'horizontale strepen' bij andere refreshrate

Started by THX-UltraII, November 15, 2004, 10:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Wanneer ik bij het afspelen van een PALdvd mijn refreshrate op 75Hz zet en bij een NTSC op 72Hz ondervind ik het volgende probleem: (Het is moeilijk uit te leggen en een screenshot maken is niet mogelijk.)

Bij het afspelen van een film zijn bij snelle camerabewegingen en bij lischtflitsen ed. een soort horizontale onderbrekingen/strepen te zien. Je ziet dit verschijnsel ook wel vaker terug bij games ed. op je monitor maar ook bij dvdweergave op je monitor.
Wanneer ik op 60 hz draai via mijn pj is er niets aan de hand, maar dan kan reclock niet syncen.
(heb al geprobeerd om op 50 of 48Hz af te spelen maar dit kan mijn pj niet aan dus moet wel op resp. 72 en 75Hz).



s.t.

Kan dit te maken hebben met wait for vertical sync? Ik weet net welke kaart je gebruikt maar probeer eens bij de video kaart properties vertical sync uit of juist aan te zetten?

THX-UltraII

ik heb een ati x600.
Maar het zijn geen verticale strepen hoor, maar horizontale

THX-UltraII

had eigenlijk wel gehoopt dat dit de oplossing zou zijn maar helaas. Ik heb zowel bij direct3d als opengl wachten op verticale sync aan en uit geprobeerd (zit ook nog een optie standaard aan en standaard uit op maar dit maakt volgens mij niet veel uit verder) maar nog zijn er de horizontale strepen. Het is niet geheel van links naar rechts. Soms is de 'onderbreking' een korte lijn en soms wat langer. Zoals ik al eerder zei is het te zien in snellere scenes.

THX-UltraII

misschien dat het wel tearing kan zijn. Wanneer ik namelijk de tearing test in reclock aanzet (deze werkt overigens enkel wanneer ik ffdshow als postprocessing gebruik ???) zie je een witte verticale streep van links naar rechts lopen en dat ziet er bij mij niet best uit.
Zoals ik al eerder noemde heb ik de horizontale strepen niet bij 60Hz.=> heb met deze refreshrate ook de tearingtest proberen te doen maar dit lukt weer niet, omdat volgens mij reclock moet syncen (groen licht) om de test uit te kunnen voeren.
Tevens kreeg ik via het theatertekforum als tip over te schakelen naar overlay ipv. vmr9=> probleem blijft.
Moet overigens wel zeggen dat ik zo op het eerste gezicht de kleuren met vmr9 veel mooier vind dan met overlay.

Iemand nog suggesties?

jeroen_B

Je videokaart is te langzaam ?

welke resolutie stuur je aan? Probeers eens dezelfde refresh maar dan op een lagere resolutie.
Ik neem aan dat de videokaart wel goed geinstalleerd is en DMA gebruikt. Kun je controleren met powerstrip bij de gegevenstabblad

SiR-ROUND

#6
Hmmm, strepen bij beweging of flitsen? Dat riekt naar interlaced combing artifacts. Zoiets als dit?


jowi

Mooi plaatje! ;D

Dit is ook wat ik bedoel, Sander!

THX-UltraII

#8
nee, dat is het niet  :(, zeker weten.
Het is echt maar 1 (of soms 2 of 3) horizontale streep. Het lijkt net of het beeld even in 2en wordt gehakt ofzo. Hé shit, hoe leg ik dit nou uit!!!
Wie woont er in de buurt van XXXXXXXX  :) Of is het mogelijk om een kort stukje film op te nemen waarin het duidelijk is te zien en dat te posten?

Rob_Dingen

#9
Hoi

Foutje

Rob

garmtz


THX-UltraII


jeroen_B

Probeer eens een andere player, en wat is je cpu usage tijdens het afspelen ?
Niet toevallig een de beruchte gehackte powerstrip op je pc staan die de cpu usage naar 100 % jaagt ?

THX-UltraII

#13
nop, heb tt2.0 gekocht dus ligt het ook niet aan. cpu zit netjes op 30% met ffdshow aan en zonder op 5

Ik kom er echt niet achter.....  :(

J.A.F._Doorhof

Het ligt waarschijnlijk aan je DLP.
Veel digitale projectoren hebben moeite met 72 of 75hz.
60hz is vaak de beste stand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

maar wanneer ik kies voor 60Hz kan reclock niet syncen en zal het beeld dus meer schokkerig zijn/minder vloeiend zijn? Het is in mijn geval dus of kiezen voor 72/75Hz en strepen en schokkerig beeld. Lekker klote dit  :(

jeroen_B

reclock moet kunnen syncen bij 60 hertz als je ntsc afspeeld!
Andere reclock versie erop gooien eventueel, reclock synced beeld via de audioclock dus ook de audiodrivers zou je kunnen updaten. Controleer goed of powerstrip echt op 60 hertz loopt en niet stiekum op iets anders

THX-UltraII

heb de nieuwste driver van mijn maudio 2496 en ati x600 kaart. Reclock sync NIET bij 60Hz. Voornamelijk heb ik r2 dus wil toch graag kunnen syncen. Zijn er dan nog oplossingen?

jeroen_B

Regio 2 is geen 60 hertz. Ntsc (regio1 is 60 hertz)
Pal is 50 hertz! (regio2)

Je kunt geen pal op 60 hertz syncen of ntsc op 50 hertz syncen zonder problemen te verwachten

THX-UltraII

nee, dit was me allang duidelijk.
maar 50 of 48 Hz kan m n pj al HELEMAAL niet aan. Dus ik moet voor pal en ntsc op respectievelijk 75 en 72Hz draaien, maar dit lukt dus niet. Ja het lukt wel, maar dan heb ik die strepen.

jeroen_B

Ik weet niet wat voor PJ dan hebt maar dan is hij wel totaal ongeschikt voor PAL titels!

THX-UltraII

#21
ik heb nu de laatste omegadrivers erop gezet maar ook dit helpt niets.
De vraag of er iemand in de buurt van XXXXX woont die hier eens naar wil kijken is serieus (ik kan evt. ook mijn htpc+pj achterin gooien en ff komen rijden.....)

THX-UltraII

Vandaag de hele dag vrijgenomen om te kijken waar het aan ligt maar krijg het NIET voor elkaar om zonder problemen op 75/72Hz te draaien! Ik weet nu ook 100% zeker dat het geen tearing is (heb hier een .avi van gezien en dit is het gewoon NIET).

Nogmaals kort mijn probleem:
ik heb een NEClt81 pj met een native res. 800x600.
Ik gebruik nu om te testen een clean install TT2.04 zonder post-processing/reclock enz....
Op 60Hz is er niets aan de hand, maar wanneer ik overschakel naar 48, 50, 72 of 75Hz krijg ik weer de horizotale 'onderbrekingen' in het beeld. Het zijn dus eingelijk gewoon horizontale strepen (geen meerdere onder elkaar!) die heel even in beeld zijn. LET OP!: het is ALLEEN bij snel camerawerk!!  ??? en NIET bij 60Hz

Moet ik me erbij neerleggen en er vanuitgaan dat mijn pj hier gewoon niet mee overweg kan........

THX-UltraII

buiten het probleem om ben ik net toch achter iets gekomen:
wanneer ik op mijn pj de optie 16:9 aanzet en in tt de aspect ratio op 4:3 zet is het porbleem er niet meer!!
Nu alleen nog zo zien te krijgen dat mijn bureaublad enz. OOK gewoon een 4:3 aspect krijgt wanneer mijn pj op 16:9 staat

Arno P