Welke subwoofer is goed voor films?

Started by Volumius, October 7, 2004, 14:51:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Volumius

Ik heb vanochtend ff getest, en het komt niet voor als ik mijn vinger op de rand van de down firing plastic baspoort leg die onder de sub zit. Het lijkt dus alsof die plastic baspijp trilt in de houten behuizing van de sub. De conus zelf (front firing) is niets mee aan de hand. Maar het is dus zo dat bij erg zware bassen die poort begint te ratelen en te trillen. Fabricagefoutje van JBL? Of is dat een JBL eigen probleem en komt het voor bij iedere subwoofer die ze maken?

GerritZ

#26
Quote from: Volumius on October 11, 2004, 12:08:03
Ik heb vanochtend ff getest, en het komt niet voor als ik mijn vinger op de rand van de down firing plastic baspoort leg die onder de sub zit. Het lijkt dus alsof die plastic baspijp trilt in de houten behuizing van de sub. De conus zelf (front firing) is niets mee aan de hand. Maar het is dus zo dat bij erg zware bassen die poort begint te ratelen en te trillen. Fabricagefoutje van JBL? Of is dat een JBL eigen probleem en komt het voor bij iedere subwoofer die ze maken?

Staat hij goed afgesteld ? dus met meter en calibratie DVD ?
Dit kan je gewoon niet op je gehoor doen !

Gerrit

Volumius

Hij staat prima afgesteld, maar het feit ligt er gewoon dat als je het volume level op de sub nog maar op de helft open hebt er van alles in rammelt. En dat hoort gewoon niet! Het lijkt wel alsof die sub niet gebouwd is voor zijn eigen vermogen dat hij eruit gooit. Want zo'n sub hoort het te trekken als je het volume een beetje opendraait, maar als bij de helft al de baspijp gaat ratelen dan vind ik dat niet gezond.

BOUBOU

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 14:41:46
Hij staat prima afgesteld, maar het feit ligt er gewoon dat als je het volume level op de sub nog maar op de helft open hebt er van alles in rammelt. En dat hoort gewoon niet!

Ik had tot voor kort (gisteren  ::) ) nog een SVS thuis staan.
Ik had bij deze sub ook het volume ongeveer op 1 vierde van het totaal vermogen staan.
Anders doet de sub gewoon te hard mee tegenover de rest van de setup.

Op je eigen gehoor stel je de sub al snel te hard af.
Mijn advies is net als dat van Gerritz, om het eerst met een DB meter + test dvd af te stellen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Volumius

ja maar dat is het probleem niet, het probleem is dat er van alles IN de subwoofer gaat trillen als je het volume ervan bij een leuk stukje film een beetje omhoog draait, dat heeft vrij weinig met afstellen te maken. Het lijkt mij niet normaal dat als je eventjes achterop de subwoofer aan het level knopje draait om iets meer bas te hebben, dat er dan van alles gaat rammelen in die subwoofer. Die subwoofer moet in principe zichzelf goed houden onder alle instellingen die hij zelf bied.

GerritZ

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 15:11:13
ja maar dat is het probleem niet, het probleem is dat er van alles IN de subwoofer gaat trillen als je het volume ervan bij een leuk stukje film een beetje omhoog draait, dat heeft vrij weinig met afstellen te maken. Het lijkt mij niet normaal dat als je eventjes achterop de subwoofer aan het level knopje draait om iets meer bas te hebben, dat er dan van alles gaat rammelen in die subwoofer. Die subwoofer moet in principe zichzelf goed houden onder alle instellingen die hij zelf bied.

Ik ken deze sub niet, maar feit is wel dat een sub in deze prijsklasse natuurlijk nooit erg veel "slam" kan geven.

Maar over het rammelen dat mag natuurlijk niet maar ik weet niet hoe hard jij heb zet. Bel anders of nog beter ga even
naar de winkel waar je hem hebt gekocht die moeten jou dit toch kunnen vertellen, wat normaal is voor deze sub.

Gerrit

GerritZ

#31
Quote from: BOUBOU on October 11, 2004, 15:00:00


Ik had tot voor kort (gisteren  ::) ) nog een SVS thuis staan.
Ik had bij deze sub ook het volume ongeveer op 1 vierde van het totaal vermogen staan.
Anders doet de sub gewoon te hard mee tegenover de rest van de setup.

Op je eigen gehoor stel je de sub al snel te hard af.
Mijn advies is net als dat van Gerritz, om het eerst met een DB meter + test dvd af te stellen.

MvGr. BOUBOU

LFE kun je bijna niet afstellen op het gehoor ! Punt bij een kleine sub is dat je zelf meer bas verlangt dan het apparaat kan geven. Gevolg je moet hem te hard zetten, dus hij klinkt niet meer!
Feit blijft wel dat "rammelen" lijkt mij niet normaal. Maar je kunt niet verlangen van je sub dat je hem op elk gewenst niveau kunt zetten. Gewoon vergelijken met een sub in de winkel, ik mag aannemen dat je deze eerst beluisterd hebt, kun je het vergelijken.


Gerrit

BOUBOU

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 14:41:46
Hij staat prima afgesteld, maar het feit ligt er gewoon dat als je het volume level op de sub nog maar op de helft open hebt er van alles in rammelt. En dat hoort gewoon niet! Het lijkt wel alsof die sub niet gebouwd is voor zijn eigen vermogen dat hij eruit gooit.

