afkraking van goede home cinema opstelling

Started by tony tak, November 12, 2004, 13:09:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tony tak

Beste medefanatiekelingen...

Al een hele tijd ben ik trotse eigenaar van een toch leuke thuisbios. Ik gebruik goede componenten en de opstelling in mijn woonkamer is toch zoals het hoort>> zit positie mooi in het midden maar de achter luidsprekers en zij luidsprekers iets dichterbij als de voor luidsprekers en de center.

Nu is het zo dat ik zo iemand ben die alles qua luidspreker levels het liefst op 0db houd. Puur gevoelsmatig hoor. Ik zal mijn systeem eerst eens omschrijven om daarna mijn probleem uit te leggen.

Receiver Pioneer VSX-AX3
Dvd Speler Pioneer DV-470

Luidspekers Voor  B&W 603 s3
Center luidspeker B&W LCR 60
Surround en surround-back  Sattelieten als overblijfsel van een high end sony set  (de 815) misschien zegt het iets??
Zo ook de sub woofer.

Verder zijn de kabels die gebruikt zijn ook niet niks maar ook niet superoverdreven.
Een mooie profigold interlink ( korte van 0,75) met van de schroef connectors.

Dit zit wel snor vind ik zelf. Nu ken ik mijn systeem natuurlijk als geen ander en ben er zeker erg tevreden over maar nu kreeg ik laatst een reactie van een vriend die vertelde dat de surround indruk bij hem thuis, hem  veel meer kippevel vel bezorgde dan bij mij.

Nu ben ik aan het experimenteren gegaan natuurlijk en de 4 achter levels een stuk harder gezet. Ik merkte hier zeker wel iets aan maar toch was het bij die jongen nog steeds niet wat hij zelf herkende.

Zeker is dit een kwestie van smaak maar kan dit ook komen door de gebruikte spullen. Ik bedoel de interlink tussen de dvd en receiver lijkt me wel goed. Hier ben ik aan gaan twijfelen omdat de bekende ruistest over de luidsprekers wel allemaal even hard is. Ook dolby proligic of dts neo:6 voor het geluid over de televisie klinkt achter wel redelijk "hard".

Het probleem lijkt dus te zitten in de digital soundtracks.   


Is dit onzin >>> dus een kwestie van goed afstellen.
Kan de ruimte hier iets mee te maken hebben.
De interlink misschien.
Gebruikte luidsprekers (lijkt me sterk vanwege de ruistest)
Of is het iets anders.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Tony
Pioneer VSA-AX10Ai-S, Pioneer DV-868AVi-S, Sanyo PLV-Z4,
Sony 50A11E, B&W 603S3 fronts, B&W LCR60S3 center, B&W 602.5S3 surround, B&W 602.5S3 surround back,
B&W ASW650S3 subwoofer PS3

Kerstmanno

Iets als dit hoeft niet te zitten in metingen van wat voor soort dan ook.
Geluid is zeker een kwestie van smaak en het verschil in geluid kan overal in zitten. Ik denk dat je het misschien niet moet zoeken in opstelling, instelling o.i.d. De kans is groot dat het ligt aan de gebruikte componenten die gewoon niet voor dat kippenvel resultaat zorgen.
Je zou overigens eens kunnen testen of de fasering van je componenten goed is. Dat kan behoorlijk wat schelen in vele facetten van het geluid.

Wat heeft hij voor componenten?

tony tak

hey menno

wat bedoel je met fasering van de componenten.

de door hem gebruikte componenten zijn een oude technics receiver iets met 930 of 940 in de type benaming.

Etude speakers voor wharfdale achter en ik geloof een celstion center.

Een of ander simpel woofertje van sony en erg mukkig speakerdraad.

Snap je wat ik bedoel.

Mvg Tony
Pioneer VSA-AX10Ai-S, Pioneer DV-868AVi-S, Sanyo PLV-Z4,
Sony 50A11E, B&W 603S3 fronts, B&W LCR60S3 center, B&W 602.5S3 surround, B&W 602.5S3 surround back,
B&W ASW650S3 subwoofer PS3

Martin_M

#3
Hoi Tony,

Jammer dat je je laat leiden door één mening van iemand anders. Je was zelf toch tevreden?

Natuurlijk kan het altijd beter en ga je misschien twijfelen als iemand een wat negatieve opmerking over je set/geluid heeft maar het blijft zijn mening.

Pas op. Veel mensen (wellicht niet hier op dit forum) willen te veel geluid horen van achteren. Het is nieuw en er is voor de extra speakers betaald dus zal je ze horen ook.
Mijn zwager had een instap-surround-set gekocht en had de boel naar zijn mening goed afgesteld. Toen ik met de interne ruissignalen alles meer in verhouding had gezet was het naar mijn mening al veel beter. Na een paar dagen kwam ik daar weer en stond alles weer zoals het was. Je zag op de TV een zanger voor je maar je hoorde 'm echt meer van achteren vandaan komen :-\ Wie ben ik om te zeggen dat ze het andere mooier moeten gaan vinden.

Ga anders eens bij meer mensen thuis luisteren (mede HT-forummers). Anders kan je immers nooit een referentie opbouwen. Eén opmerking van een vriend kan een leidraad zijn maar nooit allesbepalend.

Als het je opvalt dat het bij je thuis 'anders' klinkt kan je altijd nog aan de slag om te kijken waar dat nu aan ligt en waar verbeterpunten liggen.

Succes,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MrPink

Ik zou toch ook met een geluidsdrukmeter en een afstel-dvd de luidsprekers goed afstellen.

Groetjes,
Oscar

Kerstmanno

Quote from: sorrento on November 12, 2004, 13:24:24
hey menno

wat bedoel je met fasering van de componenten.

de door hem gebruikte componenten zijn een oude technics receiver iets met 930 of 940 in de type benaming.

Etude speakers voor wharfdale achter en ik geloof een celstion center.

Een of ander simpel woofertje van sony en erg mukkig speakerdraad.

Snap je wat ik bedoel.

Mvg Tony

Ok, in dat geval kan ik me voorstellen dat je verwacht dat het bij jou beter klinkt ;) (Heb je het bij hem wel eens gehoord en wat vond jij ervan?)

Kippenvel gevoel is echter een moeilijk iets om na te streven. Je zou een beetje moeten weten waarin m dat zit.
Diepte van het geluid? Plaatsing? Soundstage? Klankkleur? Laagweergave? Detail? enz. enz. enz.

Misschien is hij wel iemand die het fantastisch vindt als je maar veel BAZZZZZZZooemmmmm hoort. Oftewel, veel herrie, zonder daarbij lettend op details. En dan komt hij bij jou, waar de plaatsing, detail en alles wel leuk is, maar mist hij dat effect, wat helemaal niet wenselijk is in dergelijke mate.
Zou dus eigenlijk wat meer moeten weten dan dit.

Fasering is de manier waarop de stekkers in het stopcontact zitten. Je kan aan de achterkant van je componenten met een multimetertje meten in welke positie de meeste stroom weglekt of het meeste verschil hierin zit tussen de apparaten. Dit heeft invloed op het geluid.
Klinkt misschien raar en ik heb het ook lang met een korrel zout genomen.
Laatst was ik echter bij een vriend van me op een luistersessie en zette een cd aan die ik goed kende. Klonk nergens naar. Geluid bleef plakken aan de speakers, totaal geen overtuiging. Stekker omgedraaid en een WERELD van verschil, zonder overdrijven. Geluid kwam helemaal los en je werd door de stem in je gezicht geslagen, om het zomaar even te nomen ;-)
Is in elk geval een goedkope manier van experimenteren! Dus draai eens wat stekkers om zou ik zeggen.

Brandon

Hoi,

ten eerste zou ik me NOOIT laten leiden door de mening van een ander! en ten tweede lees ik niet dat JIJ het bter bij HEM vond klinken. Dit betekent dat jij vind dat het bij jou beter klinkt dan bij hem OF dat je zijn set niet gehoord hebt.......

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

GPO

Quote from: sorrento on November 12, 2004, 13:24:24
hey menno

wat bedoel je met fasering van de componenten.

de door hem gebruikte componenten zijn een oude technics receiver iets met 930 of 940 in de type benaming.

Etude speakers voor wharfdale achter en ik geloof een celstion center.

Een of ander simpel woofertje van sony en erg mukkig speakerdraad.

Snap je wat ik bedoel.

Mvg Tony

hmmm, dat is dan inderdaad irritant. Ik heb ook wel eens zo'n situatie gehad: een vriend van mij zei op een gegeven moment ook: 'leuk, maar klinkt hetzelfde als thuis"  :o terwijl hij zo'n oud midi-setje van Kenwood had met bagger-speakers en bagger-opstelling. Later heb ik hem wel kunnen overtuigen met een stukje Slayer op goed volume...

Maar ik ken het gevoel: het blijft je toch vreten. Je doet zo'n hobby voor jezelf, maar het is leuk om goede reactie te krijgen en niet dergelijk afknappers...

