Wilson Watt en Puppy kloon

Started by Arieson, November 10, 2004, 16:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arieson

Dit HT forum deel wordt nog steeds interessanter door en voor de vele actieve zelfbouwers. Nergens zie je zoveel Avalon klonen. Erik, Ruud en Doede al met hun manshoge kasten, en nu zijn de meer handelbare formaten actief geworden. Dennis heeft een aaval van ADHD positief omgebogen naar een supersnelle bouw van zijn eigen Eidolon look-a-like, ook gelukkig weer met mooie foto's, waar we momenteel getuige van zijn. Het is nog steeds zo dat je beter goed kunt lenen dan slecht zelf bedenken. Waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden?

Een ander voordeel is dat je door zelf de handen uit de mouwen te steken toch grotendeels een droom kunt waarmaken. Want vertel eens, wie van de lezers hier heeft het geld voor de 'real thing'? Erik heeft een paar originals staan, dat hebben we kunnen zien. Een man die hier ook wel post, Ward, heeft ze ook, maar die staan al een paar jaar op stal, wegens andere zelfbouwactiviteiten: een gigantische verbouwing van zijn huis.

Mannen ga alsjeblieft door met dit noeste handwerk! En houdt ons op de hoogte met veel post's en vooral foto's.

Maar wat eigenlijk mijn vraag is: is er niemand onder de lezers die de even beroemde collega van Avalon als voorbeeld heeft genomen voor een nabouw: De Wilson Watt met bijbehorende Puppy laagkast?


ruud2

hallo Arieson,

helaas geen Wilson, maar er liggen al wel cad ontwerpen voor een nautilus 802 kloon, half afgemaakt want in een moment van verstandsverbijstering ben ik aan de " V's " begonnen.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Robbo

Wil nog eens de Kharma 3.2F nabouwen.  Echt een pracht speaker om te zien en te horen :)

bmateijsen

Nabouwen?? Kan je dan niet net zo goed het bouwpakket kopen??

Robbo

Als dat zou kunnen  :)    Nee, alleen voor hun goedkopere 'OLS' lijn, kun je kiezen of je ze zelf in elkaar wilt zetten.  De Kharma reeks begint bij 9000 euro  :o

Overigens heb ik niet de illusie dezelfde magie uit een speaker te kunnen halen als hen, maar het lijkt me gewoon veel leuker om zelf te doen.

Jos Neirtak

In princiepe is een Kharma kast bouwen niet zo erg moeilijk, het is enkel de afronding op de hoek, dat is niet zo eenvoudig als je geen bossingfrees hebt. Ik heb eens geinformeerd wat zo'n frees kost (let wel, de exacte afronding zoals bij Kharma) en dat zit rond de 400 Euro. Niet goedkoop tenzei je met een aantal samen de kosten kan delen.
Een vriend van me heeft de Kharma, Grand Ceramique. Een prachtige speaker trouwens!

MVG Jos

Robbo

#6
Inderdaad, die afronding lijkt me ook het moeilijkst.  De kast opzich is goed te doen :




De braching lijkt er naderhand met 4 latjes ingezet te zijn:




Om de kop er netjes op te krijgen moet je natuurlijk wel uiterst nauwkeurig zagen. Da's ook niet makkelijk uit het handje.

Dan is nog de vraag 'wat zit er nog meer in' ?  Is de hele kast ten dienst van de 7" Thiel?  In elk geval gebruiken ze een speciaal soort dempingsmateriaal.  Wordt in Engeland gemaakt heb ik uit een review begrepen, heb de link hopelijk nog ergens.   Maar ach, er moet nog wat van jezelf inzitten natuurlijk :)

Jos Neirtak

Ik weet dat ze een soort dempende vloeibare bitumen in de kast smeren. Bij OLS-Kharma kan je die kopen. Voor de rest gebruikt Kharma Technocell dempingsmateriaal. Verkopen ze ook bij OLS. In de Grand Ceramique steekt een 11 Inch van Eton, een 7 inch van Thiel en een Titanium dome van Focal . Bij Kharma gebruiken ze seriefilters, allesinds in het verleden.


MVG  Jos

Robbo

Ja, idd seriefilters voeren daar de boventoon, en ik verwacht ook niet anders voor de 3.1/3.2  Alhoewel nu op 'aandringen'  van de amerikaanse markt (en wellicht ook uit financiele overwegingen/kabel verkoop) nu op de grotere modellen biwire gevoerd wordt.  Dus dat is een beetje tegenstrijdig, of ze hebben de het mid/hoog en laag helemaal qwa filtering gesplitst.

Die 7" Thiel en Focal Audiom5 (door hun gemod overigens) was ik al uit, maar er zijn wel meerdere uitvoeringen van die 7" Thiel.  Dus 'eigenbouw' wordt het toch  :)

Overigens doelde ik met 'wat zit er nog meer in'  meer op de kast.  En dan met name op extra schotten.  In principe hoeft de tweeter natuurlijk niet in een aparte kamer te zitten, maar verbaas met een beetje (eerste inschatting overigens) dat de hele kast benut wordt door de 7" Thiel. Maar dat simuleren we nog wel.   Bedankt voor de info van de Thermocell.

michiel

Al dat gekloon tegenwoordig! ??? ::) ;)

Ik vind het niet vreemd dat er zoveel gekloont word, er is immers vrij weinig over om 'uit te vinden'. Haast alles is al door iemand gedaan, en er zijn ook een hele hoop mooie speakers op de wereld! Zelf leid ik mijn ontwerpen ook af van bestaande speakers, meestal onbewust.

