Problemen met 100Hz en RGB inputs.

Started by J.A.F._Doorhof, June 19, 2002, 20:56:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heb jij problemen met 100HZ tv's en de RGB input ?

Ja, wat hier beschreven wordt
6 (28.6%)
Ja, maar iets anders
1 (4.8%)
Nee, alles werkt perfect
14 (66.7%)

Total Members Voted: 20

J.A.F._Doorhof

Vandaag tot een wat vreemde conclusie gekomen via een klant van ons.

Bij deze persoon gebeurde het dat als je een SCART aansloot via RGB (was een Panasonic TV) er in zwarte stukken hele vage verticale strepen te zien waren over het gehele beeld van links naar rechts met ongeveer een halve centimer er tussen.

Dit was met zwart zeer duidelijk te zien, maar als je goed oplet ook met andere kleuren. Toen we wisselde naar een S-video kabel was het probleem opgelost.

Volgens deze persoon was dit een probleem van alle 100hz TV's die hij gezien had. Zelf is het me nog niet opgevallen, maar ik wil toch eens oproepen op dit forum om eens zeer goed te kijken naar je tv en te melden of je ook deze strepen ziet. Ze zijn zeer vaag, en als je je brightness TE laag zet zijn ze weg, bij een correct ingestelde brightness zijn ze zeer duidelijk te zien, als eenmaal weet waar ze zitten.

Gezien het grote aantal klachten dat ik hoor over 100Hz TV's ook de mogelijkheid om overige klachten hier te posten.

Gaarne TV type en klacht vermelden, en of het optreedt bij RGB of S-Video.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Zou het ook de Moiree kunnen veroorzaken op de Loewe Vitros? Niet echt logisch, maarja...

Vincent

Welke panasonictv was dat omdat ik hetzelfde heb gezien bij een andere panasonic tv. wqas volgens mij een 32pf10 heel raar...

Greetz

Vincent

J.A.F._Doorhof

Dat kan best wel eens kloppen.
Maar volgens deze persoon heeft hij het dus op ALLE 100hz TV's gezien. MIJ is het nooit opgevallen, vandaar ook deze post.

Het zou met meerdere merken, en meerdere spelers optreden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raymen

he frank

ik zelf heb de panasonic tx36pf10.

bij mij is het ook een rgb probleem,

als ik een dvd kijk via rgb dan krijg witte flikkeringen in de zwarte balken.
dus ik heb er vooral last van met films waar balken onder en boven zitten.
ik zie ze niet als ik een 1.85 anamorphic film kijk.
de flikkering is het sterkste bij een scene bij onweer of lichtflits bv. fototoestel.
door dit probleem verkoop ik ook mijn tv.

HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

J.A.F._Doorhof

Is het met S-video niet meer aanwezig ?
En zie je ook die verticale balkjes ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raymen

he frank

met s-vhs is het wel verdwenen.

maar dan krijg ik andere problemen.

meer flikkeringen in het beeld

maar die balkjes is mij nog niet opgevallen.

waar zou ik dat ergens moeten zien.
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

J.A.F._Doorhof

QuoteBij deze persoon gebeurde het dat als je een SCART aansloot via RGB (was een Panasonic TV) er in zwarte stukken hele vage verticale strepen te zien waren over het gehele beeld van links naar rechts met ongeveer een halve centimer er tussen.

Dit was met zwart zeer duidelijk te zien, maar als je goed oplet ook met andere kleuren. Toen we wisselde naar een S-video kabel was het probleem opgelost.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Heeft het wellicht met de kwaliteit van de SCART kabel te maken? Ik heb een IXOS gold series screened scart cable, en ik heb de beschreven problemen nog nooit gezien (en jij ook niet Frank bij het calibreren ;D )
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

De scart die daar aanwezig was, was dik in orde.
Ik heb de klachten inderdaad ook nooit gezien (en het had me toch moeten opvallen), maar nogmaals ik heb ze daar wel gezien, en als een klant mij verteld dat hij ze op ALLE TV's ziet, en ook verschillende DVD spelers heeft gebruikt, dan twijfel ik daar niet aan, maar post ik een poll op het forum.

