Avalon Eidolon

Started by DennisG, November 9, 2004, 11:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DennisG

Al lange tijd koester ik de stille wens een speaker te bouwen naar het voorbeeld van de Avalon Eidolon. Eerlijkheidshalve dien ik hierbij op te merken dat deze wens mij in eerste instantie niet zo zeer werd ingegeven vanwege de kwaliteit van de weergave....... ik heb de speaker namelijk nog nooit mogen beluisteren. Het uiterlijk van de Avalons (alle typen) is naar mijn mening echter onovertroffen. De speakers zijn in mijn ogen door de facetten zo prachtig in balans.

Ondanks dat ik hobbymatig mijn vrije tijd graag besteed aan zelfbouw, ben ik niet het type dat klakkeloos aan het bouwen gaat zonder te weten waar ik aan begin. In dit geval zeker ook gezien de kosten. Daarnaast heb ik al weer lange tijd geleden een zelfbouwspeakertje met een thiel tweeter mogen beluisteren dat mij, om het voorzichtig uit te drukken, nu niet echt imponeerde. Dit heeft er toe geleid dat ik het project voor lange tijd in de koelkast heb gezet.

Tot op enkele weken geleden............... ::)

Ik denk al weer zo'n anderhalf jaar geleden bij Edgar Beers (http://members.home.nl/edgar.beers/) voor het eerst de Provenance heb beluisterd, waarin hij de Thiel C2 95/T6 als middentoner heeft toegepast. Voor het laag gebruikt hij de 11" Eton. Om een lang verhaal kort te maken: een prachtige speaker. Een laag om van te smullen; strak en gedefinieerd. Daarnaast een zeer gedetailleerd, maar niet te analytisch middengebied. Na het horen van deze speaker wist ik het weer zeker........ er komt een Eidolon!!! Ik heb de Provenance nu een aantal malen beluisterd en nog steeds weet deze speaker mij te imponeren.

In overleg met Tony heb ik besloten even zijn ervaringen met de Soup af te wachten, alvorens met de bouw te beginnen. Enkele weken geleden heb ik de Soup uitgebreid beluisterd en ook ditmaal was ik weer zeer onder de indruk van de Thiel units. Direct na deze luistersessie ben ik met de bouw begonnen.

Het is mijn bedoeling jullie via dit topic middels een fotoverslag op de hoogte te houden van de vorderingen.






ruud2

een uitstekende keus Dennis ! de eidelon ken ik van een vriend en als je dit kunt evenaren heb je een echte aanwinst!
ik kijk met belangstelling je verslag tegemoet, veel succes en bouwplezier!

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

#2
Dank Ruud!!

Alvorens ik de eerste foto's laat zien eerst iets over de keuzes die ik heb gemaakt.

De units:

  • Als middentoner zal de Thiel C2 89/T6 worden ingezet. Dit is wat Thiel over deze unit zegt: The Thiel & Partner C2-89/T6 is a bass-midrange driver with a 90 mm light weight concave ceramic dome, high loss rubber surround and titanium voice coil former. Made without ears for high excursion. Designed for small 2-way systems as bass-midrange driver or high quality 3-way systems as low midrange. Very high resolution and very good dispersion up to 5 kHz. Low resonance frequency allows first order filtering and a crossover frequency as high as 4000 Hz. The ultra hard ceramic dome material moves like a piston well above the audible frequency band and the high internal sound velocity features very low distortion and virtually no coloration.
  • Het laag wordt verzorgd door de welbekende Eton 11-581/50 HEX
  • De keuze voor de tweeter heb ik nog niet definitief gemaakt. Zeer waarschijnlijk wordt het de nieuwe Thiel C2 13/T6 met 25mm concave ceramic dome en neodym magneetsysteem.

De kast:

  • De baffle wordt opgebouwd uit meerdere lagen MDF. Een totale dikte van 11,5cm is nodig om de facetten te kunnen aanbrengen
  • De kast wordt opgebouwd uit een sandwich van MDF en spaanplaat
  • In afwijking van de originele Eidolon wordt deze speaker een gesloten kast. De belangrijkste overweging hierbij is dat kwaliteit voor mij boven kwantiteit gaat. Hoe strakker het laag hoe beter


Rob_Dingen

Hoi

Dus je gaat hem niet nabouwen maar hij lijkt er qua uiterlijk op.

Rob

Matthijs Jager

Quote from: DennisG on November  9, 2004, 12:06:57
In afwijking van de originele Eidolon wordt deze speaker een gesloten kast. De belangrijkste overweging hierbij is dat kwaliteit voor mij boven kwantiteit gaat. Hoe strakker het laag hoe beter[/li]

De Eidolon is ook vrijwel een gesloten systeem. De poortafstemming is zo ontzettend laag (rond de 20hz als ik me niet vergis) dat er erg weinig output van de poort te verwachten is.