Zelf zie ik twee verschillen in het klonen. Je kan de speaker zo exact mogelijk nabouwen, dus zelfde uiterlijk, zelfde units, zelfde binnenwerk enz. Wat over het algemeen leidt tot een speaker welke erg dicht bij het origineel komt, ook kwa klank.
Je kan echter ook wat meer risico nemen en je creativiteit wat vrijheid geven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld aan het uiterlijk van een bepaalde speaker vast te houden en daar zelf de units, filters en binnenwerk voor ontwerpen. Of precies anders om. Zelfde units, filters, volumes voor de driver met een andere uiterlijk.

Ik ben zelf geen voorstander van de exacte kopie, ik wil altijd mijn eigen ideeen verwerken in een ontwerp...


Bij het "klonen" van de wilson kast zou ik als volgt te werk gaan. Zoek een tekening van de buitenkant van de kast zodat je het uiterlijk kunt kopieren (vind de speaker zelf eerlijk gezegt niet mooi om te zien), en maak een soort van ontwerp review voor het technische deel. Kost je veel werk en waarschijnlijk ook veel centen, maar de beloning is ook veel groter aangezien het voor een deel je eigen werk is.

Jos Neirtak

Tja, waarom klonen, men wil op veilig spelen, logisch vind ik eigenlijk. Ik ben zelf momenteel bezig met een ribbon speaker te bouwen. Dat vind ik een leuk uitdaging, je maakt eigenlijk de speaker zelf. Ik heb nog geen idee waar ik zal uitkomen maar ik amuseer me en dat is het belangrijkste,

Jos

ruud2

#11
www.speakermeasurements.com
staan wat meetgegevens over Wilson puppy 6 en 7

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Je hebt 1 verschrikkelijk groot nadeel als je Wilson wilt nabouwen...de kast is supersimpel....maar het materiaal wat de helft van het eindgeluid bepaalt is niet bekend.

Wilson heeft een hele lijn speakers in zijn fabriek met allemaal verschillende compounds gemaakt....hij stelt dat ze ALLEMAAL anders klinken.

De winnaar is van X-materiaal voor de duurdere en M-materiaal voor de " goedkopere"  ??? gemaakt en dat wordt uiteindelijk verwerkt.....

Avalon gaat meer voor het bekendere materiaal en is wat makkelijker te benaderen l....daar ligt meer de moeilijkheid op het bouwtechnische vlak  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Peerless Monster

He kruiperik,

Heb je ook nog wat clones van een paar Nautilus 802's tegen gekomen?
Let me know. Ik vind het zo'n mooie speakers...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler


Robbo

Mist een drivertje..... .Knap gedaan, maar maak hem dan ook meteen goed na.  Nu is ie echt lelijk.

Peerless Monster

Ik had hem laatst in het echie gezien op de woonbeurs in de RAI.
Jammer dat de woofer driver was ingedeukt.
Ik vind deze niet mooi, maar de prijs mmm...

Nee ik bedoel echt de nautilus 802. Die vind ik mooi.
Ik vind hem trouwens niet mooi nagemaakt en idd mist hij een driver....

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jeroen_B

Quote from: Robbo on November 13, 2004, 09:48:13
Mist een drivertje..... .Knap gedaan, maar maak hem dan ook meteen goed na.  Nu is ie echt lelijk.

Hahaha,
Echt lelijk, net als het origineel toch?
:D

Maar inderdaad, hij had hem beter echt kunnen copieren. Dit is zoveel werk dat dat er ook nog wel bij had gekund. Tot nu toe wel de ingewikkelste zelfbouwspeaker die ik gezien heb.

VlisChris

Ik denk dat als je de echte Nautilus helemaal gaat nabouwen, en echt heel veel met het filter gaat zitten spelen dat dat een speaker is waar ontzettend veel potentieel inzit. Ook al is het ding zo lelijk als de nacht. Hij is bijzonder, maar alles behalve mooi ;)
Maar speel met het filter, en er moet veel mogelijk zijn denk ik. (net als met elke speaker :P)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Jos Neirtak on November 11, 2004, 11:13:20
Ik weet dat ze een soort dempende vloeibare bitumen in de kast smeren. Bij OLS-Kharma kan je die kopen. Voor de rest gebruikt Kharma Technocell dempingsmateriaal. Verkopen ze ook bij OLS. In de Grand Ceramique steekt een 11 Inch van Eton, een 7 inch van Thiel en een Titanium dome van Focal . Bij Kharma gebruiken ze seriefilters, allesinds in het verleden.


MVG  Jos

Heeft iemand voor mij meer info over (praktijkervaring of een link of telefoonnummer waar ik dit eens kan navragen. Ik heb ze hier al eens eerder een mailtje over gestuurd, maar nooit antwoord gekregen. Mailtje mischien nooit aangekomen o.i.d.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

bmateijsen


Erik van Voorst (in memoriam)

#22
 ;D....dank maar dit had ik al in mijn favorieten. Ik ben meer nieuwsgierig WIE van het forum de beschikbare bouwmaterialen al eens gebruikt heeft en/of hierover gesproken heeft met iemand van Kharma enz. enz.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

guido was iets van plan met bitumen in de  kloon van opus ceramique , mogelijk heeft hij intussen al praktijk ervaring opgedaan.
met bitumen dan.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bmateijsen

Quote from: Erik van Voorst on November 26, 2004, 14:35:38
;D....dank maar dit had ik al in mijn favorieten. Ik ben meer nieuwsgierig WIE van het forum de beschikbare bouwmaterialen al eens gebruikt heeft en/of hierover gesproken heeft met iemand van Kharma enz. enz.

Als je de mannen van OLS-audio mailt... zullen ze daar vast iets over kunnen vertellen..

Groet Bjorn