Welke subwoofer is goed voor films?

Started by Volumius, October 7, 2004, 14:51:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Volumius

Ik zoek een goede subwoofer voor films.

Ik merk nu met mijn huidige setup dat mijn mission zuilen nogal moeite hebben met erg diepe bassen en dat dan de woofers flink uit de box heen en weer gaan klapperen.
(machine city, als Neo zijn diensten aanbied: SPEAK, And if you fail!). Of frodo tijdens de vergadering de ring op de steen legt (met een flink zware onderbas) Dan hoor je flink bijgeluiden van wapperende conussen van mijn fronts. Ik draai vaak op volume -10 en bas op +2.

Dit is mijn set:

Receiver: Denon AVR-1804
DVD: Pioneer 464s       
Fronts: 2x Mission 733i       
Center: Mission 73c     
Rears: Mission 73
Kamer: 4m bij 3.5m

Graag zou ik een subwoofer willen die het laag lekker diep weergeeft en niet te beroerd is om je stoel wat te laten trillen zonder dat de conus gekke bijgeluiden gaat maken of wapperen.

Infinity Beta SW 10
Magnat Alpha 30 of 25
Canton AS 25 of AS 22   
Mordaunt Short MS907, MS308
Yamaha YST-SW315
Mission MS 8

Heeft iemand ervaringen met de volgende subs of weet van bepaalde merken hoe ze presteren in die prijsklasse? Of zijn er misschien andere subwoofers die ik moet nemen?

Point7

Quote from: Volumius on October  7, 2004, 14:51:48
Graag zou ik een subwoofer willen die het laag lekker diep weergeeft zonder dat de conus gaat wapperen en dat het lekker je stoel laat schudden bij zware bassen. het kan natuurlijk zijn dat een subwoofer niet de oplossing is, misschien is mijn receiver wel te zwak of zijn de 733i speakers niet geschikt.

De receiver of speakers spelen weinig rol als je sub-laag wil hebben. Een actieve subwoofer heeft zijn eigen versterking. Je kan dus zo zwaar gaan als je wil. bv. de SVS subs (lopen diverse topics over op dit forum)

Ik kan echter niet echt eentje aanraden uit uw lijstje omdat ik ze niet ken. Probeer eens naar zoveel mogelijk subs te gaan luisteren. Ook naar de grotere en duurdere modellen zodat je het verschil kunt horen tussen de prijsklasses.
Dikwijls klinken de subs in de lagere klasse wat boomerig, maar er zullen ook wel goede tussen zitten hoor.
Op het eerste gehoor klinkt soms zwaar en dreunt alles wel, maar het zou ook strak moeten klinken anders word je na een tijdje moe van de bassen.

Mijn eerste sub (Infinity Alpha Junior) vond ik in't begin ook prachtig klinken (ik had immers nog nooit een andere subwoofer gehoord), maar ik begon me zeer hard te storen aan het boomerig geluid, het gemis aan "impact" en poortruis.

Later ben ik naar een andere op zoek gegaan en heb dan een uitgebreide luistertest gedaan met vele subs. Op een bepaald moment vond ik een sub die echt mijn smaak was. Voor mij is dat een B&W ASW650 geworden waar ik nog steeds zeer blij mee ben.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Volumius

Klopt maar volgens mij is svs erg duur of niet? ik hoor er wel veel van. Zijn daar ook goedkopere modellen van? En waar koop je SVS?

Overigens ben ik naar de stad geweest en heb bij een winkel de JBL Northridge E150p subwoofer zien staan die er vrij robuust uitzag. Is dat een goeie subwoofer? Iemand ervaring met de JBL Northridge E150P of andere subwoofers van JBL?

Vincent

De Mordaunt Short kan ik je iig afraden die presteren niet goed bij films.
je zou eens kunnen kijken naar de E250 of E150 van JBL dat zijn wel
redelijk flinke jongens..

Grtz

Vincent

Volumius

#4
Hij is best goedkoop bij radio roelandschap, is die E150 meer gericht op harde klappen of echt op diepe bassen. Overigens hadden ze daar ook nog:
Klipsch SW10
Audio Pro Evidence
Beide 300 euro. Zijn dat ook goede subs? of is de jbl beter?

De mordaunt en infinity schrap ik dan maar.


B.J.

Zoek je subs tot 300? 400? 500?

Die yamaha 315 heb ik wel eens gehoord en is voor muziek best goed. Films heb ik hem niet gehoord. Hij was wel iets te plaatsten wat weer niet goed is. Hij kost meen ik rond de 350?

