Chromabug free ? kan dit wel ?

Started by J.A.F._Doorhof, June 21, 2002, 12:40:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

De chroma upsampling bug is bekend, zo niet kijk dan even naar deze links:
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/DVDfeiten.PDF
http://www.xs4all.nl/~itc/index.htm

Hier vindt je wat informatie over de Chroma bug (maar er zijn veel andere sites te vinden).

Aangezien de chromabug bestaat door het verkeerd interpoleren van de niet aanwezige kleurresolutie (immers kleur staat op de halve resolutie opgeslagen) is het volgens mij onmogelijk om een speler te maken die VOLLEDIG vrij is van de chromabug. Je kunt wel een speler maken die verschrikkelijk goed is, en het probleem goed maskeert, maar een totale afwezigheid is denk ik onmogelijk.

Immers hoe goed de scaler ook is, je zult nooit een PERFECTE scaler vinden.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Ja hoor, bugvrij kan wel.

Je zegt het zelf: als er verkeerd ge-upsampled wordt is er sprake van een bug. Als er goed ge-upsampled wordt is de speler chroma-bug vrij.

Dat er moet worden ge-upsampled is gewoon een gegeven, dat impliceert niet dat alle spelers per definitie een bug hebben.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Laat ik het anders stellen.
De Bug is altijd aanwezig maar sommige spelers doen het beter dan andere.
Wat er niet is kan er niet bijgemaakt worden.

Je krijgt hier hetzelfde verhaal als met hoge resoluties. Je kan van 720x480 geen 1920x1080 maken hoe goed je ook interpoleert, het kan wel zo zijn dat je zo goed interpoleerd dat 720x480 er goed uitziet, of dat 720x480 er beter uitziet dan 720x480, maar je zult nooit terug kunnen naar 1920x1080.

Bij de chroma bug gebeurt eigenlijk hetzelfde.
De resolutie van het beeld is 720x480, maar de kleur informatie is maar de helft. Je kunt dan wel goed interpoleren zodat het niet opvalt, of je kunt matig interpoleren zodat het wel opvalt.

Maar HELEMAAL chromabug free is volgens mij niet mogelijk, het zal altijd een interpolatie blijven, en als je interpoleert kom je nooit EXACT op het origineel terecht.

Toch ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#3
Ik snapte het wel hoor  :)

Het is gewoon weer een definitiekwestie. Ik vind dat je een beperking in de bron geen bug in de speler moet noemen. Alleen als de speler de beperking verergert door fout te interpoleren mag je het wat mij betreft een bug noemen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ok,

Maar dan zitten we inderdaad weer op het punt van benoemen. De Chromaupsampling bug is een fout in de bron, de manier waarop de speler het interpoleert is inderdaad een andere vorm, maar waar trek je dan de grens voor een speler ?

Helemaal bug free is dus onmogelijk, want neem bv de Denon/Panasonic reeks, deze zijn volgens het net allemaal bugfree. Maar toch zie je in sommige scenes (let op zeer aan het mierenn**ken) een lichte tint van de chromabug terug. BV in de superbit versie van TFE zie je bij sommige groene lampen een hele lichte bug vorming. Ok, ik zou ook zeggen deze speler is bugfree, maar wat nu als er morgen een nieuwe speler komt die net die ene scene iets beter weergeeft, dan is die natuurlijk bugfree, maar de denon/panasonic niet meer, en dat klopt niet.

De reden dat ik de discussie start, en dat werkt nu dus ook, is om mensen erop attend te maken dat het hele chroma bug verhaal in de bron zit en niet in de speler, het is dus niet zo dat de DVD perfect is en dat een speler door een bug er een fout van maakt (dat was ook mijn eerste veronderstelling), de waarheid is dat de bron verkeerd is, en dat er spelers zijn die dit gewoon weergeven en spelers die dat fantastisch kunnen interpoleren tot een bijna perfect plaatje.

Dus chromabug free kan een speler volgens mij nooit zijn, of ze zijn het allemaal  ;D, de bron heeft een chromabug, en het gaat erom hoe goed een speler dat maskeert.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

QuoteDe Chromaupsampling bug is een fout in de bron

Nou, eigenlijk niet... Dat zegt het woord upsampling al, dat is een bewerking van de speler...

Het klopt dat er een "halve kleurresolutie" op de DVD staat... Vergeet niet dat de DVD ontwikkeld is om op TV's te bekijken... Daar moet je goed je best voor doen om hem te zien aangezien een reguliere TV alles een beetje "blend"... Op broadcast TV monitors, kun je de bug wel waarnemen...

Er is gewoon minder plek gebruikt in het MPEG signaal tbv de kleur aangezien het menselijk oog daar ongevoeliger voor is...

Chromabugfree kan wel, maar dat wil niet zeggen dat het er dan goed uit ziet, aangezien het bronformaat al niet echt voldoet...

Een DVD zou voor mijn gevoel gewoon 4:4:4 moeten zijn en dan ook nog eens HD... Met de groeiende bandbreedte(ook op draagbare mediums) moet dat ook mogelijk zijn...

Vervelend is dat je dan masters evenaart, krijgen we dat gezeur over rechten weer...

J.A.F._Doorhof

Ok,

Daar heb je weer gelijk in, inderdaad als je praat over de upsamplingbug is het inderdaad de speler die de upsampling fout doet.

Dan zouden we het zo moeten stellen (denk ik).
De Chroma bug zit in de bron, de chromaupsampling bug zit in de speler.

Maar helemaal vrij van blijf ik niet kunnen vinden, er zal namelijk altijd ooit een speler komen die weer beter is, en dat kan niet als je al een speler hebt die volledig vrij is van de upsampling bug.

De benaming vindt ik inderdaad een beetje vergissingen uitlokken.

Ik zou het liever de 4:2:0 interpolation engine kwaliteit willen noemen, maar ja het beestje (bug  ;D) heeft al een naam. Ik weet alleen zeker dat totdat we een 4:4:4 bron hebben er elk jaar spelers uit zullen komen die de interpolatie net iets beter doen.

Maar inderdaad ik snap nu ook wat FrankL bedoelde, als je praat over de upsamplingbug is dit inderdaad in de speler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Ik heb ergens gelezen dat alleen de decoderchips van analog devices goed zouden moeten zijn(o.a. in Panasonics gebruikt)?

Maar dat weet jij misschien wel beter?

Greetz.

J.A.F._Doorhof

Klopt,

De 10bits 54Mhz chipsets van Advance zijn goed, die vindt je terug in oa de Panasonic serie en sommige Denon's.

Het vreemde is wel dat de Pioneer 737 dezelfde chipset gebruikt, maar WEL last heeft van de Chroma bug.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Als ik uitga van jouw definitie Frank, ben ik van mening dat er geen chroma bug bestaat, maar wel een chroma upsampling bug. Als er goed wordt geupsampled, dan wordt er dus een wiskundig correcte berekening uitgevoerd. Dit zal niet het perfecte 4:4:4 origineel opleveren, maar dat is dan ook een beperking die bekend was door de beeldinformatie bij opslag op DVD te beperken.

Helemaal geen "bug" (het verkeerde woord dus naar mijn mening, het is namelijk zo bedoeld) heb je pas bij een 4:4:4 transfer.

SiR-ROUND

My point excactely Garmt...

De 4:2:2 of 4:2:0 normen zijn bewust gekozen en dus geen "bug"... Wel kan je het downsampling noemen.

Als het origineel naar bv 4:2:0 wordt omgezet maar uiteindelijk bij omzetting terug naar het origineel niet hetzelfde blijkt te zijn, dan is er sprake van een bug...

Frank, das inderdaad raar, misschien kan je er met een bepaalde pinout voor kiezen hoe er geupsampled wordt...

Maar ook al is de speler bugfree, het is een te lage kleurdefinitie voor projectie weergave... Het is verzonnen voor TV...

Blijft het nog steeds geweldig wat een PC of PSM kan doen met dit slechte bronmateriaal, laten we het daar over eens zijn...

 8)