Wanneer laat een set muziek natuurlijk klinken?

Started by garmtz, November 4, 2004, 16:18:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry HT

Hallo,

Dit is antwoord # 175 van dit topic, zijn er al punten te noemen waar jullie het wel over eens zijn?

Afgelopen donderdagavond heb ik een surround demo (5.0) bijgewoond met Alfi buizenversterking  en Xanadu speakers.
De speakerbouwer vertelde dat hij regelmatig in het concertgebouw (A'dam) gaat luisteren naar klassieke concerten en dit zijn referentie is.

De tweeter b.v. van zijn nagelnieuwe model is door de tweeterfabriek in denemarken meerdere keren aangepast op aanwijzingen van de speakerbouwer. Zo probeert hij met zijn speakers zijn referentie zoveel mogelijk te benaderen.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reMC

Quote from: Harry HT on November 22, 2004, 11:52:18
Hallo,

Dit is antwoord # 175 van dit topic, zijn er al punten te noemen waar jullie het wel over eens zijn?

Lees de laatste paar posts maar ;)

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Raf1

Een zo'n lang lopende topic,
verdient een bericht van mijn kant ;D

Sinds enige tijd, ben ik tot de mening gekomen dat bij geluid mensen zichzelf in de weg zitten ::)
Vooral in deze topic is te lezen hoe geluid vooral een individuele zaak is.
Terwijl er infeite geen enkel verschil zit in de wijze waarop geluid waargenomen wordt ;D
Geluidsweergave is gebaseerd op natuurwetten die voor elk mens gelden.
De verschillen die her en der genoemd worden hebben meer met aan verwante zaken te maken, zoals versterking, speaker principe, plaatsing akoustiek, kabels enzo, en dan ook nog al die zaken die niet zomaar aantoonbaar zijn, maar in de beleving van 1 persoon voorkomen ::)

Het zit dus tussen de oren(al is het maar voor een deel), en zijn associaties die een reactie op waargenomen geluid vormen.
Warm geluid, transparant, snel :o
Want als je niet kunt meten dat iets sneller is, dan denk je dat, of je het het gevoel dat, de indruk ::)
Nu meneer de agent , volgens mij ging ik niet te hard.
Waarom staat u dan op 90 geklokt?
Niemand wil een boete voor te snel rijden, maar als je gemeten bent, echt goed gemeten?

Van mij mag iedereen uiteindelijk roepen wat ie wil, net zo goed als dat ik ervan mag zeggen wat ik vind(binnen alle redelijkheid natuurlijk ;D)
Dat zijn geluid open is en snel en tranparant, en zelfs aangeven waarom dit dan zo is, super kabels, perfecte amp, mooie cdtjes ???,
maar hij kan ook de enige in de gehele wereld zijn die dat vind ;D
En alle anderen kunnen met kromme tenen zitten als hij wederom verteld waarom alles zo prachtig is, het is niet meer, en niet minder dan zijn eigen bevindingen.
Maar zelden zal zo'n mening ook maar iets met de feitelijke weergave te maken hebben, zoals het inslaan van een spijker met een hamer, eerder met de techniek van degene die slaat te maken heeft dan met de kwaliteit van de hamer ::)
Hoe en mogelijk waarom een bepaalde speaker tot een specifiek resultaat komt, heeft alles te maken met aantoonbare zaken.
Als je dat mbv associaties wil verklaren waarom je hoort wat je hoort(eigelijk voelt wat je voelt ::)) kan en zal het mogelijk zijn dat er een aatoonbare verklaring daarvoor is.
En die hoeft geheel niet in overeenstemming te zijn met hetgeen je denkt ;D
Het niet goed dat het verstand het gevoel regeert, zegt men :o
Maar dat geld natuurlijk ook andersom, of niet ::)

Groetjes,

Raf.

Audiofiel

Quote from: Raf1 on November 22, 2004, 12:50:40
Als je dat mbv associaties wil verklaren waarom je hoort wat je hoort(eigelijk voelt wat je voelt ::)) kan en zal het mogelijk zijn dat er een aatoonbare verklaring daarvoor is.
En die hoeft geheel niet in overeenstemming te zijn met hetgeen je denkt ;D
Het niet goed dat het verstand het gevoel regeert, zegt men :o
Maar dat geld natuurlijk ook andersom, of niet ::)

Het is goed dat je toch gesproken hebt.  8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

Quote from: Raf1 on November 22, 2004, 12:50:40
Sinds enige tijd, ben ik tot de mening gekomen dat bij geluid mensen zichzelf in de weg zitten ::)
Vooral in deze topic is te lezen hoe geluid vooral een individuele zaak is.
Terwijl er infeite geen enkel verschil zit in de wijze waarop geluid waargenomen wordt ;D
Geluidsweergave is gebaseerd op natuurwetten die voor elk mens gelden.
De verschillen die her en der genoemd worden hebben meer met aan verwante zaken te maken, zoals versterking, speaker principe, plaatsing akoustiek, kabels enzo, en dan ook nog al die zaken die niet zomaar aantoonbaar zijn, maar in de beleving van 1 persoon voorkomen ::)

Het zit dus tussen de oren(al is het maar voor een deel), en zijn associaties die een reactie op waargenomen geluid vormen.
Dus wanneer mijn oren zeggen dat "het resultaat" adembenemend realistisch is, kan ik niet zeggen dat mijn set natuurlijk klinkt.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reMC

Een paar van jullie hebben deze link al gezien en de inhoud gelezen, sommigen nog niet...doen?

http://www.audio-cube.nl/sound.htm

Wellicht staat daar wat beter verwoord wat ik bedoel..

