Gesloten box en meerdere drivers- F3 & SPL

Started by richardkrol, October 27, 2004, 21:44:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardkrol

Klein wiskundig probleempje:

Als ik in plaats van 4 drivers in een gesloten kast van 100 liter zet, 2 drivers in een gesloten kast van 100 liter zet, dan daalt F3 want Vb per driver wordt verdubbeld.

De vraag is nu, welk effect heeft dit op de SPL van deze kast?

Wie kan mij hiermee helpen?
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

voodooless

Simuleer met winISD of een andere tool zo ik zeggen ;)

Bart_M

Je belastbaarheid gaat ook door 2.
Dat is dus je uiteindelijke SPL.

Walter_PPK

Meestal is de belasting geen issue bij een gesloten kast. Xmax=SPL
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Vigier

En daarnaast klopt je stelling in je posting ook niet: als het kastvolume verdubbeld wordt, dan gaat je F3 niet per definitie omlaag!
Om het simpel te houden: simuleer 2 woofers in een behuizing van 50 liter, en haal er dan eentje weg.

Als voorbeeld neem ik de Usher W8955k. Zet ik deze met een Q van 0,707 (max vlakke weergave), in een kist (32,7 liter), dan heb ik een -3 dB van 51 Hz. Als ik hem in een kist van 65.4 liter doe, dan zit ik op 53 Hz.

In jouw geval: als je bij de 100 liter kist een Q hebt van bijvoorbeeld 1, en je haalt 2 woofers weg, dan daalt je Q en daarmee ook je -3 dB punt (tenminste, zolang hij richting 0,707 gaat, en niet daar voorbij, want dan gaat de -3dB weer omhoog!)

Groet, joris

richardkrol

Dank allen. Ik zal de resultaten eens simuleren...

Keep y'all posted
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Ik heb even een simulatie gedaan in een kast van 50 liter (dat zal het ongeveer worden) met 2 of 4 drivers. Het betreft de Seas CA21REX. Het wordt geen sub maar de bas van een 3 weg systeem. Ik wil tevens werken met een linkwitz transform. Zal dit lukken?

Max coil travek p-p = 19mm
Linear coil travel p-p=6mm
VC Height 12mm

Vas 81.3
Fs 31
Qts 0.34
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Richard Krol
Hexateq Audio Visual