Avalon Eidolon

Started by DennisG, November 9, 2004, 11:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Dennis,

Ook van mijn kant, gefeliciteerd met jullie docher.

Misschien een beetje laat, omdat je eerste kast al is verlijmt, maar kan je niet beter de facetten vast maken, voordat je de kasten verlijmt? Mocht er iets fout gaan dan hoef je 'alleen' (:P) maar de baffle opnieuw te doen, anders je hele kast.

mvg,
Frank

DennisG

#51
Ha Frank,

Met het niet verlijmd zijn van de kast, doel ik op de 'achterkast' (voor zover dit Nederlands is). De baffle en kast zijn nog los van elkaar. Er moet tenslotte nog wat aan versteviging in de kasten.

De facetten ga ik echter wel pas aanbrengen als alles verlijmd is. Kan in mijn geval ook niet anders, aangezien ik alles eerst nog beplak met 3mm MDF. Ik zie ook niet zo op tegen de facetten eerlijk gezegd. Met een beetje geduld zou het moeten lukken. Living on the edge.....

jeroen_B

@Dennis

Welke methode ga jij gebruiken om de facetten te maken ?
Kan jou handcircelzaak zo een diepe zaagsnede maken om de facetten eruit te zagen ?
Met een geleider lijkt het me zo gepiept die facetten echter de handcircelzaag die ik hier heb kan maar 60 mm diep zagen. Bij de formido gisteren even gekeken en dat is ongeveel wel de standaard diepte.

DennisG

Onder een hoek van 90 graden kan ik met mijn cirkelzaag tot slechts 44mm diep. Gaat niet werken dus.....

Eerlijk gezegd weet ik nog niet zeker hoe ik het aan ga pakken. Ik denk dat ik eerst een deel met de handzaag doe en vervolgens met behulp van geleiders en de bovenfrees (ala Ruud) het laatste stukje. Wordt een spannend moment....... ;D

ruud2

#54
handzaag of frees , het laatste stukje met de bandschuurmachine en de geleidingsprofielen laten zitten geeft het strakste resultaat ( na zagen dan).
bij avalon is de baffle altijd dikker dan het facet zie  www.soundstagelive.com/factorytours/avalon
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

Dan moet er een bandschuurmachine komen ben ik bang....

Ook bij mij is de baffle dikker dan het facet. Er blijft ongeveer een centimetertje staan.


ruud2

probeer er een te lenen , het is een werkje van niks  ( 4x facet schuren= 5 min).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Quote from: ruud2 on November 15, 2004, 09:24:28
probeer er een te lenen , het is een werkje van niks  ( 4x facet schuren= 5 min).

Met een bandschuurmachine lijkt me zo grof. Even te lang er op en je facet is naar de... Met geleider erop is wel een idee, maar van wat voor materiaal dan? Aluminium schuur je gewoon mee (niet goed dus) lijkt me?

mvg,
Frank

ruud2

#58
ik heb korrel 120 gebruikt (120= grof, 80 = fijn) gaat wel snel maar de geleiding zorgt ervoor dat het toch mooi strak gaat.
deze waren overigens gewoon aluminium hoekprofielen en waren pas versleten na alle facetten , 12 stuks , heb ze dan ook gewoon wegeggooid.
het schuren met een bandschuurmachine is een handigheid , nooit stilhouden en zeker niet op dezelfde plaats.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

sorry Dennis , ik vervuil jouw topic. straks verwijder ik de foto's wel. bij mijn topic zijn ze vrijwel allemaal weg. vandaar

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

#60
Laat maar staan Ruud!!! Ik vind het wel relevante informatie!!

jeroen_B

@ ruud,

Inderdaad heel nuttige info. Heb je meer foto's over het maken van facetten en kun je die in een nieuw topic zetten. Ik begrijp niet helemaal hoe je geleiders met een bandschuurmachine gebruikt. Ik heb een bandschuurmachine liggen hier dus wil dat graag weten!

ruud2

hallo Jeroen,

helaas komt het er nu niet van een apart topic te starten. maar ik zal het kort uitleggen.
op de foto twee posts terug zie je de geleidingen opgeschroefd op de kast. als met de bovenfrees het meeste materiaal is verwijderd, uit ervaring liet ik zo'n 0,5 mm staan, gaat gewoon op het vlak de bandschuurmachine.
bewegen in meerdere richtingen! zolang als nodig( kort) . de vooraf neergezette potloodlijn is maatgevend.
geen probleem als de geleider wordt geraakt, naarmate deze dezelfde hoek krijgt als het vlak , gaat het bij het volgende vlak steeds makkelijker. wel moet je ervoor oppassen dat het aluminium gelijkmatig afslijt om zo zonken te voorkomen.
de geleiders heb ik na gebruik gewoon weggegooid.
oefen zonodig eerst op een proefstuk. bij mij had ik het in twee vlakken" ïn de vingers" rechtstreeks op de goeie kasten.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Brandon

Quote from: ruud2 on November 15, 2004, 10:27:24
ik heb korrel 120 gebruikt (120= grof, 80 = fijn)

Hoi,

gewoon even voor mijn eigen duidelijkheid....is dit omgekeerd aan "normaal" schuurpapier???? Waarbij 80 juist grof is en 120 minder grof en 200 heel fijn.....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

ruud2

ja ,Brandon goed wakker en ik lag te slapen.
moet natuurlijk zijn korrelgrootte 80 is grof en 120 is natuurlijk fijner!!
it's all in the details!! ;)

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sherwin

Quote from: Brandon on November 18, 2004, 13:28:40


Hoi,

gewoon even voor mijn eigen duidelijkheid....is dit omgekeerd aan "normaal" schuurpapier???? Waarbij 80 juist grof is en 120 minder grof en 200 heel fijn.....