Raf1

Harry,

Nee, je mag zeggen wat je wil ;D
En ik zal zeker aannemen dat dit voor jouw ook zo is.
Alleen adembenemende realiteit is een beeldspraak, voor mij ::)
Niet zelden is de dagelijkse realiteit(voor zover dit als hetzelfde kan opgaan voor meerdere mensen) verre van adembenemend in de zin zoals jij dit op jouw set toepast.(een overschrijdende vorm van schoonheid ???)
En in hoeverre de realiteit waarin mogelijk de meeste mensen zich bevinden(of denken zich te bevinden) dan ook nog eens natuurlijk is :o
Daar zeg je nogal wat, als je jouw woorden in een manier toepast die volgens mij meer met hun betekenis/toepassing overeen komt.
Het is mij duidelijk dat jij met jouw woordt keus die wat afwijkt van de gemiddelde classificatie voor audio apparatuur, een statement wil maken ;D
Zeker door juist het beeld op te roepen van een in feite levensbedreigende situatie, die juist optreed op een moment van enorme vreugde.
Poetisch een zeer geslaagd gegeven 2 uitersten op 1 punt verenigen, en dat juist deze lading maar een logische conclussie kan geven, dat je set natuurlijk klinkt, omdat je adem anders niet benomen kan worden ;D
Soms is een set goed, soms heel erg goed.
Maar adembenemend is mij iets te ver van mijn bed.
En dan zit ik ook nog altijd te denken aan hetgeen te horen valt, meestal is het juist de muziek zelf, die infeite emotie oproept ::)
Dat kan ook goed, zelfs heel erg goed weergegeven worden, maar slecht gespeeld is slecht en blijft slecht gespeeld, hoe goed dat ik ook klinkt.
Een vals zingende persoon, klinkt echt niet beter bij jouw dan bij mij mag ik hopen ;D
En anders dan zit je met het probleem dat iedereen jouw set wel wil hebben ;D

Groetjes,

Raf.

Harry HT

Hoi Raf,
Quote from: Raf1 on November 22, 2004, 15:39:24
Soms is een set goed, soms heel erg goed.
Maar adembenemend is mij iets te ver van mijn bed.
;D Helaas was het een voorbeeld, thuis heb ik een Hifi/HT set a €6.000 en niet iets wat richting High End gaat. :'(  Wat ik eigenlijk wilde aangeven met het voorbeeld is dat mensen in de audiowereld soms ergens helemaal lyrisch over kunnen zijn en wanneer ze me het laten horen, ik soms denk ja, ja, okee (het klinkt anders, er is nuance in aan te brengen) :-X  Maar goed, je geeft zelf ook aan dat het allemaal persoonlijk is, vaak is het een hele zoektocht geweest voordat men zijn/haar nieuwe "tijdelijke" speeltje heeft gevonden.

QuoteEn dan zit ik ook nog altijd te denken aan hetgeen te horen valt, meestal is het juist de muziek zelf, die infeite emotie oproept ::)
Dat kan ook goed, zelfs heel erg goed weergegeven worden, maar slecht gespeeld is slecht en blijft slecht gespeeld, hoe goed dat ik ook klinkt.
Een vals zingende persoon, klinkt echt niet beter bij jouw dan bij mij mag ik hopen ;D
En anders dan zit je met het probleem dat iedereen jouw set wel wil hebben ;D
De muziek is inderdaad vaak bepalend, een cd van b.v. Live zou bij jou thuis mooier kunnen klinken dan bij mij thuis.  Soms is muziek zodanig opgenomen dat het niet meer natuurlijk klinkt. Op de Marantz STS test cd's staan soms nummers die ik vrij natuurlijk vind klinken, dit wordt volgens mij veroorzaakt doordat de live opame vrijwel onbewerkt op cd is gezet. En de bewerkingen die er zijn geweest, zijn voornamelijk bewerkingen zijn geweest die het natuurlijkheidsgevoel (smaakversterker  :)) vergroten.

Ik denk dat je met natuurlijk klinkende opnames op een natuurlijk klinkende set (passende bij het  soort muziek) je redelijk tijdens een luistersessie kan inbeelden dat het natuurlijk klinkt. Alleen denk ik dat met een 1 op 1 vergelijk tussen de set en met de werkelijkheid dat iedere set door de mand zal vallen.

