Speaker verzinken

Started by Jean Pierre, October 19, 2004, 10:27:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Pierre

Vanmiddag een grote dag! ik ga waarschijnlijk beginnen met mijn diy boxen!

Maar nu weet ik niet hoe ik de speaker moet laten verzinken, ik heb een bovenfrees. Maar hoe ik het dan mooi rond kan maken zodat de speaker darain verzinkt weet ik niet. Kan iemand mij hier mee helpen??

Bvd

Sullivan

#1
Je moet een cirkel geleider hebben om een rond gat te kunnen frezen. Deze kan je kopen (of zit al bij je bovenfrees) of je kan hem zelfmaken.

- Eerst bepaal je het middelpunt van waar de speaker moet komen. Dat wordt ook het punt waar omheen de circelgeleider draaid.
- Nu bepaal je eerst de buitencirkel van de speaker. Dus NIET het gat wat door en door moet.
- Dan bepaal je ook de hoogte van de speakerrand, want dit wordt je freesdiepte (houdt eventueel rekening met fineerdikte).
- Als je deze circel gefreesd hebt, dan moet je met dezelfde frees misschien nog een kleiner circel frezen (zelfde diepte), afhankelijk van de breedte van de speakerrand.
- Daarna kan je met een diepere frees een nog kleinere cirkel fezen en die moet dan door en door, zodat je speaker erin kan zakken.

Let erop dat je de circel die door en door moet als laatste doet, want anders ben je het middelste punt kwijt, waar omheen de circelgeleider draait.

Ik hoop dat het duidelijk is.

mvg,
Frank

michiel

Als het goed is heb je een geleider bij je frees gekregen. Met een beetje geluk bestaat deze uit twee ijzeren staafjes die in de voet van je frees vast gezet kunnen worden, en het apparaat wat de werkelijke geleider is. Dan moet je even kijken of je die staafjes los kan maken van de geleider (in mijn geval met een imbusje).
Dan kun je met een alu hoekprofiel een circel geleider maken. Je boort twee gaatjes op de juiste plek zodat die staafjes aan je hoekprofiel vast zitten. En dan in de "bobem" een welke als center dienst doet.

Als dit niet mogelijk is kun je ook een circel geleider maken met een stukje hardboard. Gewoon een gat maken zodat je beiteltje vrij door het board heen kan. En op de juiste afstand een center gaatje.

Daarnaast zijn er nog zat andere manier om een mooi resultaat te krijgen. Wees creatief, en probeer je creatie's altijd eerst even op een oefenstukje.

Jean Pierre

#3
Okeej allebij bedankt voor de tips! Ik wist eerst niet wat bedoeld werd met een cirkel begeleider maar die zit er waarschijnlijk wel bij want zitte wel van die staafjes etc bij. Het is overigens een dewelt type zou ik zo niet weten.
Ook heb ik speakers uitgekozen en nu thuis in huis ;) na een tijdje luisteren vond ik toch de scirocco het beste en heb deze dus mee genomen, de meneer liet mij ook nog even de ultimo luisteren maar daar komt echt een mooi geluid uit!
als de bouw wat is opgeschoten schiet ik misschien wel wat fotos!

mvg