Wat ga je met het filter doen? Je kan deze prachtige units natuurlijk in een erg goede kast zetten maar uiteindelijk wordt je speaker gemaakt door het filter.
Ik ben benieuwd! Ik denk zelf ook al tijden over een Eidolon kloon maar ben er nooit toe gekomen omdat ik niet echt overtuigt ben van mijn eigen filter kennis :)

DennisG

#5
Ha Rob,

Als je het zo stelt.... ja, dat klopt. Net zo goed als de Soup geen exacte kopie is van de Opus Ceramique wordt mijn Eidolon-achtige geen exacte kopie van het origineel. Lijkt mij ook heel lastig..... Ten eerste gebruikt Avalon zeer waarschijnlijk gemodificeerde units die voor ons zelfbouwers niet verkrijgbaar zijn en ten tweede is het originele filterschema geen openbaar bezit. Daarnaast heb ik een globaal beeld van hoe Avalon haar kasten bouwt, maar exact weet ik het niet. Er zijn dus een hoop variabelen die wij als zelfbouwers zelf moeten invullen. Waarom dan ook niet een aantal wijzigingen naar eigen smaak en omstandigheden aanbrengen? In mijn geval kies ik voor een andere middentoner, namelijk de C2 89/T6 in plaats van de C2 79 en plaats ik de 11"Eton in een gesloten kast in plaats van in een basreflex. De vormgeving en externe maatvoering zal wel exact hetzelfde zijn als bij het origineel. Laten we houden op een eigen interpretatie.


@Matthijs
De basrefelex poort van de Eidolon is inderdaad op een zeer lage frequentie afgestemd, 19Hz om precies te zijn. Hiermee gedraagt de kast zich grotendeels als een gesloten kast. Klopt.

Het filter bepaalt voor een zeer groot deel het eindresultaat, net zoals de kast en de units. Voor het filter zal ik gebruik maken van de expertise van Tony Gee. Omdat het bepalen van het 'ideale' filter geen exacte wetenschap betreft, maar zeker ook smaakafhankelijk is, is het echter niet zo dat ik de volledige ontwikkeling uit handen geef. Het fine-tunen dient zo en zo in mijn eigen luisteromgeving plaats te vinden. Tony heeft met de Soup inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met de Thiel units. Van deze ervaring kan ik dankbaar profiteren.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke leuk...ga ik in de gaten houden  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DennisG

Hier dan de eerste foto's van de opbouw van het frontpaneel. De baffle is opgebouwd uit 6 lagen MDF, met een totale dikte van 11,4 cm (12+22+18+22+18+22 mm). Ik ben begonnen met laag 2 en 3. Deze lagen van 22+18mm heb ik eerst verlijmd en daarna gezaagd. Vervolgens heb ik de doorvoergaten voor de units met de bovenfrees aangebracht.



Vanaf dit punt heb ik laag voor laag opgebouwd. Dit in verband met de maximale zaagdiepte van mijn zaagmachine. Alle panelen zijn overmaats gezaagd en vervolgens verlijmd. Met de kantenfrees heb ik de lange zijdes na verlijming exact op maat gemaakt. De korte zijdes heb ik na verlijmen in de hoek van 9 graden gezaagd.





R

Succes dennis. Ik zal je topic blijven volgen. Gave speakers.

DennisG

#9
De Thiel C2 98/T6 heeft een nogal forse magneet die de unit bij een dikke baffle volledig afsluit. Vandaar dat vanaf de derde laag de doorvoer een stuk ruimer is genomen. Hiermee kan de unit voldoende 'ademen'. Daarnaast ontstaat hiermee al een deel van het benodigd volume. Ik heb het voornemen het gat aan de linker- en rechter zijde nog wat ruimer te maken.



Een deel van het volume voor de 11" Eton wordt tevens uit de baffle gehaald.



Wellicht niet zo duidelijk te zien is dat het gat van de woofer aan de binnenzijde met een kantenfrees netjes is afgerond. Dit om de luchtstroom zo goed mogelijk te 'geleiden'. Ook bij de doorvoer van de middentoner zie je dat ik heb geprobeerd de luchtstroom zo min mogelijk nadelig te beïnvloeden.

Sullivan

Hoi Dennis,

Kan je vertellen hoe je de tweeter en mid-unit hebt gefreest? Heb je hier bijvoorbeeld een mal voor gemaakt?

mvg,
Frank

DennisG

Ha Frank,

Voor de eerste twee lagen van de baffle heb ik inderdaad gebruik gemaakt van een mal. Uit een plaatje MDF van 4mm heb ik met behulp van een decoupeerzaag de benodigde vorm uitgezaagd. Vervolgens heb ik met een copieerring de gaten uit de baffle gefreesd. Afhankelijk van de maat van de copieerring en de maat van de frees dient de mal wel een paar mm groter te zijn dan het gat dat je uiteindelijk wilt frezen. Vanaf de 3e laag van de baffle heb ik de gaten voor het verlijmen eerst grof met een decoupeerzaag aangebracht en vervolgens met een kantenfrees exact op de maat van de vorige laag gefreesd.  Dit zie je goed op deze foto:


DennisG

Wellicht ten overvloede hierbij nog een plaatje waarop de volledige baffle te zien is. Ik ben vergeten te vermelden dat de tweeter een eigen 'kamertje' heeft gekregen. Vandaar geen gat aan de achterzijde......


