dts minder dan DD?

Started by blackball147, October 17, 2004, 13:12:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

ik heb onlangs LOTR: FOTH ( extended ) op mijn HT'tje losgelaten, de eerste keer, en ik was stom verbaasd toen bleek dat bij  DD 5.1 pakken beter klonk dan DTS6.1 ex.

al direct van in het begin hoorde ik dat er iets niet pluis was. het leek als een gordijn over de speakers hing. alles klonk ' ingehouden', geen dynamiek, amper LFE. het leek wel of alles op small stond, sub inclusief!!

ik draai in een gewone 5.1 opstelling ( zie handtekening ). heeft iemand een verklaring hoe dit kan? bij andere dvds waar ik dts kies heb ik dit ' probleem ' niet, over het algemeen klinkt dts net iets beter, meer gefundeerd en gedetailleerd, maar bij LOTR lijkt het net andersom te zijn. kan dit te maken hebben met het 6.1 dat je loslaat op een 5.1?

MrPink

De regio 2 versie heeft dat probleem inderdaad...het ligt aan de dvd.

Groetjes,
Oscar

garmtz

Klopt. DD klinkt duidelijk superieur op de regio 2 release. Heb ik heel lang geleden een topic over gestart. Kan hem nu niet meer vinden.

Jiri

Klopt, deze ervaring deel ik ook.
Voortaan maar de regio 1 releases gekocht.

Groet,

Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Robert - Jan

Quote from: garmtz on October 18, 2004, 08:49:19
Klopt. DD klinkt duidelijk superieur op de regio 2 release.

Geldt dit alleen voor LOTR: FOTR of voor alle regio 2 DVD's?

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Lone Ranger

Vergelijk Virus DTS R1 maar eens met de DD R2 versie.
De DTS versie is gewoon irritant en is voor mij de DD versie beter.

MrPink

#6
Quote from: Robert - Jan on October 18, 2004, 09:42:47
Geldt dit alleen voor LOTR: FOTR of voor alle regio 2 DVD's?

Groeten,
Robert - Jan
De regio 2 dvd's hebben natuurlijk altijd het PAL-speedup probleem, maar zo'n groot verschil als bij LOTR:FOTR is het volgens mij normaal gesproken niet.

Groetjes,
Oscar

Xenomorf

Hieruit blijkt weer eens dat theoretisch DTS beter is dan DD, maar dat de praktijk soms anders is.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

papaleo

Deze ervaring deel ik ook,ik had hier ook al een Topic over gestart,maar dan over Muziek DVD's


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=21792.msg273859#msg273859

Grt,
Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Tube-freak

Ik heb op sommige andere DVD's dit probleem ook gemerkt.  Bijvoorbeeld Reservoir Dogs.  Daar klonk het op Dolby Digital ook beter als met DTS.  Met DTS leek het inderdaad of er een dik gordijn voor de speakers hing.  Met Dolby Digital niet.

Sinds dien probeer ik gewoon van allebei een stukje en wat ik dan het lekkerste vind klinken kies ik dan.
Soms valt er weinig te kiezen want veel (meeste?) dvd's hebben aleen Dolby Digital
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

etienne

helaas ben ik het niet helemaal met jullie eens; ik heb de film Saving private Ryan, en dan de regio 1 versie in DTS audio, en die klinkt veel strakker en veel gedetailleerder dan een DD film; wat mij opvalt aan het geluid, dat DD vaak wat warmer en met meer bass overkomt-DTS klinkt vaak wat scheller, maar het klinkt misschien heel gek wat ik zeg, maar hangt ook af van de filmmaatschappij die de film ondersteunt. dvd-film van Columbia Pictures (=Sony) klinken retegoed, omdat er veel moeite is gedaan aan het geluid; dvd-films van Fox, Dreamworks en Universal klinken ook goed, maar films van paramount klinken weer minder; het heeft allemaal te maken hoeveel geluidsinformatie er naar de achterkanalen wordt en is gestuurd. Het bevreemdt mij nog steeds dat bijna alle NTSC films zowel in DD als in DTS te krijgen zijn, terwijl veel regio 2 films vaak alleen in DD zijn, en gelukkig tegenwoordig ook wel weer in DTS, maar lang niet allemaal. DTS audio dvd's en dan puur muziek dvd's klinken veel beter dan DD dvd's; bijvoorbeeld de DVD van The Eagles met Hell Freezes over, of de dvd van Genesis live uit het wembley station; toppie! :D helaas valt een DD muziek dvd dan toch een beetje tegen. :-[   
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

