Avalon Eidolon

Started by DennisG, November 9, 2004, 11:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Peter Schut

QuoteDat gaat je dan waarschijnlijk wel rendement kosten...

Precies mijn punt, maar dat is natuurlijk het grote verschil tussen gewoon wat filteren en een echt optimaal resultaat.
Ik denk ook dat de theorie je maar to een bepaalde kwaliteit brengt, en dat een top resultaat veel tweaken en luisteren is. (en weten wat je doet)

Rob, hoe wil je aan de eidolons gaan meten?

Dennis, heb je al een filter idee voor ogen. zijn er hier al dergelijke modellen gebouwd?
Ik ben zeer beniewd, want ik ben in het verleden altijd zeer trots geweest met het eindresultaat om later toch weer minder tevreden te eindigen. Zelf bouwen kan een enorme kick geven, maar is vaak frustrerend. Met electronica heb ik veel meer ervaring en veel betere resultaten, daar vind ik alles veel meer voorspelbaar. Hier weet ik ook bijna altijd hoe het gaat klinken.

Bij m'n laatste speaker had ik niets aan het toeval overgelaten, 120kg kast, Eton + Dynaudio (Esotar) Volledig Siltech bedrading, inclusief de spoelen. Het resultaat was na wat tweaken super, maar de Eidolon is beter.

Daarom heb ik speakerbouw aan andere overgelaten ........ maar het kriebelt wel moet ik zeggen

DennisG

QuoteDennis, heb je al een filter idee voor ogen. zijn er hier al dergelijke modellen gebouwd?

Het wordt in ieder geval een seriefilter. Of het een drieweg of een twee- en een halfweg wordt staat nog niet vast. Met de Thiel C2 89-T6 middentoner staan beide opties in ieder geval open. Tony Gee heeft onlangs de SOUP op zijn website gepresenteerd. (http://home.hetnet.nl/%7Egeenius/index.html). Zeer waarschijnlijk zal het filter van de SOUP als vertrekpunt dienen.

Ik ben in de zelfbouwwereld nog geen Eidolon kopies tegen gekomen. Wat dat betreft is het dus een kwestie van zelf het wiel uitvinden.

Peter Schut

Ik het "SOUP" verhaal gelezen, zeer indrukwekkend.

En een goed uitgangspunt denk ik.

succes

Bart_M


Rob_Dingen

Hoi Peter

Ik heb daar speciale meet apparatuur voor waarmee ik eigenlijk alles kan meten.
Het is een PC met een speciale meetkaart en een versterker waar je dan gewoon de speaker op aansluit en kan dan de impedantie meten en ander soort metingen.
Ik zou ook graag nearfield willen meten per unit om de filter hellingen te weten en de maten van de kast op schrijven.
En als laatste natuurlijk luisteren.
Wil van te voren wel een briefje tekenen voor eventueele schade te vergoeden ;D

Rob

DennisG

Waarschijnlijk wil je ook de units er even uit schroeven om wat meer inzicht te krijgen in de opbouw van de kast.........  ;)

Rudo

En eventjes Mundorf Silver oil/gold condenstoren monteren want die standaard c's van Avalon kunnen echt niet door de beugel.....  ;D ;D ;D

Prachtige kasten Dennis! Echt vakwerk. Als ik een pet droeg nam ik 'm af voor je.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Peter Schut

Ik denk dat ik nog even niet mijn Eidolons aan "reverse engineering" ga blootstellen.

QuoteEn eventjes Mundorf Silver oil/gold condenstoren monteren want die standaard c's van Avalon kunnen echt niet door de beugel..... 

Als ze nou niet klinken mag je zeggen wat je niet laten kunt,  ik neem aan dat je ze nog nooit gehoord hebt!
Of ben jij iemand die een van de meest uitgebalanceerde speakers ter wereld aanschaft 30k lichter is en dan even een paar "Mundorf" C-tjes gaat plaatsen .......

Dennis, je werk ziet er top uit ..........

Rob_Dingen

Hoi Peter

Jammer ik zou ze niet slopen hoor alleen maar meten schijnbaar weet je niet hoe het werkt of je wilt liever geen vreemden over de vloer ;D
Doormeten is net zo schadelijk als muziek luisteren.
Maar goed ik heb respect voor je keuze begrijpelijk.

Rob

DennisG

Dank voor het compliment Peter. We zijn weer on topic.........  ;D

Peter Schut

Rob,
Ik weet precies hoe gemeten wordt.
Ik had de eerste Audio precision Sytem 2 in Nederland.

Maar ik heb het inderdaad niet zo op vreemden over de vloer. Het is niets persoonlijk

Maar dat "vreemd" kan altijd nog veranderen. Misschien meet ik ze zelf nog wel eens. Ik heb daar een AP applicatie voor gezien.


Bart_M

Je zou ze eigenlijk eens naast de speakers van Rob moeten zetten....
Ik ben wel heel nieuwgierig naar deze vergelijking....

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb ze al een paar keer uitgebreid beluisterd dat waren de diamons met ook een Theata Casablanca III voorversterker alleen de einbakken waren ook van Theta die ikzelf niet heb.
En er zijn zeker overeenkomsten tussen die 2

Rob

Peter Schut

Rob, wat voor speakers heb jij ...... sorry als het algemeen bekend is ik ben nieuw hier

Rob_Dingen

Hoi Peter

Zelfbouw

Peter Schut

En Rob....... klinken ze een beetje?
zijn het focal units? hoe is de overgang van LF naar midden (onderkant stem)?

Dennis:
Ik heb nog eens wat folders bekeken van Avalon, en ik denk dat die inhoud van 75 liter misschien gehaald word door een niet massief front.
In hun algemene folder van een paar jaar terug zie je een Eidolon in 'ruwe vorm"
Daar zie je dat het front ongeveer 25mm dik is, een vertikale MDF lat (midden kast) van 7cm en dan weer een front plaat. Dit maakt voor een 12cm front.
Hierdoor ontstaat een ruimte ter hoogte van de Eton konus boven en onder de unit,
De constructie is niet massief, maar zal wel zeer stijf zijn. Het "geringe" gewicht van 68kg laat een massief front ook niet toe.
Mijn Ascent kloon die wel massief was en slechts gering groter woog 120kg

Het is maar een idee, ik heb er niet aan gerekend.

Rob_Dingen

Hoi Peter

Dat wil ik niet over mijn eigen speakers uitspreken maar ze zijn zeker niet slecht.
Het zijn inderdaad Focal units en ik heb sinds een maand of 2 weer een nieuw filter die overall een stuk beter klinkt qua stereo beeld en detail in het laag wel kleurt nu een beetje de onderkant van de stem wat ik er nog uit probeer te krijgen.
Voorheen had ik dat niet maar de rest is een stuk beter geworden dus wil niet meer terug en probeer het op te lossen het is overigens niet schokkend maar bij sommige stemmen kun je het horen.

Rob

Robbo

@Rob, laat hem anders een keer langskomen.  Volgens mij heb jij geen moeite met vreemden over de vloer  ;D

DennisG

Ha Peter,

Over de baffle van de Eidolon is al heel wat gespeculeerd. Het klopt inderdaad dat de baffle niet uit massief MDF is opgetrokken. In de baffle zit een kamer in de vorm van een ruit opgesloten ten behoeve van de Eton. De kamer voor de middentoner zit waarschijnlijk volledig in de baffle, maar ik heb geen idee hoe deze kamer gevormd is. Ik heb nog eens zitten rekenen aan de 75 liter en het is inderdaad mogelijk. Reken maar mee:

De Eidolon meet: h:110cm b:30,5cm d:43,2cm. Avalon gebruikt geen sandwich voor de wanden, maar puur MDF. Laten we uitgaan van 3cm. Volgens de review van Hi Fi news is de baffle op zijn dikste punt 15cm. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat Avalon er in geslaagd is 50% van de baffle als volume aan te wenden. Ik kom dan op een volume uit van:

(110-3-3)*(30,5-3-3)*(43,2-3-7,5)=83,3 Liter. Volume voor de middentoner er af, matrix eraf en je komt inderdaad uit op zo'n 75 liter.

Groet,
Dennis 

DennisG

Vandaag weer een stukje opgeschoten. De matrix is inmiddels gereed. Zie hier het resultaat:



Duidelijk te zien is de ondersteuning van zowel de magneet van de Eton als van de Thiel middentoner.

De volgende foto's geven een beeld van de constructie:









Volgende stap is het verlijmen van de baffles. Dan de kast voorzien van een laatste laag MDF van 3mm. Vervolgens wordt het spannend............ de facetten  ;D

DennisG

Eerste kast in de klemmen..........



Tot op heden heb ik voor al het lijmwerk witte houtlijm gebruikt.  Voor het verlijmen van de baffle heb ik echter voor PU lijm gekozen. Deze lijm is licht vullend waardoor ik zeker weet dat de boel luchtdicht is. Daarnaast is de lijm supersterk.

Peter Schut

Ziet er indrukwekend uit Dennis!

Een massief front, is een "understatement" hier.
Heb je de units al gekocht? en waar ga je het fineer halen in Arnhem toevallig?

Ik las dat je niet de Eidolon units gaat nemen, wat is je reden?

DennisG

Dank je Peter.

Ik heb de units, op de tweeter na, liggen. Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om de Thiel C2 12/6 tweeter te gaan gebruiken. Deze staat in bestelling. Op de middentoner na gebruik ik dus dezelfde units als Avalon. Ik heb voor de C2 89/T6 gekozen om wat flexibeler te zijn met de filtering. De C2 89/T6 maakt een 2,5weg in principe mogelijk. Met de C2 79 is dat, omdat dit een echte middentoner is,  een lastiger verhaal. Daarnaast heeft de C2 89/T6 op papier de betere specificaties. Zo heeft deze unit een titanium spreekspoel en een veel sterkere aandrijving dan de C2 79. Of het in de praktijk ook een verstandige keuze is zal moeten blijken.......

Het fineer ga ik inderdaad in Arnhem halen. Volgende week ga ik ze een bezoekje brengen.

Groet,
Dennis

ruud2

Hallo Dennis,

hopelijk heb je meer geluk met  de c12's dan ik , een levertijd van 5 !! maanden was toch wel lang .
had alles te maken met het verdwijnen van focal voor de hobby markt.
hopelijk is de markt weer wat gestabiliseerd en zijn ze snel leverbaar zodat je snel verder kunt bouwen.

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

OEFFFF..... 5 maanden is wel erg lang.........

Heb ik wel de tijd om de speakers fraai af te werken. Ik kom zojuist terug uit Arnhem, alwaar ik een compleet boekje fineer heb aangeschaft. Birdseye maple.... :P



Het viel overigens nog niet mee om te vinden wat ik zocht. De Arnhemse Fijnhouthandel heeft ongelooflijk veel fineer op voorraad, maar mede vanwege de hoeveelheid snijafval had ik nogal wat nodig. Ik wil namelijk perse een spiegellijn in het hart van de speaker. Dit kost fineer. Uiteindelijk heb ik een boekje kunnen kopen, bestaande uit 16 bladen van 2m x 30cm. 11m2 dus....... Lijkt veel te veel, maar ik kom er precies mee weg.

Ze hebben mij overigens wel fantastisch geholpen. Aardige lui!!! Ik had er wel al eerder gekocht, maar tot dusver alles via de telefoon en de pakketdienst.