SACD speler zijn geld waard?

Started by Wouter R., October 28, 2004, 16:07:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter R.

Hallo allemaal,

Mijn marantz DV-4100 heeft zijn beste tijd gehad.

Nu ben ik mij aan het orrienteren op het gebied van dvd spelers. Ik wil graag een speler die mijn beamer een progressive signaal aan kan bieden.

Wat ik mij vooral afvraag is. Is een "goede" speler die ook SACD kan weergeven zijn geld waard? Met andere woorden. Is de betere geluidskwaliteit van SACD goed te horen of is het vooral een theoretische verbetering t.o.v. CD? Zo ja is deze winst ook te horen op niet HIGH-END systemen?

Als versterking gebruik ik een marantz SR-7300 en mijn speakers zijn twee mission m74 als fronts.

Als budget zat ik voor een dvd speler te denken aan max. €300,-
Als SACD een echte verbetering is t.o.v. CD ben ik bereid om max. €600,- te betalen.

De speler hoeft niet heel goed te zijn in het weergeven van CD want die heb ik niet zo veel.
Als de SACD echt beter klinkt dan CD zal ik meer muziek gaan kopen.

De ontwikkelingen in BLUE-RAY vind ik ook wat verontrustend. Moet ik over 3 jaar weer een nieuwe speler aan gaan schaffen?

Groeten,
Wouter

peterrr

#1
Halo , wouter

En sacd speler is alleen het extra geld waard als je zelf veel waarde hecht aan een betere weergave van het geluid.
Er zit niet een "dramatisch" verschil in een goede opname op cd of een sacd uitgave.
De meerwaarde zit in het meestal opnieuw geremasterde opname of het multichannel aspect.
bij sommige sacd`s zoals roxy music`s Avalon is het echt prachtig gedaan en dan is fantastisch om hem op sacd te hebben.
Maar bij sommige vraag ik me af of het echt de moeite waard is geweest.
(kijk maar op dit forum voor de krenten in de pap)
Maar als dvd`s meer je voorkeur hebben dan kan je met een wat prijsgunstiger apparaat ook goed  tevreden zijn (mijn sacd/dvd/ speler marantz dv6400 was ook maar E399)

mvgr peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Wouter R.

Hoi Peter,

€400,- voor een DV6400 is niet duur. Dat ligt "maar" €100,- boven mijn "gewone" dvd speler budget. De DV6400 is volgens mij toch wel een goede speler, of valt deze ook nog in de klasse "weinig verschil tussen CD en SACD"?

Ik ben wel geintereseerd in muziek van o.a. Norah Jones en Sting. Zij hebben nu ook SACD's uitgebracht. Ook de prijzen van SACD's dalen naar mijn iede.

Groeten,
Wouter

Sullivan

Ik dacht dat de DV 6400 geen progressive uitstuurd.

mvg,
Frank

Rody

Quote from: Sullivan on October 28, 2004, 20:42:05
Ik dacht dat de DV 6400 geen progressive uitstuurd.

mvg,
Frank

Klopt idd, dat vond ik wel jammer anders was ik wellicht ook gegaan voor de 6400.
De opvolger, de dv 6500 heeft gelukkig wel PS.

Verder vind ik het jammer dat er zo weinig sacd titels zijn, al komen er wel wat meer bij nu. Van mijn favoriete artiesten valt er ook zowat niks te krijgen op sacd. Alhoewel ik onlangs de nieuwe Mark Knopfler heb gekocht voor een prikkie bij cd-wow, dat bleek ook een sacd te zijn.
Maar ik vind het nu zonde om een paar honderd euro extra uit te geven voor hooguit een 4-5 sacd titels.
Komt nog bij dat je ook nog is een zooi extra interlinks moet kopen.

Wouter R.

#5
Als de DV6400 geen PS uit kan sturen valt hij af. Wat bied die DV6500 nog meer? Wat kost die?

SACD zie je toch wel steeds meer in winkels. In een andere topic las ik dat Frank Doorhof DVD-A beter vind dan SACD. Zijn er mensen die er ook zo over denken. DVD-A is wel erg moeilijk aan te komen heb ik het iede.

Groeten,
Wouter

Tube-freak

#6
Ik vind het SACD gebeuren aardig tegenvallen.  Althans op mijn Pioneer DV-757Ai DVD/SACD/DVD-Audio speler.
Heb wel is wat Hybride cd-tjes geprobeert.  De SACD gedeelte in de DVD speler afgespeelt.  het gewone cd gedeelte speelde ik in mijn Hi-end cd speler af. Meestal won de cd speler het van SACD.  Paar keer was het een close finish of gewoon gelijk, maar nog nooit gehad dat SACD echt beter was.

