Avalon Opus Ceramique

Started by Jinsu, November 7, 2004, 17:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

occajohn


Smitsmans

Dat schiet lekker op John!

Ziet er ook goed uit, maar persoonlijk zal ik op een dergelijk grote speaker van hoge kwaliteit toch echt houtfineer gaan gebruiken.

Het grote voordeel van de C2-89/T6 vind ik de mogelijkheid deze als mid/bas in een tweewegsysteem te gebruiken. Zo is het eenvoudig mogelijk naar 5.0 uit te bouwen met rondom identieke units. Een extra subwoofer lijkt me in eerste instantie echt overbodig in een dergelijke setup.

ook vind ik dat de 89 heerlijk gearticuleerd en dynamisch klinkt.  Ik heb enige tijd terug een speaker met een 79 gehoord en die vond ik in verhouding wat vlakker. Dat kan natuurlijk ook aan het filter gelegen hebben.

Ik denk dat de combinatie van een 79met een 220 bij een 2,5 filter die dynamiek kan terugbrengen. Wellicht dat de combinatie met een 95, zoals in Erik´s speakers dan nog wat beter is.

DennisG

Quote from: Audiofiel on May 25, 2005, 20:34:30
Om dat soort zaken moet ik altijd lachen:Niet iedere 'F' op het forum is een Frank. ;D

I am so sorry........ :-[ Fokke!!!



Audiofiel

Quote from: occajohn on May 25, 2005, 20:48:38
Mijn bouwverslag volgt later op mijn site, wel heb ik alvast een paar foto's er op gezet.

Ziet er heel netjes uit, je site. Nu even tijdgebrek, maar ik kom zeker terug om te kijken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

occajohn

Thanks...je bent welkom:)

Gr John

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Smitsmans on May 25, 2005, 21:29:33

Ik denk dat de combinatie van een 79met een 220 bij een 2,5 filter die dynamiek kan terugbrengen. Wellicht dat de combinatie met een 95, zoals in Erik´s speakers dan nog wat beter is.

;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jan Deckers

Quote from: Erik van Voorst on May 26, 2005, 08:35:51
;D

He, ik heb een goed plan ;D ;D ;D

Erik, Doede, Dennis G. John, Tony en Ruud neem allen je speakertjes  ;D mee en we gaan een vergelijkend waren onderzoek doen.....probleem is misschien de luisterruimte en het organiseren van een aantal paardentrailers voor vervoer.....hehehe.
Halverwege een paar lekkere broodjes en een glaasje fris..... ::)

GRTN,

Jan

Jan Deckers

Oja en John,

het ziet er weer geweldig uit. Wat een vakmanschap zeg...als je nog tijd over hebt....gna gna gna

GRTN,

Jan

ruud2

ja Jan, ik heb al eens gegrapt om een 5.1 opstelling te maken met de xXx van Erik en die kastjes van mijzelf , maar slepen met die kastjes is me net wat te gortig.
vergelijkend waren onderzoek ( prijs / kwaliteit?)

John, hetzelfde wortelnoot heb ik op mijn tafels zitten en juist door die wat donkerder
struktuur valt  ook het donkere basismateriaal niet zo op.
ziet er mooi strak uit!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Als mijn xXx-en weer thuis komen gaan ze NOOIT meer weg....

Dus jullie zullen naar mij moeten komen...shoot-outs hou ik helemaal al niet van
dus sla ik 2 vliegen in een klap.... ;)

John ik vind ze er gaaf uit zien ...ik kan geen "fotografische" herhaling zien op je HPL bekleding.....en dat is in ieder geval al veel meer acceptabel... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#161
niets ten na dele van echt fineer, maar met hpl heb je gewoon grotere plaatafmetingen (1.30 x 3.05 M  of 3.40 M zelfs geloof ik)
en hoef je dus ook geen rekening te houden met spiegelvlakken, en dat verwerkt gewoon wat makkelijker  ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

occajohn

Bedankt voor de erg leuke reactie's mensen...altijd leuk om te horen dat je inspanningen positieve reactie's oproepen :)

Morgenavond maak ik even wat foto's (close up). De kasten heb ik vandaag verder af gemaakt, ze zijn nu klaar op de plint na. De kasten staan ook al afgebeeld op mijn site (voorlopige foto's) De drivergaten van mid en hoog moeten aan de binnenzijde nog wat bijgewerkt worden. Ik moet wel zeggen dat het HPL-en van deze kasten geen klusje is wat je even op een zaterdagmiddag klaarspeelt:) Het gebruik van een (HPL_) kantenfrees is bij deze speakers bijna nergens te gebruiken. Dit omdat de kast weinig haakse hoeken heeft, en je dus geen goed loopvlak voor je aanlooplager hebt. Wat ik dus heb moeten doen is, overmaat zagen, lijmen, met de handschaaf afschaven tot ca.1mm van de kant en met een schuurblokje alle naden met de hand verder afwerken. HPL is medogenloos, het geeft je geen 2e kans als je wat uitschiet met de schaaf, of te ver doorschuurt! Wat dat betreft is fineren veel vergevingsgezinder...en trek ik dus de conclusie dat HPL-en echt niet makkelijker is. Zeker niet met deze kasten. Ik heb er erg intensief aan gewerkt de laatste tijd, en alleen het HPL-en heeft me zeker 30 uur gekost.

Ondanks mensen die hier beweren dat HPL-en een fluitje van een cent is, neem van mij maar aan dat het een zeer intensief en nauwkeurig karweitje is wat veel oplettendheid vergt...maar naar mijn mening niet slecht hoeft te tonen. Ook niet bij kasten van deze allure ;)




Gr John

Ps: Voor de liefhebbers ,ik heb nog een groot stuk HPL over (250x130 cm)

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooi gedaan John... 8)

Ruud en ik weten precies door wat voor een hel je bent gegaan.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

mocht je onverhoopt toch een krasje hebben gemaakt , een klein streekje verf inwrijven met een doekje. alleen in de hoogglans spiegeling blijf je het echter altijd zien, maar dan moet je gaan zoeken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

Quote from: Jan Deckers on May 26, 2005, 08:50:41
He, ik heb een goed plan ;D ;D ;D

Erik, Doede, Dennis G. John, Tony en Ruud neem allen je speakertjes  ;D mee en we gaan een vergelijkend waren onderzoek doen.....probleem is misschien de luisterruimte en het organiseren van een aantal paardentrailers voor vervoer.....hehehe.

Of wat dacht je van een surround sessie, zoals hier enthousiast uitgedrukt door mijn neef Luc???  :D

Grtn,
Marc

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Audiofiel

Quote from: Marc Heijligers on May 28, 2005, 20:30:29
Of wat dacht je van een surround sessie, zoals hier enthousiast uitgedrukt door mijn neef Luc???  :D

... Wilfried Finkers... ?  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc Heijligers

Quote from: Audiofiel on May 28, 2005, 20:38:56
... Wilfried Finkers... ?  ;D

:D  Kon je maar met hem lachen...  O0

Na het maken van 8 kasten wordt je wel eens wat melig!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rudo

Marc, hoe staat het intussen met het filterontwerp van je speakers?
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Marc Heijligers

Quote from: Rudo on May 30, 2005, 20:06:17
Marc, hoe staat het intussen met het filterontwerp van je speakers?

Ik moet bekennen dat ik pas aan de eerste experimenten begonnen ben, en nog niet veel opgeschoten.

Tony Gee heeft me gemeten curves doorgestuurd van de C^2 220, 79 en 12 (meting van de C^2 220 tot de 200 Hz meet beperkt), en in Speaker Workshop heb ik een aantal filters met deze curves ontworpen (fijn programma!!!).
http://www.speakerworkshop.com/

Het eerste schema is het initiele filter uit een tekstboek. Zie de ramp in het ontbreken van de rendement correcties. Het klonk zeer detailistisch, maar "blikkerig" en zeer ongebalanceerd. Maar dat was van tevoren bekend.

Het tweede schema is het filter wat nu speelt. Ik heb voor elkaar gekregen dat de gesimuleerde respons zich binnen 1dB bevindt. Klinkt een stuk homogener, maar er zitten nog flink wat haken en ogen aan het geluid. Het klinkt niet fris, de midtoner integreert niet goed met de woofer en de tweeter. Het mist nog steeds wat body, er is geen druk opbouw in het laag, en bij 250Hz a 300Hz zit wat wolligheid/resonantie. Verder mis ik diepte en openheid. Maar ik heb wel vermoedens waar ik het zoeken moet.

Het volgende filter wordt het filter van Tony Gee.
http://home.hetnet.nl/~geenius/Soup.html

Door zo een aantal filters te ontwerpen/(na)bouwen leer je de sterke en zwakke punten van je units kennen. Ik beperk me nu tot "1e orde" serie filters om niet al te veel variabelen te veranderen, en ga daarna alternatieve topologie-en uitproberen. Ik gebruik ook relatief goedkope componenten, dus voor een fijnzinnig oordeel is het nog veel te vroeg.

Ik ga binnenkort een paar avonden stoeien met een meetsysteem om de resultaten te kunnen meten. Daarna kan ik pas serieus aan de gang, want ondanks de gehoormatige correlatie met de simulaties, levert meten een hoop waardevolle informatie, met name wat betreft zaken als impuls respons waar tot nu totaal niet naar gekeken is.

BTW, we hebben de speakers overigens een bescheiden naam gegeven 8):


     Milestones





Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rudo

Yo Marc,

Dus je bent al door de eerste serie filterontwerpen heen, het zal ongetwijfeld een meerjaren project zijn, om hét filter voor de Milestones te fabriceren.

Ga je in de verschillende Milestones – ik zie maar liefst 4 paar!- verschillende filters uitproberen om zodoende het mooiste over te houden?
Aardig zou kunnen zijn om het 2 en een half weg filter uit Tony's Soup naast het echte parallel 3-weg filter van Tony's voorgestelde alternatief naast elkaar te kunnen horen. Met een paar aanpassingen op de door jouw gebruikte luidsprekers.

Succes!
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Marc Heijligers

Quote from: Rudo on June  3, 2005, 12:55:37
Ga je in de verschillende Milestones – ik zie maar liefst 4 paar!- verschillende filters uitproberen om zodoende het mooiste over te houden?
Aardig zou kunnen zijn om het 2 en een half weg filter uit Tony's Soup naast het echte parallel 3-weg filter van Tony's voorgestelde alternatief naast elkaar te kunnen horen. Met een paar aanpassingen op de door jouw gebruikte luidsprekers.

Het 2.5 filter ligt hier in componenten klaar, en moet nog gebouwd worden. Momenteel speelt een licht gemodificeerde versie van het laatste filter van Tony. Het heeft een aantal verbeteringen t.a.v. midden-hoog, maar het is nog verre van wat ik zoek (ik mis "warmte", en het resoneert her-en-der). Maar nogmaals, ik gebruik een andere woofer en ik kan nog niet meten, dus ik zit nog in het "gis-stadium".

We hebben overigens de beschikking over 2 paar Milestones, de mijne en die van mijn neef. Een paar is destijds naar Tony Gee gegaan (wat de Soup is geworden), het laatste paar naar een neef van Doede (geen idee wat daar mee gebeurd is).

De filters zitten in een externe kast, dus het wisselen van filters is relatief makkelijk.

M.v.g.,
Marc

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Robbo

Als ik de Soup in een andere kastvorm (dezelfde inhoud, dezelfde baspoortprincipe) zou bouwen, maar ik verplaats de C220 naar boven, tegen de C89 aan.   Wat voor impact heeft dat op het filter?

Bart_M

Waarschijnlijk heeft het wel invloed op je filter, maar dat weet je pas als je gaat doormeten.

Marc Heijligers

QuoteAls ik de Soup in een andere kastvorm (dezelfde inhoud, dezelfde baspoortprincipe) zou bouwen, maar ik verplaats de C220 naar boven, tegen de C89 aan.  Wat voor impact heeft dat op het filter?

Dat heeft effect op de afstand tussen de units en de luisteraar, en daardoor de benodigde delay compensatie in de filters. De volgende spreadsheet levert de mogelijkheid om een seriefilter te ontwerpen, waarbij je de displacement tussen de units op kan geven in een 3-dimensionale ruimte:
http://www.pvconsultants.com/audio/crossover/scd.htm
Dat geeft je een idee van de ernst van de effecten. Als je de golflengte van de frequenties waar woofer en midtoner elkaar aanvullen groter houdt dan de afstand van de units onderling, dan zijn de effecten in de praktijk waarschijnlijk niet zo erg groot. 

Verder komt de woofer verder van de grond te staan, en dat betekent minder "versterking" van het laag. Ik denk dat het effect van afstand woofer-vloer in de praktijk groter is dan de afstand tussen de units onderling. 

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.