The Passion of the Christ - DVD review

Started by bmateijsen, October 17, 2004, 18:37:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Paus Johannes Paulus II
'Het is zoals het was', volgens een artikel dat in december verscheen in een Amerikaans katholiek tijdschrift waren dat de woorden van paus Johannes Paulus II toen hij reageerde op 'The Passion of the Christ' van Mel Gibson. Deze reactie zou door zijn verteld aan de co-producent Steve McEveety en werd natuurlijk door de media wereldwijd herhaald. Een opzienbare reactie zeker gezien het omstreden karakter van de film, maar wanneer de persoonlijke assistent van de paus, aartsbisschop Dziwisz, aan het woord komt, blijkt niets van dit alles waar te zijn. De paus had helemaal geen mening over deze productie gegeven. Deze anekdote, verspreid door een overijverige pr-medewerker, verdween uiteindelijk weer snel uit het nieuws omtrent deze film, veelal overspoeld door de talloze andere nieuwsberichten die aan de première en de eerste weken toen de film in de bioscoop draaide voorafging.

Maar deze anekdote is wel zeer typerend voor 'The Passion of The Christ' en zet het doel neer die de makers voor ogen hadden toen ze begonnen aan deze omvangrijke productie. De film van Mel Gibson is blijkbaar bedoelt als de authentiek versie van de laatste 12 uur van Jezus Christus, volledig in het Latijns en Aramees. Het meest opmerkelijke is dat de regisseur beweert dat de laatste nacht van Christus, de arrestatie, het proces en de vervolging exact zo zijn verlopen zoals Mel Gibson ons doet geloven. Deze intentie is allezins opmerkelijk, aangezien het geschreven verhaal in welke vorm dan ook een interpretatie is van de schrijver, diens oogpunt en nooit de absolute waarheid kan zijn, laat staan diens authenciteit.

The Passion of the Christ
De laatste twaalf uren van het leven van Jezus Christus en zijn strijd tegen deze vervolging.... [/i]

Bovenstaande zin omvat de grote lijn van de laatste productie van regisseur Mel Gibson 'The Passion of the Christ'. De laatste 12 uur van Jezus van Nazareth, gespeeld door James Caviezel, begint in de olijfbomen tuin waar Jezus naar toe gaat om te bidden na het laatste avondmaal met zijn apostelen. Verdronken in het lot van alle mensen, probeert Satan Jezus te lokken naar zijn verleidingen. Wilskracht en geloofsovertuiging overstempelen deze verleidingen, maar het volgende gevaar loert achter de volgende boom: verraad. Judas Iscariot (Luca Lionello) heeft zijn verblijfplaats bekend gemaakt en Jezus wordt gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met de beschuldiging van heiligschennis.

Wanneer Jezus voor de Romeinse gouverneur Pilates moet verschijnen om de beschuldigingen aan te horen, is Pilates zich bewust van het hoge risico voor een hoogoplopend politiek en burgerlijk conflict. Pilates richt zich tot Koning Herodes, maar deze stuurt Jezus van Nazareth terug in de handen van Pilates, wie het lot van Jezus in de handen legt van de bevolking. De keuze is simpel kies voor de vrijlating van een seriemoordenaar Barrabas of Jezus..., echter iedereen weet wat het aanwezige volk kiest...

De Film
Eigenlijk zijn er in het recente cinemaverleden nooit pogingen gedaan om de feitelijke navertelling te verfilmen. 'Jesus Christ Superstar' uit 1973 was een musical, waarin met al zingend het nieuwe testament naspeelden. 'The Last Temptation of Christ' uit 1988, begint met een duidelijke statement dat het slechts een fictioneel stuk is waarin zelfs de hoofdpersoon Jésus de Montréal niet Jezus was, maar in wiens leven parallellen te vinden zijn met het evangelie. Eigenlijk kunnen we heel stellig zeggen dat regisseurs hun vingers absoluut niet wilde branden en heel duidelijk stelden dat hun films slechts interpretaties en variaties zijn op een bestaand thema.

Gibson schrijft filmgeschiedenis met zijn 'The Passion of the Christ' en veegt alle films met relativerende meningen van tafel, hij maakt deze film met de intentie de echte versie van het leven van jezus te laten zien en natuurlijk om bezoekers te bekeren tot zijn geloof. Immers Mel Gibson is katholiek, lid van de 'Holy Family'-gemeenschap, een bijzonder traditionele stroming, die de modernisering van het geloof heeft verworpen in de jaren zestig, zoals het Vaticaan deze heeft voorgeschreven. Deze gemeenschap heeft in tegenstelling tot het Vaticaan nooit verworpen dat het joodse volk schuldig is aan de dood van de verlosser. De verwijzing in de film waar Pontius Pilates zijn handen in onschuld wast en verklaart de dood van Jezus Christus niet op zich te willen nemen, is de meest controversiële stuk in de film, vandaar dat datgene wat wordt toegeroept vanuit het publiek zowel in het Engels als in het Nederlands niet vertaald is. Het ontbreekt 'The Passion of the Christ' niet aan antisemitische uitspraken en beeldtenissen. Het Joodse volk wordt op menig moment afgebeeld als een dolle horde mensen, en laten we de kindertjes niet vergeten die demonen lijken te veranderen, de Joden worden in de film zelden als individuen gezien. Maar ter verdediging worden de Romeinen, met uitzondering van Pilates als zuivere sadisten afgebeeld, verantwoordelijk voor de weerzinwekkende geseling en de uitvoering van diens executie.   

Het is geen subtiel verschil te noemen waar de nadruk op ligt bij Gibson's film, zijn jezus heeft slechts een passieve rol, alle passie is te vinden bij de daders die de zoon van god vernederen. Dit in tegenstelling tot de eerder genoemde verfilmingen van het leven van Jezus Christus, waar de nadruk lag op de boodschap van Christus, de ontferming over de armen en het genezen van de blinden en de kreupelen. De wreedheid die wordt uitgedrukt in 'The Passion of the Christ' laat een rooskleurige toekomst zien voor Mel Gibson als horrorregiseur, hij weet met overtuiging een gruweleffect te vooroorzaken bij de kijker. De aandacht voor het fysieke lijden van Jezus is extreem, misschien wel te extreem, waarbij het bloed en de bijbehorende soundtrack zelfs het lijden als emotie over weet te brengen bij de kijker, wanneer de spijkers door de polsen worden geslagen, gaat de soundtrack door merg en been.

Hoe zouden we 'The Passion of the Christ' dan moeten interpreteren? Welke wijze leer probeert regisseur Gibson ons op te leggen? Zou de mensheid die hij weerspiegelt enkel bestaan uit slachtoffers en beulen, of is het enkel een verwijzing naar het enorme offer wat Jezus Christus heeft moeten volbrengen voor ons. Het antwoord op deze vragen zijn enkel te beantwoorden door jezelf, ook deze interpretatie van geschreven verzen, zal door de kijker geinterpreteerd moeten worden. Mijn interpretatie is deels al op te maken uit de eerder geschreven woorden, de overweldiging van geweld en het bloed wat hieruit voortvloeit overstemt ieder vorm van een diepere gedachte, waarbij overdaad naar mijn mening schaadt.

Lees de recensie hier verder.....





Conclusie
Er wordt duidelijk van de kijker verlangt om langs het enorme geweld te kijken in 'The Passion of the Christ'. In deze recensie zijn vele aspecten van de film voorbij gekomen, maar is de nadruk blijven liggen op de essentie van de film, ik realiseer me dat nu ik de conclusie aan het schrijven ben. Wanneer ik het script naast me laat liggen, met de nodige dilemma's, concludeer ik dat er een extreme hoge performance is neergezet door James Caviezel, die de lijdensweg van Jezus vol emoties neerzet, maar ook andere castleden zetten een noemenswaardige performance neer. Laten we vooral de uitwerking niet vergeten, de wijze waarop Satan is verwoord is magistraal, de subtiele verwerking in het geheel, inclusief de confrontaties hebben wat mij betreft de beste bewerking gekregen in de filmgeschiedenis.

