"Zacht" opgenomen DVD's is daar wat aan te doen?

Started by Tube-freak, November 6, 2004, 18:04:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Soms heb je wel is een DVD-tje dan denk je coole DVD in de winkel en dan koop je hem maar soms is het geluid dan heel zacht opgenomen.

Ik had bijvoorbeeld de DVD Cunning Stunts van Metallica gekocht en normaal hoef ik de volume knop maar een kwart ofzo open te draaien met nadere DVD's en ik word al van het bankstel af geblazen maar bij deze DVD moest ik de volume knop meer dan de helft opendraaien wilde er en beetje acceptabel geluid uit komen.

Ik neem aan dat iedereen wel is zo een DVD-tje heft gehad dat het geluid heel zacht is opgenomen, dus ik vroeg me af is daar iets aan te doen behalve dan de volume knop verder openzetten.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DrBoom

Wat is het probleem met "de volumeknop verder openzetten" ?
Ik denk niet dat er een andere oplossing is, je kan moeilijk het opnameniveau veranderen hé.
Met CD's heb ik dat net hetzelfde voor, er zijn er die stil zijn opgenomen en er zijn er ook die bijna overstuurd zijn opgenomen.
Met DVD's vind ik het verschil doorgaans minder groot, hoewel muziekDVD's er inderdaad soms wel "last" van hebben.
Het enige nadeel dat ik er aan ondervind is dat je meer ruis krijgt als je de volumeknop veel verder moet opendraaien.

Tube-freak

Ruis?

Nou dat heb ik nog nooit echt gehoord eerlijk gezegt.  Maar ik heb wel vaak het idee dat als het zacht is opgenomen ook vaak de dynamiek een beetje verdwenen is.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Oracle

Die DVD van Metallica: heb je wel de 5.1 track geselecteerd? Hij start nl. standaard in stereo-mode..

Groet,
Mark

Tube-freak

Ja ik heb allebei geprobeert. Weinig verschil.  Maar ik heb toch aleen maar stereo set, dus maakt ook weinig uit.
Ik heb wel paar andere DVD's ook waar het zo is, ik weet aleen niet meer welke dat ook weer waren.
Soms met films heb ik het ook. Dan heb ik wel is dat het verbetert of verslechter als ik DTS of DD kies.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

FrankB

Ik snap niet dat men voor cd's & dvd's geen standaard afspreekt voor het volume-niveau. Dat zou voor de gebruiker ideaal zijn, je weet precies welk volume je kunt verwachten. Nu is het telkens weer gokken ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Job

Quote from: FrenkB on November  7, 2004, 08:35:24
Ik snap niet dat men voor cd's & dvd's geen standaard afspreekt voor het volume-niveau.
Dat is ondoenlijk. 'Luidheid' is een subjectieve beleving, die moeilijk vergelijkbaar te meten is. In de bioscoop heeft men zoiets voor trailers en commercials overigens wel ontwikkeld; die worden over de gehele lengte gemeten op gemiddelde geluidsdruk (LEq-meter), en mogen niet luider zijn dan 82 of 85 dB.
Maar zelfs dan zul je nog merken dat sommige trailers harder klinken dan andere, zelfs als er op de meter hetzelfde staat.

De andere manier is de manier die men bij TV en radio toepast, alles platprakken met Optimods (meerbands compressor/limiters) en dergelijke, waardoor alle dynamiek juist verdwijnt en alle signaal continue rond maximaal wordt uitgestuurd. Dit _verlaagt_ de dynamiek, en verhoogt het volume, maar veroorzaakt luistermoeheid, en klinkt simpelweg hondslelijk.

FrankB

Maar er zit toch op iedere cd een indicator voor het volume? Die kan toch gestandaardiseerd worden of vergis ik me?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Tube-freak

Inidicator??   Waar staat dat dan? hoe ziet dat eruit.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Job

Quote from: FrenkB on November  7, 2004, 11:11:02
Maar er zit toch op iedere cd een indicator voor het volume?
Huh?
QuoteDie kan toch gestandaardiseerd worden of vergis ik me?
Er zijn heel veel verschillende manieren om geluidsniveaus te meten, maar op die Dolby LEq methode na zeggen die dus vrijwel niets over de ervaren geluidssterkte.

Spacebass

QuoteIk snap niet dat men voor cd's & dvd's geen standaard afspreekt voor het volume-niveau. Dat zou voor de gebruiker ideaal zijn, je weet precies welk volume je kunt verwachten. Nu is het telkens weer gokken ...

Voor CD's zijn er wel degelijk standaarden.
Het probleem is het verschil in dynamiek..de max output is wel degelijk gecalibreerd (gebeurd middels calibratietonen in de studio en nogmaals bij het masteren)

Job

Quote from: Spacebass on November  7, 2004, 20:27:51
Het probleem is het verschil in dynamiek..de max output is wel degelijk gecalibreerd
Maar dat betekent dus uiterst weinig m.b.t. de ervaren geluidssterkte.

Spacebass

Klopt. Als een artiest/producer/geluidstechneut/platenmaatschappij (niet perse in die volgorde  :D ) de keuze maakt voor grote contrasten in klankkleur met behoud van zoveel mogelijk dynamiek dan is dat een bewuste artistieke keuze.

Verder is er natuurlijk ook een tendens van alles in eigen beheer uitvoeren van artiesten, puur om de kosten te drukken en de prijs van de CD laag te houden.

Als ik een toon van 2 Khz even hard opneem (0 dBv) als een toon van 100 hz dan kan je van mij aanemen dat die toon van 2 Khz een heel stuk harder klinkt. Even hard opnemen heeft dus geen enkele zin behalve dan de maximale output proberen te leveren met een grote signaal ruis verhouding.

Geluidssterkte ervaren is gebonden aan onze logaritmische perceptie en geheel freq afhankelijk...

Job


FrankB

Hmm jammer, het blijft irritant dat de ene cd op volume 10 (op m'n pre) behoorlijk op niveau klinkt terwijl de ander op 15 gezet moet worden (uitzondering) ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Job

#15
Daarom altijd versterkers aanpassen zodat ze tot 11 kunnen  ;)  (Spinal Tap, anyone?).

Het moet dus eenvoudigweg omdat ervaren geluidssterkte niet (goed) te meten is.

Spacebass

#16
Quote from: Job on November  7, 2004, 21:41:49
2K @0dBv....AU!
LOL  ;D  een kenner  ;D  ;D

Je kan het ook zo zien Frenk...het is bedoeld om zachter af te spelen  ;D  ;D  ;D

Linkje over Fletcher and Munson  ;)