Avalon Eidolon

Started by DennisG, November 9, 2004, 11:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sherwin

#25
Beste Dennis,

De thiel tweeters die je niet imponeerde waren van mijn topkasten  ;), en ik ga hier niet op in omdat het nutteloos is.. want het heeft ook bij mij echt lang geduurd voordat het 'wel' goed klonk.. en dat lag met name aan de apparatuur (tweeter is erg gevoelig - laat horen wat de apparatuur doet). Ook had men alleen maar midhoog bla bla.. situatie ongunstig -> ben erg tevreden nu, en het is sinds dat ik andere apparatuur heb ook echt super.



Maar om alsnog de geleider te gebruiken in een uitgefreesd gat:

Maak een vierkant plankje met als LxB maat de diameter van het gefreesde gat (neem het ong 1mm ruimer). Tik het plankje voorzichtig in het gat en je kunt er zo een geleiderpunt in steken.. no problemo!

Mvgr, Sherwin

ruud2

er is niets slimmer dan'n mens ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Zeer mooi project, dit ga ik zeker volgen.
Ik heb nog steeds zelfbouwplannen, dus van elk  zijn fouten kan ik leren  ;D

@Ruud

Alles heeft zijn schepper ;) , zelfs een avalon
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

ruud2

ff off topic @FrankG   en wie heeft die schepper gemaakt? (kip en/of ei verhaal). ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

#29
Ha Sherwin,

Het was inderdaad jouw tweeter waar ik op doelde........ Ik weet inmiddels dat de tweeter wel degelijk heel fraai kan klinken, dus je hoeft jezelf hier niet te verdedigen. Ik ben nu niet voor niets met de Thiel units aan de slag gegaan.  ;D

Jouw creatie is nog steeds imponerend by the way.....

DennisG

Vandaag weer een stukje verder.....

De kasten zijn opgebouwd uit een sandwich van 22mm MDF en 16mm spaanplaat. De wanden hebben hiermee dus een dikte van 38mm. De verschillende platen zijn kops verlijmd, met als doel een zo sterk mogelijke verbinding te realiseren. Aan het eind van de rit wordt de gehele kast nog eens bekleed met 3mm MDF. Dit om eventueel werken van de kast op te vangen en een mooie afwerking met houtfineer mogelijk te maken.



Op de foto zie je dat ik de panelen zo heb verbonden dat er altijd twee haaks op elkaar staande verbindingen zijn. Hiermee zijn de kasten bijzonder stevig en perfect luchtdicht.


DennisG

De kasten dienen vanzelfsprekend nog voorzien te worden van een uitgebreide matrix in drie richtingen. Dit is de klus waar ik nu voor sta.

De baffles worden overigens met behulp van lamello's op de achterkast bevestigd. Hierdoor is mogelijk straks met grote kracht te klemmen, zonder dat de baffle op de lijmlaag gaat drijven en daardoor continue verschuift. Daarnaast levert het een veel sterkere verbinding op.



Tenslotte een fotootje van de huidige stand van zaken.





Edo

Indrukwekkend Dennis.
Ziet er erg goed uit. Blijf het zeker volgen wat je verder gaat doen.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Jinsu

Hoi,

De baffle is op zijn dikste punt 150mm ;) en de inhoud bedraagd 75L is te lezen in een review, misschien heb je er iets aan.

En hier een inside view van de Eidolon ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

DennisG

Ha Edo,

Lange tijd niet gesproken....... bedankt voor het compliment.

@Jinsu
Ik kende de review al, maar toch bedankt voor het meedenken.

Even off topic, maar wel leuk om even te laten zien..... mijn huidige speakers:


Jaqo

Ziet er uit als een Eve-II met aangepaste units. Kun je daar wat meer over vertellen (ik heb een Eve-I gebouwd).

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15484.0

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

DennisG

Ha Jaqo,

Je hebt het zo'n beetje bij het rechte eind. Deze speaker is begonnen als de eVeII. In het afgelopen jaar is de speaker echter geëvolueerd tot de speaker op het plaatje met aangepaste units en natuurlijk een aangepast filter. De tweeter behoeft waarschijnlijk geen uitleg. Dit is de Scanspeak R2904-7000. De middentoner is de Eton 7-375/32 HEX. Dit is de woofer die Avalon gebruikt in de Ascendant. De woofer voor het laag is de Scanspeak 21W-8555-01. De woofer uit de eVeII.

De speaker gaat binnenkort op de site van Edgar Beers beschreven worden onder de naam eVe'olution. Daarnaast zou het nog wel eens kunnen zijn dat de speaker in de aanbieding gaat zodra de Eidolons spelen.

Groet,
Dennis

Jaqo

Leuk, ben benieuwd. Leuke naam ook!

Groet,
Jacco, nee, ik ga ze niet kopen... ;)
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sherwin

Quote from: DennisG on November 10, 2004, 08:55:50
Ha Sherwin,

Het was inderdaad jouw tweeter waar ik op doelde........ Ik weet inmiddels dat de tweeter wel degelijk heel fraai kan klinken, dus je hoeft jezelf hier niet te verdedigen. Ik ben nu niet voor niets met de Thiel units aan de slag gegaan.  ;D

Jouw creatie is nog steeds imponerend by the way.....

Beste,

Zo zie je maar weer dat hoe 'nauwkeuriger' en 'sneller' de tweeter (dit heeft overigens ook met de zeer wijde dispersie te maken!) erg afhankelijk wordt van apparatuur.. dat heb ik zelf dubbel en dik ondervonden.

Maargoed, ik hoop dat je nog steeds een keer komt luisteren! Als mijn Sphinx weer terug is dan is het wat mij betreft goed. En ook hoop ik jou nieuwste ZEER MOOIE creatie te mogen beluisteren!  ;)

Hobbyen is het leukste wat er is  ;D -ipv doodnormaal audio'liefhebber' zijn.