Er worden de laatste tijd veel cd uitgebracht waarbij de zangeres de microfoon bijna lijkt in te slikken, dit vind ik mooi klinken, geeft me het gevoel dat het een natuurlijke/pure opname is.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bryan vd B

Hi,

en zo blijven we de dicussie voortzetten ;D zonder einde ;D ;D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

reMC

Quote from: bryan vd B on November 22, 2004, 17:41:13
Hi,

en zo blijven we de dicussie voortzetten ;D zonder einde ;D ;D

Bryan

Daar is het toch een discussie voor.. ;D

Nee, ik heb het voor mij een beetje afgesloten met

Quote from: reMC on November 22, 2004, 11:09:47
Alleen luisteren kan uitkomst bieden in deze discussie. Dan nog komen we niet veel verder want onze waarneming blijft verschillend. Wel kunnen we dan veeeeel beter begrijpen wat de ander bedoelt, zoals je vaak ziet op shoot-outs van het HTforum!?

Bij de volgende stereo-shoot out ben ik aanwezig met een 47labs Shigaraki versterker :)

Tenzij iemand met een nieuwe invalshoek of iets dergelijks komt ;)

garmtz

QuoteBij de volgende stereo-shoot out ben ik aanwezig met een 47labs Shigaraki versterker

Dat vind ik nou een geweldig idee! Gewoon om het verschil in filosofie te begrijpen en te kijken hoe zo'n excentriek apparaat presteert tussen conventionele(re) ontwerpen.

Martin_M

En dan nog houdt je nog verschillende meningen. Omdat de één nl. anders luistert dan de ander.
Maar leuk is het wel.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Quote from: Martin_M on November 23, 2004, 09:42:58
En dan nog houdt je nog verschillende meningen. Omdat de één nl. anders luistert dan de ander.

Natuurlijk!

QuoteMaar leuk is het wel.

Precies!

reMC

Quote from: Martin_M on November 23, 2004, 09:42:58
En dan nog houdt je nog verschillende meningen. Omdat de één nl. anders luistert dan de ander.
Maar leuk is het wel.

Daarom :)

Joep

Quote from: garmtz on November 23, 2004, 09:39:54


Dat vind ik nou een geweldig idee! Gewoon om het verschil in filosofie te begrijpen en te kijken hoe zo'n excentriek apparaat presteert tussen conventionele(re) ontwerpen.

Dan kun je nog lang wachten, Garmt! reMC is zoals men dat zegt "een arme student". Die Shigi is nog niet in zicht!! ;D ;D
Of zou reMC een beroep op mij doen en mij een beetje bij zijn activiteiten betrekken, hmmmm.

Zal ik ook lang moeten wachten?? >:D

garmtz

Quote from: Proprius on November 25, 2004, 14:54:28


Dan kun je nog lang wachten, Garmt! reMC is zoals men dat zegt "een arme student". Die Shigi is nog niet in zicht!! ;D ;D
Of zou reMC een beroep op mij doen en mij een beetje bij zijn activiteiten betrekken, hmmmm.

Zal ik ook lang moeten wachten?? >:D

Shigaraki is Shigaraki zeg ik...  ;D

reMC

Quote from: garmtz on November 25, 2004, 20:13:17


Shigaraki is Shigaraki zeg ik... ;D

Moehahaha....je hoort het Prop (leuke nickname ;D)! Je bent de wormvormig aanhangsel met je shiggie!

garmtz

Quote from: reMC on November 25, 2004, 20:16:49
Moehahaha....je hoort het Prop (leuke nickname ;D)! Je bent de wormvormig aanhangsel met je shiggie!

Best leuk om 'de wormvormig aanhangsel' te zijn hoor... Je hoort weer eens wat anders bij zo'n shootout... :)  Of, je hoort weer waarom je 47 Labs hebt, kan ook natuurlijk... ;D  Of ÉN ÉN...

reMC

Quote from: garmtz on November 25, 2004, 20:21:52


Best leuk om 'de wormvormig aanhangsel' te zijn hoor... Je hoort weer eens wat anders bij zo'n shootout... :) Of, je hoort weer waarom je 47 Labs hebt, kan ook natuurlijk... ;D Of ÉN ÉN...

Dát is ook wel leuk! Maar het constant verhuizen van je amp wat minder...eerlijk is eerlijk..tegen een flinke stoot kan ie niet!

garmtz

Quote from: reMC on November 25, 2004, 20:25:06
Dát is ook wel leuk! Maar het constant verhuizen van je amp wat minder...eerlijk is eerlijk..tegen een flinke stoot kan ie niet!

Hmmmm... Da's waar...

daburnd

Nou.. als je je ruis zo kan omvormen dat het als een viool klinkt.. dan heb je best een kans dat het muziekaal klinkt :D

Damn.. ik ben me gewoon te hard aan het vervelen op mijn werk.