bestaande speaker in "avalon" behuizing bouwen

Started by jeroen_B, November 6, 2004, 17:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Stel ik kom een leuke speaker tegen in de zelfbouwwereld. Kun je die drivers en filter zomaar in een ander kastontwerp zetten? Ik zou dan een "avalon" behuizing willen bouwen en ze daar in doen. Het avalon ontwerp helt echter achterover en heeft schuine facetten. Ik hoor van andere zelfbouwers wel eens dat dat invloed heeft en dat je niet zo maar dat soort dingen mag veranderen aan een ontwerp.
Kan je bijvoorbeeld zomaar de baspoort ergens anders plaatsen als het ontwerp hem aan de voorzijde heeft zitten ?




Iemand ervaring hiermee ?

Jinsu

Hoi,

Het zal wel lukken, maar ik denk dat het resultaat minder is ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroen_B


Jan Deckers

Hi,

Ja en nee denk ik zo. Ik weet dat Jaco een heel mooi ontwerp heeft gemaakt van de Reference Scanspeak, met een soort Avalon uiterlijk. Waarom wil je eigenlijk een avalon look-a-like?
Alsje het geld hebt, en anders spaar je gewoon, bouw je de Soup na....dat is echt een geweldig ontwerp, en ik kan het weten.

GRTN,

Jan

michiel

Hier mijn eerder gegeven reactie (verplaatst van ander topic).


Je had beter even een nieuw topic kunnen openen vanplaats dit topic te vervuilen.

Maar om even kort kijn mening te geven...
Wat je wil is niet moeilijk, zeg maar gerust geen probleem! Zorg dat je een complete maatvoering hebt van de speaker die je wil bouwen (buiten maten want daar gaat het om), en ga dan aan de slag om te kijken hoeveel ruimte je overhoud aan de binnenkant om units te plaatsen. Dus voldoende wand dikte en eventueel verstieviging. Daar rolt een X aantal liters uit. Ga daarna opzoek bij SC (oid) voor een kant en klaar ontwerp dat kwa liter inhoud ongeveer overeen komt met de kast die je wil bouwen. Schaf dat bouwpakket aan, maak de kast met de avalon look, stop de units erin en maak het filter volgens bij gelevert schema. 

Simpelweg maak je een bestaand ontwerp na (het technische deel) en stop je dit in een nieuw jasje (de 'avalon kast'). Kost je wat teken en reken werk, maar je hoeft je totaal niet druk te maken over tuning en filters. Zo kun je goedkope units toepassen in een kast die je min of meer zelf ontwerpt terwijl je toch vast houd aan een beproeft ontwerp.

jeroen_B

het uiterlijk van een speaker is voor velen misschien van ondergeschikt belang maar voor mij niet. Wanneer ik hier een nieuwe speaker komt wil ik dat hij er "cool" uitziet EN goed klinkt.
Nu vind ik zowat alle speakers eigenlijk gewoon lelijk om te zien met uitzondering van het avalon ontwerp.
Als je zelf bouwd kun je ook bouwen wat je wilt dus het avalon ontwerp staat dus al vast wat mij betreft.

De soup vind ik veel te duur om te bouwen. Voor velen is 3500 misschien niet veel geld voor een speaker die normaal veel duurder is, maar het is nog steeds 3500 euro. En ik vind 3500 nog vrij veel geld eigenlijk.
Zeker als ik in het achterhoofd hou dat ik hier een 5.1 systeem heb en dat er nog meer gebouwd moet gaan worden in de toekomst als ik hier aan begin. Ik heb eigenlijk mezelf een budget gesteld van ongeveer 750 per speaker.

Absolute high end ben ik niet naar op zoek alhoewel ik wel een zeikerd ben wat betrefd nieuwe speaker uitzoeken :D


Gydotron heeft me overigens een leuk aanbod gedaan voor een project die hij volgend jaar wil doen. Ik wil echter gewoon eens weten wat er allemaal mogelijk is.
Hopelijk kom ik in de buurt van de bouwkunsten van Guido als ik toch zelf wat ga bouwen.

Sullivan

waar je voor moet uitkijken is de helling van de Avalon speakers. Het is niet zomaar mogelijk om deze helling te gebuiken bij een speakerontwerp waar deze helling niet aanwezig is.

mvg,
Frank

jeroen_B

Dan zit je al vast aan een scan peak reference plus ontwerp dus als je die in een avalon kloon wilt bouwen.
Verder zie je haast geen onwerpen die achterover hellen.




Jinsu

Hoi.

Of je pakt Thiel units, die zitten er bij de originele Avalons ook in als ik me niet vergis.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Arieson

Quote from: jeroen_B on November  6, 2004, 19:20:10
Dan zit je al vast aan een scan peak reference plus ontwerp dus als je die in een avalon kloon wilt bouwen.
Verder zie je haast geen onwerpen die achterover hellen.





Jawel hoor, de Audio Physic speakers bijvoorbeeld. Op de foto zie je de Tempo.
http://www.tnt-audio.com/jpg/temp3_full2.jpg

jeroen_B

oke,
maar kun je een pakket van die speaker halen bij speakerland dan ?
Ik wil een zelfbouwpakket in een avalon kast bouwen. Niet een gehele speaker nabouwen vanaf niets.

Sullivan

Quote from: jeroen_B on November  6, 2004, 19:20:10
Dan zit je al vast aan een scan peak reference plus ontwerp dus als je die in een avalon kloon wilt bouwen.
Verder zie je haast geen onwerpen die achterover hellen.

De helling van de scan peak reference plus is 7 graden en van de opus 9 graden ;). Je kan alle (denk ik) speakers onder een helling plaatsen, maar het filter zal er op aangepast moeten worden.

mvg,
Frank

jeroen_B

Een filter regelt wat elke driver moet weergeven zover mijn kennis reikt.

Kun je me voorzichtig :D uitleggen wat de helling van de speaker daarmee te maken heeft ?
En is het wel te doen dan om het filter aan te passen dan of moet er een nieuw ontwerp komen voor het filter?

Sullivan

Quote from: jeroen_B on November  6, 2004, 19:47:14
Een filter regelt wat elke driver moet weergeven zover mijn kennis reikt.

Kun je me voorzichtig :D uitleggen wat de helling van de speaker daarmee te maken heeft ?
En is het wel te doen dan om het filter aan te passen dan of moet er een nieuw ontwerp komen voor het filter?

Helaas heb ik geen filter kennis. Ook ik moet het hebben van bestaande ontwerpen. Ik ben nu alles op een rijtje aan het zetten of het haalbaar is om de opus ceramique na te bouwen. 8)

De helling van de speaker heeft te maken met het uitlijnen van de units aan de achterkant (spreekspoel) om zo de phase van de units gelijk te houden. Volgens mij heeft het filter hier ook invloed op.

mvg,
Frank

michiel

Quote from: Sullivan on November  6, 2004, 19:52:50


De helling van de speaker heeft te maken met het uitlijnen van de units aan de achterkant (spreekspoel) om zo de phase van de units gelijk te houden. Volgens mij heeft het filter hier ook invloed op.


Een filter zorgt voor flinke fase verschuivingen, maar dat heeft niet te maken met de helling van het front.
Sommige mensen denken dat het optimaal is als het "akoestisch center" van tweeter en woofer in 1 verticale lijn liggen. Dat akoestisch center zou dan in het midden van de spreekspoel moeten liggen van de afzonderlijke units. Ik heb er verder weinig verstand. Maar volgens m'n verstand spreek je dan over de time aligment. De afgelegde weg vanaf de twee verschillende akoestische centrums naar de luister positie. Je begrijpt dan wel dat wanneer de akoestische centrums zich in 1 verticale lijn bevinden, jou oren zich op een as lood recht op deze verticale lijn met het snijpunt precies tussen de twee akoestische centrums... Anders heb je nog een verschil in afgelegde weg (dit betekent ook dat wanneer je ff onderuit zakt in je stoel er nix meer van klopt ???). Dit is wat ik ervan begrepen heb, en ik moet zeggen dat het me sterk lijkt dat je met die paar graden een speaker kunt maken of kraken.  ::) Ik heb er nog nooit mee geexpirimenteerd, maar dat zou ik misschien wel eens kunnen doen.

Zeker als je niet op zoekt bent naar die ultime high end sound moet je hier zeker niet naar kijken!!! Laten we het even reeel houden, deze beste man verkiest het uiterlijk van de speaker misschien wel boven de kwaliteiten, dus "mierenneuken" over een aantal graden helpt geen donder. Maak het niet moeilijker dan het is...

jeroen_B

Dus zou je het zelfde effect krijgen al je een gewone speaker 8 graden achterover helt dus. Je zou dan ook problemen moeten krijgen dus.

In grote speakers als de avalon die Eric nabouwd is de bovenste kop iets naar beneden gedraaid om dus de time aligment voor alle driver gelijk te krijgen als ik het goed begrijp.
Het achter over hellen van de speakers heeft ook voordelen wat betreft staande golven in de speaker zelf hoor ik wel eens.

Niet op zoek naar absolute high end inderdaad maar wel naar een hele goede speaker. Het moet samengaan dus maar ik ga niet een mooi design opofferen voor een fractie mooier geluid. Heb zelf ook niet die audiofiele opname's waar je het onderste uit de kan mee kan halen want dat is niet mijn muziekstijl.
75 % van de inzet is voor film trouwens.