En dat leidt tot mijn conclusie, want hoewel de film zijn controverse kent en we misschien wat moeilijk langs al het geweld moeten kijken, komt de boodschap luid en duidelijk over. Gibson's interpretatie is misschien niet overal conform de meest logische theologische wetten, maar het weet het onderwerp religie opnieuw aan te zwengelen. Controversieel? Wel degelijk.... Gepast? Misschien niet helemaal, ik zou de film namelijk absoluut niet aan mijn moeder laten zien. Hoewel ze wel gelovig is, zou zij de overdaad aan geweld en bloed niet overleven.

Groet Bjorn

P.S. normaal zou je de conclusie moeten lezen op dvdzine, maar dit maal heb ik hem toch even bijgevoegd... Check wel de recensie over de beeld- en geluidskwaliteit via het het linkje....

bmateijsen


zuidwester

Ik heb de film hier al een tijdje liggen..en ik durf er bijna niet aan te beginnen; Het is geen film die je zomaar even opzet,
Waarschijnlijk wacht ik tot pasen om het leed nadien te verzachten met een zoete Matheus Passion...

Peter
ontferm U over ons

bmateijsen

Om heel eerlijk te zijn had ik hetzelfde gevoel... maar nu ik hem 2 keer heb gezien valt het eigenlijk wel mee.. Zoals Jeroen in een andere thread heeft gezegd, en ik in mijn conclusie heb herhaald je moet echt langs het geweld kijken...

zuidwester

QuoteOm heel eerlijk te zijn had ik hetzelfde gevoel... maar nu ik hem 2 keer heb gezien valt het eigenlijk wel mee.. Zoals Jeroen in een andere thread heeft gezegd, en ik in mijn conclusie heb herhaald je moet echt langs het geweld kijken

Ik heb het al zwaar als ik je review lees... hoewel ik nu ook wel nieuwsgierig begin te worden..
(Ik moet zeggen erg goed review!; ga hem nog eens lezen als ik de film gezien heb)
Peter
ontferm U over ons

bmateijsen

Quote from: pipoplus on October 18, 2004, 09:47:49


Ik heb het al zwaar als ik je review lees... hoewel ik nu ook wel nieuwsgierig begin te worden..
(Ik moet zeggen erg goed review!; ga hem nog eens lezen als ik de film gezien heb)
Peter

Dank! Voor dit soort complimenten doe ik het ;)

Spacebass

Pracht stuk Bjorn!  O0 Toppertje!!

Ik heb geen enkel moment het idee gehad dat ik nu anders aankijk tegen Joden of de staat Israel. Maar goed fanatieke godsdienstaanhangers hebben altijd oogkleppen op, van welk geloof dan ook.
Hij heeft natuurlijk geweten dat dit zo'n uitwerking zou hebben.

Harry HT

Hoi Bjorn,

Alweer een prachtig review, m'n complimenten  8)

Jammer dat het verhaal/de boodschap niet goed/mooi is uitgewerkt en dat het lijden en verraad zo wordt benadrukt. Wanneer je over zo'n onderwerp een film maakt wil je nu eenmaal alles en niet de helft of minder.

Je kan over Jezus volgens mij ook wel een mooie film maken, die toch ook spannend is. Een gemiste kans dus.
Wanneer de regisseur protestant zou zijn geweest zou er denk meer inhoud in hebben gezeten, rooms katolieken hebben nu eenmaal meer met Maria dan met Jezus.
Ook het horrorwerk geeft teveel afleiding als ik het zo lees, ook weer jammer. Maar de prachtige beeldkwaliteit maakt wellicht een hoop goed.

Over de film had ik al een en ander gehoord en gelezen, maar ik wilde tot de kerstvakantie wachten de film serieus te bekijken. Maar eigenlijk als ik er zo over nadenk is het eigenlijk gewoon een zaterdagavond filmpie.

Je schrijft in je review over de (zogenaamde) reactie van de Paus, maar de reactie van arafat na het zien van de film is toch veel meer omstreden?

Bjorn kijk jij voor het maken van een review de film op je Barco of op een tv?

Gegroet,

Harry  
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

QuoteJe schrijft in je review over de (zogenaamde) reactie van de Paus, maar de reactie van arafat na het zien van de film is toch veel meer omstreden?
Vertel!! deed hij zijn theedoek af? Of liep hij dansend over straat? Of zij hij zie je wel!!  ben nu wel erg benieuwd ;D

bmateijsen

Ach.. die reactie van de paus was het ideale startpunt van mijn review.. 'Het is zoals het was....' geeft een belangrijk doel weer van de film en gezien de achtergrond van de gemeenschap waar Gibson lid van is, geeft dat enige discussie, zeker gezien het huidige standpunt van het Vaticaan. De reactie van Arafat is inderdaad meer omstreden, maar gezien de politieke achtergrond daarvan vind ik vanuit deze recensie het niet noemenswaardig. Het joodse aspect in de film heeft zoiezo een hoop opgerakeld bij de joodse gemeenschap, het antisemitische karakter van de film is een discussie-punt, het bewust of onbewust zo plaatsen is gezien de achtergrond controversieel...

Ik kijk alle films op de barco... gebruik de TV nog amper voor films...

Spacebass

#11
Hoewel politiek en godsdienst wel erg vaak hand in hand gaan, kan ik je standpunt goed begrijpen  ;)

QuoteJe kan over Jezus volgens mij ook wel een mooie film maken, die toch ook spannend is. Een gemiste kans dus.
Waarom moet het mooi zijn dan...juist dit beeld hebben we nooit eerder gezien, de mooie verhalen kennen we nu wel. Ik vind dat hij het perfect heeft gedaan en juist de kans om iets unieks te maken met beide handen aangegrepen heeft...of willen we weer een doorsnee film zien die alleen door aanhangers bekeken en greprezen wordt?

bmateijsen

Quote from: Spacebass on October 18, 2004, 10:53:59
Hoewel politiek en godsdienst wel erg vaak hand in hand gaan, kan ik je standpunt goed begrijpen  ;)


Waarom moet het mooi zijn dan...juist dit beeld hebben we nooit eerder gezien, de mooie verhalen kennen we nu wel. Ik vind dat hij het perfect heeft gedaan en juist de kans om iets unieks te maken met beide handen aangegrepen heeft...of willen we weer een doorsnee film zien die alleen door aanhangers bekeken en greprezen wordt?

Ik mis wel de passie in de film in het karakter van Jezus, de nadruk daar is meer op emotievol lijden, dan zijn daden als messias. Natuurlijk het lijden-aspect is nooit zo ogenschouwelijk toegepast, maar in mijn mening is er overdaad. De geseling is duidelijk te lang, waarbij je als kijker ongemakkelijk in je stoel zit te schuiven.. En waarom het uitpikken van het oog door de kraai bij de andere gekruisigde, staat dat in de bijbel??

Groet Bjorn

Spacebass

Van de andere kant, is het bekijken van het lijden niet een stuk ondragelijker geworden nu je het "gezien" hebt? We lezen allemaal wat Zijn lijden geweest is, hebben een mond vol over het lijden in de wereld, wat al bestaat zolang de mensheid haat, macht en superioriteitsgevoel over anderen heeft uitgevonden. Als mensen dit al heftig vinden...moet je eens voorstellen dat je in een oorlogsgebied woont....je hele leven lang...een film die je niet uit kan zetten!

Dat is nou juist wat ik krachtig vind aan de film. Mensen zijn visueel ingesteld en idd ik heb alle hoeken van mijn bank gezien...en ondanks ik geen Christen, Katholiek of iets in die lijn ben, heb ik wel enorm veel meer respect gekregen, vooral voor de christenen die jaren lang daarna vervolgd werden. Precies zoals de serie Holocaust het lijden van Joden in de tweede wereld oorlog zichtbaar maakte.

Maar als ik nog verder nadenk...gaat de film niet over Jezus zelf...tis denk ik eerder een spiegel waar we niet in willen kijken omdat we onszelf (mensen) zien op een manier die we liever niet willen. Dat is denk ik ook waar al de comotie vandaan komt.

patrick_vdb

#14
Hi,

Quote from: Spacebass on October 18, 2004, 17:54:13
Maar als ik nog verder nadenk...gaat de film niet over Jezus zelf...tis denk ik eerder een spiegel waar we niet in willen kijken omdat we onszelf (mensen) zien op een manier die we liever niet willen. Dat is denk ik ook waar al de comotie vandaan komt.

Mooi gezegt Space...het is opvallend dat velen 'struikelen' over de hoeveelheid bloed en lijden dat in deze film te zien is terwijl er toch duidelijk vele hartverwarmende momenten zijn (via de flash-backs maar ook gedurende de lijdensweg) waarin liefde en vergeving zeer duidelijk naar voren komen. Je hoort hier echter vrij weinig over van de mensen die 'm gezien hebben en enkel de, visueel zeer sterk en doeltreffend in beeld gebrachte, lijdensweg wordt aangehaald. Wat wil de mens zien in een verhaal? ;)

Het anti-semitische karakter vond ik juist enorm meevallen, eigenlijk is niemand der partijen gedurende de lijdensweg positief in beeld gebracht en is het juist een joodse omstander die de grootste passievolle daad in de film verricht...maar wederom, wat wil de mens zien in een verhaal?

Persoonlijk vond ik "The Passion of the Christ" als film en DVD een emotionele beleving met de hoofdletter E. Cinematografie, muzikale ondersteuning die de emotie van het geboden beeld goed aanvult en zelfs enorm versterkt, de surroundtrack waar ontzettend veel aandacht is gegeven aan detail en uitwerking en waarin elk geluid een deel uitmaakt van het complete verhaal en beleving, en de goede beeld- en geluidskwaliteit waarmee dit alles gebracht wordt zorgen ervoor dat niets de beleving  in de weg staat, hoe afgrijselijk de beleving voor sommigen ook mag zijn. Kijk ik door de emotionele kant van het gebodenen heen dan zie ik echter weer bepaalde sterke invloeden van de Hollywoodse industrie...met het einde van de film als de grootste afknapper :-[

Mooie review Bjorn.

Mvrg

Patrick

bmateijsen

Quote from: Spacebass on October 18, 2004, 17:54:13
Maar als ik nog verder nadenk...gaat de film niet over Jezus zelf...tis denk ik eerder een spiegel waar we niet in willen kijken omdat we onszelf (mensen) zien op een manier die we liever niet willen. Dat is denk ik ook waar al de comotie vandaan komt.

Dat gaat wel heel diep... Het is waarschijnlijk het perspectief waar de kijker de film in plaats... het geeft stof tot nadenken en dat is mooi. Hoewel ik mij afvraag hoe ver je dit door kan/ moet trekken...  ;)

Spacebass

Dat is een vraag die je mensen moet stellen die er een anti-semitische boodschap in zien ;)

Dreamer

Als ik heel eerlijk ben vond ik het eigenlijk allemaal wel meevallen, wat het antisemisme en het lijden betreft . Ik was op het ergste voorbereid na alles wat ik er over gelezen en gehoord had. En dat is nou juist net het probleem! Er wordt vantevoren zoveel over geschreven en gezegd en gediscussieerd dat de verwachtingen ook steeds hoger komen te liggen. Het gevolg hiervan is toch enige teleurstelling. Hetzelfde heb ik toen ervaren bij Shindler's List. Het wordt op die manier steeds moeilijker om onbevangen naar een film te kijken, want je bent toch op een of andere manier beinvloed.
Ik ben steeds meer de mening toegedaan om geen recensies of besprekingen van films meer te lezen. Probleem is alleen dat bij dit soort films je er bijna niet aan ontkomt.
Niettemin vond ik het evengoed een zeer goede film, had er alleen toch iets meer van verwacht.

Gr. John





bmateijsen

Quote from: Spacebass on October 18, 2004, 20:59:26
Dat is een vraag die je mensen moet stellen die er een anti-semitische boodschap in zien ;)

Touche  ;D

Toch wil ik daar nog even op inhaken... aangezien de gemeenschap waar Gibson bij aangesloten is, niet zo verdraagzaam is, als de totale katholieke kerk in het algemeen. Mede daardoor is dus een stuk niet vertaald qua ondertitels, maar wordt de feitelijke tekst van uit het publiek wel geroepen. Ach het zijn ook geen grote dingen ofzo, maar  ik snap wel waarom de joodse gemeenschap kritiek heeft geleverd op de film als geheel. Maar goed, hadden ze dat niet gedaan, dan was het ook niet goed geweest ;)

Groet Bjorn

Spacebass

#19
Is dat iets als: "met het bloed wat over ons en onze kinderen neerkomt" of iets dergelijks?
Staat dat trouwens wel zo in de bijbel? Ik heb vroeger zowel op een christelijke als een katholieke school gezeten, maar zo ver was ik nog niet met lezen  ;) (Is het op de huurversie niet gewoon wel vertaald trouwens?, Volgens mij moest ik er wel aan denken toen ik het las nl.)

Tja, als dat eruit had gemoeten terwijl het WEL in de bijbel staat dan is het verhaal over de oogpikkende kraai naturlijk een detail waar men ook niet over moet vallen (als dat afwijken van de bijbel een issue is)  ;)
Als dat stukje in de bijbel een anti-semitisch karakter heeft dan moeten ze de bijbel verbieden/altereren!  ;D

Maar serieus, ik denk dat als ik Joods zou zijn het mij ook een ongemakkelijk gevoel zou geven. Tis misschien wel net zo dubieus als de maagden die in de hemel te wachten staan voor een zelfmoord terrorist.

Bottomline: Ik denk dat een hoop heilige geschriften maar eens herschreven moeten worden naar de moderne tijd. Er zijn te veel mensen die dingen te pas en te onpas gebruiken en te veel zaken zijn tijdsgebonden.

bmateijsen

Quote from: Spacebass on October 19, 2004, 09:16:46
Bottomline: Ik denk dat een hoop heilige geschriften maar eens herschreven moeten worden naar de moderne tijd. Er zijn te veel mensen die dingen te pas en te onpas gebruiken en te veel zaken zijn tijdsgebonden.

Dat is zeker zo... zelfs de nieuwere vorm van het nieuwe testament doet nog oudbollig aan... Dan vind ik het niet zo vreemd dat veel jongeren niet meer naar de kerk gaan...

Overigens heb ik het het geloof allang overboord gegooid..... Dus alles uit de bijbel weet ik ook niet meer, maar je zin klopt ongeveer wel. Even een kleine zoektocht:

QuoteWanneer Pontius Pilatus de handen wast en verklaart dat hij de verantwoordelijkheid voor de dood van Jezus niet op zich wil nemen, antwoordt het joodse volk in Mattheüs 27: 'Zijn bloed kome over ons en onze kinderen'. Een bijbelvers dat de grondslag legde voor vele eeuwen van christelijk antisemitisme.

Tijdens de voorbereidingen op The Passion of the Christ zegde Gibson toe dat hij de omstreden zin weg zou laten. Hij hield zich niet aan de belofte. Nadat Pilatus in de film heeft gesproken is duidelijk te horen dat iemand uit de menigte hem iets toeroept. Alleen de ondertitel ontbreekt, zowel in de Engelse versie van de film als in de Nederlandse.

Spacebass

Ahh Bedankt..

Hier trouwens een linkje voor mensen die wat meer over de film willen weten.

http://www.chasingthefrog.com/reelfaces/passion.php

Harry HT

Hoi,
Quote from: bmateijsen on October 19, 2004, 09:33:36
Dat is zeker zo... zelfs de nieuwere vorm van het nieuwe testament doet nog oudbollig aan... Dan vind ik het niet zo vreemd dat veel jongeren niet meer naar de kerk gaan...
Misschien is een kinderbijbel wat voor jullie  :)

@Spacebass: binnen het cristendom heb je rooms katholieken en protestanten, bedoel je niet dat je vroeger ook op een protestante school hebt gezeten ivp een christelijke?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

#23
Nope! een (rooms) Katholieke basisschool en een Christelijke scholengemeenschap :) Mijn zoon zit nu op een Christelijke basisschool  ;)