Projectje tussen door: Dipool sub

Started by michiel, October 19, 2004, 18:01:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Tja, wat moet ik er over zeggen. Een tijd geleden kocht ik en stel drivers die voor dipool gebruik gemaakt zijn. Onder het motto van dipool probeer ik ooit wel eens heb ik de drivers in verschillende andere kasten gehad wat me uitstekend beviel! Zie bijvoorbeeld het topic over m'n nieuwe 15" gesloten sub...

Toen de gesloten sub af was kriebelde het nog steeds in m'n handen om iets te bouwen. Ik had zojuist de bouw van twee 8" TL's uit handen gegeven (en dat heeft zo zijn redenen) dus daar kon ik ook niet aan beginnen. Ik zag het ook niet zitten om nieuwe drivers aan te schaffen voor een nieuw project. Dus ben ik maar aan de slag gegaan met wat ik had.
De keus was om een 15" TL, 15" bandpass horn of een dubbel 15" dipool te gaan bouwen. Alle drie de kasten had ik al eens grondig gesimuleerd en uitgetekent, dus het was een kwestie van hout halen en plakken.
Omdat ik er niet te veel geld aan uit wou geven ben ik voor de dipool gegaan welke ongetwijfeld het kleinste was. Ik heb de tekening zelfs nog iets aangepast om de kast nog kleiner te maken!!! Het is uiteindelijk zo klein geworden dat de units net passen, en ik extra gaten in de zijwanden moest maken voor de ventilatie gaten van de drivers.

Gisteren het hout gehaald, vandaag het proto type speel klaar.... Wegens een kabel te kort en versterker kanalen te kort heb ik een opstelling gemaakt met de sub en een oude en zeer slecht klinkede 3 weg bagger kast. Een sub alleen klinkt niet echt lekker dus wat wil je. ::)
De sub staat midden in m'n kleine kamertje, wat bij eerdere subs een zeer slechte plaatsing bleek te zijn. Tevens had ik verwacht dat een dipool sub een grote ruimte nodig had om niet in de knoop te komen met de twee verschilend afgestraalde signalen. Ik had de kans tot slagen zelf al laag ingeschat, veel te laag blijkt nu!! Ik zet alles aan, pruts wat met de instelling, bouw nog wat om in de aansluiting tussen cross over en versterkers. Eerst maar eens gekeken of ik alles in de dipool zub wel juist had aangelsoten, met twee dubbel spoels woofers heb je wat meer draadjes dan normaal. Nu bleek een woofer uit fase te staan, geen ramp en in 2 tellen opgelost. Daarna maar eens gekeken of ik een slinger aan de volume knop kon geven... En jawel hoor, het beestje begint te blaffen, en niet zomaar blaffen!! Ik stond werkelijk versteld van de hoeveelheid laag wat uit dit kleine kastje kwam, en dat met niet eens zo gek veel vermogen.
Daarna in hoog tempo verschillende soorten muziek er door heen gejaagd en ik kwam tot de conclusie dat het ook nog eens verschrikkelijk goed klonk!!

Na wat langer geluistert (en gevoeld) te hebben kan ik zeggen dat het toch wel heel deftig klinkt! Ik cross op zo'n 60 Hz, daaronder lijkt de inroom respone redelijk vlak te zijn op enkele heftige resonantie pieken na. De dipool komt wat minder diep dan de gesloten kast, maar klank matig geef ik de dipool de voorkeur. En ik denk dat dit nog wel eens heel goed zou kunnen integreren met m'n bandpass horn.
Zoals ik al zei is dit kastje erg klein, ik denk dat als ik de units wat meer ruimte geef de weergave nog wat dieper komt en de vervorming op hoge spl's flink lager zullen zijn. Eerst maar eens simuleren en tekenen, en als ik weer eens zin heb een nieuwe bouwen!! ;D ;D ;D


Ik geloof dat m'n het fototoestel mee heeft genomen naar parijs (lijkt me ook heel logisch) dus ik heb ff geen fototje voor jullie. Maar deze komt er zeker aan!!!

michiel

Ondertussen maar weer omgebouwt naar de set met bph en horn loaded 103 s. Noodgedwongen twee 15" woofers op 1 versterker kanaal moeten zetten. Kwa impedantie kan het. Ik geloof dat ik totaal op 5-6 ohm zit (als ik me het goed herinner) en de versteker geeft zo'n 175-200 watt @ 4 ohm.
Vandaag ook voor het eerst deze versterker volledig uitgestuurt!! Dat is me nog nooit gebeurt...  Maar dat gaf wel een leuk effect in m'n maag. ;D

Kwa aansluiting met de bph, gaat aardig. Beetje jammer dat ze in 1 lijn staan met de luister plek en met de dipool in het midden. Ik heb het gevoel dat deze nogal wat tegen houdt van de bph die een halve meter voor z'n mond een kast heeft staan. Voor het mooie zou ik moeten stapelen, en dat ga ik morge dus misschien doen. Ik ben alleen bang dat ik niet te dicht tegen de achter muur moet komen dus dat zal nog heel wat passen en meten worden in m'n kleine hok. ::)

Tot zo ver zijn de bevindingen: :o :o :o O0

Shorty

Een dipool in een kast? Ik dacht altijd dat je die dingen gewoon in de vrije natuur moest laten hangen, zoals Linkwitz dat doet!  ;D

VrGr,

Bart J.

Walter_PPK

#3
Je bent weer goed bezig zie ik :) Ik ben benieuwd wanneer je hele set af is. Ga je hem icm met die bph gebruiken? Zo ja kan die TC sound het dan bijhouden?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Quote from: Shorty on October 22, 2004, 11:34:09
Een dipool in een kast? Ik dacht altijd dat je die dingen gewoon in de vrije natuur moest laten hangen, zoals Linkwitz dat doet!  ;D

VrGr,

Bart J.

Het kastje is aan beide kanten open. De taken van de kast zijn om de drivers op hun plaats te houden, en het toevoegen van een extra luchtmassa. Dat laatste om de Fs iets naar beneden te krijgen.


Wanneer is mijn hele set klaar?! Nou, heb je nog een paar jaar!!!! ::) ;D
De combo dipool en BPH gaat prima! Uiteraard nog niet helemaal perfect, ik heb ook een week geen muziek uit de set getoverd. Ik moet nog heel wat klussen met de instellingen voordat het allemaal perfect loopt. De optimale xover moet nog gevonden worden...

Ik heb trouwens ook al het effect van te zwaar gecomprimeerde lucht ontdekt. Dat ding begint echt te blazen met die veel te kleine 'kamer'. :-X Maar dan praat je over een spl waar je geen plezier meer aan hebt als het langer als 30 seconden aanhoud. :P Dus voorlopig past deze sub mooi in het stapeltje proto's.

michiel

Eindelijk heb ik de beloofte foto's. ;D

Voor de aardigheid heb ik er ook een near field meeting bij gedaan. Ziet er erg goed uit moet ik zeggen. Op 1 van de foto's is de meet mic te zien, op deze manier had ik vrijwel geen last van kamer resonantie's en dergelijke.
Ik heb echter wel het idee dat de kast dieper komt. Ik heb nog geen enkele meeting gehad die lager dan 30 Hz kwam, zal wel aan m'n geluidskaart/meet mic/mic voorversterker liggen denk ik...