Zelfbouw sub, hoe gaat dat klinken?

Started by oud_account_1, October 1, 2004, 14:46:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

teacher

Niet om het een of het ander, maar als een ronde poort zo'n probleem is, gebruik dan gewoon een slotpoort...

En, een PR heeft zeker ook voordelen tov een BR. (portruis, diep te tunen, kleinere kist). Verder verlies je pas "strakheid" als je écht laag gaat, en dan maakt het niet meer zoveel uit (voor HT).

Je raad het al, ik heb gekozen voor een PR sub.... 
http://www.remo.nl/aanbieding.htm (voor deze prijs kon ik hem niet laten staan)..

t.
"learning through failure"

voodooless

Een slotpoort lijkt misschien wel gunsiger, maar dat is ie niet altijd. Je bent namelijk net zoveel volume kwijt als een ronde, maar is vaak wel wat beter toepasbaar in een kleine kast.

Die aanbieding van Remo is helemaal niet slecht idd, als je voor PR wil gaan.

Vigier

Quote from: squadra on October  4, 2004, 20:39:43
Had je ooit verwacht dat jij mij nog iets zou leren  ::)

Ghehehehe..... gaat het nu eens de andere kant uit he :)

Ikke heb trouwens zelf wél voor PR gekozen....

Groet, Joris

oud_account_1

Quote from: deepspace on October  4, 2004, 21:48:12
Als het past kun je misschien Shiva nemen (12"). Met een Linkwitz tranform kun je makkelijk -3 dB bij 20 Hz halen en gesloten kun je ook nog netjes 98 dB mij 20 Hz halen zonder vervorming. Het is eigenlijk gewoon een pracht woofer :) . Echter in zo'n klein kastje met zonder een LT niet aan te raden. 10" alternatief: ACI SV10 , maar volgens mij is die behoorlijk lastig om te krijgen. Met je huidige keuze zul je je echt moeten neerleggen bij het feit dan de belastbaarheid erg laag is onder 30 Hz in een gesloten kastje.

Het grote probleem in zo'n klein kastje is eigenlijk de belastbaarheid. Zorg vooral voor VEEL Xmax, dan kom je met een LT al een heel eind ;)
De Shiva had ik al eens bekeken toen ik van plan was om een grotere sub te maken, maar  in zo'n klein kastje moet je met zo'n 12 dB/oktaaf gaan corrigeren.
De ACI is inderdaad ook prima geschikt, maar, zoals je zelf al aangeeft niet of nauwelijks te vinden in .nl.

Zoals eerder aangegeven ga ik het eerst even proberen met de Treo in een gesloten behuizing en daarna misschien BR toevoegen.
Dat het niet heel hard gaat is niet zo'n probleem, misschien is dat zelfs wel goed (voor de relatie met de buren)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Walter_PPK

#29
Als je je sub voor HT wilt gebruiken kun je echt niet onder BR/PR uit. Wat ik me afvraag is hoeveel vermogen je hebt toegevoerd in winisd om de luchtsnelheid te controleren. Ik heb zelf een volt driver in een 45 liter kast op 35hz getuned gemaakt en deze heeft 2 x 65mm poorten en dat is precies voldoende. Op vol vermogen 25hz hoor je de poort net boven het geluid uitkomen. Die Treo units verplaatsen nog veel meer lucht en zeker 2! Dat haal je dus nooit van z'n leven met 2 kleine poortjes. Hoeveel liter heb je nou netto over in die poef? 40 liter? Niet te snel de PR optie afschrijven. Er is niks zo irritant als poortruis. (ik heb ook een pr sub :) )
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

oud_account_1

Quote from: Walter_PPK on January 29, 2033, 23:52:52
Als je je sub voor HT wilt gebruiken kun je echt niet onder BR/PR uit. Wat ik me afvraag is hoeveel vermogen je hebt toegevoerd in winisd om de luchtsnelheid te controleren. Ik heb zelf een volt driver in een 45 liter kast op 35hz getuned gemaakt en deze heeft 2 x 65mm poorten en dat is precies voldoende. Op vol vermogen 25hz hoor je de poort net boven het geluid uitkomen. Die Treo units verplaatsen nog veel meer lucht en zeker 2! Dat haal je dus nooit van z'n leven met 2 kleine poortjes. Hoeveel liter heb je nou netto over in die poef? 40 liter? Niet te snel de PR optie afschrijven. Er is niks zo irritant als poortruis. (ik heb ook een pr sub :) )

Het is niet voor HT, het is voornamelijk voor muziek.
Ik heb niet van de luchtsnelheidsberekening in Win ISD gebruik gemaakt, ik wist niet eens dat die optie erin zit.
De berekening heb ik uit laten voeren op http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=acousticpc
Het is maar 1 unit, en PR is geen optie omdat er dan in een zijkant een 'speaker' zichtbaar is.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Walter_PPK

Ik begrijp het. Zou zonde zijn van de mooie poef :P
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer