Eerste hulp voor IMacs

Started by Erik, October 6, 2004, 18:24:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

#25
Quote from: Scarp on November 19, 2004, 14:26:24
Newsleecher draait ook niet op een mac :)
Dat is idd wel een goeie. Er zijn voor mij maar 2 echt goede newsprogramma's en dat zijn newspro en newsleecher, welke ik beide origineel heb ;)
Goed is voor mij alles volledig in te stellen, server prioritering, nzb en xpat support, koppelen nieuwsgroepen en servers en zo kan ik wel even doorgaan. En natuurlijk stabiel wat je er ook mee doet.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd wat een mac daar als tegenhanger voor heeft en dit is geen "stoken" ben gewoon benieuwd hoe ver een mac op dat gebied is geregeld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Peppi

Hier zijn een aantal progjes

[urlhttp://versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=newsgroup&plt%5B%5D=macosx&x=13&y=8url]

Zit vast wel iets leuk tussen!!

Peter
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

Erik

#27
Aangezien Imac users niks zelf kunnen, aangezien hun imac altijd alles voor ze moet doen. ;D

Hier de werkende link
http://versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=newsgroup&plt%5B%5D=macosx&x=13&y=8
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Peppi

#28
Hoi Erik,
Heb je in ieder geval toch nog even zelf gekeken, en dat was mijn bedoeling! ;D
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Gaeje

ik gebruik unison sinds... een paar uur geleden. op m'n windows pc heb ik destijds een paar keer geprobeerd met newsgroups te werken (met b-news dacht ik) maar dat was allemaal echt veel te ingewikkeld. met die unison van Panic software, ben je in 1, 2 3 aan de slag, typisch apple

Rusher

#31
Oud topic, doch titel komt het dichtst in de buurt van wat ik wil, namelijk een stukje kennis en hulp, misschien wel geruststelling, nadat ik alles heb bedacht, gelezen en gedaan om de iMac van moeders weer aan de praat te krijgen.

Probleem: na opstarten en na zien van Apple logo wordt het scherm meestal zwart  (soms wit/grijs) en wordt never never never meer het inlogscherm getoond!

Specs:
iMac 20-inch, early 2008
2x2GB geheugen
OS X El Capitan

Probleemoplossingen uitgevoerd (verzameling van in het Engels gevonden tips die ik heb toegepast)
- RAM reset (Cmd+Opt+P+R)
- SMC reset (unplugged power source for 2-3 hrs, held down power button for 10 sec)
- Removed ram cards and powered up, it did the SOS beep with 5 second intervals, so I'm guessing logic board is fine
- Tried to run through El Capitan Recovery Disk, same white screen
- Entered single user mode (Cmd+S) and ran fsck -fy on boot disk, still doesn't get past white screen.
- I'm able to browse the HDD in single user mode. Everything is working well !!!!!!!!!!! Then did "exit" and also "reboot" commands, both ended in white screen.
- Used terminal with several commands to repair and execute system checks
- Deleted fully the HDD using command R and Disk Utilities
- Reinstalled Mac OS X El Capitan
- Replaced 2032 battery!!!
- Cleaned after replacing battery
- Portable HDD as startdrive instead of using regular internal HDD. Same problem!

Hellup!!! Hellup!!! Hellup!!!

Is dan toch het moederbord kapot[emoji47] Het gekke blijft: in Veilige modus (shift toets ingedrukt houden bij opstarten tot Apple logo) doet alles het goed?!?!?!?!?!

dennism

Wat voor videokaart zit erin? Nvidia had in 2007/2008 een slechte serie videokaarten die naar verloop van jaren eigenlijk allemaal de geest geven. Is het een type met zo'n Nvidia kaart (uit mijn hoofd de 7xxx en 8xxx series zou dat het issue kunnen zijn. Oplossing is dan de videokaart vervangen, al is dit in de regel maar een tijdelijke oplossing want de vervangende kaarten zullen vanwege het zelfde issue in de regel ook dood gaan.

Ati heeft ook wat issues gehad in die tijd, maar daar zou een eventuele vervanging veiliger zijn. Al is het natuurlijk wel de vraag of je nog aan vervangende kaarten kan komen voor een prijs die interessant genoeg is om zo'n oude machine nog te repareren.

Moederbord zou uiteraard ook kunnen, echter een vervanging daarvan lijkt me economisch niet echt interessant.

Rusher

Bedankt, ga ik vrijdag checken!

Rusher

Hallo dennism,

De videokaart in de Mac van moeders is de volgende:

ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB

Pjotr

#35
Quote from: Rusher on October 27, 2017, 10:18:34
Hallo dennism,

De videokaart in de Mac van moeders is de volgende:

ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
Ruben, ook daar zijn issues mee bekend (dat ze de geest gaven). Probleem is dat ze vrij prijzig zijn om aan te komen (als je ze nog kunt vinden).
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Rusher

#36
Quote from: Pjotr on October 27, 2017, 12:08:06
Ruben, ook daar zijn issues mee bekend (dat ze de geest gaven). Probleem is dat ze vrij prijzig zijn om aan te komen (als je ze nog kunt vinden).
Ik proef de conclusie van jou en dennism dat het eigenlijk niet meer de moeite loont? Ik heb even gekeken naar prijzen. De kosten zijn al heel snel richting de €400 zo niet over de €500.

Ik blijf het overigens gek vinden dat alles in veilige modus (shift indrukken bij aanzetten tot Apple logo) het wel doet.

dennism

Quote from: Rusher on October 27, 2017, 16:35:23
Ik proef de conclusie van jou en dennism dat het eigenlijk niet meer de moeite loont? Ik heb even gekeken naar prijzen. De kosten zijn al heel snel richting de €400 zo niet over de €500.

Ik blijf het overigens gek vinden dat alles in veilige modus (shift indrukken bij aanzetten tot Apple logo) het wel doet.

zulke investeringen in zo'n oude machine zou ik in ieder geval niet meer doen tenzij het budget technisch echt niet anders kan. Voor +- 1200 tot 1600 heb je een volledig nieuwe, krachtiger en moderne machine. Om dan +- 1/3de van die prijs uit te geven aan een reparatie waarvan niet 100% zeker is dat dit een permanente oplossing is mijn inziens eigenlijk weggegooid geld. Dan kan je imho beter een nieuwe kopen die weer 5-10 jaar mee kan.

Rusher

Quote from: dennism on October 28, 2017, 00:58:33
zulke investeringen in zo'n oude machine zou ik in ieder geval niet meer doen tenzij het budget technisch echt niet anders kan. Voor +- 1200 tot 1600 heb je een volledig nieuwe, krachtiger en moderne machine. Om dan +- 1/3de van die prijs uit te geven aan een reparatie waarvan niet 100% zeker is dat dit een permanente oplossing is mijn inziens eigenlijk weggegooid geld. Dan kan je imho beter een nieuwe kopen die weer 5-10 jaar mee kan.
Tja, volkomen gelijk!

Tot slot: is het niet raar dat veilige modus wel werkt INDIEN de videokaart kapot is? Of is ook dat te verklaren. Ik heb namelijk de hoop dat het software-matig een fout is. Maar... ik heb elke tric in the book al geprobeerd... Niets helpt! [emoji24]

BJF

Dit ook gezien?
Blijft inderdaad heel vreemd dat het in veilige modus wel werkt... ???
NAD M10 V2
Elac FS247

efsix

Probeer eens een echte clean install met een oudere OSX versie.

dennism

Quote from: Rusher on October 28, 2017, 01:03:15
Tja, volkomen gelijk!

Tot slot: is het niet raar dat veilige modus wel werkt INDIEN de videokaart kapot is? Of is ook dat te verklaren. Ik heb namelijk de hoop dat het software-matig een fout is. Maar... ik heb elke tric in the book al geprobeerd... Niets helpt! [emoji24]

Ik ben geen Apple expert, dat is een collega van me :) Het zou uiteraard ook software kunnen zijn gezien het in veilige modus niet gebeurt. Je zou kunnen overwegen een volledige herinstallatie te doen met de originele recovery media als je die nog hebt en kijken wat hij dan doet. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Stel wel even de data veilig als er belangrijke data op staat.

Mocht dat geen oplossing zijn dan zou het te verklaren kunnen zijn doordat in safe mode bepaalde drivers niet aangesproken worden waardoor het defecte stukje hardware zich pas openbaart wanneer die drivers wel aangesproken worden.

Rusher

#42
Quote from: BJF on October 28, 2017, 09:51:19
Dit ook gezien?
Ja, ook gezien! Van alle op internet vindbare tips vond ik dit wel een aparte. Doordat ik reeds een clean install had gedaan, kon ik niet zo goed begrijpen hoe het icloud wachtwoord een rol kon spelen. Ik had icloud nog niet aan gezet.

Citaat uit het artikel:
I switched off iCloud authentication and reverted to local authentication and, just like that, the problem went away. No more Black Screen of Doom ...

In mijn beleving is altijd local authentication gebruikt; altijd gezien bij mijn moeder; in ieder geval heb ik na de clean install, zowel via de HD van de Mac als via een portable HD (waarna het probleem niet was opgelost) nooit icloud authentication gebruikt. Heel eerlijk heb ik niet gevonden hoe aan te zetten.

Update: icloud authentication heeft te maken met extra beveiliging. Ik zal eens in safe mode kijken.

Nu bezig met jullie tip downgrade El Capitan naar Yosemite...

Rusher

Quote from: dennism on October 28, 2017, 11:52:45
Je zou kunnen overwegen een volledige herinstallatie te doen met de originele recovery media als je die nog hebt en kijken wat hij dan doet. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Stel wel even de data veilig als er belangrijke data op staat.
Ik kan dit bezien als een downgrade van El Capitan naar Yosemite? Nu bijna klaar... hoop ik...

Helaas blijft het scherm nu heel lang staan op Apple logo en tijdbalkje (1/3e op weg...) na automatische herstart door OS X installatieprogramma.

[emoji31][emoji24][emoji30]

dennism

Quote from: Rusher on October 28, 2017, 20:40:39
Ik kan dit bezien als een downgrade van El Capitan naar Yosemite? Nu bijna klaar... hoop ik...

Helaas blijft het scherm nu heel lang staan op Apple logo en tijdbalkje (1/3e op weg...) na automatische herstart door OS X installatieprogramma.

[emoji31][emoji24][emoji30]

Ik durf niet te zeggen of een downgrade bij een mac  gelijk is aan een verse installatie. Bij Windows machines wipe ik altijd de schijf waarop geïnstalleerd gaan worden volledig en dan boot ik het installatie  medium van USB en doe ik een verse installatie. Voor Mac zal er ook vast een procedure als dat zijn, ik ken hem echter helaas niet uit mijn hoofd.

Rusher

Quote from: efsix on October 28, 2017, 10:50:16
Probeer eens een echte clean install met een oudere OSX versie.
Afgerond, met hetzelfde resultaat: wit/grijs scherm maar meestal uiteindelijk een zwart scherm waarbij je "strooilicht" ziet aan de randen.

Downgrade van El Capitan naar Yosemite. Via clean install van de HD en bootable USB waarop Yosemite is gedownload. Het laatste gedaan door in de App Store Yosemite te downloaden (naar Programma's, te vinden via Finder). Vervolgens via Terminal een lange code gebruikt waardoor Yosemite als bootable USB werd aangemaakt.

Rusher

Quote from: dennism on October 28, 2017, 23:32:34
Ik durf niet te zeggen of een downgrade bij een mac  gelijk is aan een verse installatie. Bij Windows machines wipe ik altijd de schijf waarop geïnstalleerd gaan worden volledig en dan boot ik het installatie  medium van USB en doe ik een verse installatie. Voor Mac zal er ook vast een procedure als dat zijn, ik ken hem echter helaas niet uit mijn hoofd.
Ja, werkt ongeveer hetzelfde. Zie mijn vorige reactie, zojuist geplaatst.