Oracle

Quote from: etienne on October 26, 2004, 21:47:34
helaas ben ik het niet helemaal met jullie eens; ik heb de film Saving private Ryan, en dan de regio 1 versie in DTS audio, en die klinkt veel strakker en veel gedetailleerder dan een DD film;

Daar noem je ook een voorbeeld! ;D Dat is inderdaad een super-DTS track! Is bijna referentie-niveau..  :P

Groet,
Mark

Jiri

De regio 1 versie van SPR...DTS is zelfs referentie of niet?
Welke DTS tracks behoren nog meer tot de referentie?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Tube-freak

Etienne.

Het is ook niet op alle DVD's dat DTS slechter klinkt, maar op sommige.
Dus het punt is dat je er niet altijd zonder meer vanuit kan gaan dat DTS altijd beter klinkt.

Meestal hoor je meteen wel of er iets mis is met de soundtrack. Zoals met die reservoir Dogs had ik meteen een beetje vreemd gevoel of er iets niet klopte.  FF wat proberen, volume harder gezet enzo, nog steeds raar geluid, alsof het uit fase was of iets anders raars.

Toen met Dolby Digital Track alsof er in 1 klap een gordijn werd wegetrokken van de speakers en het geluid werd veel opener en hoorde meer diepte enzo en alles beter in Fase etc...




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Marcel_T.

Het lijkt mij ook niet dat je op basis van één film kan concluderen welk codec beter is. Feit is wel dat je bij DTS minder compressie hebt.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

bmateijsen

Feit is dat DTS meer bandbreedte nodig heeft.. en dus niet zozeer minder compressie gebruikt. Het is een minder zuinig codec...

Groet Bjorn

Erik van Voorst (in memoriam)

Volgens mij is het ontzettend zinvol om een topic te starten met:

Films waarbij DD beter is dan DTS

en gelijk stick te maken.... ;)

Ik weet zeker dat je er een hoop mensen een plezier mee doet en ze niet 2 maal dezelfde film op kort termijn laat zien....waarvan 1 maal frustrerend.... :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ht-toedeboon

#17
Quote from: blackball147 on October 17, 2004, 13:12:41
ik heb onlangs LOTR: FOTH ( extended ) op mijn HT'tje losgelaten, de eerste keer, en ik was stom verbaasd toen bleek dat bij  DD 5.1 pakken beter klonk dan DTS6.1 ex.


Volgens mij gaat er hier iets fout.
De 2 disc versie heeft toch alleen een DD-EX versie??
Oftewel er wordt hier een vergelijking bedoeld met DD en DD-EX als ik het goed heb.
De 4 Disc versie heeft een DTS-ES versie, DTS-EX ken ik ook helemaal niet of is dat de benaming wanneer er sprake is van een matrix 6e achterkanaal en dus niet een echt discreet kanaal?
Ik w8 namelijk speciaal omdat ik de DTS-ES versie wil hebben.

Greetzz

Greetzz
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

Marcel_T.

Heeft er al iemand een vergelijking gemaakt bij Return Of The King? En zo ja, is DD of DTS beter?

Oh ja, vermeld ook even de regio. Thnx!
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

VlisChris

Grappige thread dit ;D
Nooit eerder gezien en/of gelezen. Eind deze maand wil ik eens marathon houden met de drie extended dvd's en dan zal ik eens kijken of er een wezelijk verschil is bij ROTK.
Meteen ook even kijken of de DD van de muziek dvd die erbij zit ook beter is dan de DTS track die erop staat.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blackball147

het is me trouwens opgevallen dat ik dit toch met meerdere dvds heb,zo ook bij finding nemo waar de DD track, zeker wat het laag betreft, veel dieper doorgaat ( bv darlascène), dan dts. zou het kunnen dat het dan ook voor een deel aan de receiver of dvdspeler kan liggen, dat die dts gewoon iets minder weergeeft??

