Nut R1?

Started by Erik, June 21, 2002, 21:52:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik koop altijd R2 DVD's maar ik hoor altijd dat een "echte" liefhebber alleen maar R1 koopt.  Zal best denk ik dan, maar wat zijn dan die voordelen van R1?
Prijs? kwaliteit? Meer extra's?

Persoonlijk vind ik het leuk om af en toe eens door de mediamarkt (en andere zaken) te lopen op leuke aanbiedingen. Internetwinkels voor DVD's kunnen me niet echt boeien (behalve als ze 25% korting geven  ;D )
Bovendien zijn ondertitels ook wel handig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Hi,

Gebruik de zoekfunctie maar eens en je zult HEEL veel voordelen tegen komen, maar even een paar op een rijtje waarom regio 1:

1.
Geen PAL speedup
2.
Vaak een betere beeldkwaliteit, doordat voor PAL vaak de NTSC master wordt gebruikt.
3.
Vaak DTS al standaard meegeleverd, begint in Europa nu ook.
4.
Meestal VEEL meer extra's.
5.
Goedkopere prijzen.
6.
Eerdere release data's.
7.
Mooiere Special Editions.

etc.
etc.

Voor mij zijn het voornamelijk de betere beeldkwaliteit en het ontbreken van de 4% speedup die mij tot R1 drukken, maar ik heb ook veel R2's net wat ik tegen kom.

Kijk maar eens op dvdresearch (deel van het HTWEB) voor een uitleg over de PAL speedup, je schrikt je lam.

MvrGr.
Frank

rechtstreekse link naar DVD research = http://www.xs4all.nl/~itc/index.htm
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

hm indrukwekkend rijtje, ik zal eens op die link gaan kijken, bedankt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Henk

Voor de volledigheid: er zijn ook nog redenen om R2 te kopen:

- Nederlandstalige ondertiteling en/of nasynchronisatie (handig voor de kids).
- Hogere resolutie (576 beeldlijnen i.p.v. 480)
- Geen 3:2 pulldown effecten
- In sommige gevallen is de R2 versie juist beter
- Het is niet nodig om de DVD-speler om te bouwen

Ik kijk per titel welke versie het meest aantrekkelijk is (en neem daarbij ook nog Regio 4 mee in de overwegingen).

J.A.F._Doorhof

Klopt,

Maar voor het ontbreken van de 3/2 pulldown krijg je de 4% PAL speedup terug.
Ik heb net met iemand naar TFE SB gekeken op PAL en NTSC, en dat is echt niet normaal hoe een klank verschil er in de muziek scenes zit. Aangezien we deze 2 snel konden wisselen naast elkaar was het echt nog opvallender.

Sommige PAL transfers zijn trouwens inderdaad beter dan de R1 versies, er is echter geen leidraad te geven welke zeker beter zijn. Vandaar dat ik altijd gok op regio 1.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Voor specifieke muziektitels hangt het er vanaf of het een originele filmopname is of dat het om TV-opnames gaat. Bij de laatste zul je namelijk geen vertraging van het geluid hebben. Je ziet tegenwoordig regelmatig concertopnames op DVD verschijnen met een zeer goede beeld-en geluidskwaliteit.

Voor een feature vergelijking tussen de verschillende regio's is www.dvdcompare.org.uk heel erg handig, voor besprekingen van de titels (inclusief de beeld-en geluidskwaliteit) is DVD-Basen een goed hulpmiddel.

J.A.F._Doorhof

klopt, maar je merkt toch wel dat veel grotere concerten nu op film geschoten worden, maar het meerendeel zal inderdaad video materiaal kunnen zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"