Avalon Opus Ceramique

Started by Jinsu, November 7, 2004, 17:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marc Heijligers

Quote from: Jan Deckers on November  7, 2004, 21:57:12
Volgens Tony zou het inderdaad nog beter kunnen als de Baffle inderdaad dikker is (in vergelijk met de huidige Soup, althans dat vertelde hij me een uur geleden). Reken even uit hoe dik de baffle is op de plaats van de woofer, en de midwoofer. Ik denk meer dan genoeg. 120mm is m.i. overdreven.

In de Elektuur luidspreker (no. 4) special is uitgebreid getest (lees gemeten) wat de effecten van dikker hout is betreffede resonanties. Daar kan je zien dat dikkere platen op zich schelen, maar dat het effect van verbindingsbalken vele orde groottes groter is. Daar kan je zien dat een box met 19mm spaanplaat met 3 verbindingbalken veel minder trillingen vertoont dan een box met 44mm spaanplaat. Het voordeel van de Avalon kast met al zijn schuine schotten, plus alle interne schotten is evident.

Als je op de kast klopt kan je dat ook horen. Ik heb op zowel op de zelfbouw kasten geklopt, alswel op de orginelen. De zelfbouwkasten klinken op de meeste plaatsen beter gedempt. Met name de orginele Avalon kasten klinken bij kloppen op de zijkanten enorm hol. Ook de zelfbouwkasten klinken op die plaats minder gedempt dan op overige plaatsen, maar stukken beter dan het orgineel. Uiteraard is kloppen slechts een indicatie.

M.v.g.,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Jinsu

Hoi Dennis,

Bedankt voor de tips, maar de kans is groot dat ik de hele kast laat cnc frezen door het bedrijf. Aangezien ik anders nog een heleboel gereedschap zou moeten kopen. Ik heb ze al een mail gestuurd betreffende de vraag over hoeveel assen hun CNC-frees heeft ;) . Daarnaast weet ik nog niet zeker of ik ze laat fineren, het kan zijn dat ik ze laat spuiten met zwarte piano-lak 8) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

ruud2

#52
hoi Jens,

hierbij de foto's van de verbindingen van de sub-kasten.
je ziet dus dat er altijd (minstens) twee haaks op elkaar staande verbindingen zijn (per doorsnede) .
verder geef je aan dat je alles wilt laten frezen of zelf anders gereedschap moet kopen, wellicht moet je erdan eens overdenken om toch een kant en klaar pakket te kopen, waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit en heb je een beproefd concept.
ga je toch laten frezen maak tevoren duidelijke afspraken.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jinsu

Hoi Ruud,

Ziet er wel stevig uit ;) . Voordat ze de definitieve opdracht krijgen vinden er een paar gesprekken plaats, ze moeten zich wel precies aan de tekeningen houden, geen zin dat dadelijk iets niet klopt :) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Robbo

@Jens

Dus je kunt gewoon de exacte maten, hoeken en gaten opgeven bij dat bedrijf en dan frezen ze het voor je op maat ??

Jinsu

Hoi Robbo,

Dat ben ik dus momenteel aan het uitvissen. Mijn huidige speakers bijvoorbeeld frezen ze voor 150 Euro, zie mijn link onder audio ;) . Ik hou jullie wel op de hoogte.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Robbo

Dat zou wel handig zijn.   Niet dat ik een set Avalons wil nabouwen, maar heb wel ideeen voor een paar andere DHZ projectjes.

Jaqo

Quote from: Sullivan on November  8, 2004, 15:05:50
Ik ga voor de variant met de profielen en de handzaag. Ook de rest ga ik (waarschijnlijk) niet in verstek zagen. Dat is namelijk niet erg makkelijk i.v.m. met de helling.

Eerlijk gezegd denk ik dat de manier met de frees het meest betouwbare (en herhaalbaar) resultaat geeft. Met de handzaag kost het veel tijd om de facetten weer mooi af te werken zeker bij zulke grote facetten. Met de frees heb je in 1 keer een mooi glad resultaat. Wel nog plamuren natuurlijk  ;)

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

ruud2

niks plamuren Jaco, frezen met zijdelingse geleiding en daarna de bandschuurmachine erover , strak zonder noemenswaardige afwijkingen.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jinsu

Hoi,

Ik heb het er nog met het bedrijf over gehad, en zij gaan er vanuit dat zelfs 2 x 30mm voor de baffle niet voldoende is als hij maar uit een stuk bestaat. Omdat het tamelijk ingewikkelde box is, is de prijs er ook naar. Maar het blijft in ieder geval goedkoper dan apparatuur die ik zou moeten aanschaffen ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

Hoi jens,

Wat zijn de kosten dan voor een stelletje speakers ?
Misschien dat je meerdere mensen zover krijgt een bestelling bij hun te doen waardoor het goedkoper word ?

Jeroen

Sullivan

Quote from: Jinsu on November  9, 2004, 16:44:02
Ik heb het er nog met het bedrijf over gehad, en zij gaan er vanuit dat zelfs 2 x 30mm voor de baffle niet voldoende is als hij maar uit een stuk bestaat.

Daar waren we toch al achter ;). Minimaal 8 cm, maar als je de baffle dik genoeg wilt hebben onder de facetten moet je nog dikker nemen.

mvg,
Frank

Scheu Premier2

Hoi forum genoten

Ik volg dit project al langer en nu dat het filter klaar is wil ik ook gaan starten. voor diegene die de hoeken wil zagen heb ik nog een leuk topic van:

www.htguide.com/forum

zoek in mission possible diy en dan in het topic M8ta fun or work.

Hier zie je duidelijk hoe zoiets wordt aangepakt. (Ze geven ook ongegrond af op Guido grrr.)

De diepte van infrezen voor de unit heeft oa te maken met de dikte van het te gebruiken fineer of andersoortige afwerking.

Een thiel power-buy klinkt goed, en een mogelijke samenwerking om de kasten te bouwen ook.

tot later.

Scheu Premier 2
Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

jeroen_B

Thanks voor de link sheu premier !

Het driver merk Hivi wat hij daar gebruikt ken ik niet. Is dat hier ook te krijgen?
Heel interessant dit project.
Helaas is me niet helemaal duidelijk wat hij nu precies voor drivers gebruikt.
Tijdens de duur van het topic vliegen de namen en type's me om de oren heen. Heb ook geen flauw idee wat de kosten zijn van deze drivers en of ze hier te krijgen zijn.

Zo te zien is hij er dit jaar nog niet klaar mee helaas. Ben benieuwd wat deze gaat kosten om te bouwen en of er goede documentatie vrijkomt over hoe het te bouwen.

Jinsu

Hoi,

Geen afgebakende ruimte voor de tweeter ::) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jaqo

Quote from: ruud2 on November  9, 2004, 16:08:31
niks plamuren Jaco, frezen met zijdelingse geleiding en daarna de bandschuurmachine erover , strak zonder noemenswaardige afwijkingen.

Als je ze gaat fineren zal dat ongetwijfeld genoeg zijn. Voor de schilderaars en mensen die kasten willen laten spuiten kan wat plamuur geen kwaad.... toch?

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jinsu

Hoi,

De baffle van de Avalon Opus is 100mm dik, net een review ervan doorgelezen ;) . Nu is het de vraag of die van de Avalon Opus Ceramique hetzelfde is gebleven :-\ . Ik denk van wel, aangezien de woofer van de Opus groter is dan die van de Opus Ceramique.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

michelt

Hallo allemaal,

Bij deze mijn bijdrage voor het maken van de kast.
Zelf heb ik de Avalon nagebouwd nav foto's in het duitse blad Audio van een paar jaar geleden. Dit was destijds de Eidolon, maar ik vond de kast wat te breed dus heb ik de Eton 8-32HEX(zonder heatpipe) gebruikt . Op de foto's stonden een vooraanzicht en een onder aanzicht. Om te weten hoe de kast in elkaar zat heb ik verschillende tekeningen  op schaal gemaakt. Gaande weg kreeg ik steeds meer respect voor de bedenker/maker vd kast.

Avalon Baffle ziet er alsvolgt uit:
Lijm 2MDF platen van 18 en 12mm. dikte op elkaar. Achter de 2e laag MDF (van de voorkant gezien) zit een kamer in de vorm van een ruit. Deze kamer heeft een diepte van 60mm.(18-12-18-12mm.). De laatste plaat die hier weer opgelijmd wordt heeft een 6-hoekig gat en vormt de verbinding met de rest vd box. Voordat je alles gaat lijmen dus eerst een "ruitmal" maken, zodat je de vorm kunt kopieren met de frees.

