Avalon Opus Ceramique

Started by Jinsu, November 7, 2004, 17:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Deckers

Hi,

ik heb de originele tekening van Tony. Ook daar staan de stippelijnen op, maar hou er rekening mee dat het schuin wordt gezaagd. Boven in de kast is het contact tussen zij en voorwand minstens 2cm. Hoeverder je naar beneden gaat hoe breder dit contact natuurlijk wordt.
Mijn Tony-tekening gaat echt uit van een triple sandwich aan de voorzijde (baffle) en de zijwanden zijn 1 laag mdf en 1 laag spaanplaat (resp. 22mm en 18mm).
Ik heb de soup's niet in m'n bezit, maar heb ze wel gehoord bij Tony, die mij vertelde dat Guido inderdaad van zijn (originele) tekening is/ was afgeweken.

GRTN,

Jan

Sullivan

Quote from: Jan Deckers on November  7, 2004, 20:24:11
Hi,

ik heb de originele tekening van Tony. Ook daar staan de stippelijnen op, maar hou er rekening mee dat het schuin wordt gezaagd. Boven in de kast is het contact tussen zij en voorwand minstens 2cm. Hoeverder je naar beneden gaat hoe breder dit contact natuurlijk wordt.

Hier heb je gelijk in. Maar het wordt dan wel dun ben ik bang.

Quote
Mijn Tony-tekening gaat echt uit van een triple sandwich aan de voorzijde (baffle) en de zijwanden zijn 1 laag mdf en 1 laag spaanplaat (resp. 22mm en 18mm).

Ik heb de tekening nu ook gezien die jij hebt. Maar die ik van Tony Gee heb gekregen is echt anders. Daar wordt uitgegaan van enkele wanden MDF die 30 mm dik zijn en minder tussenschotten van 30 mm i.p.v. 22 mm. Nog een groot verschil is dat de dubbelwandige variant een basswoofer inhoud heeft van 40 liter (f3=35Hz) en de enkel wandige variant heeft een inhoud van 50 liter (f3=31Hz).

Misschien heeft Tony de tekening aangepast naar aanleiding van de bouw van Guido.

mvg,
Frank

jeroen_B

#27
hi,

Inderdaad heb ik dat ook gehoord. Dat is in overleg met Tony gegaan heb ik ook gehoord. De tekening is niet zomaar aangepast omdat de kast anders was gebouwd in ieder geval.  Feit is dat er 2 tekeningen in omloop zijn en dat de goede tekening die is die van MDF is gemaakt, en met een 60 mm baffle en een 30 mm zijkant.
De soups die jij gehoord hebt is dus volgens bovenstaande manier gebouwd. Maakt verder ook niet veel uit zolang de speaker heel goed klinkt toch ? En dat doet hij volgens velen.

De baffle zou 120 mm moeten worden als hij uit 1 stuk word gemaakt om overal genoeg dikte over te houden heb ik uit betrouwbare bron. Tevens moet hij in verstek worden gezaagd.


Jinsu

Hoi,

Ik heb dus 2 tekeningen:

- Tekening A: heeft 6 tussenschoten
- Tekening B: heeft 3 tussenschoten

Nu vraag ik mij af waarom men dan het aantal tussenschoten heeft gehalveerd?

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

hoe meer tussenschotten hoe minder de inhoud van de kast. En als 3 genoeg zijn waarom zou je er dan 6 inzetten. Dat vermoed ik. Ik heb het topic van de opus kloon nagekeken en op de foto's van de bouw zie ik er 3 zitten.

Jan Deckers

Hi,

Ik ben benieuwd wie overigens allemaal de Soup gehoord hebben. Ik denk niet dat dat er al veel zijn geweest. De kasttekening is aangepast nadat Tony de speakers anders aangeleverd kreeg van Guido, zover ik weet zonder overleg. Volgens Tony zou het inderdaad nog beter kunnen als de Baffle inderdaad dikker is (in vergelijk met de huidige Soup, althans dat vertelde hij me een uur geleden). Reken even uit hoe dik de baffle is op de plaats van de woofer, en de midwoofer. Ik denk meer dan genoeg. 120mm is m.i. overdreven.

GRTN,

Jan

jeroen_B

De baffle kan op de plek van de woofer zeg 60 mm dik zijn. Aan de randen waar de facetten komen te zitten moet hij 120 mm zijn dan. Op die manier heb je overal genoeg dikte zitten als je er in gaat zagen.

Dat is de opzet om de baffle 120 mm te maken. Heb ik niet van mezelf maar van iemand die al 9 jaar avalon klonen maakt. Ik zou er niet op gaan gokken om het 100 mm te maken eerlijk gezegd dan. Beetje lullig als later blijkt dat je toch beter 20 mm extra hout had kunnen gebruiken. Zwaar word de baffle toch en die 20mm zullen niet uitmaken kwa gewicht dan. Vergeet niet dat de baffle ook in verstek moet worden gezaagd aan de zijkanten! Die infrezing moet je van de dikte van de baffle afhalen als je de facetten eraf rekent.
Bij het in verstek zagen valt de baffle een stukje in de kast. Als de zijwand 30 mm is is het verstek op de baffle dus ook 30 mm om te passen.
Dat is een wezenlijk verschil ten opzichte van de baffle op de zijkanten plaatsen want dan behoud je de verstekdiepte van 30mm.




Jinsu

Quote from: Jan Deckers on November  7, 2004, 21:57:12
Hi,

Ik ben benieuwd wie overigens allemaal de Soup gehoord hebben. Ik denk niet dat dat er al veel zijn geweest. De kasttekening is aangepast nadat Tony de speakers anders aangeleverd kreeg van Guido, zover ik weet zonder overleg. Volgens Tony zou het inderdaad nog beter kunnen als de Baffle inderdaad dikker is (in vergelijk met de huidige Soup, althans dat vertelde hij me een uur geleden). Reken even uit hoe dik de baffle is op de plaats van de woofer, en de midwoofer. Ik denk meer dan genoeg. 120mm is m.i. overdreven.

GRTN,

Jan

Hoi,

Het probleem zit niet in de dikte op de plaats van de woofer, maar bij de schuine hoeken en aangezien die vanaf het zij-aanzicht al 80mm zijn mag je best 120mm of meer nemen volgens mij ;) . En als je de baffle uit 1 stuk laat maken, moet je hem ook weer gedeeltelijk laten uithollen om op 50L te komen. En ik ben nog steeds van mening dat de manier van Guido ook de stevigste is, je hebt immers meer contactpunten waar gelijmd wordt, maar is het ook de makkelijkste/handigste?

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

Quote from: Jinsu on November  7, 2004, 21:14:13
- Tekening A: heeft 6 tussenschoten
- Tekening B: heeft 3 tussenschoten

De tussenschotten van tekening A zijn 22 mm en de tussenschotten van B zijn 30 mm dik. Dat maakt ook uit.

mvg,
Frank

Jinsu

Hoi,

Dat klopt, voor de rest zijn alle hoeken "graden" hetzelfde gebleven. Ik zal eens met het bedrijf contact opnemen. Zij zijn gespecialiseerd in het maken van behuizingen, ik ben eens benieuwd hoe zij het zouden doen t.a.v. de baffle.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

Zoals ik nu kan zien heeft de manier van Guido als voordeel dat je nergens een kop zijn kant ziet van het MDF. Dat zal een voordeel zijn bij het fineren. Zover ik nu weet krijg je problemen met de werking van het MDF als je op de kop zijn kant fineert. Tevens heeft de manier van Guido als voordeel dat de dikte op alle plekken van de baffle voorspelbaar is en alle hoeken zijn bekend. Bij uithollen van de baffle zul je het uithollen waarschijnlijk ook op een berekende manier moeten doen ( schuine afvrezen bijvoorbeeld binnenzijne randen).


Heb wel een ander idee bedacht om de speaker te bouwen en toch het probleem van de  kopkanten van het MDF te ontwijken. De manier is dan gebaseerd op zagen van de facetten. Ga er nog eens wat over nadenken en dan eens wat uittekenen. Ik denk dat het haalbaar is in ieder geval.

ruud2

#36
hallo Jinsu,

als je een beetje handig bent kun je hierop juist veel geld besparen, het cnc frezen is niet goedkoop, freesprogramma maken en machine uren......en lastig te frezen ,zoniet onmogelijk op een vlakke plaat ( de frees loopt in het bed als je niet oppast).
tenzij het bedrijf een vier of vijfassige freesbank heeft......maar dat zal wel niet als ze alleen houtbewerken.
1) je laat de baffle zagen volgens de methode van guido met op strategische plaatsen een overlengte , dan heb je een goede
   tekeningen nodig en een evenredige zaagbank met vakman.
2) of , je schuint zelf de kast later af en houd bij montage rekening met de uiteindelijke wanddikte.
   a) met de handzaag en geleidingsprofielen (zie foto Tony Gee)
   b) handzaag ( zie topic :xXx van Erik)
   c) bovenfrees met geleidingsprofielen en fijnnabewerken met bandschuurmachine (met de geleidingprofielen) topic: bouw en ontwerp 
    van de violaters
   d) volledige kast onder de cnc frees ( geen optie voor dhz,tenzij je goede kennisen hebt met grote machines!).

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jeroen_B

Weet iemand hier wat de "infreesdiepte" is om de driver te verzinken in het hout ?

ruud2

#38
@ jeroen_b
   met het in facet zagen van de kast wanden heb je een lijmvlak in een richting, ik heb erna gestreefd in mijn kast om minstens
   twee vlakken te hebben in twee richtingen liefst haaks op elkaar.
 
   infreesdiepte per driver verschillend , zie opgave fabrikant.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Ik ga voor de variant met de profielen en de handzaag. Ook de rest ga ik (waarschijnlijk) niet in verstek zagen. Dat is namelijk niet erg makkelijk i.v.m. met de helling.

Mijn baffle zal 9 cm (3x3cm) dik worden en 26 cm breed. Je zal dus aan de zijkant de naden zien van de 3 lagen. Ik ben niet bang dat dit door het fineer gaat komen.