Misschien als je een Hi-end SACD speler hebt dat je het dan wel hoort.  Maar dan kan je denk beter in een goede cd speler investeren. Er zijn nog steeds niet echt geweldig veel SACD titels.

Ik heb bij SACD het idee dat de dynamiek verdwijnt uit de muziek,  kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Ik vind DVD-A niet 'beter' dan SA-CD. De formaten hebben voor- en nadelen. Maakt het uit of SA-CD of DVD-A beter is? Er zijn immers amper interessante opnames op een van beide formaten. Why bother...?

Ook in mijn set klinkt de CD-laag op mijn high-end loopwerk beter dan de SA-CD laag in mijn DV8300.

Wouter R.

Sorry Garmtz ::)

Ik bedoelde Frank Doorhof. Heb jullie perongelijk door elkaar gehaald. Ja dat gaat ook zo makkelijk met twee goeroes  ;)

Groeten,
Wouter

Wouter R.

@Garmtz
Als ik jou goed begrijp zeg jij. Koop liever een apparaat die CD's goed weergeeft.
Kan ik met een budget van rond de €500,- de geluidskwaliteit verbeteren t.o.v. de DV4100 door een betere dvd speler te kopen? Of is het dan noodzakelijk om een losse CD en DVD speler aan te schaffen?

Groeten,
Wouter

garmtz

Als je een goede CD-weergave wilt, zou ik gewoon een goede losse CD-speler kopen. Geen enkele betaalbare multi-speler kan daar tegenop.

Wouter R.

Klinkt een CD speler van €250,- beter dan een DVD speler van €500,-?

Groeten,
Wouter

Sullivan

Quote from: Wouter R. on October 28, 2004, 21:43:59
Klinkt een CD speler van €250,- beter dan een DVD speler van €500,-?

Groeten,
Wouter

Zo zwart-wit kan je dat niet stellen. Kan maar hoeft niet.

In je openings post zeg je:

QuoteDe speler hoeft niet heel goed te zijn in het weergeven van CD want die heb ik niet zo veel.

Blijkbaar vind je film belangrijker, dus ga voor een (multi) dvd-speler zou ik zeggen.

mvg,
Frank

garmtz

Quote from: Wouter R. on October 28, 2004, 21:43:59
Klinkt een CD speler van €250,- beter dan een DVD speler van €500,-?

Zo goed als altijd ja.

Wouter R.

Tot op heden vind ik film belangrijker. Ik ga echter steeds meer muziek luisteren. De geluidskwaleit van mijn huidige set is goed maar ik had gehoopt met de aanschaf van een nieuwe DVD speler ook wat meer "muziek in huis te halen".

Het liefst koop ik een apparaat maar als een losse CD speler echt een stuk beter klinkt dan DVD speler moet dat misschien maar.

Groeten,
Wouter

Wouter R.

Kan ik voor een goede CD-speler gewoon bij marantz blijven of zijn er andere merken die er uitspringen?

Groeten,
Wouter

garmtz

Marantz is een uitstekend CD-merk! Hoeft ook geen dure te zijn, een tweedehands CD63 of CD6000 vind ik persoonlijk al schitterend!

robbie12345

Godsamme wouter alweer een zelfde upgrade :P

Ik heb ook een nieuwe dvd speler gekocht (besteld) ook voor dezelfde progressive reden :D
Ik zelf luister wel veel muziek, maar dit zijn zelf gebrande cd's en echt sorry hoor, maar ik hoor het verschil niet als ik mijn oude lenco dvd speler, mijn huidige jvc speler, of de pepperdure B&0 cd speler van me pa erop aansluit. (dit heb ik dan met originele cd getest(alhoewel ik daar nou ook weer nie veel verschil in hoor))

Ik sluit zowiezo Digitaal aan, logisch dat je dan geen verschil hoor maar ook met een paar goeie analoge kabels hoor ik geen verschil

Ik heb dus gekozen voor een redelijk goeie dvd speler de Harman en kardon dvd22, hij ziet er goed uit, schijnt een super scherp beeld te hebben. Wil je dan weer iets beters dan moet je al voor een faroudja dcdi gaan, maar dan ben je wel wat meer geld kwijt.


Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Wouter R.

Ik zal in een winkel eens wat gaan vergelijken CD/DVD spelers.

@Robbie

ff off topic: Hoe bevalt de XTI 300 nu?

Die dvd22 is idd een mooi apparaat. Ik geloof dat de 1910 van Denon een faroudja chip gebruikt en in dezelfde prijsklasse zit. Waarschijnlijk zal ik er op muziekweergave niet op vooruitgaan als ik een dvd22 of 1910 aanschaf. Moet er toch nog een spelertje bij.

Groeten,
Wouter

robbie12345

Jip de 1910 heeft faroudja dcdi --> 270 euro, die dvd22 is 199 maar dat is het verschil ook niet :D

[offtopic] de sub bevalt nu echt goed, bij starwars 2 bijvoorbeeld ik wist niet wat ik mee maakte. In het begin viel ie ook wat tegen, na de y-splitter was ik veel meer tevreden. Hij moet nog steeds wel 75 procent open staan, maar ik vind dat geen probleem hij haalt alle bas makkelijk en heeft dan overhead zat. Die geluiden van jou hoor ik overigens niet. soms hoor ik wel wat poort ruis bij sommige freqeunties maar daar stoor ik me ook niet aan

[/offtopic]
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Jiri

Quote from: garmtz on October 28, 2004, 21:55:08


Zo goed als altijd ja.

Ben ik het ook mee eens....mijn ervaring exactly!

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Tube-freak

Quote from: robbie12345 on October 28, 2004, 22:08:12
Godsamme wouter alweer een zelfde upgrade :P

Ik heb ook een nieuwe dvd speler gekocht (besteld) ook voor dezelfde progressive reden :D
Ik zelf luister wel veel muziek, maar dit zijn zelf gebrande cd's en echt sorry hoor, maar ik hoor het verschil niet als ik mijn oude lenco dvd speler, mijn huidige jvc speler, of de pepperdure B&0 cd speler van me pa erop aansluit. (dit heb ik dan met originele cd getest(alhoewel ik daar nou ook weer nie veel verschil in hoor))

Ik sluit zowiezo Digitaal aan, logisch dat je dan geen verschil hoor maar ook met een paar goeie analoge kabels hoor ik geen verschil

Ik heb dus gekozen voor een redelijk goeie dvd speler de Harman en kardon dvd22, hij ziet er goed uit, schijnt een super scherp beeld te hebben. Wil je dan weer iets beters dan moet je al voor een faroudja dcdi gaan, maar dan ben je wel wat meer geld kwijt.




Ook met Digitaal aansluiten moet je verschil kunnen horen.  Heb hier een Northstar Loopwerk/DAC cd speler combinatie,  en die Pioneer DVD speler zit op die zelfde DAC aangesloten (Digitaal).  Nou echt wel dat ik verschil hoor. Heeft gewoon te maken met hoe goed je loopwerk is.

B&O kan wel peperduur zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is.  Het is wel mooi om te zien, mooi om te horen moet je maar afwachten. Als B&O namelijk zo goed was dan hadden alle Hifi-freaks het wel thuis staan ook ivm met de hoge WAF factor, maar aangezien dit niet het geval is betwijfel ik dus of zo een B&O veel verbetering zal geven.

Andere reden dat je het niet hoort kan zijn dat je speakers het verschil niet kunnen weergeven.  Ja je gelooft het niet, maar het bestaat.  Ik heb het zelf ook gehad.  Had B&W 604 speakers, was er niet zo tevreden over, hoorde geen verschil toen ik er een hele dure versterker op aansloot.  Ik de Speakers de deur uit gedaan en Diapasons gekocht, en hoor nu elk detail en elk verschil in de muziek en ook als ik componenten wissel hoor ik ook elk verschil.  Dus het zou aan je speakers kunnen liggen (gewoon theorietje).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

robbie12345

Ja zou kunnen je beledigd me daar niet mee hoor, ik heb ook geen extreem dure speakers 300 p/stk.
Dus dat zou best zo kunnen zijn. Ik heb nu het probleem dat ik wat meer verdien dan een half jaar terug toen ik deze speakers kocht. Toen was dat nog het max dat ik kon uitgeven. Om ze nu na een half jaar meteen weer te vervangen vind ik dan ook zo zonder
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

boekhour

#23
SACD, off course en als je 600 euro budget hebt dan moet je eens naar deze Onkyo sp800 in Duitsland kijken:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=85397&item=5728678900&rd=1&ssPageName=WDVW

Dingen worden nu gedumpt voor 600 euro, ik heb hem helaas een half jaar geleden nog voor 1300 gekocht en daarvoor koste die 1900 euro! Ik zou zeggen bestellen maar!

Kopen via Ebay (en dan vooral Duitland) kan uitstekend hoor en ik heb er al diverse dingen mee gekocht, tot nu toe altijd een succes! Verzending naar Nederland meestal geen probleem en met internetbankieren kan je voor 50 eurocent bedragen probleemloos richting Duitsland vooruit betalen.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

robbie12345

Hi wouter ik heb gister mijn dvd speler voor het eerst progressief aangesloten, wat een verschil scherper, betere kleuren, licht donkere scenes beter in balance, geen kartelranden meer.

Dus ik zou als ik jou was voor 199 deze speler halen en dan voor 200 euro nog een mooie cd's speler, sacd --> ik weet het niet hoor ik wacht wel op de echte vervanger van de cd
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm