Spider Rack

Started by -V-, November 17, 2004, 10:29:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Ik zie hier bij menig forum gebruiker een zogenaamd spider rack staan ...
Nu vroeg ik mij af wat die dingen kosten en waar je ze kan kopen ? Internet ? dealer ? 2de hands ?

Alvast bedankt,
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

garmtz

Ze zijn vrij prijzig: http://www.moremusic.nl bij prijslijsten kijken. Op die site ook vast wel de dealers. 2e hands gewoon even zoeken op hifi.nl o.a.

Audiofiel

Wel even kiezen voor FINITE ELEMENTE.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JayBee

je kan ook kijken naar:

http://www.solid-tech.net/products/rack.htm

heb ik zelf ook staan en persoonlijk vind ik em mooier dan de spider en ook nog eens doordachter.

Jeroen

;D

-V-

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

BOUBOU

#5
110 euro voor een level belastbaar tot 50 kg.
220 euro voor een level belastbaar tot 200 kg.
160 euro voor een hoogte

Dit zijn ongeveer de prijzen
Ik kan er 10 euro naast zitten  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp

Voor een vergelijkbaar rack (qua hoogte en levels) verschillen de solidtech en spider niet veel qua prijs (solidtech is ietsje goedkoper). Echter het spider rack is iets flexibeler met uitbreidbaarheid naar andere hoogtes enzo.

Het level van 62mm van het spider rack kan tot 200 kg aan trouwens, maar dat heeft ook te maken met de bevestiging van de levels, waarbij solid tech klemt en het spider rack gewoon een schroef door een gat gebruikt. Qua doordachtzaamheid (is dat een bestaand woord?) is de solidtech niet beter, op sommige punten vind ik het juist minder.

Qua uiterlijk vind ik persoonlijk het spiderrack wat mooier. Het is minder flashy dan een solidtech. Maar goed, dat is persoonlijk en ieder moet zelf die keuze maken :)

JayBee

Quote from: BOUBOU on November 17, 2004, 21:52:36
110 euro voor een level belastbaar tot 50 kg.
220 euro voor een level belastbaar tot 100 kg.
160 euro voor een hoogte

Dit zijn ongeveer de prijzen
Ik kan er 10 euro naast zitten  :)

MvGr. BOUBOU

klopt wel ongeveer

alleen ben je de poten vergeten.
De poten zijn 250 per vier.

Ik ben begonnen met een set van 4 poten, een "zwaar" level, een "licht" level en een verend opgehangen (voor CD/DVD) level en ik was volgens mij EUR 900 kwijt ofzo.

wel heel mooi rekje vind ik

;D

JayBee

Quote from: Scarp on November 18, 2004, 09:13:52
Voor een vergelijkbaar rack (qua hoogte en levels) verschillen de solidtech en spider niet veel qua prijs (solidtech is ietsje goedkoper). Echter het spider rack is iets flexibeler met uitbreidbaarheid naar andere hoogtes enzo.

Het level van 62mm van het spider rack kan tot 200 kg aan trouwens, maar dat heeft ook te maken met de bevestiging van de levels, waarbij solid tech klemt en het spider rack gewoon een schroef door een gat gebruikt. Qua doordachtzaamheid (is dat een bestaand woord?) is de solidtech niet beter, op sommige punten vind ik het juist minder.

Qua uiterlijk vind ik persoonlijk het spiderrack wat mooier. Het is minder flashy dan een solidtech. Maar goed, dat is persoonlijk en ieder moet zelf die keuze maken :)

Eens, de SolidTech is niet uitbreidbaar in de hoogte, De poten zijn 90cm en je kan wel weer in de breedte uitbreiden (telkens 2 poten erbij).

Het idee van het "Rack of Silence" is dat er geen "harde" verbindingen zijn tussen de levels en de poten/grond. De levels zijn idd geklemd in de poten en niet doorgeschroefd.

Met doordachtzaamheid (geen Nederlands??) bedoelde ik met name de verend opgehangen levels.  Ik kan de logica daarvan wel doorgronden, geen fysiek contact tussen componenten.

Over smaak valt niet te twisten, ik vond de SolidTech ook nog mooier dan een Spider.

;D

luistervinkje

er staat een spyder te koop op HIFI.NL ;D ;D
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Scarp

@Jaybee: het principe van beide racks is duidelijk heel anders. Volgens mij koppelt het spider rack juist en het solid tech rack ontkoppelt. Wat beter is weet ik niet, waarschijnlijk allebei goed :)

Gaat dat klemmen niet slijten op den duur?

JayBee

nou ik hoop niet dat het gaat slijten en dat het hele zaakje t.z.t. naar beneden komt.

Overigens is het klemmen niet metaal op metaal, maar zit er een kunststof dingetje tussen wat er waarschijnlijk voor zorgt dat de boel op z'n plaats blijft zitten.

De levels zijn vrij zwaar belastbaar dus ik neem aan dat het wel safe zit.

m.b.t. ontkoppelen, is mijn gevoel daarbij dat wanneer iets "vrij"  hangt (en dat doen in mijn geval de CD en de DVD) er geen trillingen van apparatuur aan elkaar worden doorgegeven. Aangezien elk apparaat op z'n eigen frequentie resoneert, lijkt het mij persoonlijk beter om ze niet met elkaar in contact te laten komen. Rack of Silence doet precies dat.

Ik ben geen expert maar het aan elkaar koppelen van apparatuur door het op elkaar te plaatsen of in een solide rack zorgt ervoor dat de trillingen met elkaar in conflict komen. Het Spider rack is daarbij ook nog eens heel erg licht dus alle mogelijkheid om mee te gaan trillen.

