Quad 606

Started by -V-, October 18, 2004, 21:22:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Heren, Dames,

Ik hen per toeval de handen kunnen leggen op een Quad 606. Nu ter evaluatie sloot ik die even aan op de pre-outs van mijn denon 3802 voor de fronts ( CDM-9NT)...

Wat een wereld van een verschil , Ik luister eindelijk naar de muziek ipv. de componenten en de speakers .. Wat een detail en controle, wat een transparantie, dynamic en muzikaliteit ...  Het resultaat bevalt mij zelf zo goed dat ik er aan denk op termijn nog 2 606's ofzo te kopen (2dehands) voor de andere kanalen en mijn denon voorlopig als voorversterker en te gebruiken ... (Voorlopig ook als versterker voor de center & Rears)

Nu vroeg ik mij af of er iemand mij wat historiek kon geven over Quad versterkers en de 606 (606 MK2,707, 77, ...) In welke klasse van materiaal valt dit ? ( Rotel / Bryston / Parasound / Chord ??)

En is dit uberhaupt een goed idee ??

All input is welkom ...

*Greetz*
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

garmtz

Ha die -V-!   ;D  Als jij het mooi vindt, IS het goed!!

De 606 is echt een mooie versterker. De versterkers van Quad zijn in de loop der tijden technisch gezien wel iets beter geworden, maar ook analytischer en minder 'lekker' (vind ik persoonlijk). Zit wat mij betreft zeker in de klasse boven Rotel, gelijk aan Parasound en net onder Bryston (latere series) en Chord. maargoed, als het matcht, matcht het en is een rangorde niet aan de orde!

FrankB

Informatie geven over de historie kan ik je niet echt, maar ik heb de 909 hier thuis staan en dat is een versterker die nog lang mee kan. Schitterend gebouwd en een heerlijke sound.

Gefeliciteerd met een mooie aankoop!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

-V-

Weinig Quad kennis op dit forum ?
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

FrankB

Quote from: -V- on October 19, 2004, 19:04:52
Weinig Quad kennis op dit forum ?

Tja, wat wil je nog meer weten? Quad heeft een schitterend boekwerk uitgebracht waarin ze hun complete historie beschrijven. Ze bestaan al meer dan 50 jaar wat wel iets zegt over de kwaliteit van hun producten. Ze hebben de volledige productie verhuisd naar China waardoor ze tegen veel lagere prijzen kunnen leveren dan concurrenten, de kwaliteit en performance vallen dan ook in een hoger segment dan dat de prijs doet lijken.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

-V-

Hmm ... ik had graag nog wat info over hun verschillende versterkers ... 606 / 606 mk2 / 66? / 707 / 77...

Waar zitten de grootste verschillen,worden ze gewoon steeds beter?
hoe oud zijn die modellen , en eventuele richtprijzen ( alhoewel dat moeilijk is ) op de 2de handsmarkt ?

Bedankt,
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

garmtz

-V-, ik denk dat niemand die informatie paraat heeft. Google is je beste vriend! :)

-V-

Helaas vind ik bitter weinig over quad versterkers op google ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

garmtz

Quote from: -V- on October 21, 2004, 09:20:28
Helaas vind ik bitter weinig over quad versterkers op google ...

Aha...  :-\  Dan is jouw vraag hier dus wel redelijk legitiem... ;D

Shorty

Hoi -V-,

De Quad 33 voorversterker, die eind jaren '60 op de markt kwam, werd in die tijd beschouwd als de eerste behoorlijk klinkende transistorversterker. De 33 (zó lelijk van uiterlijk, met dat bruin en oranje, dat het weer mooi is  ;D) was de opvolger van de legendarische 22, een buizen-pré die enige jaren geleden in een iets gewijzigde versie opnieuw is uitgebracht.
De eindversterkers van Quad maken gebruik van zgn. 'current dumping', een gepatenteerde techniek die het muzieksignaal relatief onaangetast laat en een bouwwijze toelaat waarin nauwelijks met toleranties hoeft te worden rekening gehouden. Veel ampères leveren Quads niet, zodat je ze alleen met makkelijke luidsprekers moet combineren. Daarentegen gaan ze wel weer heel goed met elektrostaten. Daarvan heeft Quad sinds de jaren '50 een aantal modellen gemaakt die het merk meer roem hebben bezorgd dan hun versterkers.