Het rammelen is inderdaad niet helemaal normaal....zelfs niet op hele hoge volumes.
Maar het klopt wel dat de volume control van de sub nog verder open kan.
Dit zal de woofer/versterker combi ook zeker wel aan kunnen, maar of het dan ook nog mooi klinkt is een tweede.
Ik zelf heb in ieder geval nog nooit een sub gehad waarvan je het volume helemaal open kon draaien zonder vervorming  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Volumius

Ik weet ook wel dat er vervorming optreed als je het subwoofer volume te ver opendraait.

Ik heb het hier niet over vervorming van geluid, tuurlijk daar is deze JBL bij absurd hoge volumes niet vrij van (hoewel hij zeer ver gaat ;D) maar ik heb het hier echt over baspoort die onderaan de sub in het hout zit gemonteert die gaat ratelen, want als ik er van onder mijn hand stevig op druk dan ratelt hij niet meer. Die baspoort zit denk ik niet goed vastgemaakt in de behuizing van de sub.

BOUBOU

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 20:16:07
Ik weet ook wel dat er vervorming optreed als je het subwoofer volume te ver opendraait.

Ik heb het hier niet over vervorming van geluid, tuurlijk daar is deze JBL bij absurd hoge volumes niet vrij van (hoewel hij zeer ver gaat ;D) maar ik heb het hier echt over baspoort die onderaan de sub in het hout zit gemonteert die gaat ratelen, want als ik er van onder mijn hand stevig op druk dan ratelt hij niet meer. Die baspoort zit denk ik niet goed vastgemaakt in de behuizing van de sub.

Ik denk dat je toch echt op zoek moet naar bv. een SVS.  :D het klinkt mischien een beetje cliché, maar dit is denk ik echt wat je zoekt.
Ik weet dat dit ver boven je budget zit, maar ik wil je desnoods een demo aanbieden, waarin jij de door jouw genoemde film fragmenten zelf kunt ervaren.
Ik weet bijna zeker dat je het dan de moeite waard vindt om er even voor door te sparen, om er dan ook echt iets goeds (naar jouw smaak) neer te kunnen zetten.  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

jeroen_B

Ik heb een svs pc plus en ik heb er echt geen spijt van dat ik hem gekocht heb. Ook al is hij aso groot!
Snoei harde klappen kan hij geven zonder een spoor van vervorming. Neem het aanbod van boubou maar aan zou ik zeggen. Luister/voel en huiver. Absoluut de moeite om even door te sparen en een svs te kopen!

Volumius

Hoeveel kost het goedkoopste svs model dan?

Starred

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 22:01:41
Hoeveel kost het goedkoopste svs model dan?


Zie http://www.svsubwoofers.com/subs_pb10_isd.htm

en voor een review:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-subwoofer-10-2004.html

QuoteThis sub sounds great on music: accurate, non-fatiguing, and highly involving. For HT applications, the PB10-ISD goes deep, loud, flat, and clean. It gets to below 20 Hz with authority, and moves the room from the ground up, indicating it has real bottom end. In a moderate size room, its output capabilities are all most people will need.

In short, the PB10-ISD has an SVS pedigree to the core, and from a performance value perspective, it is their best work to date. It is a remarkable achievement, and truly represents a quantum leap forward in the $400 subwoofer class.

Volumius

#38
hoe duur is dat ding in nederland dan? en bij welke winkel kan je die kopen?


rtdigit

#39
@Volumius: zie topic powerbuy SVS.

Verkoopprijs: 399 - 10% = $359,10
Transport: ca. $140 (prijs voor 2039+, ik denk wel dat het lager zal zijn voor een PB10!)
Conversie naar EUR: $499,10 --> EUR405,66
4% importbelasting: EUR421,89
19%BTW: EUR502,05
Admin kosten: ca EUR30

Dus in totaal kan je voor ca EUR530,- de goedkoopste SVS in huis hebben!

De sub is niet in een 'normale'winkel te krijgen. Hij is enkel en alleen te bestellen via het internet bij de producent, SVS, zelf. Er loopt nu een powerbuy, waarbij meerdere mensen tegelijk een bestelling plaatsen. Door het grotere aantal tov een enkele bestelling wordt er korting gegeven op de verkoopprijs, waardoor het dus nog aantrekkelijker wordt om zo`n sub te kopen. Ik raad je aan het powerbuy-topic te bekijken:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=20977.105

Gr. RT

Volumius

Ok bedankt!, opzich wel jammer dat ik dus die JBL al gekocht heb want zo'n SVS lijkt mij een goed ding.  Ik ga hem van de week proberen te ruilen voor een exemplaar waarvan de baspoort niet rammelt, want opzich qua geluid presteerd die JBL meer dan voldoende voor mijn kleine kamertje.

GerritZ

Quote from: Volumius on October 12, 2004, 11:32:21
Ok bedankt!, opzich wel jammer dat ik dus die JBL al gekocht heb want zo'n SVS lijkt mij een goed ding.  Ik ga hem van de week proberen te ruilen voor een exemplaar waarvan de baspoort niet rammelt, want opzich qua geluid presteerd die JBL meer dan voldoende voor mijn kleine kamertje.

Groot gelijk, deze sub heb je net dus moet hij het gewoon goed doen en natuurlijk kan het beter maar zo hou je nog wat te wensen  ;D

Volumius

Heb hem inmiddels omgeruild. Er was dus zeker wat mis met die vorige want deze E150 speelt goed, strak, laag en zonder ratelende bijgeluiden. Voorlopig ben ik wel tevreden, tis tenslotte een niet al te grote kamer die hij moet vullen, dus een svs is niet snel nodig.