Sullivan

Quote from: michiel on November  7, 2004, 00:09:29
Maar volgens m'n verstand spreek je dan over de time aligment. De afgelegde weg vanaf de twee verschillende akoestische centrums naar de luister positie. Je begrijpt dan wel dat wanneer de akoestische centrums zich in 1 verticale lijn bevinden, jou oren zich op een as lood recht op deze verticale lijn met het snijpunt precies tussen de twee akoestische centrums...

Volgens mij heb je gelijk. Het gaat om de time alignment. Maar heeft dit ook geen invloed op de phase.

Ik denk ook dat je gelijk hebt dat een speaker niet volledig onderuit gaat als je hem 9 graden, maakt i.p.v. 7 graden. Maar houd er rekening mee, dat dit wel uitgedachte ontwerpen zijn. Waarom niet 8 of 10 graden, maar 9 graden...

Maar ik denk dat je tot een heel mooi resultaat kan komen als je de scan speak reference ontrwerp in een avalon jasje gaat stoppen.

mvg,
Frank

michiel

Quote from: Sullivan on November  7, 2004, 10:16:04




Ik denk ook dat je gelijk hebt dat een speaker niet volledig onderuit gaat als je hem 9 graden, maakt i.p.v. 7 graden. Maar houd er rekening mee, dat dit wel uitgedachte ontwerpen zijn. Waarom niet 8 of 10 graden, maar 9 graden...

Dat is denk ik puur om die akoestische centrums in een verticale lijn te krijgen. Zet je de tweeter bijvoorbeeld verder naar achter dan hoeft de helling niet zo steil te zijn, gaat de tweeter naar voren, dan word ie weer stijler. Heeft dus ook met de bouw van de units te maken, een platte woofer en diepe tweeter laat het toe de speaker meer rechtop te zetten en toch de akoestische centrums in een verticale lijn te houden.

Het is inderdaad niet de bedoeling om een speaker te ver achter over te laten hellen, je gaat dan namelijk steeds meer off axis luisteren. Dat is ook de reden dat de sentinel het bovenste stuk naar voren laat hellen. Omdat deze zo hoog zit moet deze iets naar beneden gericht worden aangezien je oren zich lager dan de tweeter bevinden.
Bij een erg grote speaker moet je ook bedenken dat je oren het middelpunt vormen van de cirkel waarop de akoestische centrums moeten liggen. Zodra de akoestische centrums ver uit elkaar liggen en als het er meer dan twee zijn, dan spreek je niet meer over een verticale lijn maar over een cirkel. Dus bij de grote avalon speaker heb je het voordeel dat de units zover uit elkaar zitten zodat het bovenste deel naar voren kan hellen om de looptijd verschillen te minimaliseren en om de luister positie weer on axis te krijgen mbt de tweeter.

Wat zou de compromis zijn tussen die enkele centimeters (of praten we over milimeters???) looptijd verschil en die enkele graden off axis?? Ik weet het niet, looptijd verschil en off axis zullen beide hun voor en nadelen hebben, maar welke geniet de voorkeur? Ik denk dat de fase verschuiving welke veroorzaakt word door het looptijd verschil minimaal is, maar deze is denk ik enigzins aan te passen door correcties in het electronische netwerk. Te ver off axis lijkt me een groter probleem dan die paar graden fase verschil, ik denk ook dat off axis veel moeilijker te corrigeren is.

Zolang de helleing niet te hefig is zou ik m'n hersenen er niet over gaan pijnigen. En dan heb ik nog een vraag, hoe groot is de ramp om de avalon kopie een paar graden naar voren te halen?? Kwa uiterlijk zal er denk ik niet zo bijzonder veel veranderen, of je moet de grote helling echt als de final touch van de speaker zien...

jeroen_B

Ik denk dat als je de avalon kast meer rechteropzet dat je dan de looks wel kwijt bent.De schuine facetten in combi met de hellingshoek maakt de avalon kast wat hij is.

maar ik gebrijp nu een beetje wat de bedoeling is van de hellingshoek in ieder geval.

michiel

Quote from: jeroen_B on November  7, 2004, 11:46:54
Ik denk dat als je de avalon kast meer rechteropzet dat je dan de looks wel kwijt bent.De schuine facetten in combi met de hellingshoek maakt de avalon kast wat hij is.