Volumius

Maar het gaat mij vooral om films, voor muziek leveren mijn zuilen genoeg bas. Maar bij films vind ik dat het lager kan. Dat soort bas dat je stoel laat schudden. Bij zware momenten in films. Maar zonder dat het vreselijk whoemerig en blazerig klinkt. Zou die Yamaha 315 of JBL E150 daaraan voldoen? Wie weet overigens of de JBL E150 een baspoort heeft, op plaatjes op internet zie je alleen de voorkant met die grote 10" conus. Maar heeft hij onderop nog een baspoort?

Vincent

Hi

De JBL vind ik wel lekker klinken voor films lekker strak en droog.
Zou ook nog kijken naar de E250 heeft een grotere unit en een
grotere versterker. Is in staat om net dat beetje meer slam te geven.
Moet ook wel ruim onder de 500 eur zijn te krijgen en anders de
Xti 300 van JBL ook 399.-

Mvg

Vincent

Starred

Nieuwe SVS, de PB10 kost $399, enkel te bestellen op hun site.

Volumius

#9
Quote from: Vincent on October  7, 2004, 22:06:51
Hi

De JBL vind ik wel lekker klinken voor films lekker strak en droog.
Zou ook nog kijken naar de E250 heeft een grotere unit en een
grotere versterker. Is in staat om net dat beetje meer slam te geven.
Moet ook wel ruim onder de 500 eur zijn te krijgen en anders de
Xti 300 van JBL ook 399.-


JBL dealer? Of werk je in een winkel waar JBL te krijgen valt? ;)

Is de Yamaha YST-SW315 ook een goede vergeleken met de JBL E150 en de Canton AS22 (waar ik nog niet veel over gehoord heb)? (overigens vind ik 399 te duur, ook al is het een svs)

B.J.

Quote from: Starred on October  7, 2004, 22:07:09
Nieuwe SVS, de PB10 kost $399, enkel te bestellen op hun site.


Dat is natuurlijk niet helmaal eerlijk wat je zegt. We wonen hier en niet daar. Hier denken ze dat hij EUR530 gaat kosten (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=20977.msg274133#msg274133)

Volumius

Maar sowieso acht ik SVS als geen optie, Ik ben momenteel benieuwd naar de verschillen tussen de Yamaha YST-SW315, De JBL E150 en de Mordaunt short 907.

B.J.

Quote from: Volumius on October  7, 2004, 22:37:23
Maar sowieso acht ik SVS als geen optie, Ik ben momenteel benieuwd naar de verschillen tussen de Yamaha YST-SW315, De JBL E150 en de Mordaunt short 907.

Dat had ik door want dat zei je al  ;D

Maar ik denk dat er meer mensen dit topic lezen. Vooral omdat er met de dag meer nieuwe mensen komen!

Eigenlijk weet je het antwoord al. Ga eens luisteren! Er zijn echt wel zaken die minimaal 2 van de 3 hebben staan.

Volumius

#13
maar ik ben ook zeer benieuwd naar wat forumgebruikers van deze subs vinden dus vandaar. Die JBL is overigens niet magnetisch afgeschermd. Wat voor problemen kan dat geven? Hoe dicht kan ik hem dan bij de tv plaatsen?

nwolsink

Er is eigenlijk maar een subwoofer SVS dan weet je iig zeker dat je kan schudden als je wilt!  ;D
::Marantz SR8002 | DUNE BD PRIME 3.0| Phonar S3 Premium | Phonar Camparo 5P ::SVS PB12 plus

Vincent

Hi ik heb ze toevallig alle 3 in e winkel gehad.
waarvan ik de MS en de JBL nog steeds heb staan.
Vind persoonlijk de Yamaha absoluut ongeschikt voor
muziek. Vindt dat die niet strak genoeg is. De MS 907
is wel een hele moooie sub maar is ook een reflex systeem.
Dus hij heeft wel een beetje ruimte rondom nodig..

Grtz

Vincent

Volumius

Het is de JBL E150 geworden, master sub! Je houd geen rug meer over bij films en je stoel schud alsof hij op luciferspootjes staat. Alleen als ik gewoon tv kijk en de subwoofer staat aan zie je ruis over de tv. De subwoofer staat 3 meter van de tv af (achter in de kamer, tv staat voorin de kamer) maar de subwoofer kabel loopt wel langs de coax kabel van de tv, wat kan ik hieraan doen?

Dennis92

Gefeliciteerd, ben je trouwens tevreden over de denon 1804?
Arcam AVR-250, Arcam DV-79, Miller & Kreisel Xenon LCR-35 (fronts & center) & LCR-25 surrounds, Miller & Kreisel V75-MKII (subwoofer), Kimber Timbre Interconnects, Kimber 4PR LS kabels, Lapp Netkabel.