Maar zo te zien, hebben de andere mensen er dus geen last van.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dick Wiersma

Ik gebruik nu al enige tijd een Pioneer NS DV-55 DVD speler met een Philips PW8506 100 Hz TV.
Vanaf het begin problemen met verticale strepen.
Met S-video aansluiting beduidend minder dan met CINCH (composite video). Helaas heeft de Pioneer geen SCART dus kan ik dat niet proberen.
Pioneer wijt het problemen aan de 100 Hz van Philips (zoals ik hier ook lees). Philips geeft aan om een andere input op de TV te proberen, maar dat helpt ook niet.

J.A.F._Doorhof

Composite moet je het liefste helemaal niet gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Ik had geen problemen, maar door herinrichting van de set moest ik een langere SCART kabel kopen. Deze heeft ook gold-plated contacten en een afscherming, maar toch heb ik met deze nieuwe kabel schuine strepen bij pans. Stilstaand beeld heeft geen storing, pans geven even schuine strepen.

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is als bovengenoemde, maar bij mij ligt het nu dus wel degelijk aan de kabel...

Sparen voor een 5m lange IXOS gold ;D
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

Is je TV van plek veranderd ?
Zo ja check dan of er mischien verwarmingsbuizen of voedingen in de buurt van de TV zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Nope,

Alleen de DVD-speler, de eindversterkers en de rest van de afspeelapparatuur is verplaatst. De luidsprekers en de TV staan op precies dezelfde plaats...

Gr,
Steef
.signature: file not found

EdoE

#15
Quote
Vandaag tot een wat vreemde conclusie gekomen via een klant van ons.

Bij deze persoon gebeurde het dat als je een SCART aansloot via RGB (was een Panasonic TV) er in zwarte stukken hele vage verticale strepen te zien waren over het gehele beeld van links naar rechts met ongeveer een halve centimer er tussen.

Dit was met zwart zeer duidelijk te zien, maar als je goed oplet ook met andere kleuren. Toen we wisselde naar een S-video kabel was het probleem opgelost.
Frank (en anderen),

Dit is een probleem dat ik ooit eens na intensieve contacten met de fabrikanten van mijn TV en DVD-speler heb weten te localiseren. Als ik mijn speler via SCART aansluit op mijn Loewe Xelos heb ik groene en magenta storingen in een smalle band bovenaan in het beeld. Loewe heeft daarvoor de volgende verklaring (inclusief taalfouten):

"Doordat er bij de DVD signalen een Macrovision signaal aanwezig is om het kopiƫren tegen te gaan, worden de RGB versterkers overstuurd."

Een workaround is inderdaad een overstap op een luminantie/chrominantie-signaal door de S-Video-aansluiting te gaan gebruiken. Die circuits worden schijnbaar niet overstuurd. (Of wordt bij Y/C geen Macrovision meegestuurd?) Dan ben je wel van je probleem af, maar het is natuurlijk krankzinnig dat moderne TV's (want het gaat getuige deze thread lang niet alleen om de Loewe Xelos) geen RGB-signaal van een DVD-speler kunnen verwerken tot een storingsvrij beeld. De directeur van de fabrikant van mijn speler ondersteunt deze gedachte:

"I understand from Macrovision that there is no reason why any modern television should be in any way corrupted by Macrovision enabled signals and I was amazed to hear that your Loewe TV is susceptible to this."

Zijn oordeel over waar de oplossing van dit probleem ligt is (IMHO terecht) als volgt:

"On the assumption that it is the Macrovision copy protection signal that is causing the green line you mention, as stated by Loewe, then the solution is entirely in the hands of Loewe."

Jullie snappen het al... Loewe weigert iets aan dit probleem te doen, ik moet maar een ander kabeltje pakken. Het statement dat een televisie die geen storingsvrije chocola kan maken van RGB+Macrovision door de markt geen moderne TV gevonden kan worden helpt daarbij voor geen cent, ook al betekent het dat heel wat toestellen die Loewe nog steeds verkoopt dus niet modern mogen heten.

Misschien dat hier iemand wat meer kan zeggen over die RGB-circuits en waarom ze overstuurd worden. Wie maken die circuits? De TV-fabrikanten, of kopen ze ze van de plank? En zijn er geen manieren om met z'n zovelen Loewe te belegeren om ze zover te krijgen dat ze er iets aan doen? Ik heb intertijd in ieder geval materiaal verzameld om een dikke brief naar Loewe de deur uit te doen, maar dat is er nooit van gekomen. Ik hoop dat ik nu weer wat geprikkeld ben om de handen uit de mouwen te steken.

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Het is niet een groene lijn maar verticale banden.

De groene lijn die sommige mensen zien is met een kleine resizing van het beeld buiten het zichtveld te zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

QuoteHet is niet een groene lijn maar verticale banden.
Daarom hoeft het niet een ander probleem te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat ieder RGB-circuit anders reageert op oversturing. Of doet het probleem zich ook voor bij een Macrovision disabled signaal?

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Inderdaad, voor zover ik weet is AVIA niet met MV gecodeerd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

RGB zal niet altijd het beste resultaat geven. Met name Toshiba (en blijkbaar ook Loewe) is berucht op dit gebied. De problemen zitten 'm in de interne verwerking zitten. De meeste 100Hz TV's werken intern met component signalen, deze zijn 'gemakkelijker' te herleiden uit een S-Video signaal dan uit een RGB signaal.

Als je Loewe Component invoer heeft (sommige Loewe modellen hebben dat namelijk als optie) kan het de moeite waard zijn om dat eens uit te proberen. Uiteraard heb je dan wel een DVD speler met component uitvoer nodig.... :-\

J.A.F._Doorhof

Toch vreemd want uiteindelijk heeft de TV toch R,G,B nodig, immers zo werkt een CRT display.

Maar ik heb het een keer eerder gehoord inderdaad, er wordt dan op RGB eerst een speciale vertaalslag naar Y,Cr,Cb gemaakt en dan weer terug naar RGB, weird.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 26, 2002, 09:13:00
Toch vreemd want uiteindelijk heeft de TV toch R,G,B nodig, immers zo werkt een CRT display.

Maar ik heb het een keer eerder gehoord inderdaad, er wordt dan op RGB eerst een speciale vertaalslag naar Y,Cr,Cb gemaakt en dan weer terug naar RGB, weird.

MvrGr.
Frank
Loewe zegt:

"In het analoge tijdperk was een RGB signaal beter omdat hiervan de bandbreedte groter was. In het digitale tijdperk wordt hier echter eerst weer een luminantie en een chrominantie signaal van gemaakt omdat hier de hele techniek om heen is gemaakt. Dit is het geval voor Loewe chassis met 100 Hz techniek. Zowel Digital 100 als Full Digital 100. Dus er is een extra bewerking als je RGB kiest. SVHS is dus beter. Dit is namelijk een luminantie en een chrominatie signaal!"

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

EDO,

Een beetje vaag verhaal.
Met RGB en Component gebruik je veel meer bandbreedte voor de kleuren dan bij S-video of composite, aan het eind moet er hoe je het ook bekijkt RGB uitkomen voor de aansturing van het electronenkanon.

Het verhaal van digitaal en analoog is onzin, want aan het eind van het liedje is voor zowel analoog als digitaal het beeld gewoon analoog in de kabel. Het probleem is zelfs dat als je echt dit verhaal volgt JUIST bij digitaal component de beste aansluiting zou zijn, want zo staan de componenten op de DVD.

Maar goed, ieder zijn uitleg ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote
EDO,

Een beetje vaag verhaal.
<knip!>
Maar goed, ieder zijn uitleg ;D.
Tja, dit is ook maar de uitleg die Loewe eraan geeft, en dat dat me niets zou opleveren had ik al heel snel door...

Cheers,

Edo

Darkman

nou ik heb zelf ook een Panasonic 100 hz tv de 32 pwf10 of zoiets, en mij zijn geen verticalen of horizondate strepen in het beeld opgevallen, wel in de rechterbovenhoek heel klein meestal groen randje die soms wat meer opvalt dan normaal ( amper te zien) Ik heb een Toshiba sd 510E met een RGB scart op het toestel aangesloten en met svideo is het beeld perfect maar minder mooi dan met RGB, met RGB heb ik dat het bovenste deel van beeld +- 20 procent dat het beeld een beetje lijkt te "golven" Bij de ene dvd is dit goed te zien, bij de ander valt dit wat minder op en bij de ander is het er gewoon helemaal niet. Vandaar dat ik mijn probleem ook met macrovision associeer. Is er een manier om deze uit te schakelen hoe dan ook ? of mag ik deze vraag niet stellen op dit forum ;)

mvg,

Alex
Knowledge is not power, knowledge applied is power.