ik kan wel wat hulp gebruiken...

Started by ALFIrE, October 11, 2004, 09:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ALFIrE

Hallo,

Ik ben volop bezig met het bouwen van speaker met de seas L12RCY/P zoals de HATT III.

Ik probeer nu in winisd de poort te berekenen.  Het moet front firing zijn, en een slotpoort van 11,6 op 0,8 cm.

Voor alle zekerheid wou ik nog es nagaan of de poort niet te klein zou zijn.  Vroeger kan je dat in de gewone winisd onmiddelijk zien.  In de pro vesie zit ik echter vast hiermee.  Je kan naar een air velocity modus gaan, maar dara blijft alles op 0 m/s...

omdat ik geen misbouwsel wil doen, had ik op wat input/hulp gehoopt...   ::)


UPDATE: blijkbaar was het probleem er enkel bij de gesavede ontwerpen.

nu bekom ik een waarde tot 50 m/s tussen de 50 en 60 Hz.  ik vrees dat dit teveel zal zijn?

Vigier

50m/s dat is 180km/u. Mocht je willen weten wat dat is... ga de A2 op met je wagen...doortrekken tot 180, en dan je raampje open :)

De reden dat het zo enorm gaat suizen (en je poort gewoon niet gaat werken), is die 0,8cm, dat is VEEL te klein.
Begin eens om die 0,8 te vervangen door een centimeter of 2, dat is al een stukje beter, al vind ik dat nog erg klein (als 't groter kan, dan graag)

Groet, joris

Walter_PPK

Je kunt beter kijken wat je maximaal kwijt kunt aan lengte. De breedte staat al vast dus rolt er automatisch een maximale hoogte uit.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

ALFIrE

ik heb zopas es de simulatie gedaan van de originele HATT III

5 liter kistje met de L12RCY/P, poortje met binnenmaat 3.36 cm en 13,8 lang (tuned op 57 Hz), en dan bekom ik met 1 watt 7,14 m/s en met 70 watt 59,7 m/s...

???

misschien vergeet ik hier iets?  rekening houden met maximale Xmax of zo?

michiel

Met 70 watt komt het membraam ook met 50 m/s voorbij vliegen. ;D

Ik zal een wilde gok doen, ik denk dat je niet meer dan 10 watt kwijt kunt in die driver op 57 Hz.

als alles goed is ingevult meen ik dat je bij max power een mooie powerdip kunt zien. (ben er niet 100% zeker van dat winisd dit ook laat zien)

ALFIrE

michiel,

winisd toont idd een powerdip tussen 65 en 100 Hz bij benadering.

als ik je goed begrijp, moet ik me dus geen zorgen maken?

als ik dit project verknal, zal de WAF nogal onmogelijk worden in de toekomst...  :-\

427

Probeer het excel programmaatje Unibox van Kristian Ougaard daar staat alles in wat je wèl of juist niet wilt weten ;)

succes!

Walter_PPK

#7
Er is niks mis met Winisd alleen je moet een beetje gevoel krijgen in hetgeen wat Michiel al zei. Als je de maximale windsnelheid wilt bepalen ga je eerst kijken bij welke frequentie  de piek windsnelheid ligt. Dan ga je vermogen toevoeren totdat de Xmax gehaald is bij die frequentie. Dan lees je de poortsnelheid af. Dit is dan de theorethisch maximale poortsnelheid.

Unibox is ook dik in orde. Daar kun je nog een beetje zien wat extra vulling of een lekker kast uithaald met je geluid.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

ALFIrE

als ik wat andere simulaties doe met gekende ontwerpen, bekom ik meestal gelijkaardiege resultaten.

ik besluit dat je dan dus idd verder moet kijken dan enkel de luchtverplaatsing bij het vermogen van de speaker...

ALFIrE

zopas nog es de simulatie gedaan in de "oude" versie van winisd - niet de pro.

volgens dat programma is alles wel OK.

ter vergelijking heb ik de vifa impuls ernaast gezet, en dat bleek ook OK...