BOUBOU

Quote from: Volumius on October  8, 2004, 23:55:10
Alleen als ik gewoon tv kijk en de subwoofer staat aan zie je ruis over de tv. De subwoofer staat 3 meter van de tv af (achter in de kamer, tv staat voorin de kamer) maar de subwoofer kabel loopt wel langs de coax kabel van de tv, wat kan ik hieraan doen?

Dat er ruis op je tv ontstaat als de sub aanstaat, heeft toch niets te maken met het niet magnetisch afgeschermd zijn van de sub?
Nomaliter zie je alleen een blauw/paarse vlek onstaan in de onder/boven hoek van de beeldbuis  :)

Ik zou eerder denken aan een niet goed afgeschermde signaal kabel naar de tv.
Het signaal dat naar de sub loopt mag in principe niet voor die ruis zorgen.
Het zou echter wel de powerkabel van de sub kunnen zijn die interfereerd met de tv-coax  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Volumius

Quote from: Dennis92 on October 10, 2004, 00:50:54
Gefeliciteerd, ben je trouwens tevreden over de denon 1804?
Best wel op het feit na dat ik voor een stevig volume bij films hem op -10 moet krijgen en soms op -5. En de max van +15 heb ik ook wel eens gehaald met lord of the rings zonder nou direct oorpijn te krijgen, ik vraag me nog steeds af of dat normaal is, voor de rest wel een leuke receiver.

Volumius

Quote from: BOUBOU on October 10, 2004, 20:13:12


Dat er ruis op je tv ontstaat als de sub aanstaat, heeft toch niets te maken met het niet magnetisch afgeschermd zijn van de sub?
Nomaliter zie je alleen een blauw/paarse vlek onstaan in de onder/boven hoek van de beeldbuis  :)

Ik zou eerder denken aan een niet goed afgeschermde signaal kabel naar de tv.
Het signaal dat naar de sub loopt mag in principe niet voor die ruis zorgen.
Het zou echter wel de powerkabel van de sub kunnen zijn die interfereerd met de tv-coax  ;)

MvGr. BOUBOU

Het enige wat van de subwoofer in de buurt van de tv komt, is de 5 meter lange subwoofer kabel die op de denon zit aangesloten (denon staat in meubel onder de tv) de subwoofer zelf staat achterin de kamer met zijn netstroom stekker gewoon achterin de kamer in het stopcontact. Het houd inderdaad verband dat als de subwooferkabel dicht bij de kabel van de tv komt dat de tv dan erg gaat ruisen, maar ik vraag me af welke van de twee de boosdoener is, de subwoofer kabel of de tv kabel.

BOUBOU

Quote from: Volumius on October 10, 2004, 21:59:08
Het enige wat van de subwoofer in de buurt van de tv komt, is de 5 meter lange subwoofer kabel die op de denon zit aangesloten (denon staat in meubel onder de tv) de subwoofer zelf staat achterin de kamer met zijn netstroom stekker gewoon achterin de kamer in het stopcontact. Het houd inderdaad verband dat als de subwooferkabel dicht bij de kabel van de tv komt dat de tv dan erg gaat ruisen, maar ik vraag me af welke van de twee de boosdoener is, de subwoofer kabel of de tv kabel.


Welke subwoofer kabel gebruik je?
Ik heb zelf een monster 600 serie (€160 voor 8 meter) ik heb geen last van ruis als de sub aan staat.  ???

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Volumius

#22
Vijf meter lange kabel van Vivanco, overigens hoor je bij hele zware bassen in de sub iets rammelen. Ik weet niet wat het is maar het klinkt niet echt supergezond. Hoort dat bij die JBL E150? Het lijkt alsof er een kabeltje van binnen tegen de wand aan klappert door de druk.

BOUBOU

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 08:51:54
Vijf meter lange kabel van Vivanco, overigens hoor je bij hele zware bassen in de sub iets rammelen. Ik weet niet wat het is maar het klinkt niet echt supergezond. Hoort dat bij die JBL E150? Het lijkt alsof er een kabeltje van binnen tegen de wand aan klappert door de druk.

Mischien is het de conus die bijna uit de magneet klapt.  ???


Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

GerritZ

Quote from: Volumius on October 11, 2004, 08:51:54
Vijf meter lange kabel van Vivanco, overigens hoor je bij hele zware bassen in de sub iets rammelen. Ik weet niet wat het is maar het klinkt niet echt supergezond. Hoort dat bij die JBL E150? Het lijkt alsof er een kabeltje van binnen tegen de wand aan klappert door de druk.

Zou om te beginnen de sub eens fatsoenlijk afstellen mbv een calibratie DVD en een
dB-meter. Krijg een beetje de indruk dat de sub te hard staat.

Gerrit