Avalon Opus Ceramique

Started by Jinsu, November 7, 2004, 17:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jinsu

Hoi,

Ik ben aan het overwegen om voor een DIY-project te gaan in plaats van kant en klaar luidsprekers.

Ik ken het karakter van de Avalon Eidolon Diamond en die van de Avalon Ascendant. Ik ga er dus vanuit dat deze bij de Avalon Opus Ceramique ook wel mijn smaak zel treffen ;) . Het hout laat ik in ieder geval door een houthandelaar via "CRC" frasen, ik heb mijn vingers graag langer ;D . Nu heb ik enkele vragen aan de mensen die met dit project al zijn begonnen en/of achter de rug hebben.

- Zou het niet handiger zijn de baffle uit 1 geheel te laten frasen in plaats van een front-baffle en aparte hoeken zoals Guido dat heeft gedaan?
- Waar en hoeveel bitumen is er aan te brengen aan de binnenkant?
- Welke andere soorten dempings-materiaal en hoeveel en waar?

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

#1
wat ik begrepen heb word dat dan een ander ontwerp van de kast. Wanneer je een hele dikke baffle gebruikt dan is de binnenkant van de kast ook anders. Zoals Guido het doet heb je aan de binnekant ook schuine facceten namelijk en dus ook een andere kastinhoud als wanneer je er een dikke baffle opzet.

Ik zit zelf ook met dit idee maar vraag me af hoe dik die baffle wel niet moet worden als je het zo wilt doen. Ik vermoed toch een 10 cm dik. En dat weegt nogal  zwaar !
Iemand met een avalon zou even na kunnen meten aan de hand van de facetten hoe dik de baffle zou moeten zijn om dit te doen

Jinsu

Hoi,

Als ik de tekening bekijk moet hij minstens 80mm dik worden, maar wat ik me afvraag is of hij dan in het geheel ook nog stabiel is, omdat je immers een front erop zet die een behoorlijk gewicht heeft.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

#3
Ik zit er zelf ook aan te denken.

Ik overweeg om een baffle te maken van 9 cm dik (3 lagen). Dan wil ik de facetten net zo uitzagen als Jaqo met zijn Reference Scanspeak heeft gedaan. Ik ga dan wel de binnenste deel (3 cm) uitzagen in de vorm van het rechte deel aan de voorkant. Zo verlies je niet heel veel volume en genoeg body om de facetten te zagen. Het voordeel is dat je minder goede machines nodig hebt. Nog een voordeel van een dikke baffle is dat dit een apart stuk is, waardoor mocht het misgaan, je niet de hele kast opnieuw moet doen.  De extra dikke bevel zorgt wel voor een kleine aanpassing om het volume gelijk te houden (b.v. 1 cm dieper).

Tony Gee geeft op zijn site aan dat je de facetten ook kunt zagen, maar dan door de hoeken (achter de facetten) op te vullen met blokken.

Quote van Tony Gee's site:

Quote
All internal walls (including the midrange enclosure) are covered with a double layer of bitumen (2x4mm) to add extra mass and control panel vibrations. A layer of wedge-moulded foam covers the inside of the woofer compartment to minimize internal reflections. The midrange enclosure is filled completely with sheep's wool. The bass volume is tuned to taste with bonded acetate fibre (BAF) filling the top section behind the midrange enclosure and a little directly behind the woofer. The area around the reflex port is left clear.

Ik voel een Thiel powerbuy aankomen.  ;D

mvg,
Frank

Jan Deckers

Hi,

zover ik weet was het de bedoeling van Tony Gee om de baffle uit een stuk te maken, en dan de hoeken/ facetten er af te zagen. Guido is hier bij de speakers van af geweken. Een dikke baffle kan echt geen kwaad, en zo zijn de tekeningen van Tony ook.

GRTN,

Jan

jeroen_B

#5
ik zat net te bedenken dat met zo een dikte van de baffle de volgende dingen mogelijk zijn:
2 soorten hout gebruiken en die aan elkaar te lijmen
na het frezen/zagen van de facceten de achterzijde van de baffle uithollen met een bovenfrees.

alhoewel het uithollen wel een heel karwei word ben ik bang, dus misschien dat als je de baffel uit 3 diktes hout maakt, dat je de achterste plaat nog niet moet vastlijmen voor het inzagen van de facetten, maar tijdelijk met een aantal schroeven moet vastzetten. Na aanbrengen faccetten de plaat losschoeven en het middenstuk eruit zagen. Heb je wel het nadeel dat de plaat ecact op de goede positie moet worden teruggezet en gelijmd.
Maar volgens mij is dit wel te doen. Lichtelijk bijwerken kan en moet toch wel.
In ieder geval het is de baffle in dikte teruggebracht  dan en is de binnenzijde niet meer vlak. En het gewicht neemt in ieder geval af.

Niet iedereen heeft de kennis zoals gydotron om zo een kast te maken op die manier. Ik ben bang dat het een flop word als ik het ga proberen ondanks dat ik wel ervaring heb met houtbewerking.

Iemand een mening hierover ?

Jinsu

Hoi,

Tony Gee heeft het zo opgebouwd als ik me niet verkijk: 22mm MDF - 18mm spaanplaat - 22mm MDF, dan kom ik op 62mm terwijl het minstens 80mm zou moeten zijn, wie weet raad?

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

Quote from: Jan Deckers on November  7, 2004, 18:17:35
Een dikke baffle kan echt geen kwaad, en zo zijn de tekeningen van Tony ook.

Dat is niet helemaal waar. Als je de tekening van Tony aanhoudt en de facetten er af zaagt dan komen er gaten in de kast. ;) Daarom geeft Tony Gee ook aan dat dit kan oplossen door de hoeken op te vullen met blokken.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: jeroen_B on November  7, 2004, 18:20:00
alhoewel het uithollen wel een heel karwei word ben ik bang, dus misschien dat als je de baffel uit 3 diktes hout maakt, dat je de achterste plaat nog niet moet vastlijmen voor het inzagen van de facetten, maar tijdelijk met een aantal schroeven moet vastzetten. Na aanbrengen faccetten de plaat losschoeven en het middenstuk eruit zagen. Heb je wel het nadeel dat de plaat ecact op de goede positie moet worden teruggezet en gelijmd.

Dit bedoelde ik ook een paar posts terug ;). Ik zou alleen eerst het achterste deel uitzagen en dan alle drie verlijmen en dan pas de facetten uitzagen.

mvg,
Frank

jeroen_B

blokken opvullen is ook een oplossing maar lijkt me een stuk minder stevig lijkt me. Op de plek waar de baffle en het blok contact maken is de baffle flinterdun. Weet niet of dat problemen bij afwerking geeft of bij fineren

Sullivan

Quote from: Jinsu on November  7, 2004, 18:21:23
Tony Gee heeft het zo opgebouwd als ik me niet verkijk: 22mm MDF - 18mm spaanplaat - 22mm MDF, dan kom ik op 62mm terwijl het minstens 80mm zou moeten zijn, wie weet raad?

Jens,

Hoe kom je aan deze informatie? Op de site staat duidelijk dit:

QuoteThe raw cabinets were constructed by Gydotron and made of thick 30mm mdf; the front baffle is double layer with 60mm total thickness.

mvg,
Frank

jeroen_B

Quote from: Sullivan on November  7, 2004, 18:24:54


Dit bedoelde ik ook een paar posts terug ;). Ik zou alleen eerst het achterste deel uitzagen en dan alle drie verlijmen en dan pas de facetten uitzagen.

mvg,
Frank

:D
Hahaha, natuurlijk.
Stom van me!
Maar het heeft in ieder geval wel als voordeel ten opzichte van de manier van Guido dat je makkelijk meerdere soorten hout kan gebruiken als beginnend bouwer.

Sullivan

Quote from: jeroen_B on November  7, 2004, 18:25:22
blokken opvullen is ook een oplossing maar lijkt me een stuk minder stevig lijkt me. Op de plek waar de baffle en het blok contact maken is de baffle flinterdun. Weet niet of dat problemen bij afwerking geeft of bij fineren

Ik ga ook niet voor blokken, maar het is een mogelijkheid. Maar de baffle hoeft niet flinter dun te zijn bij de facetten. Als je blok maar groot genoeg is.

mvg,
Frank

jeroen_B

zover ik weet van gydotron maak hij de kasten puur van mdf en ook de kast van tony gee is door hem gemaakt.

jeroen_B

Quote from: Sullivan on November  7, 2004, 18:28:43


Ik ga ook niet voor blokken, maar het is een mogelijkheid. Maar de baffle hoeft niet flinter dun te zijn bij de facetten. Als je blok maar groot genoeg is.

mvg,
Frank

Daar waar de baffle stopt en je in het blok begint te zagen is de baffle flinterdun ! Daarom heb je ook een blok binnen in de kast nodig want ander krijg je gaten ! :D

Jinsu

Quote from: Sullivan on November  7, 2004, 18:27:18
Jens,

Hoe kom je aan deze informatie? Op de site staat duidelijk dit:

mvg,
Frank

Hoi Frank,

Ik heb de detail-tekeningen van Tony Gee's behuizing en daar is alles zeer duidelijk op aangegeven ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

#16
ik vermoed dat het beste dan is om een hele dikke baffle te nemen omdat je de baffle ook in verstek moet zagen om een goede verbinding te krijgen met de zijkanten en boven/onder kant. Dat gaat ook nog een van je baffle dikte af bij gebruik van faccetten.
Maar als je de lagen hout uitzaagt voordat je de baffle vastlijmt maakt het niet zoveel meer uit hoe dik de baffle is toch ? Maak het uit 4 lagen en zaag daarvan 2 uit. Of gebruik andere diktes hout.
MDF is ook in 36 mm te krijgen geloof ik.