Quad is te lang op oude glorie blijven teren. Het had sinds halverwege de jaren '80 de mening dat ze niks meer aan hun versterkers konden verbeteren omdat ze de perfektie bereikt hadden. En zo zijn nog steeds al hun eindversterkers gebaseerd op het model 405, dat uit de jaren '70 stamt. Verschillen in kabels? Allemaal onzin, vond Quad. Voor die houding hebben ze enige jaren geleden de prijs betaald: het bedrijf werd overgenomen door IAG, een groep investeerders die al meer audio-industrie had verworven.

Zelf heb ik al dertig jaar een 33, en ruim twintig jaar een 405-2. Van die 33 is tien jaar geleden het lampje in het front vervangen, en heb ik eens een soldering moeten overdoen. De bouwkwaliteit is dus boven elke twijfel verheven. En de 405 is bijvoorbeeld ook geheel ongevoelig voor kortsluiting aan de uitgang.

Quad is altijd een low-profile merk geweest dat nooit meegedaan heeft aan de elk-jaar-een-nieuw-type-waarvan-we-beweren-dat-ie-veel-beter-is-dan-de-vorige-hype. Dit in tegenstelling tot merken als (vul ze hier zelf maar in  ;D), die zichzelf proberen te verkopen als dynamisch en hi-tech, en met zo'n beleid natuurlijk meer publiciteit genereren (zie ter illustratie de sectie Nieuwtjes op dit forum  ;)). Vergeleken daarmee is Quad een saai merk, en omdat het beoordelen van de geluidskwaliteit van zo'n stuk hardware altijd een uiterst subjectieve zaak is, gaan sommige mensen al gauw denken dat Quads ook saai klinken. Tsja. Ze klinken onopvallend, en dat is op de lange duur een zegen.

VrGr,

Bart J.   




   

garmtz

Wow Shorty. impressive... Mooi verhaal..  8)  HEAR HEAR!

Shorty

Merci Garmtz! :D Een typisch Engelse geschiedenis, dat Quad..... en een mooie illustratie van de Wet op de Remmende Voorsprong. Ongeveer hetzelfde overkwam de Britse motorfietsenindustrie. Triumph bijvoorbeeld verkocht in de jaren '70 nog steeds motoren die gebaseerd waren op een ontwerp uit 1942! En men lachte zich suf om die 4-cilinder Honda's die je opeens (voor veel minder geld) kon kopen..... Dat die Japanse dingen veel betrouwbaarder waren, en een stuk eenvoudiger te onderhouden, dat wilden ze niet weten.  :P
Nu ja, daar kwamen ze binnen een paar jaar vanzelf wel achter.  >:D
Neemt niet weg dat ik de dag waarop ik voor het eerst Quad's ESL hoorde nooit zal vergeten...

VrGr,

Bart J.


Shorty

Zie ook deze site van de Duitse firma die de bouwmallen van de originele elektrostatische luidspreker ESL 57 heeft overgenomen. Bijna een halve eeuw oud en qua middengebied nog steeds adembenemend mooi....
Je kunt ze daar ook laten restaureren, of gebruikte exemplaren op de kop tikken. Als ik alleen naar barokmuziek zou luisteren zou ik het wel weten..... >:D

VrGr,

Bart J.

Shorty

Op die Duitse site ook een plaatje van de Quad New34, een voorversterker die nog dit jaar zou uitkomen...

VrGr,

Bart J.