Hele zware stalen racks hebben dat probleem niet maar vond ik niet flexibel genoeg (vaste hoogte tussen planken en vast aantal planken).

Aangezien ik best nog wel eens wil wisselen in de toekomst (bijvoorbeeld naar een AV8 en P7) vond ik de flexibiliteit naast de ontkoppeling een groot pluspunt van het Rack of Silence.

Ik heb voordat ik het rack kocht, gebeld met Solid Tech in Zweden en daar kort met een vriendelijke meneer gebabbeld over racks en wat die racks konden doen met geluidsweergave.

Hij gaf aan dat ik het maar eens moest proberen en hem terug te bellen met mijn bevindingen. Die man bleek heel toevallig Bjorn Ohlson te zijn (de grote baas).

Anyway, rack gekocht en in elkaar gezet en gaan luisteren.
De CD's waar ik naar luisterde kregen meer diepte en detail en het klonk allemaal alsof de apparatuur er een kompleet nieuw niveau bij gevonden had.

Ik ga ook nog de Feet en de Disks of Silence proberen (eerst weer een beetje sparen.......)

;D
Jeroen

BOUBOU

Quote from: JayBee on November 19, 2004, 23:48:41


Ik ben geen expert maar het aan elkaar koppelen van apparatuur door het op elkaar te plaatsen of in een solide rack zorgt ervoor dat de trillingen met elkaar in conflict komen. Het Spider rack is daarbij ook nog eens heel erg licht dus alle mogelijkheid om mee te gaan trillen.


Ik ben het hier niet helmaal mee eens.
Het Spiderrack mag dan wel licht zijn, maar dit wil nog niet automatisch zeggen dat het in trilling gebracht kan worden door de apparatuur...
De materialen gebruikt voor de Spider zorgen er juist voor dat de trillingen geproduceerd door de appartuur direct dood slaan.

Het resultaat is absoluute rust in het geluidsbeeld, en een duidelijke toename in het detail....

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

patrick_vdb

Hi,

Elk materiaal heeft een resonantiepunt, dus ook het spiderrack, en zodoende is er geen enkel materiaal wat trillingen laat 'dood slaan'. Waar het bij dergelijke audioracks om gaat is een lage opslag van de energie welke door de resonanties worden opgewekt, maw het resonantiepunt is breedbandig ipv smalbandig en door het koppelen/materiaal wordt de energie snel afgevoert ipv 'bewaart' in het rack. Afhankelijk van de tonale karakter van de set-up en de het gewenste tonale karakter kan men een audiorack uiterst doeltreffend inzetten als tuning-middel.

Mvrg

Patrick

Jean Pierre

Je kan ook nog voor een finete cloon gaan!!!!

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=3847243088

Het is precies de zelfde alleen geen duur merk plaatje erop, als je ff terug bladert in het gat forum zie je een plaatje van het ding in "actie".

Kheb hem ff opgezocht dit is um:


Stef

Hi,

Onlangs mn spider gemonteerd (R 90.5).  Helaas was de importeur vergeten de instructies bij te sluiten.
Zou iemand deze hier kunnen posten of per PM doorsturen ?
Alvast vriendelijk bedankt.

Grtj,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

BOUBOU

Quote from: Stef on February  4, 2005, 18:15:29
Hi,

Onlangs mn spider gemonteerd (R 90.5).  Helaas was de importeur vergeten de instructies bij te sluiten.
Zou iemand deze hier kunnen posten of per PM doorsturen ?
Alvast vriendelijk bedankt.

Grtj,
Stef


Ik heb helaas mijn manual niet, en volgens mij ook nooit gehad  :)
Mischien dat ik je ergens mee kan helpen?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp

@stef: als je ooit een ikea kastje in elkaar hebt gezet dan weet je ongeveer hoe het moet. Overigens kan ik me niet echt een handleiding herinneren. Het spreekt redelijk voor zichzelf.

Mocht je specifieke vragen hebben kan je ze hier stellen, er zijn genoeg mensen met spider rack ervaring.

Neem anders even contact op met moremusic, misschien dat ze je een handleiding kunnen sturen.

Stef

Thanks Boubou en Scarp voor jullie reacties  :).  Het is idd vrij eenvoudig om het rack in elkaar te zetten.  Vroeg me enkel af of het geleverde pakket volledig was (zelfs bij'n Ikea kastje zit'n handleiding  ;D)

Grtj,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Scarp

Volgens mij hoort er wel iets van een handleiding bij. Dus je zou nog eens contact kunnen opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht en/of de importeur (more music).

Audiofiel

Quote from: Scarp on February  4, 2005, 19:37:05
@stef: als je ooit een ikea kastje in elkaar hebt gezet dan weet je ongeveer hoe het moet.

;D ;D Herinner je je eerste Ikea kastje nog?
Na het eerste kastje heb je alle volgende spullen zò in elkaar gezet!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BOUBOU

Quote from: Audiofiel on February  7, 2005, 09:53:22
;D ;D Herinner je je eerste Ikea kastje nog?
Na het eerste kastje heb je alle volgende spullen zò in elkaar gezet!

Hebben ze tegenwoordig ook al spiders bij de Ikea  ???   ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

HeavyD

#22
Quote from: Scarp on February  7, 2005, 09:52:12
Volgens mij hoort er wel iets van een handleiding bij. Dus je zou nog eens contact kunnen opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht en/of de importeur (more music).

Klopt
Deze zat er zelf nog bij toen ik de Spider Rack had over genomen van jou  ;)

Steff :
Zal wel niet maar heb je de handleiding nog nodig
Zoja , laat dit dan ff weten

M.v.g.

Dennis

Stef

...mailtje gestuurd naar more music... spider en fingers crossed  :)

grtj,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).