Je krijgt met deze methode in de overgang van de baffle naar de zijkant over de gehele zijkant van de speaker wel een overgang die je heel goed moet wegwerken. Hoop niet dat dat een probleem word bij fineren.

Jinsu

Hoi,

Dat is ook een belangrijk punt, fineren gebeurd meestal vooraf en niet achteraf nadat de behuizing klaar is. Zijn nogal een paar belangrijke punten waar ik toch een goede oplossing voor wil hebben, voordat ik begin ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B

fineren kan ook heel goed nadat de speaker in elkaar zit maar het word dan anders gedaan.
De XXX van eric gaat ook gefineerd worden en er is al een topic over fineren waarin al wat word uitgelegd.
Waar het mij om gaat is of die naad gaat "werken" zodat de fineer daar scheurt.
Lijkt me zo wie zo nodig om de verbindingen in verstek te zagen.

Ik vermoed dat deze dingen de reden zijn waarom Guido zijn avalon klonen op die manier bouwd?
Maar misschien leest hij dit en geeft hij zijn visie hierop.

Jan Deckers

Hi,

ik heb ook de detailtekening van Tony, maar kom echt niet aan een gat als ik de facetten eraf zaag....knappe jongen als hij me dat kan voorrekenen. Reken er wel op dat de zijwanden ook 40mm dik zijn!!

Neemt verder niet weg dat Tony de speaker geweldig mooi heeft gefineerd, en bovenal heeeeeel erg mooi heeft gefilterd.
Deze jongens (of zijn speakers een paar mooie dames?) klinken heel erg fijn.

GRTN,

Jan

jeroen_B

De speakers op tony gee zijn site zien er inderdaad mooi uit!

Lijkt me niet raadzaam om in de zijkanten te zagen om de facetten te maken. Je zal dan misschien geen gat te zien krijgen maar de dikte van de kast is er uiteraard niet meer dan. Plus een extra overgang van zijkant naar baffle toe bij het inzagen in de zijwand.

Heb jij deze opus klonen in je bezit Jan ?

Sullivan

Quote from: Jinsu on November  7, 2004, 18:35:39
Ik heb de detail-tekeningen van Tony Gee's behuizing en daar is alles zeer duidelijk op aangegeven ;) .

Quote from: Jan Deckers on November  7, 2004, 18:59:56
ik heb ook de detailtekening van Tony, maar kom echt niet aan een gat als ik de facetten eraf zaag....knappe jongen als hij me dat kan voorrekenen. Reken er wel op dat de zijwanden ook 40mm dik zijn!!

Ik heb het gevoel dat er meerdere tekekeningen zijn. Op de tekening die ik van Tony Gee heb gekregen zijn de wanden 30 mm dik en de baffle 2 x 30 mm. Verder kan je de stippelijnen zijn van de facetten en dan kom je echt te kort.

Omdat ik niet denk dat het de bedoeling is om de hele tekening te plaatsen alleen een klein stukje.

mvg,
Frank



jeroen_B

Die kast van tony gee is door gydotron gemaakt en die zaagt zijn facetten niet.
Ik vermoed dat jan een eerste ontwerp van tony gee in handen heeft dan. Tony heeft zelf ook een speaker gemaakt waarbij hij facetten heeft gezaagd dus is hij daar misschien van uit gegaan.

Arieson

Ha Jens,

De echte Avalon hebben ook een superdik front. Tony's Soup staat stevig op de vloer. Je kunt er tegen aan leunen als je wilt. Wat wil je ook, die dingen wegen volgens mij iets van 60 Kg.

Ga niet met dunne kastwandjes bezig, dan haal je de angel uit het ontwerp.


Quote from: Jinsu on November  7, 2004, 17:59:03
Hoi,

Als ik de tekening bekijk moet hij minstens 80mm dik worden, maar wat ik me afvraag is of hij dan in het geheel ook nog stabiel is, omdat je immers een front erop zet die een behoorlijk gewicht heeft.

MvGr,

Jens

Jinsu

Hoi Arie,

Dat klopt natuurlijk, ik moet wel uitkijken dat het volume niet te klein wordt. Zal het eens rustig moeten bekijken hoe, wat en waar ;D .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.