Mvgr, Sherwin

jeroen_B

@Dennis,

Laatst ook al iets gelezen over die lamello's. Hoe werken die dingen precies?
Hoe maak je die sleuven precies op maat?

Ga je ook nog verstevigingsschotten in de kast plaatsen ?

DennisG

#40
@Jeroen

Lamello's zijn in principe een soort deuvels. De sleuven breng je aan met een lamellofrees. Dit is de mijne:



Er komt nog een uitgebreide matrix in de kasten. Hier ga ik aan beginnen nadat ik de tweede kast gereed heb.

Overigens knaagt er iets in mijn hoofd......... ik vraag mij af of ik een kans gemist heb door geen lood tussen de laag MDF en spaanplaat te verlijmen, zoals onder andere Erik heeft gedaan.  Wat denk jij Erik???


Erik van Voorst (in memoriam)

Tja...kan ik nooit goed op antwoorden... ;D

Zeg ik....een gemiste kans....voel je je rot....

Zeg ik.....nee hoor valt wel mee....waarom doe ik dan al die moeite... >:D

Je kan mischien de loodplaatjes nog kwijt aan de binnenkant  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DennisG

#42
Ha Erik,

Bedankt voor dit heldere antwoord.... daar kan ik iets mee ;D

Ik moet de tweede kast nog bouwen, dus het idee was dat indien het een echte gemiste kans zou zijn ik de eerste kast opnieuw kan bouwen.

Ik heb er inderdaad ook aan gedacht om het lood aan de binnenzijde aan te brengen. Zelfs de buitenzijde zou een optie zijn, aangezien ik de kasten toch nog met 3mm MDF ga bekleden. Dit zou echter wel betekenen dat de externe maatvoering gaat afwijken, dus dat doe ik maar niet.

Ik ga even met mijzelf in beraad......  ^-^

jeroen_B

@Eric,

Geeft het verwerken van een loodplaat in de baffle problemen met fineren als je de facetten fineerd ?
Moet je dan de facetten bekleden met een dun mdf plaatje wanneer je met lood in de baffle werkt dus ?
Wanneer ga je overigens fineren :D
Hoop dat je een uitgebreid verslag daarvan gaat maken !

Jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi, als je kunt bekleden is dat altijd beter anders even voorstrijken met lijm o.i.d. om het lood een beetje te sealen kan misschien gaan reageren op het fineer als het " nat " wordt.

off-topic:

Ik ben nog even met mijn HT bezig...maar dat zijn nu echt de laatste dagen en dan pak ik de xXx-bouw weer op...alvast dank aan ieder voor het geduld. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

Quote from: Erik van Voorst on November 11, 2004, 18:34:26


Ik ben nog even met mijn HT bezig...maar dat zijn nu echt de laatste dagen en dan pak ik de xXx-bouw weer op...alvast dank aan ieder voor het geduld. ;D

Hoezo, wie heeft er hier op het forum geduld dan ?

:D

DennisG

Dit weekend tussen de regen en de (kraam)visite door toch nog geprobeerd wat stukjes hout te zagen voor de tweede kast.

Op de onderstaande foto zie je dat ik met behulp van twee latten de hoek van 9 graden heb uitgezet. Zo weet ik zeker dat ik maatvast blijf.



Ik zaag met een handcirkelzaag en geleidelrail van Festool. Fantastisch spul......




jeroen_B

Als je kraamvisite hebt gekregen moeten we je eerst nog even feliciteren geloof ik!

Ziet er goed uit die geleiderail en die handcircelzaag.Is dat een set of kun je die geleiderrails los kopen voor elk merk machine ?
Goed idee om eenmalig een mal te maken voor de hellingshoek. Neem ik mee in mijn bouwplan!

Jan Deckers

Hi Dennis,

ten eerste (naar ik meen althans) proficiat met de kleine. Ik zag net mijn kersverse nichtje nog op de verjaardag van mijn oudste (ahum hij is al 4...vandaag geworden). Is het een jongen of meisje?
Verder heel erg mooi werk. Ik volg het met plezier, dit wil ik ook nog eens naast min TL. Dat Festool is inderdaad heeeeeeel erg mooi spul :D :D :D. Audiovriend Marco heeft het ook en heeft me daar al heel erg mee geholpen (en jaloers gemaakt). Dus, ik ga zeker sparen voor een zaagtafel.

Succes,

GRTN,

Jan

DennisG

#49
Ha Jan en Jeroen,

Bedankt voor de felicitaties.........

Onze dochter, Fiene Anne, is al weer 8 weken geleden geboren. Goh, de tijd vliegt voorbij....... Aan de stroom visite is nog geen einde gekomen; geeft ook niet, want het is best gezellig  ;)

@Jeroen
Volgens mij is de geleiderail specifiek bedoeld voor de Festool cirkelzaak. De zool heeft namelijk een sleuf die precies op de rail past.


Voor de liefhebber heb ik nog een paar fotootjes van de constructie van de kast.



Zoals je op de foto kunt zien, heb ik de zijwanden voor verlijming met het achter- en de bovenpanelen verlijmd met het 16mm spaanplaat. De achterwand en de boven- en onderpanelen komen tegen het spaanplaat aan te liggen. Samen met de lamello's kan hierdoor het verlijmen eigenlijk niet meer fout kan gaan.

Onderstaand plaatje laat nog even de lamelloverbinding zien.



En tenslotte heb ik de de twee kasten voor de vorm nog even gebroederlijk naast elkaar laten poseren... Het lijkt al heel wat, maar de tweede kast is nog niet verlijmd.



Volgend weekend hoop ik de tweede kast te verlijmen en een begin te maken met de matrix.