Als alle platen op elkaar zijn gelijmd heb je dus een rechthoekig pakket MDF van 108mm.dik(18-12  -  18-12-18-12  - 18mm.) . Aan de voorzijde zit een rond gat voor de woofer en aan de binnenkant een ruitvormige kamer. Deze kamer is symmetrisch en loopt taps toe richting de C79 en de onderkant vd speaker. Er moet +/- 3cm. blijven staan tussen de C79 en de kamer.

De facetten heb ik afgetekend en vervolgens eraf gefreesd. Ik heb 2 latten van 50cm. lang op de freesmachine geschroefd. Deze vormen het denkbeeldige vlak parallel aan de facet. Op boven- en zijkant vd "baffle"heb ik geleidingsplaten geklemd. Met veel geduld(mm. voor mm.) krijg je perfecte facetten. Nadat de speaker in elkaar stond, heb ik alle zijden vd speaker en alle facetten met 8mm. MDF geplakt, welke aangedrukt werd met een granieten plaat om tot een vlakke basis vh fineer te komen. Als extra voordeel worden de allerlaatste trillingen in het gelamineerde front gedempt. Totale Baffle dikte ter plaatse van C12/C79: 108 + 8 + lijm= +/-120mm. Bij Woofer: 8+18+12=38mm.

Het middencompartiment heb ik zelf maar verzonnen:
De keuze was: Of lager laag of beter Mid. Ik heb voor het laatste gekozen en middentonerbehuizing "extreem" gemaakt.
Middentoner loopt taps toe en is geheel gevuld met schapenwol. De ontstane driehoeken tussen zijwanden en middentonerbehuizing  heb ik geheel opgevuld met quartz zand. Het gedeelte bovenop de midden kamer(achter C12) ook afgevuld met zand. Speaker weegt 56kg./st. Hoe hard je ook speelt, je voelt  geen trilling, behalve wat aan de voorkant(om die reden is Avalon hier bekleedt met vilt).

Groeten,
Michel.




Jinsu

Quote from: michelt on November 10, 2004, 14:26:20
Hallo allemaal,

Avalon Baffle ziet er alsvolgt uit:
Lijm 2MDF platen van 18 en 12mm. dikte op elkaar. Achter de 2e laag MDF (van de voorkant gezien) zit een kamer in de vorm van een ruit. Deze kamer heeft een diepte van 60mm.(18-12-18-12mm.). De laatste plaat die hier weer opgelijmd wordt heeft een 6-hoekig gat en vormt de verbinding met de rest vd box. Voordat je alles gaat lijmen dus eerst een "ruitmal" maken, zodat je de vorm kunt kopieren met de frees.

Als alle platen op elkaar zijn gelijmd heb je dus een rechthoekig pakket MDF van 108mm.dik(18-12  -  18-12-18-12  - 18mm.) . Aan de voorzijde zit een rond gat voor de woofer en aan de binnenkant een ruitvormige kamer. Deze kamer is symmetrisch en loopt taps toe richting de C79 en de onderkant vd speaker. Er moet +/- 3cm. blijven staan tussen de C79 en de kamer.

Groeten,
Michel.

Hoi,

@ all

Op de site van Avalon is dus duidelijk te zien dat de baffle uit meerdere lagen MDF bestaat en dat de baffle als 1 geheel op de rest van de kast wordt gemonteerd, als versteviging gebruikt Avalon Acoustics een kruis in plaats een vierkant met uitgeholde gaten.

@ Michel

Je zit bijna op de originele afmetingen die is precies 120mm kwa dikte. Maar ik snap het verhaal van die ruit niet echt :-[ .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

Bedoel je dus uithollingen maken in een binnenplaat van de baffle, en zijn dit de akoestische kamers die de avalons schijnen te hebben ?

Sullivan

#71
Ik bezit momenteel de Rotel 1066 pre/pro en de Rotel 1075 als eindversterking. Nu weet ik dat het altijd beter kan en mijzelf kennende zal dit ook wel een update krijgen.

Maar is deze combinatie wel in staat om de Opus Cermaique clone goed aan te sturen? M.a.w. heeft het zin om te gaan bouwen als ik voorlopig nog met deze combinatie wil draaien?

mvg,
Frank

jeroen_B

Je eindversterking kun je dan eventueel altijd nog upgraden toch?

Jinsu

Hoi Frank,

Ze raden het volgende aan voor een Opus "grotere woofer" vanaf 150 Watt bij 4 Ohm.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

Hoi,

Hier de beloofde foto's van de baffle en nog een paar interessante dingen, maar vergeet niet dat Tony Gee de inhoud voor de units heeft berekend ;) .

 

   

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.