Even terug naar jouw situatie: misschien moet je hem specifieker vragen wat waarom het bij hem meer kippenvel veroorzaakt. Maw: wat mist hij?

Het kan aan allerlei factoren liggen:
- akoestiek
- subwoofer
- opstelling van speakers (hoeveel ruimte hebben ze, en krijgen ze dus wel voldoende ruimte om een mooi verspreid surround ervaring door te geven)

Ga eens objectief luisteren bij hem misschien heb je wel gewoon een ontzettend verschil in smaak....  :-\

Suc6,

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

tony tak

Vaak heb ik niet bij die gast geluisterd, maar ik ben bang dat hij zijn surround te veel heeft "opgefokt" en daardoor dus de indruk heeft dat het zo hoort.

Inderdaad moet ikme niet te veel laten leiden door de mening van anderen maar het was wel een beetje een "boner"  :-\.

Menno ik zal het eens proberen de stroomstekker omdraaien en dan luisteren. Dit hoeft dus alleen van de receiver denk ik hè.

Bedankt voor het snelle meedenken

Groeten tony
Pioneer VSA-AX10Ai-S, Pioneer DV-868AVi-S, Sanyo PLV-Z4,
Sony 50A11E, B&W 603S3 fronts, B&W LCR60S3 center, B&W 602.5S3 surround, B&W 602.5S3 surround back,
B&W ASW650S3 subwoofer PS3

Oracle

De apparatuur kan ook heel veel uitmaken..

Zo zal een combi Marantz/B&W lekker warm/wollig/rustig/gedetailleerd klinken, maar de combi Yamaha/JBL veel agressiever/direkter/heftiger.

Het is maar net waar je voor kiest...

Ik ga voor de eerste, want de tweede is weliswaar spectaculairder, maar ook veel vermoeiender aan je oren...

Dan maar minder spectaculair, maar prettiger om naar te luisteren, en gewoon mooier. Let wel: dit is mijn smaak. Een ander kan daar heel anders over denken... :)

Groet,
Mark

Kerstmanno

Quote from: sorrento on November 12, 2004, 13:42:52
Vaak heb ik niet bij die gast geluisterd, maar ik ben bang dat hij zijn surround te veel heeft "opgefokt" en daardoor dus de indruk heeft dat het zo hoort.

Inderdaad moet ikme niet te veel laten leiden door de mening van anderen maar het was wel een beetje een "boner"  :-\.

Menno ik zal het eens proberen de stroomstekker omdraaien en dan luisteren. Dit hoeft dus alleen van de receiver denk ik hè.

Bedankt voor het snelle meedenken

Groeten tony

In principe ook voor de cd of dvd speler! Gewoon eens een beetje gaan testen, kijken of je verschil hoort. Ik moet zeggen dat het in een wilde surround track misschien niet hoor, maar in stereo in elk geval wel. Misschien daar eens eerst op testen?

tony tak

Nou inderdaad hoor...

Ik heb gewoon alles terug op level 0db gezet en het gaat erg goed. Het is puur een kwestie van mening en smaak. Wel vertelde de vertegenwoordiger van rotel mij dat ik alle eq instellingen op de pioneer beter kan vermijden. Maar ook dit is weer een kwestie van luisteren.
Pioneer VSA-AX10Ai-S, Pioneer DV-868AVi-S, Sanyo PLV-Z4,
Sony 50A11E, B&W 603S3 fronts, B&W LCR60S3 center, B&W 602.5S3 surround, B&W 602.5S3 surround back,
B&W ASW650S3 subwoofer PS3

daburnd

Voordat ik mijn afstel dvd en meter had had ik altijd mijn rears een stuk harder staan dan nu. Maar het geluidsniveau wil nog niet alles zeggen.. zo klinkt het totale geluidsbeeld bij mij thuis ook heel anders doordat ik de subwoofer heb vervangen. En wederom ook door het vervangen van bekabeling. Dus het hangt van alle onderdelen af.

Vincent

Quote from: sorrento on November 12, 2004, 14:57:21
Nou inderdaad hoor...

Ik heb gewoon alles terug op level 0db gezet en het gaat erg goed. Het is puur een kwestie van mening en smaak. Wel vertelde de vertegenwoordiger van rotel mij dat ik alle eq instellingen op de pioneer beter kan vermijden. Maar ook dit is weer een kwestie van luisteren.