Sullivan

Quote from: DennisG on November  9, 2004, 13:34:45
Voor de eerste twee lagen van de baffle heb ik inderdaad gebruik gemaakt van een mal. Uit een plaatje MDF van 4mm heb ik met behulp van een decoupeerzaag de benodigde vorm uitgezaagd. Vervolgens heb ik met een copieerring de gaten uit de baffle gefreesd.

Sorry, maar dit begrijp ik niet zo goed. Wordt een mal gezaagd met een decoupeerzaag wel strak genoeg? Bedoel je met copieerring, een copierfrees?

Heb je de units al om te passen?

mvg,
Frank

DennisG

@ Sullivan

Het gaat bij deze gaten om de doorvoor van de units door de baffle. De gaten hoeven in principe niet zo perfect te zijn. Ze zijn het overigens wel. Je kunt met een decoupeerzaag heel precies zagen, mits je er even de tijd voor neemt. Een copieerring is een ring die je aan de zool van de bovenfrees bevestigt. De ring dient als geleidder voor de mal. De frees steekt door de ring. Ik zal er binnenkort even een fotootje van maken, dan wordt alles duidelijk.

Het verzinken van de units moet nog gebeuren. Dit moet echt perfect zijn. Dit doe ik pas na het fineren. Ik heb de units, op de tweeter na, al in mijn bezit. Hier zal ook nog een fotootje van maken.

ruud2

oei Dennis, hoe had je gedacht het verzinken te doen?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

#16
Hoezo oei ????

Gewoon wederom met een mal en een copieerring. Wanneer je fineert na het infrezen heb je een hell of a job aan het netjes uitsnijden en schuren van de uitsparingen van de units. Het verzonken deel is namelijk niet diep genoeg om een kantenfrees te kunnen gebruiken. Ik heb dit meerdere malen aan den lijve ondervonden, met vaak een beschadiging tot gevolg. Frezen na het fineren levert een superstrak resultaat op. Het lijkt wellicht risicovol, maar met een goede voorbereiding is dit echt niet het geval. 

Sullivan

Quote from: DennisG on November  9, 2004, 14:24:59
Het verzinken van de units moet nog gebeuren. Dit moet echt perfect zijn. Dit doe ik pas na het fineren. Ik heb de units, op de tweeter na, al in mijn bezit. Hier zal ook nog een fotootje van maken.

Aha, hier zit de verwarring. Ik dacht dat je het verzink-gedeelte met een gedecoupeerzaagde mal had gedaan. Ik begrijp het nu. Ook de copieerring is duidelijk.

mvg,
Frank

ruud2

#18
ik frees de gaten vanuit een middelpunt, jij doet dit met een ring en copieerfrees vanuit een gat vandaar mijn opmerking.
echter na het fineren gebruik ik wel een copieerfrees( zonder ring, maar met lagertje;lager dan 5 mm) en dat geeft ook een strak resultaat, kortom meerdere wegen naar het zonnige Rome.

groet,ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Quote from: ruud2 on November  9, 2004, 15:24:42
ik frees de gaten vanuit een middelpunt...

Hoe doe je dat met de b.v. de tweeter die niet rond is?

mvg,
Frank

DennisG

Het gat voor de woofer heb ik ook met een cirkelgeleider gefreesd. De verzinking voor de woofer zal echter wel weer met een mal moeten, aangezien het nu ontbreekt aan een middelpunt.  ;D

Sullivan

Quote from: DennisG on November  9, 2004, 15:33:48
...aangezien het nu ontbreekt aan een middelpunt.  ;D

Daarom ga ik voor Ruud zijn methode.  :D

mvg,
Frank

ruud2

#22
@ Frank, de gaten van de tweeter zijn bij mij cnc gefreesd
kijk wel ff of het lagertje van het copieerfreesje niet te hoog is , want Dennis heeft daar wel een punt indien deze wel te hoog is!
voor rechte lijnen bij de tweeter kan je uiteraard ook een geleiderail (plaat of lat) nemen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Quote from: ruud2 on November  9, 2004, 15:52:05
@ Frank, die zijn bij mij cnc gefreesd

Oh ja, das waar ook, even vergeten.

mvg,
Frank

DennisG

Op de onderstaande foto is te zien hoe de magneet van de Thiel middentoner de ruimte in de baffle opvult.



Ik ga de ruimte nog een beetje vergroten om de unit wat meer lucht te geven.