Ruud, jij ging toch ook fineren op je verschillende hout lagen? Verwacht je problemen?

mvg,
Frank

jeroen_B

@ruud,

Ik heb van de week jou topic doorgespit maar al je foto's zijn verdwenen. Ik had gehoopt nog dingen te zien waar ik wat van op kan steken maar helaas!. Heb je nog ergens een foto reportage staan van de speaker toevallig ?

Ik neem aan dat je bedoelt dan het beter is om 2 platen om en om elkaar te laten overlappen in de hoeken ?

jeroen_B

@sullivan
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=2

Beter misschien om verschillende soorten hout te gebruiken?

Wat ik bij andere speakers zie is dat de facetten van dunne plaatjes MDF worden voorzien. Waarschijnlijk om het mooi strak te krijgen en voor het fineren.
Is er hier iemand die veel ervaring heeft met fineren en die wat kan vertellen over het fineren op de kop zijn kant van het MDF?  Krijg je er echt problemen mee als je dat doet ?

ruud2

#42
ik heb de foto cd thuis liggen, plaats morgen wel wat zodat eea.  wat duidelijker wordt.

groet, ruud


als de ondergrond al niet vlak is , hoe freubelen ze dan die plaatjes op z'n plaats ?   ......veel lijm en kitwerk, niet echt vakkundig!
en als de ondergrond wel vlak is waarvoor dan die plaatjes?
nb. zelf doe ik het ook om voor het fineren een soort formica aan te brengen , om de laatste procent strak te krijgen.
en om een onderbreking te krijgen in het geluiddoorgifte naar de buiten kant.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

#43
Beste Jan en overige forum genoten,

Ook ik heb de Opus Ceramique van Tony beluisterd en ben met je eens dat het een heel mooie speaker is geworden. Bij het bouwen van de kast is door Guido van het originele ontwerp van Tony afgeweken, waardoor er nu twee tekeningen in omloop zijn. Guido heeft de kast opgebouwd uit 30mm MDF, daar waar Tony een sandwich van MDF en spaanplaat bedoeld had. Daarnaast is de baffle dunner geworden dan oorspronkelijk bedoeld.

Wellicht leuk om te weten:

Met de Soup als inspiratie ben ik momenteel zelf bezig met het bouwen van een Avalon Eidolon 'kloon'. Hierbij gebruik ik de Thiel C2 89/T6 en de 11" Eton. Voor het hoog ben ik voornemens de nieuwe Thiel C2 13/T6 tweeter te gebruiken. Voor het ontwikkelen van de filters heb ik de hulp van Tony. Ook bij het ontwerpen van de kast heb ik Tony als adviseur kunnen consulteren.

Ik ben inmiddels al een eind gevorderd met de bouw van de kasten. De baffle is opgebouwd uit verschillende lagen MDF, met een totale dikte van 11,5cm. Op strategische plaatsen heb ik de baffle uitgehold om aan het benodigde volume te komen. De achterkast is opgebouwd uit een sandwich van MDF en spaanplaat met een totale dikte van 41mm. De kast is kops verlijmd, met als doel zo sterk mogelijke lijmverbindingen. Om problemen met het fineren te voorkomen, wordt de totale kast bekleed met 3mm MDF, rekening houdend met de oorspronkelijke afmetingen van de originele Eidolon. De facetten worden op het laatste moment met de handzaag aangebracht. Vanzelfsprekend worden de kasten intern voorzien van een uitgebreide bracing/matrix.

Groet,
Dennis





ruud2

#44
oh,Frank ik zag jou reaktie over het hoofd,

ben wel van plan ..zie vorig antwoord.
de kasten zijn met grote klemmen in elkaar gehouden tijdens het verlijmen , echter met temperatuursverschillen zie je dat er wel degelijk iets gebeurd in het mdf , er zitten ook grote spanningen in het samengesteld pakket ( 4 verschillende materialen)en kennelijk is het mdf de zwakste schakel , dit uit zich in miniscule haarschuurtjes ,niets overontrustend ...maar toch.

Dennis,  topic openen met veel foto's aub..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jeroen_B

@dennis

graag topic openen met foto's en uitleg! :D

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

Deze reactie had ik kunnen verwachten......... ik heb wel een stapeltje foto's gemaakt, maar nog niet op het internet geplaatst. Binnenkort even uitzoeken hoe ik dit moet doen. Even geduld nog dus.......

jeroen_B

@DennisG
Ik heb 50 mb op mijn home page vrij en wil je foto's wel hosten voor een tijdje als je dat wilt.
Vanuit je nog aan te maken topic kun je dan naar de foto's linken
Hoef je ze alleen maar in te scannen (op een niet te hoge resolutie).

jeroen

DennisG

Ha Jeroen,

Bedankt voor je sympathieke aanbod. Ik heb zelf ook 20mb vrij onegbruikt beschikbaar, maar moet alleen even uitzoeken hoe ik moet uploaden. Ik heb even gekeken op de site van m'n provider, waarop een duidelijke handleiding staat. Ik kom er wel uit....

Groet,
Dennis