-3db, Hz, crossovers, kantelfrequenties???

Started by leekie, October 8, 2004, 16:57:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

leekie

Tsja,   :(
dan denk je eindelijk je complete set te hebben, en door de leverancier ingesteld, en blijkt er een wereld van allerlei zaken te zijn die het geluid in je HT-set nog nader kunnen beïnvloeden en verbeteren.

Ik heb de voorgaande onderwerpen gelezen, en eerlijk gezegd weet ik nu weer waarom ik mezelf met de naam leekie heb aangemeld. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer,  ??? maar ik ben dan ook weer zo'n type die toch graag weet wat er mogelijk is, om het beste resultaat te bereiken; willen begrijpen wat er gebeurt.

Is er wellicht iemand die mij een handje verder kan helpen om e.e.a. in te stellen in mijn set? Ik heb inmiddels ook de stukken op hifi.nl gelezen, maar de kretologie gaat me meer en meer duizelen. Mijn set bestaat uit de volgende elementen:
Marantz 7300SR
Marantz DV4200 OSE
Fronts: Dali Royal Tower
Rears: Dali Royal Tower
Centre: Dali Royal Vocal
Sub: Visonik 8

Verder kan ik de sub niet in de hoek plaatsen. Deze staat momenteel tussen de fronts, rechts van het midden. De totale zithoek waarbinnen de speakers zijn opgesteld, is ca. 18 m2.

Iedere suggestie uiteraard van harte welkom. :D
Greetz,
Carlo (leekie)


RubenP

Even snel een eerste aanzet  ;)

QuoteRoyal Tower: Frequency Response (+3db) : 43 Hz - 25 kHz
Royal Vocal:  Frequency Response (+3db) : 74 Hz - 25 kHz
Dus de vocal is de beperkende factor.

Alle speakers instellen op small (want zelfs je grote speakers zijn niet large dwz halen geen 20 Hz)
Het crossover in de reveiver instellen op 80 of beter nog 100 Hz (even luisteren wat je zelf prettiger vindt).
Het crossover op je sub helemaal maximaal zetten, of uitschakelen indien mogelijk.

De plaatsing van je sub is belangrijk, als je niet tevreden bent over je laag kan je eens gaan schuiven ;D.

Verder de belangrijkste tip: schaf een dB meter aan en een dvd met testtonen.
Zonder dB meter kan je nooit alle speaker+sub in balans krijgen.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

leekie

Ruben,
:)
bedankt voor de tips. Kort vraagje: op de achterkant van de sub, is naast de volumeknop - ja, ik weet in ieder geval waar die voor dient - ook een knop voor frequency aanwezig (50 - 150) en een knop voor phase, welke loopt van 0 tot 180. Verder heeft ie auto on/off te, een kantelfrequentie vanaf 40Hz en faserotatie.  Wat zou ik hiermee moeten instellen?

THX

Carlo

RubenP

veel knoppen op jouw sub  ;D

Ik weet niet alles hiervan, maar ik doe een begin  ;)
Quoteknop voor frequency aanwezig (50 - 150)
Dit is de crossover (ook genoemd X-over) van je sub, alles boven deze instelling wordt niet weergegeven.
Bij de normale aansluitmethode in een HT (dus met een tulpstekkertje vanaf de receiver) moet deze op de maximale stand staan: 150 dus.

Quoteknop voor phase, welke loopt van 0 tot 180
hiermee stel je de fase van het geluid van de sub af, zodat het laag wat de speakers weergeven en het laag uit de sub op hetzelfde moment te horen is.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen voor mij want ik weet niet zeker of ik het goed heb: stel je voor dat een lage toon tegelijk uit de speakers en uit de sub komt, bv 90 Hz (deze toon komt uit de speakers en uit de sub want de receiver laat rond de crossover instelling beide signalen in elkaar overlopen).
Met de Phase knop stel je in dat je 1 toon hoort zonder dat duidelijk is waar die vandaan komt.
Als je sub tussen je fronts staat is 0 meestal goed.

Quoteauto on/off
Spreekt bijna voor zich.
bij auto on zal de sub vanzelf aangaan bij voldoende signaal op de ingang van de sub.
Als je de sub niet zelf aan en uit wilt zetten is dat de makkelijke stand  ;D

De andere twee weet is zo gauw niet  :-[
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

leekie

Dus alles wat boven de ingestelde Hz-aanduiding valt wordt niet meer weergegeven. Het is volgens mij idd een gewone vd Hull tulpstekker. Zal dit nog ff controleren. In ieder geval staat ie nu niet op 150, dat weet ik zeker.

Ook de knop voor phase staat niet goed ingesteld. Zal morgen is e.e.a. gaan proberen.

Bedankt voor je tips.

carlo

leekie

Kunnen jullie wat suggesties geven van DVD's waarbij het laag van de speakers en de sub gezamenlijk goed tot zijn recht komt?

Dan heb ik een idee of ik op de goede weg ben. Zal verder nog wel een test-dvd en een geluidsmeter op de kop zien te tikken.

THX ;D
Greetz,
Carlo (leekie)

Mariusz

U 571, Finding Nemo, The Sum of all Fears (atoombom). Succes!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

leekie

Ik ga eerstdaags maar eens op zoek naar U-571. Heb de film ook nog nooit gezien, maar lijkt me (nu) zeker de moeite waard.
:D
Zijn er nog andere experts die meer weten over kantelfrequentie en faserotatie?? Dan hoor ik uiteraard graag wat er mee bereikt kan worden en hoe ik e.e.a. het beste kan instellen.

Voor de antwoorden en suggesties so far, mijn hartelijke dank.

Greetz,
Carlo