Mvg,

Brandon

Hahahahahah! omgekeerd schuurpapier! Schitterend.. sorry lig echt in een deuk  ;D ;)

DennisG

Vandaag heb ik de tweede kast in elkaar gelijmd en heb ik een begin gemaakt met de matrix.

Helaas ben ik op de weekenden aangewezen, waardoor ik langzaam vorder. Het weer werkt ook niet echt mee.















Volgend weekend weer verder.

conqubite

Even off topic, maar wel leuk om even te laten zien..... mijn huidige speakers:


Quote

Dennis,

Een vraag waar ik toch al een tijdje aan denk. Ik ken de eVe niet maar het ontwerp is me wel opgevallen. Het lijkt me een bijzonder goede luidspreker/ontwerp. Je hebt er nog eens betere units in gezet en het filter nog eens aangepast (ga er vanuit dat dit nog weer een verbetering is). Mag ik dan aannemen dat deze luidspreker waar je nu mee bezig bent op nog hoger niveau zal gaan spelen?? Zo ja op welk gebied dan, kun je daar ook iets over zeggen??

Conqubite

DennisG

Tsja, dat is een lastige vraag. Mijn huidige speakers spelen inderdaad al op een heel hoog niveau. Ik ben er dan ook heel tevreden mee. Waarom dan toch iets anders? Ten eerste omdat ik het gewoon erg leuk vind om te bouwen. Ik ben altijd wel met één of ander project bezig. Zo heb ik ook mijn eigen buizenversterking gebouwd. Ook nu ben ik voor de lol bezig met een buizenvoortrap. Een deel van de lol haal ik wel uit een continue zoektocht naar verbetering. Ik verwacht inderdaad dat de nieuwe speaker op punten beter zal presteren.

Ik verwacht in het middengebied meer transparantie en minder kleuring. Dit vanwege de zeer stijve keramische Thiel conus. Daarnaast is de Thiel middentoner een heel stuk lichter dan de Eton middentoner uit mijn eVe's. De aandrijving is echter vergelijkbaar. Dit zou moeten leiden tot meer snelheid en daarmee dynamiek. Vanwege het kleine conusoppervlak zal de maximale belastbaarheid (afhankelijk van filtertype) iets afnemen.

Het laag van mijn eVe's is erg fraai, maar de 11" Eton is echt een klasse apart. Hier verwacht ik veel van.

Wellicht dat ik voor wat betreft het hoog wat water bij de wijn moet doen. De Scanspeak 7000 vind ik persoonlijk wel heel erg goed. Heel transparant en zijdezacht. Ondanks dat ik de Thiel ook een heel mooie tweeter vind, denk ik niet dat deze unit aan de Scanspeak kan tippen. Ik heb er dan ook even aan gedacht de Scanspeak ook in mijn nieuwe speaker toe te passen, maar uiteindelijk heb ik daar toch niet voor gekozen. Integratie van units was hierbij mijn belagrijkste argument.

Hoe het uiteindelijk uitpakt zal moeten blijken......

Sherwin

De thiel doet het net even een pinkie beter met percussie... dat is subliem bij de c12 !  ;)

Raphie

Wel eens Lowther overwogen?, hier had ik in het verleden erg goede ervaringen mee.

http://www.thlaudio.com/lowthrmn.htm

JBL PRX Power!

Arieson

Hé Raphie.

Wel on topic blijven graag. 
Als je met Lowther bezig bent of wilt gaan, maak daar dan een apart topic van.

Quote from: Raphie on December  4, 2004, 22:35:32
Wel eens Lowther overwogen?, hier had ik in het verleden erg goede ervaringen mee.

http://www.thlaudio.com/lowthrmn.htm



Sullivan

Dennis, heb je al weer nieuwe foto's van de vorderingen? :P

mvg,
Frank

DennisG

Sorry Frank,

Ik heb deze week helaas niets kunnen doen aan de speakers. Volgend weekend weer hoop ik.

Groet,
Dennis

DennisG

Gewapend in een dikke trui en twee paar sokken, ben ik dit weekend weer een stukje opgeschoten. De interne matrix kost vanwege het vele freeswerk vrij veel tijd, maar het begint aardig op te schieten. Hierbij wat plaatjes:





In het onderste compartimentje plaats ik straks het filter. Vandaar dat de matrix daar niet doorloopt. Aan de achterzijde komt later nog een opening die weer afgedekt wordt met een plaatje aluminium. Afwijkend van het originele Eidolon ontwerp dus......