"piepende" JBL XTI SUB 300

Started by Wouter R., November 11, 2004, 19:59:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter R.

Hallo allemaal,

Ik heb dik een maand geleden een JBL XTI SUB 300 gekocht bij correct in Rotterdam. Hij doet het prima op een vervelend puntje na. Tijdens sommige scene's waar veel laag in zit (b.v. de explosie op het platform in het begin van Star Wars EPII) hoor ik een vreemd "piepend" geluid uit de richting van de magneet komen. Ik heb het volume van zowel de reciever als de versterker in de sub dan voor iets minder dan 50% open staan. Waar het geluid door ontstaat weet ik niet maar het is toch behoorlijk storend op hogere volumes. Het lijkt op een piepend bedveer in het ritme van de lage tonen.

Heeft iemand een iede waar dit mee temaken heeft?

Is er een nederlands e-mail adres van JBL?

Groeten,
Wouter

Ettepet

Het klinkt alsof er iets mee-resoneert in de speaker.  Of het te verhelpen is (evt. met omruil) zou ik niet weten.  Misschien dat een andere eigenaar van deze sub kan zeggen of dit geluid hem 'bekend in de oren klinkt'. ;)

Wouter R.

#2
GPO heeft er ook een maar hij hoort niets vreemds zegt hij.

Op de JBL site staat bij de sub dat hij beschikt over een:

Vented Polepiece: This is an opening in the back of a loudspeaker magnet and is used to increase power handling by keeping the motor structure cool.

Zou het hier iets mee temaken kunnen hebben?

Groeten,
Wouter

Ettepet

Dat zou best kunnen.  Het is zowiezo lastig om een storend geluid in één woord te vangen, maar geluid door een nauwe opening past idd goed bij de omschrijving "piepen". (resoneren klinkt eerder als "zoemen" of "brommen")

Vreemd, er zijn toch redelijk wat speakers met zo'n luchtopening en ik heb niet eerder opmerkingen in die trend gehoord.  Het is wel een heftig geluidsfragment natuurlijk, met heel veel verschillende frequenties.  Draai je je sub niet in de buurt van z'n feitelijke maximum? (en dan bedoel ik niet de stand van de volumeknop)

Wouter R.

Ik heb de pre out op mijn reciever op 0 dB staan en het volume van reciever en sub op nog geen 50%. De sub heeft volgens de specs een 300Watt classe D versterker en de driver heeft een diameter van 12". Mijn oude sub had een 100Watt versterk en 8" driver en deze had nergens last van op hetzelfde volume.

Groeten,
Wouter

Wouter R.

Dat er wat poortruis is op flinke volumes OK maar dit geluid is toch niet netjes voor een sub met een normale winkelwaarde van +/- €700-800,-.

Groeten,
Wouter

Wouter R.

JBL zegt dat ze aan de hand van de omschrijving die ik gegeven heb niet kunnen zeggen waar het aan ligt.
Misschien moet ik proberen het geluid op te nemen en door te mailen.

Groeten,
Wouter

Wouter R.

#7
GEVONDEN!!!!

Hieronder staat het mailtje dat ik naar Harman Consumer Holland heb gestuurd:

Geachte heer Boer,

Ik heb contact gehad met de winkel en zij konden mij ook niet vertellen waar het aan zou kunnen liggen.

Na wat schuiven met de subwoofer om te controleren of er misschien iets in zijn omgeving staat dat het bijgeluid zou kunnen veroorzaken ben ik er heel toevallig achter gekomen waar het bijgeluid door veroorzaakt wordt.

Onder in de subwoofer zitten vier gaten geboord waarin vier stalen draadbusjes zijn bevestigd. Ik neem aan dat het de bedoeling is hier spikes in te draaien om de subwoofer te koppelen/ontkoppelen. Dit heb ik echter niet gedaan en heb dan ook alleen de rubberen voetjes aangebracht. Deze voetjes heb ik bewust niet over de draadgaten geplakt om hem later eventueel nog van spikes te kunnen voorzien.
Tijdens het schuiven leek het erop alsof er lucht uit de gaatjes stroomde. Om dit te kunnen controleren heb ik een lampje tegen een gaatje aangehouden en door de basreflex pijp gekeken of ik licht zag in de kast. Het gat bleek inderdaad tot mijn grote verbazing helemaal doorgeboord te zijn.

Wanneer er door de driver een bepaalde druk wordt opgebouwd in de kast zal deze niet alleen door de basreflex pijp naar buiten komen maar ook door de voorste twee draadgaatjes (de achterste twee komen uit in het versterker compartiment). U kunt wel nagaan wat er gebeurd als je door een klein gaatje blaast. Er doet zich een fluittoon voor.

Door in de draadgaatjes twee boutjes te draaien met daaromheen twee rubberen afdichtringetjes voorkom ik het fluiten.

Van de ene kant ben ik blij dat ik het euvel gevonden heb en op heb kunnen lossen. Aan de andere kant zet ik zo mijn vraagtekens bij het ontwerp. Iedereen die een beetje verstand heeft van speakers bouwen weet dat er geen lucht ongecontroleerd de kast mag verlaten.
Vermeld voortaan a.u.b. op zijn minst in de handleiding dat de gaatjes afgedicht moeten worden door er de rubberen voetjes over te plakken of door er spikes in te draaien.

Ik hoop dat u mijn verhaal ter harte neemt en voortaan zal proberen te voorkomen dat zich meer van deze slordige foutjes voordoen.

Verder presteert de subwoofer goed en ben ik nog steeds een tevreden klant :)

Met vriendelijke groet,

Wouter Robben