Harry HT

Quote from: Shorty on October 22, 2004, 13:28:49
Op die Duitse site ook een plaatje van de Quad New34, een voorversterker die nog dit jaar zou uitkomen...
Hoi Shorty,

Ga je de New34 kopen? (€1.800 :-\, te zien op de VAD :))

De 33 heb je al 30 jaar, dan zou dat toch wel een keer mogen. Verandering van spijze doet ...  :D

@-V-: misschien kun je op het esl forum of op de site van de esl vereniging nog iets vinden over Quad versterkers.

Gegroet,

Harry

p.s. de "old" 34 is altijd m'n favoriet geweest  :)

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

-V-

en wat is de ESL vereniging  ? waar vind ik een url van dat forum ?

Alvast bedankt,
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Shorty

#17
@ -V-: Misschien bedoel je ESL.Hifi.nl?

@ Harry HT: Die New34 lijkt me oude wijn in nieuwe zakken, maar het ding ziet er wel zéér  8) uit, vind ik. M'n ouwe trouwe 33/405 combo doet z'n werk in het tweede systeem in de woonkeuken, (tot voor kort verbonden aan een paar óók al weer dertig jaar jonge B&W's DM2a II, die ik overweeg te verkopen wegens "te grote bakbeesten"....).

VrGr,

Bart J     

-V-

Daar vind ik helaas niks over Quad versterkers ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Shorty

@ -V-,

Als ik google op "quad+amp", dan krijg ik 147.000 hits. Wat is je probleem?

VrGr,

Bart J.

-V-

Die hits zijn echter geen concrete reviews van Quad eindversterkers ... (606, 606MK2 , ... )
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

JürgenW

Ik zou naar

Quad 606 review

zoeken.

Over het verschil van de oorspronkelijke 606 en de 606mkII het volgende:
'To tell the difference between a Mk I and Mk II Quad 606 ( there is a big difference in internals) the top of the MK II has bevelled edges instead of straight edges. The internals are much bigger ( 3 times the size ) Caps 15,000 in lieu of 6,800 Caps and a large toridial transformer in lieu of a C core, plus the MKII has a wider bandwidth and more grunt.'

Jürgen

sultankat

Ik heb al wat Quad-ervaring achter de rug: 405 MK1, 606 MK1, 606 MK2 en nu 909. De 606 (daar vroeg je eerst na) is een verder uitgerijpte 405 MK2 met ook een mijns inziens mooiere klank. De MK1 had een bloktrafo die na verloop van tijd de neiging heeft te gaan brommen, soms extreem bij andere weer heel licht. Heeft te maken met de buitenmantel die los gaat zitten. De MK2 heeft een mooie ringkerntrafo en grotere elco's. Levert ook meer "stroom" en kan dus lastige luidsprekerbelastingen beter aan.
De latere 707 (XLR aansluitingen) en de 909 verschillen niet of nauwelijks technisch van de 606 MK2.
De 606 MK2 herken je aan een serienr boven 21600. Alles daaronder is een MK1, ook al hebben ze al eerder mer oranje logo's gewerkt.
Klanktechnisch zou ik me niet bezorgd maken om het feit dat je een MK1 hebt. Ik ervaar geen verschillen. De 909 die ik nu heb is wellicht een fractie koeler qua klank, that's all.
Het mooie van deze series: zorgeloos (afgezien van die trafo in de 606 MK1 dan). Je zet hem in een hoek en vergeet hem verder. Hij doet gewoon z'n werk. Vergelijkingen in rangorde met andere merken vind ik een beetje onzin: ieder z'n smaak.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Sjoerd303

Quad trekt bij altijd de aandacht. Hetzij via forums of verkoop sites of marktplaats. Info zoals hier weergegeven is leuk om te lezen. Credits naar dit forum en de posters
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

twani

Daar heb je dan 15 jaar over gedaan om dit topic te vinden :D