GPO

#21
Quote from: blackball147 on January 16, 2005, 11:44:55
het is me trouwens opgevallen dat ik dit toch met meerdere dvds heb,zo ook bij finding nemo waar de DD track, zeker wat het laag betreft, veel dieper doorgaat ( bv darlascène), dan dts. zou het kunnen dat het dan ook voor een deel aan de receiver of dvdspeler kan liggen, dat die dts gewoon iets minder weergeeft??

Ik ervaar dat toch anders, maar je stipt daar wel een irritante eigenschap van juist DTS aan: het LFE-laag klinkt overdreven!  >:( Nou heb ik een OSD-optie op mijn receiver die de sub 10 dB zachter laat spelen, maar dan is het weer te weinig LFE. Ik snap het ook niet: zit je alles te calibreren tot je een ons weegt, selecteer je een keer DTS ipv DD en hoppa staat je sub weer harder te spelen! Volgens mij is het ook gewoon een rare volume-verhoging van 4 - 6 dB ofzo.

Heeft iemand een idee hoe dat nou zit?  :(

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

bmateijsen

Quote from: GPO on January 27, 2005, 14:50:48
Ik ervaar dat toch anders, maar je stipt daar wel een irritante eigenschap van juist DTS aan: het LFE-laag klinkt overdreven!  >:( Nou heb ik een OSD-optie op mijn receiver die de sub 10 dB zachter laat spelen, maar dan is het weer te weinig LFE. Ik snap het ook niet: zit je alles te calibreren tot je een ons weegt, selecteer je een keer DTS ipv DD en hoppa staat je sub weer harder te spelen! Volgens mij is het ook gewoon een rare volume-verhoging van 4 - 6 dB ofzo.

Heeft iemand een idee hoe dat nou zit?  :(

GPO

Sommige DTS DVD's zijn ook met extreme LFE-niveau's afgeregeld... daar kan het ook aan liggen!!

blackball147

Quote from: GPO on January 27, 2005, 14:50:48
Ik ervaar dat toch anders, maar je stipt daar wel een irritante eigenschap van juist DTS aan: het LFE-laag klinkt overdreven!  >:( Nou heb ik een OSD-optie op mijn receiver die de sub 10 dB zachter laat spelen, maar dan is het weer te weinig LFE. Ik snap het ook niet: zit je alles te calibreren tot je een ons weegt, selecteer je een keer DTS ipv DD en hoppa staat je sub weer harder te spelen! Volgens mij is het ook gewoon een rare volume-verhoging van 4 - 6 dB ofzo.

Heeft iemand een idee hoe dat nou zit?  :(

GPO

hi,

ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik bedoel juist dat bij dts het lfe minder hard klinkt, meer terughoudend, en ik heb de indruk dat ik dat met meerdere dtstracks ervaar, vandaar mijn vraag of dat eventueel kan liggen aan dvdspeler/receiver??

GPO

Quote from: blackball147 on January 27, 2005, 17:13:36
hi,

ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik bedoel juist dat bij dts het lfe minder hard klinkt, meer terughoudend, en ik heb de indruk dat ik dat met meerdere dtstracks ervaar, vandaar mijn vraag of dat eventueel kan liggen aan dvdspeler/receiver??

Daarom zei ik ook: ik ervaar dat anders...

Maar toch raar, als je bijvoorbeeld de LOTR deel 1 de DD5.1 vergelijkt met de DTS track en je vergelijkt dan specifiek de prologue scene met dat gevecht met Sauron, dan is bij mij het laag veel dikker aanwezig als je de DTS track draait. Ik wijzig dan niets aan de instellingen op mijn versterker...

Ook ervaar ik dit als ik bijvoorbeeld de Finding Nemo DTS track draai; als ik die film via DD luistert dan is het laag lekker aanwezig bij alle bekende scenes, maar met de DTS track is het wat mij betreft gewoon te vet...

Hoe is dit mogelijk dat jij dat anders ervaart (er zit toch echt een groot verschil in)?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS