de muziek.

Quote from: Rock Solid on February  9, 2008, 13:48:08
Ik denk gewoon niet dat een ander kabeltje alles oplost.
Neeuuh, dat denk ik ook niet, ik zie dat dan ook meer als de puntjes op de i zetten.

Quote from: Rock Solid on February  9, 2008, 13:48:08
Als je moe wordt van luisteren, geeft dit gewoon aan dat je hersenen het geluid moet processen voordat het te pruimen is. Tijdsvervormingen zijn de grootste boosdoeners hiervan.
Ik ben ervan overtuigd dat, als je set klopt, dat je ook naar muziek kunt luisteren als je erg moe bent.

't is maar een suggestie.
Goede suggestie! Ik zat afgelopen nacht in bed te piekeren. Ik ben erg gevoelig voor RBE effect (bij DLP projectoren), zou er ook een dergelijke gevoeligheid zijn voor digitale artefacten bij muziek? Ik denk even hardop niet gehinderd door enige vorm van kennis op dit vlak  ;D Maar stel nou dat ik relatief "snelle" hersenen heb die mij gevoelig maken voor RBE en tevens voor die digitale artefacten. Dat zou tevens een verklaring kunnen zijn dat er een groep is die de theorien over jitter enzo allemaal onzin vinden, wellicht horen zij de daardoor geintoduceerde artefacten wel niet of nauwelijks!

Afijn ik ga inderdaad eens kijken of ik ergens een platenspeler vandaan kan trekken voor een test..

Cassettedeck is denk ik minder zinvol omdat ik niemand ken die tapes heeft en als ik ze vind is de kans groot dat ze van cd zijn opgenomen  ;D

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: BuSpu on February  9, 2008, 15:20:18
Een interlink tussen voor en eindversterker. Er zat een Audioquest Amazon tussen, het werd een MIT 350 Shotgun.
Ok  :)

Quote from: BuSpu on February  9, 2008, 15:20:18
Wat me verder wel opvalt is dat je schrijft dat het wel iets warmer/donkerder mag. Dit vind ik opvallend. De Avalon monitor is een speaker met een wat terughoudend hoog, en dat is tevens mijn enige kritiek.
Ik heb het meer over het middengebied en niet zozeer over het hoog, het hoog is precies ok zo wat mij betreft.

Quote from: BuSpu on February  9, 2008, 15:20:18
Alle Avalons uit die periode hebben dat, tegenwoordig zijn ze een stuk "frisser".  :)
Ik weet het ja. Maar toch denk ik nog steeds dat deze monitoren op zich wel mijn smaak zijn, de keten is alleen nog niet in harmonie zogezegd  :P

Groetjes,

Ronald

Nahpets

Beste Ronald,

Heb je ipv een casettedeck niet toevallig een tuner liggen?

Eventueel kun je mijn casttedeck wel lenen (en heb vast ook nog wel ergens een paar bandjes liggen). Je eigen muziek zal daar ws niet tussen zitten maar één van de voordelen (misschien ook wel het enige) is dat een casettedeck kan opnemen. Ik weet inmiddels waar je huis woont dus dat zal wel lukken.

Enno  :)

PS de Behringer werkt. Of het wat toevoegd ben ik nog niet uit, geen wereld schokkende verschillen iig.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiotwin

Maar de Lyndorf is toch gedeeltelijk digitaal.Ik zou het eens proberen met andere versterking,bron :)
Tevredenheid!!!

hifiman

Quote from: Enno on February 10, 2008, 10:52:15
Heb je ipv een casettedeck niet toevallig een tuner liggen?
Hoi Enno,

Ik heb geen kabel abonnement ;D

Quote from: Enno on February 10, 2008, 10:52:15
Eventueel kun je mijn casttedeck wel lenen (en heb vast ook nog wel ergens een paar bandjes liggen). Je eigen muziek zal daar ws niet tussen zitten maar één van de voordelen (misschien ook wel het enige) is dat een casettedeck kan opnemen. Ik weet inmiddels waar je huis woont dus dat zal wel lukken.
Dat zou op zich wel erg leuk zijn Enno  :D
Lenen lijkt me niet nodig, als jij een keer zin en tijd hebt hiero een half uurtje luisteren en dan moet er toch wel een "beeld" zijn lijkt me..

Quote from: Enno on February 10, 2008, 10:52:15
PS de Behringer werkt. Of het wat toevoegd ben ik nog niet uit, geen wereld schokkende verschillen iig.
Nee inderdaad, dat had je toch ook niet verwacht hoop ik?
De verschillen zijn subtiel en ik ben er nog steeds niet achter of ik het nou een verbetering vond of niet. Zolang ik daaraan twijfel hou ik het bij niet upsamplen..

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: Audiotwin on February 10, 2008, 11:05:16
Maar de Lyndorf is toch gedeeltelijk digitaal.Ik zou het eens proberen met andere versterking,bron :)
Klopt, maar is wel een heel ander principe en ook geen brakke 44 kHz digitaal :P
Andere versterkers hebben we hier onlangs geprobeerd, de Lyngdorf klonk op mijn set beter dan een :Lavardin of veel duurdere Opus versterker. Ik hoorde geen schokkende verschillen trouwens.