Nieuwe artifact review op DVD research (Mothman Prophencies)

Started by J.A.F._Doorhof, June 17, 2002, 17:46:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

http://www.xs4all.nl/~itc/index.htm

Onder opvallende DVD's een review over de artifacts van The Mothmann Prohencies.

Meningen/opmerkingen zijn welkom.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Het dak en de schouder van de man ind ik eigenlijk de meest opvallende EE voorbeelden, de anderen eigenlijk niet. De paal kan zo belicht zijn... De ruis heet geloof ik mosquito noise. Of is dat weer wat anders?

J.A.F._Doorhof

De paal kan niet zo belicht zijn, kijk maar goed naar het plaatje.



Je ziet duidelijk de paal, en aan de rechterkant een witte lijn van de TL verlichting. Als je dan nog iets verder kijkt dan zie je een FLINKE EE halo, en ditzelfde aan de andere kant.

Op het plaatje komt het mischien minder over, maar in de film zelf is het een verschrikkelijke eyecatcher.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Heb de review aangepast, om het wat duidelijker te maken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ja, ik zie het nu ook duidelijk(er). Zonde toch weer he?

J.A.F._Doorhof

Inderdaad doodzonde, want de film is van absolute topklasse.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik zal een DVD meenemen die echt EE heeft. Daar zal je van schrikken. Het is Django, een echte oude spagettie western. Niet mooi meer wat een holo die heeft. Dat wordt een super voorbeeld voor je lijkt me.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Hoi Garmt,

Op basis van deze foto's is nauwelijks te beoordelen wat voor soort ruis Frank ziet, maar ruis in een blauwe lucht is veelal de filmgrain die je ziet.

QuoteDe ruis heet geloof ik mosquito noise. Of is dat weer wat anders?

Mosquito ruis (offcieel het Gibb's effect genaamd) is een gevolg van MPEG compressie. MPEG maakt gebruik van het DCT (Discrete Cosine Transform) algoritme, owel het beeld wordt getransformeerd naar een sommatie van cosinus termen. Een van de compressie stappen is het weggooien van zgn. overbodige termen in deze som. Ofwel die termen worden weggegooid die weinig zichtbare invloed op het beeld zouden hebben. Bij grote contrastovergangen, zoals die zich bv voordoen op contouren, kan je nu een probleem krijgen. Deze grote overgangen worden nl. gekenmerkt door termen met hoge frequenties in de som van cosinussen. Gooi je die onzorgvuldig weg, dan krijg je ter plekke van die stevige contrastovergangen een soort van ringing effecten. Ofwel je ziet dan allerlei artefarcten op de contouren. Een goed voorbeeld is deze foto (met dank aan www.michaeldvd.com.au ):





J.A.F._Doorhof

Ruud, wij moeten eens gaan samenwerken ;D.

De ruis is inderdaad moeilijk te plaatsen, maar is GEEN filmgrain voorzover ik het kan zien. Vooral in de shot van de lichtbak is het goed te zien dat de ruis lijkt op een 256 kleuren effect. Ik gok dus toch op MPEG blocking, maar dan heel fijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Geweldige uitleg Ruud! Bedankt! Gelukkig heb ik redelijk wat wiskunde gehad in mijn opleiding... :o