Hi

Je zou altijd eens met een DB meter e testdvd het setje kunnen afregelen
Vroeger had ik ook het idee van op 0db klinkt het allemaal perfect. Totdat
ik hem had afgeregeld veel meer het bioscoopgevoel. net of je in de film wordt
getrokken. Volgens mij heeft de Webshop een leuke aanbieding van een Meter+ test DVD
Dus ik zou eens een hgokje wagen. OP gehoor afstellen lukt eigenlijk nooit perfect.

Grtz

Vincent

jeroen_B

In principe is het vrij simpel.
Wanneer alle speakers even hard zijn afgesteld beluisterd vanaf de luisterpositie en het geluid komt op hetzelfde moment "aan" bij de luisteraar vanaf de luisterpositie heb je een goede opstelling. In dat geval hoor je de speakers niet meer maar het geluidsbeeld van alle speakers. Het is de bedoeling dat je geen enkele speaker hardwarematig meer kan plaatsen in je kamer na afstellen.

En dat afstellen is alleen te doen met een geluidsdrukmeter en testsignalen vanaf de bron waarnaar je luistert. Een test dvd dus!.

Ik heb een minder gunstige hardware setup omdat ik de rearspeakers niet een eind achter me kan plaatsen. In dat geval kan het soms mooier zijn of om de speakers bij te draaien of ze 1 db zachter te zetten.
Maar je begint met de geluidsdrukmeter.

Walter_PPK

Afstellen met een db meter is een must cequ vereiste om het echt goed te krijgen. Vooral veel aandacht aan de subwoofer besteden. Met de AVIA test dvd kun je prima alles afstellen. Ik heb het idee dat vooral de frontstage het geluid bepaald. De balans en timbre verschillen tussen de fronts en center kan het bioscoopgevoel direct wegnemen. Dus onderlinge afstand: Zet de fronts niet te ver van de center af. Fronts die zo ver mogelijk in een hoek staan geven echt geen betere stage dan speakers die relatief dicht bij elkaar staan.
Difuus of direct surround geluid daar moet je ook een beetje mee experimenteren.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

BarcoCRT

#16
Hoi,

Behalve dat afstellen met een dB meter een must is, zou je ook nog eens naar de absolute fase van je luidsprekers kunnen kijken. Dit zeg ik omdat je in je overzicht van gebruikte luidsprekers twee verschillende merken vermeld. Absolute fase zegt iets over of alle luidsprekers 'in fase' zijn aangesloten.
Het resultaat zou moeten zijn dat wanneer alle luidsprekers hetzelfde signaal krijgen, de conussen 'dezelfde richting' op bewegen, dus beweegt de woofer van je fronts naar voren, gaat dan ook de woofer van je rears ook naar voren.

Er zijn meerdere manier om te testen wat de absolute fase is.
- Pak een 1,5V of 9V batterij, en haal het beschermingsrooster van je luidpsprekers af. Sluit nu plus op plus en min op min. Doe dit kortstondig, en kijk welke kant je woofer opgaat. Je zal zien dat bij sommige luidsprekers de woofer naar achteren beweegt, terwijl toch alles juist bedraad is. De werkelijke plus is die aansluiting die op de plus van de batterij wordt aangesloten terwijl de konus naar voren beweegt.
- Sluit je twee verschillende luidsprekers aan in een stereo-opstelling en luister naar een mono signaal, het liefst stemmen (nieuwslezer oid) of niet te drukke muziek. Draai nu bij 1 van beide luidsprekers de plus en min aansluiting om en luister nogmaals. Wanneer de stem precies uit het midden komt, dan zijn beide luidsprekers 'in fase' aangesloten. Ter bevestiging kan je nogmaals naar stereomuziek luisteren en dan is ook zeer goed hoorbaar wanneer de luidsprekers in fase staan.
- Er zijn ook test dvd's waarmee je de fase van alle luidsprekers onderling kan testen. Zo worden telkens de twee opeenvolgende luidsprekers aangestuurd met hetzelde signaal, en een beetje geoefende luistereraar zal onmiddelijk correct in fase aangesloten luidsprekers herkennen.

Het grote probleem wanneer niet de 4G wordt toegepast, is dat verschillende merken/typen/series luidsprekers allemaal een ander filter hebben, en die verschillen in filters zorgen mede voor de grote onderlinge fase verschillen bij verschillende luidsprekers. Ik kan dan ook niet genoeg het gebruik van gelijke luidsprekers benadrukken.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Walter_PPK

Als je speaker opstelling goed is dan hoef je geen geoefend gehoor te hebben om speakers eruit te pikken die in tegenfase staan. Kortom koop de avia disc en een realistic dB meter en ga aan de slag.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer