Laserdiscs en matige surround via optical

Started by daburnd, November 5, 2004, 14:44:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Hoi,

het volgende.. als ik mijn laserdiscs met dd5.1 bekijkt die via een coax kabel op mijn receiver aangesloten is krijg ik echt super geluid. Het klinkt warm, vol en gedetailleerd.
Als ik nu surround via de optische aansluiting naar mijn versterker gooi moet ik zeggen dat het geluid wat feller is en minder warm. Het klinkt wat gestressed om het zo maar eens te zeggen. Valt daar iets aan te doen? Of is dat nu eenmaal een eigenschap van dolby surround?


Job

Je bedoelt dat je in het ene geval naar de Dolby Digital 5.1 track luistert (via RF) en in het andere geval naar de analoge LtRt (Dolby Matrixed Surround, soort DPL)?
Zijn namelijk twee heel verschillende tracks.

daburnd

Quote from: Job on November  5, 2004, 22:11:46
Je bedoelt dat je in het ene geval naar de Dolby Digital 5.1 track luistert (via RF) en in het andere geval naar de analoge LtRt (Dolby Matrixed Surround, soort DPL)?
Zijn namelijk twee heel verschillende tracks.

Ik bedoel de ene keer dus DD5.1 ac3 die heel vol klinkt via de coaxiale aansluiting op mijn reciever. En de andere keer dolby surround wat als pcm via optisische kabel aangesloten is op mijn receiver. Sowieso geld dit ook voor mijn dvd speler, maar daar kan ik alles via coax laten lopen. Maar op een laserdisc speler moet je optisch gebruiken voor dolby surround en naar mijn idee klinkt het echt platter en minder gedetailleerd, terwijl surround zo aangeprezen word bij laserdisc. Is dit gewoon een eigenschap van surround of komt het doordat het optisch word doorgegeven in plaats van coaxiaal?

Job

Quote from: daburnd on November  6, 2004, 09:45:58


Ik bedoel de ene keer dus DD5.1 ac3 die heel vol klinkt via de coaxiale aansluiting op mijn reciever. En de andere keer dolby surround wat als pcm via optisische kabel aangesloten is op mijn receiver. Sowieso geld dit ook voor mijn dvd speler, maar daar kan ik alles via coax laten lopen. Maar op een laserdisc speler moet je optisch gebruiken voor dolby surround en naar mijn idee klinkt het echt platter en minder gedetailleerd, terwijl surround zo aangeprezen word bij laserdisc. Is dit gewoon een eigenschap van surround of komt het doordat het optisch word doorgegeven in plaats van coaxiaal?

Zoals ik al zei, dat zijn twee heel verschillende tracks. De ene is 5.1 en de andere is 4-2-4 gematrixed, en dus veel minder gedetailleerd.
Hoezo 'moet' je optisch voor PCM? Kan toch ook analoog?

daburnd

Quote from: Job on November  6, 2004, 12:49:15


Zoals ik al zei, dat zijn twee heel verschillende tracks. De ene is 5.1 en de andere is 4-2-4 gematrixed, en dus veel minder gedetailleerd.
Hoezo 'moet' je optisch voor PCM? Kan toch ook analoog?

Wat ik bedoel is dat het geluidsbeeld platter is.. ik bedoel dus ook spraak en muziek bijvoorbeeld. Het is een wat meer krakend hol geluid zonder de warme bassen en volheid erin. Ik kan idd wel analoog voor surround nemen.. maar dat is nog een stap naar beneden toch? Met 2 van die stereo tulp stekkers lijkt me niet echt geweldig. Maar anders dan optisch of dat is er niet. Maar er is er nu een reden waarom het zo klinkt, of is er iets aan te doen? Want ik merk ook dat mijn dvd speler een heel verschil in geluid heeft wanneer ik deze wissel tussen optisch en coaxiaal.

Job

Quote from: daburnd on November  6, 2004, 13:01:29
analoog dat is nog een stap naar beneden toch?
Niets mis mee. Gebruik je de DAC van je LD speler ipv die in je versterker.
Quoteis er nu een reden waarom het zo klinkt, of is er iets aan te doen? Want ik merk ook dat mijn dvd speler een heel verschil in geluid heeft wanneer ik deze wissel tussen optisch en coaxiaal.
Vreemd. Kan me er niets bij voorstellen.

daburnd

Quote from: Job on November  6, 2004, 18:46:25

Niets mis mee. Gebruik je de DAC van je LD speler ipv die in je versterker.

Vreemd. Kan me er niets bij voorstellen.

Ik zal eens een luisteren of ik verschil kan horen tussen optisch en via de stereo aansluitingen.