Dat is waarschijnlijk het verschil tussen de meer technisch ingestelde mens en de meer creatief ingestelde mens. ;D ;D

Het is algemeen bekend dat technische mensen bij een ontwerp zich concentreren op de functionalitiet, wat meestal tot een minder mooi product leidt. Er zijn niet voor nix desing beraus die worden ingeschakeld om vrijwel alle huis tuin en keuken apparaten in een mooi jasje te steken.  ::)
Ik ga zelf toch meer voor de techniek. ;)

jeroen_B

hmmm,

Er zullen dus ook vast wel mensen bestaan die een mix van die 2 dingen willen hebben?
Ik vind design overigens gewoon een onderdeel van de speaker, en niet een losstaand iets. Ik zou geen speaker gaan bouwen die heel mooi klinkt en er als een lelijke doos uitziet in ieder geval. Een mooi uiterlijk van de speaker geeft een enorme meerwaarde eraan lijkt me.
Je maakt mij niet wijs dat de bouwers zoals Eric met zijn avalon niet af en toe naar zijn speaker staat te kijken en loopt te kicken op de vormgeving, en het feit dat hij het zelf heeft gebouwd.
En als ik veel bouwers hier bezig zie stoppen ze toch aardig wat tijd in de afwerking.

Maar ja, ik ben niet op zoek naar absolute high end maar naar gewoon retegoede speakers.

michiel

Dan heb je zeker nog nooit gezien wat ik hier heb staan.  ::) Ik zal is kijke of ik nog een fototje heb voor je... (Zie hier onder; ondertussen staat er een dipool sub voor de hoorn kast in het midden van de kamer om het geheel een nog onvriendelijker uiterlijk te geven en er ligt een seas excel tweeter in de mid hoorn (coax) de klank is ongeveer tegenovergesteld aan het uiterlijk 8))

Uiteraard zijn er altijd mensen die beide aspecten belangrijk vinden. Natuurlijk vind ik het af en toe ook wel leuk om iets 'moois' te hebben/te bouwen. Maar dat lukt me niet als ik ook nog (naar mijn idee) het beste kwa kwaliteit neer wil zetten. Want dan blijven het grote lompe kasten. Maar dat heeft ook z'n charme vind ik.
Gelukkig zijn er verschillende smaken, anders hadden we gelijk zo weinig om over de dicusieren.

Nog een paar tips die ik je kan mee geven voor een achterover hellende speaker. Kijk goed naar de units, de laag speaker mag aan het eind van z'n bereik niet te veel gaan bundelen, en ook de tweeter mag niet te veel bundelen aangezien je iets off axis zit.
Kwa staande golven in de kast is er niet zo veel aan de hand. Een rechte kast is iets nadeliger aangezien je meer paralelle wanden hebt. Zet je 1 of meerdere wanden schuin dan smeer je de staande golf uit over een iets groter gebied. Maar als je alleen de onderkant schuin zet is dit effect denk ik vrijwel niet waar te nemen.
Met het eerder genoemde scan speak bouw pakket ben je denk ik erg goed af. Scan speak met goed spul, ik heb ooit eens een 10" sub gebouwt met ss. Ik zou zeggen, kijk eens of je dit pakket kwa volume in het gewenste avalon jasje kwijt kunt!

jeroen_B

:D
gezellig vol die slaapkamer van jou!

ik wil het toch graag iets netter hebben in de huiskamer. Kaal MDF straalt toch niet echt sfeer uit vind ik :D

wat bedoel je precies met bundelen ?

michiel

Quote from: jeroen_B on November  7, 2004, 14:58:48
:D
gezellig vol die slaapkamer van jou!

ik wil het toch graag iets netter hebben in de huiskamer. Kaal MDF straalt toch niet echt sfeer uit vind ik :D

wat bedoel je precies met bundelen ?

Als een relatief groot membraam hoge tonen weergeeft word de afstraling smal. Zo heb je een kleine sweetspot.
Meestal zit je dan ook in de richting van de cone break up, dus dan is het so wie so een no go. Bundelen heb je ook met breedbanders....

Bij de duurdere bouwpakketen zal hier wel over nagedacht zijn, maar je kunt het altijd nog even dubbel checken.

Vigier

Hoi,

ter informatie: je kunt niet zomaar de boel ombouwen in een andere behuizing als je PRECIES hetzelfde resultaat wil behalen.
Als je de afmetingen van de frontplaat gaat veranderen, dan krijg je verandering in je spl-curve door reflecties op je frontplaats, en niet te vergeten een eventueel andere hoek. Dit verschil kan tot zo'n 6 dB oplopen.

Afstand tussen je middentoner en tweeter moet je ook rekening mee houden (als dat tenminste in het originele ontwerp ook is gedaan, anders boeit het toch niet), dat je ervoor zorgt dat de hartafstanden niet te groot worden (even de kantelfrequentie omrekenen naar golflengte)

Als laatste de hellingshoek van je frontplaat. Als je dit gaat veranderen t.o.v. het origineel, dan kunnen de verschillen ook groot worden, afhankelijk van hoeveel je gaat verschillen met het origineel.
Hier even een plaatje van een SPL-curve van een 17cm unit; de doorgetrokken lijn is op 0gr. de gestippelde is op 30gr.
Nu is 30 graden natuurlijk een stuk meer dan je normaal je fronts laat hellen, maar het gaat om het idee.

Groet, Joris